Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyGerry
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 28-04 09:13
Wij zijn ons huis aan het verbouwen en willen op de eerste en tweede verdieping de houten vloer vervangen door een zwaluwstaart betonvloer (lewisplaat vloer). Liefst ook nat- i.p.v. droogbouw wegens massa t.b.v. geluid en kosten. Omdat de opbouwhoogte beperkt is, omwille van trap, deur en draagvermogen van de bestaande houten balken, zouden we de vloer zo dun mogelijk willen houden. Nu willen we graag de boven verdiepingen ook (lichtelijk) verwarmen en koelen met vloerverwarming. Nu is mijn vraag of het mogelijk is om onder, in de holle ruimtes van de zwaluwstaartplaat de vloerverwarmingsleidingen te plaatsen. Het plafond wordt geïsoleerd, dus in theorie zou de stalen plaat als radiator gaan fungeren, waarbij de warmte enkel naar boven kan (zie bijlage). Eventueel zouden we de leiding ook nog kunnen dichtsmeren met een soort mortel/tegellijm, om de warmteoverdracht te vergroten. Heeft iemand hier ervaring mee of tips? Alvast bedankt.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7aSWcxJNqnBsHcFru2EwyGNuba0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/dvZXqimx973qpLNuD8inXY07.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lord Anubis
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 23:18
Lijkt me zo dat Zwaluwplaat glimt en zal daardoor veel warmte terug kaatsen en fungeren als radiator en dan de gemakkelijkste kant op. Denk maar aan alu folie tegen een buiten muur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyGerry
Dit was ook mijn gedachte. De vloer wordt tussen de balken geïsoleerd, dus de makkelijkste weg is naar boven. En warmte stijgt sowieso. Dit zou toch wel 3,6cm of eigenlijk 2 cm lichtgewicht beton boven de leiding redelijk moeten kunnen verwarmen/koelen.

Misschien enig gevaar op scheurvorming? Hiervoor wilden we vezels zoals kunststofvezel wapening willen toepassen in het beton.

[ Voor 20% gewijzigd door TommyGerry op 27-12-2024 18:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:44
Hoe ga je de lussen leggen dan in die gleuven?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyGerry
Onder de plaat gewoon tussen de balken. De groep kan dan alleen op en neer en geen slakkenhuis oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:44
TommyGerry schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 18:28:
Onder de plaat gewoon tussen de balken. De groep kan dan alleen op en neer en geen slakkenhuis oid.
Dan kan het toch ook bovenop, in de holle ruimtes die je dan daarna afvult want er moet toch een bepaalde dikte materiaal over je lewisplaat.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyGerry
Nou ze mogen niet in de holle ruimtes boven de plaat, dat is je stevigheid. De minimale dikte is 3,6 dus 2cm op de plaat. Normaal leg je de leiding haaks op de holtes, en dan nog eens 2 cm op je leiding betondekking. En dan komen we met 5 a 6 cm te hoog en te zwaar uit. En de plaat zelf is 16mm dus het past precies in de ruimte onder de plaat. De warmteoverdracht zal iets minder zijn, maar misschien nog acceptabel. Vandaar de vraag om hier eens over te sparren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21:12
Ik heb de houten balken vervangen door stalen balken, die 4 cm lager waren. Zo kreeg ik meer sterkte en stijfheid (= minder doorbuiging) en ruimte voor de vloerverwarming en tegels.
Maar dat was een b.g.g vloer. Voor een verdiepingsvloer zal dat wel te ingrijpend worden.

[ Voor 30% gewijzigd door JukeboxBill op 27-12-2024 19:33 ]

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
De gebruikelijke oplossing is fermacel met vloerverwarming. Eventueel nog met een isolatielaag eronder tegen contactgeluid. Zie geen enkele reden om te kiezen voor een dunne betonvloer in dit soort situaties. Zeker omdat je met zwaluw/beton ook gewoon contactgeluid houdt.

[ Voor 3% gewijzigd door Sethro op 27-12-2024 19:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyGerry
Maar als je de zwaluw ontkoppelt dmv rubber of isolatie opleg stroken, maak je hem toch ook zwevend van de balkenlaag. En zo ga je contactgeluid tegen… alleen het gewicht is hoger, dus meer massa houdt toch nog iets meer geluid tegen. En daarom een betere oplossing ook nog goedkoper
Pagina: 1