Verschil gateway en dongle

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nieuwsgier
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 27-07 11:09
Ik ben me aan het oriënteren op het gebruik van zigbee.
Is er een verschil tussen een gateway en een dongle, of doen ze hetzelfde?
En als ik voor een dongle kies, kun je dan beter een usb-versie kiezen of een ethernet-versie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bananasplit
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 15-01 15:39
Dongle is een benaming voor een device met elektronica erin zonder specifieke betekenis.

Zigbee is een set van protocollen die gebruikt worden voor communicatie met en tussen iot devices in een mesh configuratie
Een Zigbee gateway is eigenlijk een controller plus een Zigbee coordinator.
In een Zigbee netwerk is er altijd maar een coordinator en verder routers en end-devices waarbij de laatste twee vaak gecombineerd worden in een device.

Je hebt Zigbee coordinators in de vorm van een usb dongle of als los kastje meestal inclusief controller (ook wel hub genoemd).

Waar je eerst over na moet denken met welke controller je wilt gebruiken.
Bijvoorbeeld Home Assistant, Philips Hue, Ikea dirigera etc.

De laatste twee hebben een eigen hub met ingebouwde Zigbee coordinator en bij Home Assistant kun je die zelf kiezen maar heb je wel een systeem(zoals een PI) nodig waar je Home assistant op kunt draaien.

Zo zijn er nog wel meer systemen.

[ Voor 29% gewijzigd door bananasplit op 28-12-2024 11:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentode
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 29-04 13:56

pentode

illuster en luisterrijk

Waar gaat de Zigbee (is een open standaard voor draadloze verbindingen tussen apparaten op korte afstand) voor gebruikt worden? Is het een aanvulling op de bestaande Wifi, Bluetooth of oa LoRaWAN.

Is er bijvoorbeeld al Home Assistant of ander automatisering's platform voor de centrale aansturing aanwezig.
Want Zigbee an zich is niet afdoende. Het zorgt alleen voor de verbinding.

Gateway's worden in de regel aangeboden door verschillende merk/markt partijen.
Vaak 'draait' het dan, de aansturing logica, in de cloud. En op een mobiel of tablet kan dan op afstand als voorbeeld een lamp aan of uit gezet worden. En zit je in/aan hun platform systeem vast imho. Sommige vinden dit prettig. Anderen gruwelen hiervan.

Een dongle lijkt qua opzet op een wifi of bluetooth usb stick/dongle. En kan in een computer/server nas ed. usb poort gestoken worden. Afhankelijk van het operating systeem en daarop geïnstalleerde software en drivers kan dan via het Zigbee protocol met de Zigbee apparaten/producten gecommuniceerd worden. Maar dat had ook met bluetooth of wifi gekund. Geheel afhankelijk van de beoogde toepassing.
En als ik voor een dongle kies, kun je dan beter een usb-versie kiezen of een ethernet-versie?
Die vraag is niet duidelijk. In de analogie van wifi ≠ internet.

De mens leert. De mensheid niet.