RT2600ac VLAN Instellingen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bullseye1977
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 09:24
Ik gebruik mijn RT2600ac-router op Odido Glasvezel met VLAN/VID-instelling 300, en dit werkt naar behoren. Het probleem zit echter bij de instellingen voor IPTV/VOIP. Omdat er geen profiel beschikbaar is voor Odido/T-Mobile, moet ik deze handmatig instellen.

Wanneer ik dit doe, configureert de router automatisch poort 1 en 2 voor LAN, terwijl poorten 3 en 4 niet worden toegewezen. Zelfs als ik voor poort 3 en 4 handmatig VID 300 instel, blijven deze onbeschikbaar voor gebruik met LAN en standaard internet. Het lijkt erop dat ik deze poorten niet kan vrijgeven voor normaal gebruik.

Heeft iemand ervaring met dit probleem of een mogelijke oplossing?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TI4gIY9mbS9pfuDi3q0-6BUdNSM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/jHF78f5uFCxifDzB5ouCkosL.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eagp8-U5wE6arxNhKo-hlZdmDl4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/nTvBipv9XUG4DIYVEUU9FJyN.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p7XVo27CZlkNDZTHhKffn-reaKg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/idWjs9fGoflQ6VM1bfcwEEEY.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wDBOan-6gA5qNP82BXw03pin6mM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/joeSF8HpCIv879yEU7P1sZ3d.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 9% gewijzigd door bullseye1977 op 27-12-2024 11:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:21

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Wat probeer je exact te bereiken?

Je configureert hier een aparte netwerk op poorten 3 en 4 dat dus geen onderdeel is van je LAN. Dan is het logische dat je ze niet toe kunt voegen aan je LAN.

Zoals je het hier doet moet je je TV decoder aansluiten op poorten 3 of 4, die los staan van je LAN (en ook niet via switches e.d. verbonden mogen worden ermee).

Maar misschien even stap terug: is dit allemaal wel nodig? Odido gebruikt routed IPTV. Je hoeft geen aparte VLANs op je eigen netwerk in te richten daarvoor, op je LAN kan het allemaal plat blijven, je moet hooguit routing regels instellen naar verschillende VLANs (iirc 640 voor IPTV) op de WAN.

Kun je linken naar specificaties van het IPTV-product dat je probeert in te stellen?
En kun je aangeven hoe je de boel aangesloten hebt - sluit je je RT2600ac direct aan op de ONT, of heb je de gateway van Odido er nog tussen zitten?
En wat wil je / doe je met VoIP?

[ Voor 20% gewijzigd door dion_b op 27-12-2024 14:25 ]

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 13:58
dion_b schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 14:20:
Kun je linken naar specificaties van het IPTV-product dat je probeert in te stellen?
TS geeft aan Odido, dus geen apart VLAN voor tv of telefonie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bullseye1977
Thanks voor de reactie. Ik probeer poort 3 & 4 bij mijn netwerk te krijgen dus dat ik deze ook kan gebruiken voor het primaire netwerk. Ik kan geen VLAN of VID op mijn WAN instellen. Ik sluit geheel geen decoders meer aan in huis daarom wil ik graag deze poorten vrij spelen. Mijn switch ( 8 ) in de meterkast zit helemaal vol. dus die extra twee poortjes kan ik weer goed gebruiken. Excuus nu ik het terug lees lijkt mijn eerst post dat ik IPTV werkend probeer te krijgen.

[ Voor 10% gewijzigd door bullseye1977 op 27-12-2024 15:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Uh, in dat geval: vinkje weghalen bij "Enable IPTV/VOIP"?

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bullseye1977
dion_b schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 15:53:
Uh, in dat geval: vinkje weghalen bij "Enable IPTV/VOIP"?
Wanneer ik dat vinkje weghaal dan valt mijn internet weg. Ik kan namelijk nergens anders die VID 300 invullen die ik nodig voor Odido. Wel zijn dan alle poorten toegewezen maar ik kan niet per ethernetpoort of op de wan poort ergens die VID 300 kwijt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Op de LAN poorten moet je ook geen VLANs instellen, dat is puur voor de WAN, een ander netwerk. Daar moet je met VLAN 300 taggen. Ik ben niet specifiek bekend met die Synology dingen, maar op mijn eigen apparaten heb ik per interface (WAN en LAN) aparte configuratie. Je moet dus de WAN instellen.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EverLast2002
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 20-09 19:55
off-topic:
ik vraag me af hoe devices in je Guest Network een ip adres krijgen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bullseye1977
EverLast2002 schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 14:25:
off-topic:
ik vraag me af hoe devices in je Guest Network een ip adres krijgen..
Het Guestnetwerk wordt niet gebruikt. maar ik kan het ook niet verwijderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bullseye1977
dion_b schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 12:34:
Op de LAN poorten moet je ook geen VLANs instellen, dat is puur voor de WAN, een ander netwerk. Daar moet je met VLAN 300 taggen. Ik ben niet specifiek bekend met die Synology dingen, maar op mijn eigen apparaten heb ik per interface (WAN en LAN) aparte configuratie. Je moet dus de WAN instellen.
Bedankt voor het meedenken. Ik ben nog eens de forums ingedoken en de oplossing gevonden. Op de pagina waar de instellingen zijn opgenomen voor de VID moet ik de waarde voor Poort 3 & 4 leeg laten. Daar staat 300 met het idee dat deze dan werken net als Poort 1&2 maar helaas. Ik had daar ook al eens 0 ingevuld maar dat werkt dus ook niet. Daarna leeg gelaten en op Apply gedrukt.. Helaas werkt het niet direct
maar na een reboot dus wel. Dan wordt poort 3&4 toegevoegd aan de LAN. Het vreemde is dat ik dus geen VID kan instellen op de WAN poort maar alleen in dit IPTV/VOIP menu. In het overzicht zie ik wel dat de WAN tagged is op VID 300.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BGUM0-fhMFk9h9l8RK4f30_pnoU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/uuCdbsMWdqSlktDoYTmf73L8.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q1Du-iVZ_ut1QudLXCrolfQiLbI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/1LXjrl3Vecy9Cwrgv74uocZT.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gcJNCWVdUV5Pnl8Mt6QjEi0RKPg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/1BGAtNuBn8nVoWhbFw1NTL4F.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 21% gewijzigd door bullseye1977 op 30-12-2024 00:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EverLast2002
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 20-09 19:55
ik begrijp niet veel van dat Synology menu, met name de logica ervan..
er staat in een screenshot dat LAN poorten 1&2 Type Internet zijn (in mijn beleving is Internet WAN, maargoed),
en in een volgend screenshot lees je dat poorten 1 en 2 Primary Network zijn, dus LAN ?

dat poorten 3 en 4 VID300 untagged zijn lijkt me ook niet correct.

ik vind het super verwarrend, en ik heb hier zelf spul van MikroTik en Synology draaien.
Pagina: 1