Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chiefchain
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 08-04 22:32
Beste tweakers,

Ik heb een nieuw moederbord , de msi x870e carbon wifi en er zit alleen nog maar een optische uitgang achterop het moederbord met een ALC4020 geluidchip. Mijn logitech z5500 geluidset was altijd aangesloten met 3,5 mm pluggen en ik had prima 5.1 geluid in games, maar nu krijg ik met de optische kabel aangesloten alleen nog maar stereo geluid te zien en ook geen subwoofer.

Hebben jullie enig idee wat ik kan doen? ik zoek me al uren rot op internet en youtube maar ga niet in mijn register illigale drivers instaleren enzo...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 20:26
Waarom illegaal?
Bij MSI kan je drivers en software voor je moederbord downloaden:
https://www.msi.com/Mothe...ARBON-WIFI/support#driver

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online
JukeboxBill schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 23:11:
Waarom illegaal?
Bij MSI kan je drivers en software voor je moederbord downloaden:
https://www.msi.com/Mothe...ARBON-WIFI/support#driver
Als het moederbord geen ondersteuning/software heeft om on the fly een Dolby Digital dan wel DTS track te creëren gaan drivers niets brengen. Over Dolby Digital Live dan wel DTS Connect zie ik niets staan. Wel Dolby Atmos, maar daar kan de Z5500 niets mee en optisch kan die track sowieso niet aan.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chiefchain
FeaR schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 03:21:
[...]

Als het moederbord geen ondersteuning/software heeft om on the fly een Dolby Digital dan wel DTS track te creëren gaan drivers niets brengen. Over Dolby Digital Live dan wel DTS Connect zie ik niets staan. Wel Dolby Atmos, maar daar kan de Z5500 niets mee en optisch kan die track sowieso niet aan.
Ik heb de drivers en het programma geïnstalleerd, maar kan geen 5.1 kiezen. Zeg je nu eigenlijk dat mijn Z5500 dus geen 5.1 weer kan geven icm dit moederbord? Is het dan het beste om een externe geluidskaart te kopen? Of is het beter om eens een nieuwe geluidsset aan te schaffen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ingmar89
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 21:53
De vraag is of die games wel 5.1 geluid aanbieden. Zo niet dat moet dat ergens gegenereerd worden.
Misschien deed je oude moederbord dat? Of misschien je Logitech met analoog stereo signaal wel, maar met digitaal niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chiefchain
Ik ben echt een noob op dit gebied, ik lees dat een creative ae 5 plus dit probleem direct oplost, had het alleen niet verwacht dat het niet zo direct gewoon zou werken:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Nu online
chiefchain schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 07:58:
[...]
Zeg je nu eigenlijk dat mijn Z5500 dus geen 5.1 weer kan geven icm dit moederbord?
Ja. Kijkende naar het de aansluitingen/software op het moederbord en de aansluitingen van de Z5500 is hier geen match met jouw wensen.
Is het dan het beste om een externe geluidskaart te kopen? Of is het beter om eens een nieuwe geluidsset aan te schaffen?
Check eens het aanbod "nieuwe geluidsset". Aanbod van surround voor PC is niet heel groot. Plus je moet dan een set met HDMI IN hebben om te werken in combinatie met dit moederbord (audio technisch gezien).
ingmar89 schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 08:01:
De vraag is of die games wel 5.1 geluid aanbieden. Zo niet dat moet dat ergens gegenereerd worden.
Misschien deed je oude moederbord dat? Of misschien je Logitech met analoog stereo signaal wel, maar met digitaal niet?
Games bieden nooit compressed digitaal surround aan, dat moet realtime gemaakt worden via de software die ik noemde. Als het moederbord dat niet ondersteunt wordt het inderdaad een losse geluidskaart. Analoog (3 x 3,5mm jack, dus geen stereo) aansluiten geeft dit probleem niet omdat de PC dan de surround al decoreert en niet digitaal bitstream hoeft te versturen.

[ Voor 32% gewijzigd door FeaR op 28-12-2024 11:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chiefchain
FeaR schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 11:22:
[...]

Ja. Kijkende naar het de aansluitingen/software op het moederbord en de aansluitingen van de Z5500 is hier geen match met jouw wensen.

[...]

Check eens het aanbod "nieuwe geluidsset". Aanbod van surround voor PC is niet heel groot. Plus je moet dan een set met HDMI IN hebben om te werken in combinatie met dit moederbord (audio technisch gezien).

[...]

