Bluetooth muurdimmer niet beschikbaar.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bram Broekmaat
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 11-09 21:12
Hoi,

Ik heb sinds kort een touch dimmer geïnstalleerd met Bluetooth. De dimmer is ingesteld en momenteel verbonden aan mijn telefoon met een Chinese app. Om de dimmer nu op afstand te bedien (met mijn telefoon) moet ik de bluetooth aan hebben staan en de app gebruiken, om een widget te gebruiken moet de app ook in de achtergrond open staan.

Aangezien dit veel batterij van mijn telefoon vraagt of tijd om Bt aan te zetten en de app te openen. (duurt ook even voor dat er verbinding is) Heb ik home assistant geïnstalleerd op mijn raspberry pi 3B+ .
Het is mij niet gelukt om de dimmer rechts streeks te koppelen aan de Pi. Het is wel gelukt om de Chinese app te koppelen aan home assistant In het dashboard is de dimmer nu zichtbaar met de 2 scenes. alleen die werkt niet.
Hij zegt dat de dimmer niet beschik baar is.

Hoe kan ik dit oplossen en werkend maken? Ik wil op mijn telefoon 1 widget hebben die de lamp uit zet en 1 die de lamp aanzet. Het liefste zonder die Chinese app en dat mijn telefoon communiceert met de Pi over wifi/internet. zodat de Bluetooth uit kan blijven.

De versie van Home assistant is de nieuwste (14.1)
De Pi is verbonden met ethernet (kabel)
De Pi heeft een extra Bt dongle met versie 4.2
Voor de dimmer werd Bt versie 4.2 aangeraden.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMGGM
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 20-09 09:05
Misschien wel een vraagje, wat bedient die schakelaar? HA is een smart home oplossing, het doel is om al de toestellen aan HA te koppelen (lampen en schakelaars) en dan via automatisaties schakelaars taken te laten uitvoeren (lamp aan/uit). Schakelaar is dus typisch niet direct gekoppeld aan het toestel dat het gaat bedienen maar eerder indirect.
Ik stel me dus de vraag wat je wil bekomen door de schakelaar aan HA te koppelen?

Over je vraag:
Misschien al meteen met de deur in huis vallen, niet elke random Bluetooth schakelaar zal werken met HA omdat de Pi Bluetooth heeft. Bluetooth is zelfs de meest irritante technologie om je smart home mee te bedienen. Het is onbetrouwbaar, heeft slechte range, verbruikt veel, heeft geen standaarden (wat jouw probleem dus is en waarom het wel werkt met de gesloten app van de maker maar niet in HA)…
Ooit een Bluetooth thermometer gehad op Bluetooth en die werkend gekregen met custom integratie, nooit meer.

Je bent beter af met Zigbee of Matter.
Koop de hardware om je Pi er ondersteuning voor te geven https://www.home-assistant.io/connectzbt1/. ZHA is het eenvoudigst op te zetten.
Ga dan op zoek naar een gepaste schakelaar, maar kijk zeker ook na of die zal werken met HA want helaas werkt niet alles gewoon omdat het Zigbee is. https://zigbee.blakadder.com/zha.html
De meeste IKEA spullen werken prima met ZHA en zijn daarom best laagdrempelig en nog enigszins goedkoop (kan je ook simpel terugbrengen moest het toch niet werken). Philips Hue ondersteuning is ook goed, maar een stuk duurder. Voor die 2 ga je typisch ook de meeste info op internet terugvinden.

[ Voor 28% gewijzigd door SMGGM op 28-12-2024 06:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bram Broekmaat
Ik zal hier onder een link plaatsen naar de dimmer/schakelaar die ik heb. de gebruiksaanwijzingen zijn beperkt

De dimmer was er in 2 versies BT en zigbee de keus voor bt was bewust aangezien ik verder niks aan zigbee apparaten heb en daar voor een basis station voor nodig hebt. (dus dan was ik duurder uit).

De schakelaar zit bij mijn deur en bedient de lamp in mijn kamer en de bedoeling is om hem op afstand aan en uit te kunnen zetten. Bij voorbeeld als ik bij mijn PC zit of vanuit bed.

Zoals al eerder gezegd wil ik eigenlijk de schakelaar draadloos kunnen bedien met mijn telefoon en dan via die Raspberry Pi zodat de Chinese app en de BT van mijn telefoon niet continu aan hoeven te staan en niet de hele accu kunnen leeg trekken.

Hier een link naar de dimmer/schakelaar:https://www.bol.com/nl/nl/p/tradim-25022b-glass-touch-muurdimmer-bluetooth-zwart/9300000146711018/?bltgh=sqBjnxCtLkHnWcAtCiJNcg.2_13.23.ProductPageUrl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:25
Bram Broekmaat schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 16:21:
Zoals al eerder gezegd wil ik eigenlijk de schakelaar draadloos kunnen bedien met mijn telefoon en dan via die Raspberry Pi zodat de Chinese app en de BT van mijn telefoon niet continu aan hoeven te staan en niet de hele accu kunnen leeg trekken.
Ik ben bang dat dat met de schakelaar die je nu hebt niet gaat lukken. Hier wordt gesproken over alleen stand-alone installatie: https://tradim.nl/product...-bluetooth-versie-25022b/

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bananasplit
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 15-01 15:39
Die dimmer werkt met Bluetooth-mesh en er is geen support in Home Assistant daarvoor.
Er is wel iemand mee bezig dus misschien heb je hier wat aan.

https://github.com/dominikberse/homeassistant-bluetooth-mesh

[ Voor 40% gewijzigd door bananasplit op 29-12-2024 11:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bram Broekmaat
De timmer functie in de app is ook alleen beschikbaar via een BT mesh hub.
Dus ik kan de dimmer op afstand momenteel alleen bedienen met een app via mijn telefoon.

Ik ga mij we afvragen of de Pi nog wel normaal werkt als ik er allemaal extra dingen opzet om die werkt te maken aangezien het Ram al redelijk vol zit.
Maar bedankt voor de reacties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bram Broekmaat
Ik heb de afgelopen dagen niks veranderd aan HA of de Chinese app en nu werkt de Chinese app ook niet meer. De dimmer is zichtbaar staat altijd aan. En reageert nergens op via de app. Iemand een idee hoe ik dit wel werkend krijg? Ik heb de app al opnieuw ingesteld en de dimmer opnieuw gekoppeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjvdzwet
  • Registratie: Mei 2016
  • Niet online
Mijn advies, kies een andere oplossing.

Als je niet aan zigbee wil, dan kan Tuya met WiFi nog een oplossing zijn.

Controleer wel eerst goed of het betreffende apparaat in HA wordt ondersteund.
Gebruik het eventueel met HACS en "Tuya-Local" in HA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bram Broekmaat
Om de dimmer nu op afstand te gebruiken gebruik ik ook de tuya app. Dat werkt te op zich prima alleen nu niet meer.
Pagina: 1