Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22:39
Ik heb al een tijdje een probleem met mijn home-cinema, de tv gaat namelijk spontaan op standby na een bepaalde tijd (+/- 30 minuten).

Gek genoeg gebeurt dit alleen wanneer ik tv kijk via de tv-ontvanger van KPN en dan ook enkel en alleen wanneer ik eerst de mediaspeler op het beeld heb gehad. Dus zet ik de tv en receiver aan met de mediaspeler als actieve bron, (of switch ik eerst naar de mediaspeler als actieve bron) en switch ik daarna naar de KPN tv-ontvanger als actieve bron, dan valt de tv uit na +/- 30 minuten.

Switchen vanuit elke andere bron (radio, andere mediaspeler of direct de tv-ontvanger), lijkt geen uitval van de tv te veroorzaken.

Ik heb de verschillende refreshrates uitgesloten als oorzaak, ook HDR-weergave van de KPN tv-ontvanger heeft geen invloed. Ook wanneer ik de mediaspeler en/of de tv-ontvanger in een andere ingang op de receiver stop, blijft dit euvel bestaan. Het is echt puur en alleen de specifieke volgorde Mediaspeler -> TV-ontvanger wat het veroorzaakt.

Je begrijpt vast dat ik dit een zeer vreemde casus vind. Ik heb echt geen idee wat het zou kunnen veroorzaken. Hebben jullie een idee?
De meest logische volgende stap is een andere hdmi-kabel gebruiken tussen mediaspeler en receiver en tussen tv-ontvanger en receiver. Even kijken of ik die nog heb liggen.

Betreffende TV:
uitvoering: Panasonic TX-65HZW1004 Zwart

Receiver:
uitvoering: Denon AVR-X2700H

Hierop heb ik een uitvoering: Xiaomi TV Box S (2nd Gen) 8GB mediaspeler aangesloten en een Arris VIP5202 tv ontvanger van KPN. Beiden zijn via HDMI aangesloten op de receiver, waarna het beeld via de HDMI uitgang van de receiver naar de tv gaat.

Ik kan lange tijd zonder problemen tv kijken wanneer ik de Xiaomi mediaspeler gebruik, echter wanneer ik via de tv ontvanger van KPN kijk, gaat de tv na een half uurtje in standby.

Ik wil dit topic tegelijkertijd gebruiken om mijn eigen troubleshooting in kaart te brengen, zodat ik ook een overzicht heb. Misschien hebben jullie nog ideeën wat ik kan testen, dan vul ik die aan met de resultaten.

Troubleshooting:
Test 1:
- eerst internetradio receiver, daarna tv aan en geswitcht naar kpn ontvanger met HD beeldsignaal
>150 minuten zonder uitval. Geen problemen dus op deze manier.

Test 2:
- zelfde als hierboven, maar dan rechtstreeks begonnen met de KPN ontvanger.
Ook nu geen uitval.

Test 3 (meest voorkomende situatie)
- tv+receiver aan, eerst op mediaspeler kanaal, daarna geswitcht naar tv ontvanger, sbs6.
Uitval tv binnen 60 minuten.

Test 4:
- gelijk als test 3, maar nu geen sbs 6, maar kanaal 81.
Ook uitval tv binnen 30 minuten.

Test 5:
- na uitval hierboven tv weer aan, switch naar mediaspeler kanaal en daarna weer terug naar tv ontvanger kanaal.
Tv valt ook uit op deze manier. Meermaals getest.

Test 6:
- gelijk aan test 5, alleen hdr instelling van kpn ontvanger uitgeschakeld. Ander verschil is verversingssnelheid 24hz mediaspeler vs 50hz tv ontvanger.
Tv valt uit.

Test 7:
- gelijk aan test 6, alleen tv ontvanger ingesteld op 25hz.
Tv valt uit.

Test 8:
- gelijk aan test 6, maar dan verversingssnelheid mediaspeler op 50hz.
Tv valt uit.

Test 9:
- gelijk aan test 6, maar dan switchen vanuit andere bron (andere mediaspeler, 1080p signaal, 24hz).
Geen uitval tv.

Test 10:
- gelijk aan test 9, maar dan met andere mediaspeler met uhd signaal, 24hz).
Geen uitval tv.

Test 11:
- gelijk aan test 6, maar dan mediaspeler op andere ingang receiver.
Uitval tv.

Test 12:
- oorspronkelijke setup, maar dan met andere hdmi-kabel tussen mediaspeler en receiver
Running

Test 13:
- oorspronkelijke setup, maar dan met andere hdmi-kabel tussen tv-ontvanger en receiver
Nog te testen

Test 14:
- oorspronkelijke setup, maar dan met andere hdmi-kabel tussen receiver en tv
Nog te testen

[ Voor 48% gewijzigd door LA-384 op 30-12-2024 16:33 ]

Beste antwoord (via LA-384 op 30-12-2024 18:21)

• jurjen_g
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 00:35
Ik zou je mediaspeler verdenken, aangezien het alleen optreedt als je daar begint. Die geeft wellicht na 30 minuten niet gebruikt te zijn een soort 'sleep' signaal die via CEC wordt geïnterpreteerd als 'uit'? Dus check eens in die box wat daar voor settings voor energiebesparing zitten.

