Inlaatcombinatie bij Quooker PRO3 VAQ nodig?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BolleBibs
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 08-03 13:37
Een goedemiddag,

Ik ben benieuwd naar een situatie bij mijn schoonzus.

Info 1:
Ze had laatst een dikke waterrekening omdat de inlaatcombinatie van de ketel stuk scheen te zijn. Deze is vervangen en voor zover ze mij verteld heeft was dit ook het probleem. Ik ben er nog niet achter hoeveel bar de nieuwe inlaatcombinatie heeft, dit zal ze nog na moeten vragen voor mij.

Info 2:
Ze heeft een Quooker PRO3 VAQ. Echter heeft de vorige bewoner hier geen inlaatcombinatie bij geinstalleerd / laten installeren. De monteur die de inlaatcombinatie van de ketel heeft vervangen, heeft gezegd (en ik lees niks anders op internet) dat een Quooker een inlaatcombinatie moet hebben, wat logisch is.

Mijn gedachte: Als ik een inlaatcombinatie ga plaatsen, komt deze tussen de koudwaterleiding en de boiler. Maar stel dat de nieuw geplaatste inlaatcombinatie van de ketel 8bar of lager is, heb ik dan nog wel een inlaatcombinatie van 8bar te monteren bij de Quooker zelf? Aangezien dat als de koudwaterleidingdruk boven de 8bar komt, deze bij de ketel over zal storten.

Kan iemand mij vertellen of dat mijn gedachte klopt, of dat ik er naast zit?

Graag kan iemand mij met een helder antwoord op weg helpen!

-Stijn

Beste antwoord (via BolleBibs op 30-12-2024 20:45)

• arievz
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 17:42
Een inlaatcombinatie is verplicht voor elk warmwaterbereidingstoestel omdat hij niet alleen voorkomt dat je boiler of combiketel ontploft (overdrukveiligheid), maar ook voorkomt dat warm water in de koudwaterleiding wordt gestuwd. De inlaatcombinatie bevat daarom ook een terugslagklep.

Een accumulator ("expansievat"/"ballon") in je boiler of combiketel is dus onvoldoende, er zal ook een terugslagklep aanwezig moeten zijn.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edsandje
  • Registratie: December 2018
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

Elk toestel (boiler/cv ketel) een eigen beveiliging.
Dus de quooker moet ook een inlaatcombinatie hebben.

Please state the nature of the technical emergency

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 15:28
edsandje schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 15:27:
Nee hoor, de kleine Quooker heeft sinds een paar jaar een soort ballon in t reservoir zitten. Dus die hoeft geen inlaatcombinatie, alleen een terugslagklep.

Moet ts wel even checken of het om dat type Quooker gaat.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 12-09 23:54
@BolleBibs
Op https://www.vervangingsma...we-Quooker-Pro3-Reservoir staat hoe je het nieuwe reservoir kunt herkennen. Blijkbaar zonder de rode letters, met het logo in reliëf.

[ Voor 23% gewijzigd door Puch-Maxi op 27-12-2024 16:23 ]

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BolleBibs
edsandje schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 15:27:
Het klinkt mij als een component dubbel plaatsen en dus overbodig.
Maar ik heb dan ook geen achtergrond kennis om te bepalen wat de beste keus is. Alleen de kennis deze te plaatsen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BolleBibs
Goed te weten, dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BolleBibs
Makrolon schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 16:09:
[...]

Nee hoor, de kleine Quooker heeft sinds een paar jaar een soort ballon in t reservoir zitten. Dus die hoeft geen inlaatcombinatie, alleen een terugslagklep.

Moet ts wel even checken of het om dat type Quooker gaat.
Ga ik doen, dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BolleBibs
De boiler is een oude variant en heeft dus geen ingebouwde... ballon.

Daarom wil ik terugkomen op de vraag; Is een 2e inlaatcombinatie nodig of is die bij de ketel genoeg (mits deze niet hoger dan 8bar is)?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJMaze
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
ja, of verwijderen en de waterkoker of koffiemachine met stoompijp gebruiken voor je thee.

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• arievz
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 17:42
Een inlaatcombinatie is verplicht voor elk warmwaterbereidingstoestel omdat hij niet alleen voorkomt dat je boiler of combiketel ontploft (overdrukveiligheid), maar ook voorkomt dat warm water in de koudwaterleiding wordt gestuwd. De inlaatcombinatie bevat daarom ook een terugslagklep.

Een accumulator ("expansievat"/"ballon") in je boiler of combiketel is dus onvoldoende, er zal ook een terugslagklep aanwezig moeten zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AtRi
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 16:08
NVT

[ Voor 154% gewijzigd door AtRi op 28-12-2024 19:27 . Reden: toevoeging ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Krissiejj
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 11:14
Inlaatcombinatie plaatsen staat ook in de handleiding. Als dit er niet staat zal er iets anders aanwezig zijn in het vat, anders wel plaatsen.

Een boiler warmt op, er komt dus druk op je vat en leiding te staan, dit drukverschil vangt je inlaat op en loodst soms wat in je afvoer.

Een inlaatcombinatie welke 20m verder zit zal dit drukverschil niet opvangen.

Intergas Extreme 36 Hybride Xtend, 300L boiler 2kW E, WTW Brink Flair 400 (Multi Air Supply), Oost 2175Wp West 3915Wp PV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BolleBibs
Dank allen voor jullie antwoorden, ik ga er snel een plaatsen!
Fijne jaarwisseling alvast gewenst
Pagina: 1