Audio opnemen van een film projector

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renevdstap
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 19-09 15:06
Onlangs ben ik in het bezit gekomen van een Pallas Soundmatic 610 8mm film projector met bijna 50 film rollen met een audio track. Deze probeer ik nu om te zetten naar digitale opnames.

De projectie neem ik op met een Samsung Galaxy S24 m.b.v. een glasscreen. Dat werkt verassend goed. Nu dacht ik de audio eenvoudig mee te nemen met een aux kabel. Echter heeft de projector geen aux port maar een externe luidspreker poort met ondersteuning van 4-8 Ohm. Er staat als opmerking bij dat de projector geschikt is voor een luidspreker van 4Ohm/10 Watt.

Nu vraag ik me af hoe ik de audio van de films het beste op kan nemen. Hebben jullie tips?

Gr. René

Beste antwoord (via renevdstap op 31-12-2024 09:37)

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:56

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Dan zou TS het kunnen proberen met deze: https://www.thomann.de/nl/behringer_ucontrol_uca_222.htm

Audio technisch meer dan prima en goedkoop. Er staat hier alleen bij: "Plug and Play (WIN & MAC)". Dus of het zo eenvoudig op Android toestellen ook werkt valt dan nog te bezien. :)

Alles kan stuk.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
weet je ook hoe het audiospoor op de film zit? magneetbandspoor of optisch?

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k

remco_k

In auto's bij auto radios en losse versterkers wordt dit probleem vaak opgelost door een converter, welke versterkte signalen voor gebruik met een speaker kan omzetten naar line-level. Zoiets als dit b.v: https://www.kabeldirect.n...converter-lf-adapter.html

Het lijkt mij dat je dit hier ook prima kunt inzetten. Dan heb je een line level audio signaal, moet je alleen nog een usb audio device vinden met een line level ingang voor op je telefoon. Daar is echt heel veel keuze in, ik heb alleen echt geen idee wat op een telefoon zou werken.

[ Voor 9% gewijzigd door remco_k op 27-12-2024 23:02 ]

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
met een S24 kan je afaik gewoon een usb geluidskaart er aan hangen en deze als opname bron kiezen

404 Signature not found

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• remco_k

remco_k

Dan zou TS het kunnen proberen met deze: https://www.thomann.de/nl/behringer_ucontrol_uca_222.htm

Audio technisch meer dan prima en goedkoop. Er staat hier alleen bij: "Plug and Play (WIN & MAC)". Dus of het zo eenvoudig op Android toestellen ook werkt valt dan nog te bezien. :)

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renevdstap
Allereerst bedankt voor alle reacties!
SMSfreakie schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 22:14:
weet je ook hoe het audiospoor op de film zit? magneetbandspoor of optisch?
Het audio spoor is magnetisch. Een licht gekleurde streep langs de frames.
remco_k schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 23:01:
In auto's bij auto radios en losse versterkers wordt dit probleem vaak opgelost door een converter, welke versterkte signalen voor gebruik met een speaker kan omzetten naar line-level. Zoiets als dit b.v: https://www.kabeldirect.n...converter-lf-adapter.html

Het lijkt mij dat je dit hier ook prima kunt inzetten. Dan heb je een line level audio signaal, moet je alleen nog een usb audio device vinden met een line level ingang voor op je telefoon. Daar is echt heel veel keuze in, ik heb alleen echt geen idee wat op een telefoon zou werken.
En een line level is een geschikte signaalsterkte om aan te sluiten op een mic ingang?
SMSfreakie schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 23:08:
met een S24 kan je afaik gewoon een usb geluidskaart er aan hangen en deze als opname bron kiezen
Ik gebruik nu een USB-C docking station met een mic ingang aangesloten op de S24. Dat lijkt goed te werken behalve dat het geluid nogal 'opgeblazen' klinkt. Eerst dacht ik dat het gewoon aan de kwaliteit van de oude opnames lag maar later kwam ik er pas achter dat het signaal niet geschikt is om zomaar op een mic ingang aan te sluiten. Met oordopjes op de projector aangesloten klonk het een stuk beter.
remco_k schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 23:14:

Bedankt voor de tip! Hier ga ik zeker even naar kijken. Lijkt een mooie en betaalbare oplossing te zijn.
En deze wordt gewoon herkend als een extern audio apparaat waarmee je kunt opnemen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• renevdstap
Ik heb zojuist de Behringer U-Control UCA222 besteld. Met een beetje geluk werkt deze zelfs op mijn S24 waardoor het geluid meteen redelijk synchroon loopt. Zo niet dan moet ik het beeld en geluid later samenvoegen. Ik ben benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k

remco_k

renevdstap schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 15:33:
En een line level is een geschikte signaalsterkte om aan te sluiten op een mic ingang?
Nee. En je moet daar ook mee oppassen (met dingen anders dan een mic op een mic ingang aansluiten), aangezien daar ook vaak iets van spanning op staat om de aangesloten mic de voeden. Elk ander apparaat wat je daarop aansluit kan daardoor (potentieel) defect raken. Dus let goed op wat je aan een mic ingang aansluit. (Het is mij ook daadwerkelijk een keer overkomen, audio uitgang (ook line level) van een mengpaneel gesloopt door deze per vergissing op een mic ingang aan te sluiten.)

Ik hoop dat het werkt, de voorkeur gaat uit dat je audio en video inderdaad tegelijk en op hetzelfde device opneemt. Mocht dat niet lukken en je moet het apart gaan doen, hou er dan rekening mee dat je last kunt hebben van een fenomeen wat in de digitale wereld "clock drift" heet. Kort samengevat en naar jouw situatie vertaald: een opname van een analoge bron in een digitaal formaat op apparaat A, loopt niet even snel als een opname van een analoge bron op apparaat B. Dus als je op een gelijk punt begint, zal het altijd iets verlopen. Hoeveel dat is, dat hangt "van het weer" af. Maar in jouw geval ook van je speler. Die speelt misschien ook niet even stabiel in hetzelfde tempo af.

Met andere woorden, het achteraf monteren van de audio bij de video zou langzaam ten opzichte van elkaar kunnen verlopen. Afhankelijk van hoe lang de content is merk je vanzelf of je er iets aan moet doen.

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k

remco_k

renevdstap schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 15:33:
Ik gebruik nu een USB-C docking station met een mic ingang aangesloten op de S24.
Check even de handleiding van je dock. Sommige mic ingangen kunnen worden omgeschakeld naar line ingangen of kunnen dat zelfs zelf.
Het komt niet vaak voor, maar de kans is aanwezig.

Alles kan stuk.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• renevdstap
Gisteren heb ik de Behringer U-Control UCA222 ontvangen en getest. De geluidskwaliteit is nu veel beter.
En nog een meevaller, hij werkt ook op mijn S24 i.c.m. Open Camera. Zelfs met een goedkope Direct Goods USB-C docking er tussen. Dat scheelt dus ook weer een hoop monteren achteraf.

Heel erg bedankt voor het advies!

Gr. René

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k

remco_k

Goed om te horen. Voor de volledigheid, heb je er ook nog zo'n speaker naar line-level adapter tussen zitten?

Alles kan stuk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• renevdstap
O nee daar heb ik helemaal niet meer aan gedacht. Je gaf het duidelijk aan maar ik las het verkeerd. Heb hem nu rechtstreeks aangesloten op de U-Control. Ik heb het volume wel vrij laag staan en het is een vrij zwakke uitgang. Dus misschien heb ik daarom geluk dat het goed werkt.

Voor de zekerheid heb ik nu toch maar even de hi-low adapter besteld. Lijkt me toch iets veiliger ;)

[ Voor 15% gewijzigd door renevdstap op 01-01-2025 23:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• remco_k

remco_k

Oke. Gelukkig maar. Kans is dat het daarmee ook nog iets beter gaat klinken. (Ik verwacht met name een betere signaal-ruis verhouding). Je zou wellicht het volume iets hoger moeten zetten voor voldoende signaal met zo'n ding ertussen.

Alles kan stuk.

Pagina: 1