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23:20
Controleer eens op je TV hoe je CEC hebt ingesteld, en controleer dit ook voor je receiver. Ik weet even niet of je dit ook nog op de KPN ontvanger in kan stellen, maar dat is wel de hoek waar je in zou moeten zoeken gok ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
@Archer_VC10 Ik heb deze instellingen eens bekeken, maar geen vreemde instellingen gevonden. Ik heb het zo ingesteld dat de receiver uit gaat wanneer ik de tv uit/stand-by zet en aan gaat wanneer de tv aan gaat. Dit is bewust zo gedaan, omdat ik niet alle apparaten apart uit wil zetten, maar wel de radio aan wil kunnen zetten zonder dat de tv aan gaat.

Overigens als de tv uit zichzelf uit gaat, dan gaat de receiver niet mee uit. Wanneer ik de tv daarna weer aan zet, blijft de tv ook gewoon aan staan en schakelt niet meer automatisch uit. Althans totdat ik de tv handmatig uitzet, dan is het euvel de keer erop weer aanwezig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SR8
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

SR8

Het zal wel niet, maar staat er niet ergens nog een timer of auto stand-by setting aan?

[ Voor 4% gewijzigd door SR8 op 28-12-2024 09:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
@SR8 Dat zou een hele logische reden kunnen zijn idd, maar er staan geen timers of eco-standen ingeschakeld. Bovendien zou ik verwachten dat de tv dan in standby gaat, ongeacht de bron.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jecowo
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 03-06 12:04

Incredible

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
@jecowo Dat gaat over de kpn tv ontvanger die standby gaat, bij mij is het echt de tv die dat doet. Ik heb het nooit getimed, maar gevoelsmatig na 30-60 minuten. Wanneer ik de tv daarna weer aanzet, gaat die niet meer vanzelf in standby. Dus het is eenmalig per sessie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
Heel vreemd. Nu twee dagen gecontroleerd getest en geen uitval :/

Enige wat ik kan bedenken is dat het signaal van het tv-kanaal van invloed kan zijn. Deze twee dagen heb ik getest met NPO extra, kanaal 81.

Normaal heb ik enkel een van de gangbare nl kanalen op staan.

Edit:
Ok, nu lijkt ik ergens te komen. Wanneer ik van het mediaspeler kanaal naar het tv ontvanger kanaal switch, gaat de tv wèl op standby. Telkens na +/- 30 minuten. Meermaals getest.

[ Voor 43% gewijzigd door LA-384 op 30-12-2024 11:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
Update:
Na wat troubleshooten kan ik het inmiddels reproduceren en zijn dit mijn bevindingen:

Uitval gebeurt enkel en alleen wanneer ik eerst de xiaomi mediaspeler als bron heb gekozen en daarna switch naar de KPN tv-ontvanger. Dus zet ik de tv en receiver aan met de mediaspeler als actieve bron, (of switch ik eerst naar de mediaspeler als actieve bron) en switch ik daarna naar de KPN tv-ontvanger als actieve bron, dan valt de tv uit na +/- 30 minuten.

Switchen vanuit elke andere bron (radio, andere mediaspeler of direct de tv-ontvanger), lijkt geen uitval van de tv te veroorzaken.

Refreshrates van de mediaspeler en tv-ontvanger hebben geen invloed op dit gedrag. Ook eventuele HDR weergave aan/uit maakt niets uit. Zelfs de gebruikte hdmi-ingang op de receiver is niet van invloed, het is echt puur en alleen de specifieke volgorde Mediaspeler -> TV-ontvanger wat uitval van de TV veroorzaakt. 8)7

Hebben jullie nog ideeën?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisdn
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 21:36
Zoals ik het lees heb je nog geen apparaten an sich uitgesloten welke de veroorzaker kan zijn?
Test 1 de Denon er helemaal tussenuit (probleem voorbij dan zit het waarschijnlijk in de Denon)
Test 2 Nog een andere tv in huis om de tv uit te sluiten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
@Dennisdn Ik snap je suggestie en normaal zou dat een van de eerste dingen zijn die je probeert, maar aangezien het specifiek de volgorde mediaspeler -> tv ontvanger is wat dit probleem veroorzaakt, geeft rechtstreeks aansluiten op de tv een dusdanig andere setup, dat het niet optreden van het probleem geen garantie is dat de oorzaak in de receiver zit. Natuurlijk weet je het pas zeker wanneer je het probeert.

Een andere uhd-receiver heb ik iig niet. Wel een andere tv, maar die is geen uhd. Nadat ik de HDMI-kabels heb uitgesloten, kan ik dat eerst proberen.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +3 Henk 'm!

• jurjen_g
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 00:35
Ik zou je mediaspeler verdenken, aangezien het alleen optreedt als je daar begint. Die geeft wellicht na 30 minuten niet gebruikt te zijn een soort 'sleep' signaal die via CEC wordt geïnterpreteerd als 'uit'? Dus check eens in die box wat daar voor settings voor energiebesparing zitten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LA-384
@jurjen_g Goede suggestie! Zojuist in de instellingen gekeken en daar stond idd ingesteld dat het "scherm uit" gaat na 30 minuten inactiviteit. Ik heb het nu uitgeschakeld en ben aan het testen.

In mijn herinnering was dit probleem er ook al voordat ik deze mediaspeler in gebruik had, maar duurde het toen langer. Kan zomaar zijn dat het daar op een uur ingesteld stond.

Ok, dat was de oorzaak! Daar was ik zelf nooit achter gekomen. Ik dacht ook echt dat het de tv of de receiver moest zijn, of eventueel de tv ontvanger, maar niet de mediaspeler. Maar goed, tot vandaag was me ook totaal niet duidelijk onder welke omstandigheden die tv wel en niet in stand-by ging.

[ Voor 28% gewijzigd door LA-384 op 30-12-2024 19:04 ]

Pagina: 1