Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pol23
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 20-04 09:29
Lieve Tweakers,

In mijn nieuwe PC wil ik graag een uitvoering: MSI MAG X870 TOMAHAWK WIFI gebruiken. Nu zie ik dat hier een extra 12V connector onderop zit, zie https://www.msi.com/news/...t-Gen-AI-Computing-144544. Wat zoeken op internet leert dat zelfs met een RTX4090 deze aansluiting niet noodzakelijk is. Maar ja, tweaker, en er zit een aansluiting, dus daar moet een stekker in... :9

In de handleiding van het moederbord staat bij de aansluiting PCIE_PWR1. Is dit een standaard PCIe stekker zoals voor een GPU? Dus in de pricewatch 1x 8 (6+2) pins?

Ik zoek een?
Ik zoek een voeding met voldoende aansluitingen voor zowel een nVidia (12VHPWR) als een AMD GPU (3x PCIe) (niet gelijktijdig) en zou graag willen controleren of ik alles goed begrijp.

Concreet zou de voeding dus tenminste moeten beschikken over:
  • MSI mobo 2x CPU power + 1x PCIe
  • GPU nVidia 1x 12VHPWR
  • GPU AMD 3x PCIe
Vertaald naar pricewatch termen (please check):
  • 2x 4+4-pins EPS of 1x 4+4-pins EPS, 1x 8-pins EPS
  • 1x 12+4-pins (PCIe Gen 5)
  • 4x 8 (6+2) pins
Tenslotte liefst modern en zwaar genoeg voor een eventuele volgende GPU, dus:
  • 850W
  • ATX12V 3.1
  • Totaal vermogen 12(+4)-pins 600W
  • Volledig modulair
Waarom ik hier de vraag stel? :?
met 3 PCIe aansluitingen geeft de pricewatch 41 opties: categorie: Voedingen
met 4 PCIe aansluitingen blijven er slechts 7 opties over: categorie: Voedingen

Klopt dit? Is dit werkelijk het complete aanbod op basis van deze criteria? :o

Zou verder geen probleem zijn trouwens. De uitvoering: be quiet! Pure Power 12 M 850W krijgt prima reviews. Nog een reden waarom de 1000W populairder lijkt?

Wat is je budget?
Meeste voedingen van 850W lijken rond de 125 - 150 te zitten. Dat zou prima zijn.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Toekomstig systeem met 9800X3D (indien ooit leverbaar) en RTX4080-opvolger of R7900XTX-opvolger

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjusterbaarlik
  • Registratie: December 2022
  • Niet online
Dit is een moederbord geschikt voor drie videokaarten. Als je er naar één gaat gebruiken moet je je afvragen of dit wel het meest geschikte moederbord is. Maar die 6+2 pins aansluiting is dus ook voor als je meerdere videokaarten aansluit op het moederbord welke veel stroom door het PCI Express slot trekken. Doe je dat niet dan gebruik je die connector ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pol23
@bjusterbaarlik, dat snap ik. Reden om dit moederbord te selecteren heeft andere redenen (veel functies voor de prijs, hoogste CPU klok in enkele reviews, PCIe5, veel M.2) (suggestie voor alternatief altijd welkom natuurlijk!). En dat ik de connector niet nodig heb snap ik ook, zie topic start.

Vraag blijft echter onbeantwoord: blijven er echt maar 7 opties over met de genoemde criteria, hoofdzakelijk 4 PCIe aansluitingen + 12VHPWR 600W? En heb ik de juiste criteria gebruikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 22:29
Pure Power 12M is niet interessant als uitvoering: NZXT C850 Gold ATX 3.1, Zwart beter is voor dezelfde prijs. Zie https://hwbusters.com/bes...picks-hardware-busters/4/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pol23
thanks @Uszka voor de suggestie. Probleem is echter dat die NZXT maar 5 PCIe aansluitingen heeft (de 1000W versie ook). Daarmee kun je dus niet de (totaal overbodige) 3e PCIe connector op de X870 Tomahawk aansluiten in combinatie met een 3xPCIe AMD GPU...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 23:27
waar ben je die 5de dan voor nodig?

