Rollerbrake achter remt minder goed dan voor

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drieoog
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 29-12-2024
Mijn zoon moet een lang stuk fietsen naar school en heeft daarom sinds kort een nieuwe e-bike. Op deze fiets zitten rollerbrakes van Shimano Nexus.

Als je de voorste rem gebruikt dan staat de fiets helemaal stil, maar de achterste kun je doorheen trappen als deze helemaal ingedrukt is. Die remt zeer matig.

Nu is me verteld dat het normaal is bij rollerbrakes dat de achterste minder goed remt dan de voorste. Had ik nog niet eerder gehoord maar zou natuurlijk kunnen.

Klopt dit?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 03-07 19:57
Als ik erop zoek dan lijkt dat een bewuste keuze te zijn, maar in hoeverre ervaar je dit als een probleem? Remt 'ie echt zeer matig, of kan je er doorheen trappen, maar is dat verder niet echt een probleem?

Want als je (hard) remt, dan lijkt het me sowieso beter als je (zoon) ook stopt met trappen ;)

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prisma16
  • Registratie: Augustus 2023
  • Niet online
Als de remmen goed staan afgesteld, dus zo dat je de remhendel net niet tegen het handvat trekt, moet het goed zijn. Die rollerbrakes kunnen wat minder lijken te remmen als ze weinig gebruikt zijn, mogelijk wat vuil. Maar dat trekt wel weer bij. Mijn ervaring is dat het zeer betrouwbare remmen zijn met kleine kans op blokkeren. We zijn er andere remsystemen die een groter remvermogen hebben dan rollerbrakes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drieoog
Hahn schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 19:29:
Als ik erop zoek dan lijkt dat een bewuste keuze te zijn, maar in hoeverre ervaar je dit als een probleem? Remt 'ie echt zeer matig, of kan je er doorheen trappen, maar is dat verder niet echt een probleem?

Want als je (hard) remt, dan lijkt het me sowieso beter als je (zoon) ook stopt met trappen ;)
Uiteraard stop je met trappen als je remt. Maar hij remt zo slecht dat ik dat probeer te verduidelijken met het feit dat je er doorheen kunt fietsen.

Wat bedoel je met een bewuste keuze?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 03-07 19:57
Drieoog schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 19:44:
[...]

Uiteraard stop je met trappen als je remt. Maar hij remt zo slecht dat ik dat probeer te verduidelijken met het feit dat je er doorheen kunt fietsen.

Wat bedoel je met een bewuste keuze?
Dat het zo afgestemd lijkt te zijn om de veiligheid te verbeteren, omdat je anders bijvoorbeeld kan slippen en vallen als je achterwiel volledig blokkeert. Vergelijkbaar met wat ABS doet bij een auto.

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drieoog
Hahn schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 19:47:
[...]

Dat het zo afgestemd lijkt te zijn om de veiligheid te verbeteren, omdat je anders bijvoorbeeld kan slippen en vallen als je achterwiel volledig blokkeert. Vergelijkbaar met wat ABS doet bij een auto.
Ja zou kunnen. Ik zal even verder informeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Door het gewicht zou het kunnen dat je meer door de rem heen gaat. Maar juist op de voorrem zie/zag je wel eens dempers om de remkracht te absorberen, bijvoorbeeld bij v-brakes.
Een slippende achterwiel is namelijk lang niet zo problematisch als een voorwiel.

Onder de lijn zijn rollerbrakes onderhoudsarm, maar gewoon niet zo krachtig als een goede velgrem of schrijfrem.

[ Voor 4% gewijzigd door _ferry_ op 27-12-2024 19:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12:18

Vliegvlug

Flight Simple

Drieoog schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 19:21:
Mijn zoon moet een lang stuk fietsen naar school en heeft daarom sinds kort een nieuwe e-bike. Op deze fiets zitten rollerbrakes van Shimano Nexus.

Als je de voorste rem gebruikt dan staat de fiets helemaal stil, maar de achterste kun je doorheen trappen als deze helemaal ingedrukt is. Die remt zeer matig.

Nu is me verteld dat het normaal is bij rollerbrakes dat de achterste minder goed remt dan de voorste. Had ik nog niet eerder gehoord maar zou natuurlijk kunnen.

Klopt dit?
Als het een nieuwe fiets is zou ik er gewoon mee teruggaan naar de winkel en vragen of ze de achterrem net zo af willen stellen als de voorrem.
Of draai de stelschroef zelf een beetje aan om te kijken of het dan beter remt.

Rollerbrakes vind ik persoonlijk niet prettig omdat ze vrij “sponzig” aanvoelen.
Waar je met een velgrem of schijfrem echt stevig en abrupt kan remmen is dat met een Rollerbrake veel geleidelijker.
Heb een fiets met voor velgremmen en achter rollerbrakes en dat vond ik achter nooit echt lekker remmen.
Laatste jaar was het gedrag van die rem wel heel anders geworden trouwens en was het of heel zacht remmrn of gelijk het achterwiel blokkeren als je echt goed remde.
Waarschijnlijk door ouderdom en geen onderhoud. ;)

Dat is wel het grote voordeel, eigenlijk geen onderhoud nodig waar je bij velg en schijfremmen wel de blokjes om de zoveel tijd moet vervangen.
En die velgremmen die de aluminium velg heel vies maken met afgesleten aluminium deeltjes vooral als het nat weer is, dat heb je dan ook niet.
Dus dat is wel fijn van die Rollerbrakes.

Na 6 jaar intensief gebruik een andere gekocht fiets en is de oude fiets gedegradeerd tot stationsfiets en heb ik de hele rollerbrake uit elkaar gehaald, schoongemaakt en gesmeerd.
Daarna was het blokkeren in elk geval weg maar het afstellen luistert nu wel nauw. Iets teveel aangedraaid en hij remt ook een beetje tijdens het fietsen maar iets te los en hij remt niet hard genoeg met de hendel volledig ingekrepen. Zal wel slijtage zijn maar vond 40 euro voor een nieuwe teveel voor het huidige doel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Hahn schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 19:47:
[...]

Tegelijk herken ik juist van vroeger iig dat v-brakes een rembeperking hadden aan de voorkant, want te hard met je voorrem en je slaat over de kop, wat toch iets grotere impact heeft dan een slippend achterwiel. (Uberhaupt verbaasd het mij dat iemand rollerbrakes op een e-bike zet).

Edit: Spuit 11 zie ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 03-07 13:19

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

Drieoog schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 19:21:

Klopt dit?
Zoals anderen al aangaven is de remkracht van rollerbrakes beperkt, zelfs als ze perfect werken. Het is via internet echter niet te zien of het abnormaal slecht is in dit geval. Omdat je aangeeft dat het een nieuwe fiets dan is er het normaal dat de remkabel wat is uitrekt aan het begin. De kabel van de achterrem is langer dus zal meer rekken. Dit is normaal bij nieuwe fietsen. Het is ook één van de redenen waarom je er vaak een gratis eerste onderhoudsbeurt bij krijgt.

Bij rollerbrakes is er echter weinig af te stellen. Het enige wat je moet doen is de kabel wat strakker trekken door bij de remgreep de "barrel adjuster" wat er uit te draaien. Als dat niet werkt dan kun je contact opnemen met de verkoper.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nachtnet
  • Registratie: December 2003
  • Nu online
Zit er genoeg rollerbrake vet in de rem? Dat helpt enorm om te remkracht te vergroten.
Pagina: 1