Games bieden nooit compressed digitaal surround aan, dat moet realtime gemaakt worden via de software die ik noemde. Als het moederbord dat niet ondersteunt wordt het inderdaad een losse geluidskaart. Analoog (3 x 3,5mm jack, dus geen stereo) aansluiten geeft dit probleem niet omdat de PC dan de surround al decoreert en niet digitaal bitstream hoeft te versturen.
Ik ben nu aan het kijken naar een Consono 25 concept set van teufel, hier zit een geïntegreerde geluidskaart via usb c bij . In het moederbord zitten usb c uitgangen, is dit dan automatisch een goede oplossing ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FeaR
  • Nu online
chiefchain schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 11:42:
[...]
Ik ben nu aan het kijken naar een Consono 25 concept set van teufel, hier zit een geïntegreerde geluidskaart via usb c bij . In het moederbord zitten usb c uitgangen, is dit dan automatisch een goede oplossing ?
USB C is geen connectie die je in audio standaard ziet zoals de aansluitingen als de eerder genoemde optische dan wel analoge. Met USB C zal de Teufel mogelijk als 5.1 set herkend worden (optisch en analoog geven alleen audio signaal, USB kan veel meer) maar geen idee of daar dan limieten aan zijn. Check de handleiding van de Teufel subwoofer.

Losse sound card (intern of extern) is ook een oplossing en voor mijn gevoel goedkoper dan genoemde Teufel. Keuze of je dan gaat voor sound card met 3 x 3,5 mm jack out (zoals je oude set aan was gesloten) of één met genoemde software om digitaal aan te sluiten is dan een keuze die je kan maken.

[ Voor 21% gewijzigd door FeaR op 28-12-2024 13:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ingmar89
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 21:53
Bus een usb speaker wordt vaak een interne geluidskaart in de speaker gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• switchboy
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 27-04 19:56

switchboy

-ruimte te huur-

via het oude audio menu doen in het oude configuratiescherm

My Steam Profile (Name Switch) Worth: 889€ (225€ with sales)Games owned: 83

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 01:20

mrc4nl

Procrastinatie expert

ja dit is wel eens een probleem. De ( audio)chipset driver doet niet altijd 5.1 naar dts encoden.
soms is er geen optie voor, soms een betaalde optie, of je moet een "gehackte" versie weten te vinden.

Maaar. is een aparte geluidskaart misschien een idee? eentje die wel 5.1 encoding ondersteund?

ik zit met hetzelfde probleem straks, en hoop met een creative soundblaster dit probleem op die manier op te lossen.

ora et labora

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chiefchain
Ja dat was mijn twijfel ook, een soundblaster card, maar die z5500 set was 15 jaar oud, ik mocht wel eens iets anders en heb nu een teufel 25 concept
gameset gekocht met ingebouwde geluidskaart en een usb c aan sluiting dus we gaan het meemaken, ik houd jullie op de hoogte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NSG
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 04-05 12:21

NSG

Je weet niks!

Je moederbord heeft toch gewoon een 3,5mm line-out?

Afbeeldingslocatie: https://storage-asset.msi.com/global/picture/images/mb/IO/msi-mpg_x870e_carbon_wifi-io-text.png
Nr 7 op het plaatje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:59

franssie

Save the albatross

NSG schreef op zondag 29 december 2024 @ 00:32:

[Afbeelding]
Nr 7 op het plaatje.
Ja, maar die is 2.0, niet 5.x

edit, 5.x hebben er dus minimaal drie uit:
Voor, Achter, Sub

Deze heeft alleen main 2.0

[ Voor 11% gewijzigd door franssie op 29-12-2024 00:39 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chiefchain
NSG schreef op zondag 29 december 2024 @ 00:32:

[Afbeelding]
Nr 7 op het plaatje.
Ja had gekeken in het boekje maar voor 5.1 moet je dan ook nog 1 plug bovenop de kast doen in de koptelefoonuitgang, die kabel met oranje groen zwart pluggen is vergoten met elkaar dus dat kan helemaal niet. Dan kan je nog denken, jammer , was dat. Kinect zo moeite om daar drie analoge uitgangen te maken of wat jammer dat het via optisch niet zo lukt, maar na 15 jaar dezelfde set is hetook wel eens goed om weer eens wat nieuws aan te schaffen en met je tijd mee te gaan. Fingers crossed dat ik net zo blij ga zijn met mijn teufel Consono 5.1 set.

Ze raden zelf voor gamers de empower set aan, goed dat ik even de maten heb nagemeten van die subwoofer…. Die is groter dan twee kratten bier :) ben dus voor de normale 8 gegaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chiefchain
Pc vrienden in zou hier nog even reageren. Vanochtend is mijn teufel Consono concept 5.1 binnengekomen. Kort maar krachtig ik ben er erg blij mee! Levering top, mooi verpakt, kleine speakers en kristalhelder geluid. De subwoofer 8 is perfect voor mijn gamekamer, de 12 lijkt me wat overkill. Alles is makkelijk in te stellen , van subwoofer niveaus tot per speaker hoe hard je ze wil laten klinken. De afstandbediening is erg prettig. Alles voelt erg degelijk en het enige puntje van kritiek is dat ik met mijn grote handen echt moest pielen om de draaduiteinden in de kleine gaatjes te krijgen, maar dat is gelukkig eenmalig en heb er gewoon goed de tijd voor genomen. Wat wel weer fijn is dat ik hierdoor de draad precies op maat kon knippen waardoor ik niet met overtollige kabel zit
Pagina: 1