je bent er 3 nodig voor de kaart en 1 voor het moederbord,zoals je wilt dan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pol23
Zitten er 2 bovenaan het mobo voor CPU, 3 op een high-end AMD GPU en de MSI X870 Tomahawk heeft onderaan het mobo nog een 3e PCIe aansluiting, totaal dus 6. Zoals in de TS en door @bjusterbaarlik al aangegeven hoef je die niet aan te sluiten. I know, maar dat is niet de vraag :>

De vraag is of mijn interpretatie van alle pricewatch criteria correct is (waarbij er dus maar 7 opties over blijven) :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 22:29
Die extra PCIe connector op het moederbord heb je alleen nodig als je alle PCIe sloten vol gaat proppen met videokaarten. Totaal overbodig bij een enkele videokaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pol23
I know @Uszka, wederom zie TS. Dat is niet de vraag. De vraag is of ik alle termen goed heb vertaald. Het is 10 jaar geleden dat ik m'n laatste PC heb gebouwd dus er zijn wat nieuwe termen (ATX3.1, 4x4 en 1x8 EPS, 12VHPWR, ...) en de pricewatch gebruikt andere termen (2x 6+2 pins, ...). Dus, zie TS, ik wil kijken of ik alles goed snap, en dat doe ik aan de hand van een test case: stel dat ik (als ik het goed zeg) 2x 8 pins EPS en 4x PCIe nodig heb, klopt het dat er dan in de pricewatch maar 7 opties over blijven?

In het andere topic, 4K game PC, werd al aangegeven dat je PCIe ook kan daisy chain'en. Goed punt! Zelfs bij mijn 10 jaar oude uitvoering: Cooler Master V650 Semi-Modular zit zo'n splitter om een GPU aan te sluiten.

Maar hoe weet je hoeveel PCIe splitters je kan gebruiken? Als de splitter erbij zit mag het anders niet? Of simpelweg tot het max vermogen van de voeding (lijkt me niet...)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 23:27
ik heb zo'n zelfde stekker op mijn huidge moederbord,voor pcie,met een 4090 toevallig,maar is totaal niet nodig hoor.

Het werkt gewoon zoals het moet zonder die pcie ingeplugd
plus als je bv een 4090 hebt,dan ben je helemaal geen extra pcie meer nodig,want dat gaat via de 12vhpwr stekker en en speciale ansluiting daarvoor op de bv nzxt en dan kan je alsnog die pcie kabel in het moederbord drukken,omdat je die dan over hebt :)

[ Voor 41% gewijzigd door freaky35 op 02-01-2025 22:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pol23
freaky35 schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 22:15:
plus als je bv een 4090 hebt,dan ben je helemaal geen extra pcie meer nodig,want dat gaat via de 12vhpwr stekker en en speciale ansluiting daarvoor op de bv nzxt en dan kan je alsnog die pcie kabel in het moederbord drukken,omdat je die dan over hebt :)
Als het een nVidia GPU wordt dan heb je inderdaad meer dan genoeg PCIe stekkers over.

Maar vraag die open blijft staan: klopt mijn TS? Kloppen mijn vertalingen van alle termen? Daar zit mijn twijfel for which I could use some help pretty please O+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pol23
Het resultaat: systeem is inmiddels compleet, zie Pol23 in "4K game PC"

Door de waardeloze GPU launch het systeem eerst opgebouwd met m'n vorige GPU, een uitvoering: MSI GeForce GTX 1080 GAMING X 8G. Bij het aansluiten van de extra 8-pins PCIe voeding op het moederbord had de GPU ineens last van coil whine... De jaren daarvoor nooit gehoord! Dus stekker los en... whine weg. Zal een timing verschil of resonantie ofzo zijn doordat de GPU van twee 'kanten' voeding krijgt (werkelijk geen idee...)?

Systeem nu compleet met een uitvoering: Gigabyte AORUS GeForce RTX 5080 MASTER 16G en die ivm smeltende stekkers niet aangesloten met de 12VHPWR kabel maar met het bijgeleverde verloopstukje met 3x 8-pins. Werkt prima, geen coil whine, geen warme kabels. En met deze voeding dus nog 1x 8-pins over mocht er ooit een GPU met 4x 8-pins in moeten (mogen).

Dus mijn eigen TS vraag snap ik nu - vertaling van de verschillende termen:
1x 12VHPWR 450W = 3x 8 (6+2) pins = 3x PCIe (voor RTX5080)
1x 12VHPWR 600W = 4x 8 (6+2) pins = 4x PCIe (voor RTX5090)
Pagina: 1