Garage tot kamer ombouwen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 30-04 06:50

Crazy-

Best life ever

Topicstarter
We beschikken over een garage van ~22m2 uit 2017 aan het huis. (6,5 x 3,5m)

Deze willen we eigenlijk omtoveren tot een relax-/game ruimte en kantoor.

- Voorzijde beschikt over 2 grote houten openslaande deuren
- Muren met spouw (30cm muur dikte)
- Achterzijde enkele loopdeur, zelfde als de woonkamer, dubbelglas
- dak is voorzien van 175mm balken, OSB plaatwerk & EPDM afgewerkt (daar boven liggen zonnepanelen en de warmtepomp)

Verwarming
Nu zou ik eigenlijk gewoon een vloerverdeler pomploos willen plaatsen (heb nog een 4 groeps liggen) en direct vanaf de WP aftakken; verwarming is dan prima geregeld.

Optioneel kan ik nog een airco plaatsen, bestaande airco kan ik de buitenunit laten omwisselen en/of nieuwe 2split om gelijk de woonkamer te voorzien

Licht
De 2 klapdeuren kan ik het beste vervangen voor een kozijn; met een loopdeur. Moet even zien of dit een vergunning vereist; voorzijde woning (met oprit van 8m) echter geen overburen (en hoekwoning)

Zijkant lange zijde optioneel een raam horizontaal 1,5/2m van 30-40cm hoog beetje op hoogte puur voor licht maar niet dat men vanaf buiten naar binnen kan kijken (rookglas?)

Dak isoleren
Hier moet ik uiteraard iets mee doe. Voorkeur binnenzijde omdat ik daar ruimte zat heb tussen de balken (175mm of 225mm uit mn hoofd)

Wat is het slimste om mee te isoleren? Glas of steenwol? En dan afwerken met dampremmendefolie ivm vochtwering.

Ventilatie
Nu de boel dicht zit is er ventilatie nodig. Want de huidige klapdeuren ventileren voldoende nu. Haha. Wellicht al voldoende om het nieuwe kozijn te voorzien van ventilatieroosters?

Dit zo even ideeën …. Ben benieuwd.

12,85kWp - ZB 7,5m2/400l - 5kW Pana H WP (CV&SWW) - gasloos

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MWDKing
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 21-04 19:19
Voor het vervangen van het kozijn heb je vermoedelijk geen vergunning nodig, mits je garage op het achtererf ligt (typisch 1m uit de voorzijde van hoofdgebouw).

Ik snap je voorkeur voor isoleren vanuit binnen als je dakbedekking nog goed is. Dat gebeurd wel vaker, maar het is een koud dak constructie en je hebt een risico op condensvorming als je dampscherm niet perfect is. Je kan proberen het dampscherm rete strak aan te brengen om dat te voorkomen (geen gaten voor elektra in maken) en op de muur verlijmen, maar in de praktijk is dat lastig. Google maar eens op koud vs warm dak. Je zou ook een isolatiemateriaal kunnen gebruiken dat ook vocht kan opnemen en afstaan zoals houtvezel, hennep, vlas, etc. en dan een klimaat folie gebruiken. Dan kan het condens dat evt zou ontstaan ook nog goed een weg uit de constructie vinden. Tip; Ubakus gebruiken om condensvorming te berekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:53
van binnen isoleren met houtvezel en afwerken met klimaatfolie, heel netjes afwerken. luchtdicht.
decentrale wtw voor de ventilatie
vergunningcheck doen voor die deur
dat is het :)

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• i-chat
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
vragen die ik zou stellen is hoe dan ook of het veranderen van garagedeur naar kozijn wel vergunningvrij is, ik weet vrij zekker dat er heel wat gemeenten zijn waar dat niet zo is maar in het bestemmingsplan KAN bevatten dat het vergunningsvrij is maar in beginsel zijn veranderingen aan het (voor)aangezicht van een woning dat niet, dat wil zeggen vervangen van bestaande kozijnen mogen vaak (behalve bijj beschermde aanzichten) zo niet vrijwel altijd, maar echte verbouwingen zijn vaak anders.

wat betreft je dak, de goedkoopste oplossing op een nog goed dak zou wel eens het aanleggen van een groendak kunnen zijn, met de subsidie, (als je buiten iets wilt),

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groningerkoek
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 17:41
Wat voor vloer heb je? Als dat een plak beton is die op zand ligt zonder verdere isolatie dan moet je fors stoken om dat warm te krijgen met vloerverwarming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

Topicstarter
Groningerkoek schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 23:14:
Wat voor vloer heb je? Als dat een plak beton is die op zand ligt zonder verdere isolatie dan moet je fors stoken om dat warm te krijgen met vloerverwarming.
Betonvloer met daaronder wel een soort van kruipruimte. Een kleine 20/30cm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groningerkoek
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 17:41
Crazy- schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 23:19:
[...]

Betonvloer met daaronder wel een soort van kruipruimte. Een kleine 20/30cm
Ah nice, paar mantelbuizen erin en volgooien met isolatiemateriaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

Topicstarter
Groningerkoek schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 23:20:
[...]

Ah nice, paar mantelbuizen erin en volgooien met isolatiemateriaal.
Ja dat is het lastige. Onder het huis ruim 70-80cm maar de doorgang naar de garage is een gaatje van 30x20 met 3 mantel buizen :-) dus dat gaat hem niet worden.

Maar onder het beton zijn wel piepschuim broodjes geplaatst trouwens.

[ Voor 9% gewijzigd door Crazy- op 28-12-2024 23:45 ]

Pagina: 1