Cloud Backup voor mijn Synology NAS

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kuwerti
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17:05
Beste allemaal, een simpele vraag:

Ik heb een synology NAS (DS213, ongeveer 5 TB aan data)
Deze wil ik (bijvoorbeeld 1 keer per week) backuppen naar een cloud-opslag.

Nadat ik dit topic had gelezen twijfel ik tussen:

Crashplan en BackBlaze. (ik heb een BV dus kan het als business account aanschaffen)
Nu is Crashplan goedkoper, maar wordt niet genoemd in de synology-cloud-backup opties (https://www.synology.com/nl-nl/dsm/feature/cloud_sync)

De backup is er puur voor het geval mijn hele huis afbrandt. ik maak namelijk al backups van alle PC's en laptops naar mijn NAS.

Wat is jullie advies?

nog een vraag , deze online cloud's ondersteunen encryptie. hoe 'veilig' is dat? hoe kan ik er zeker van zijn dat mijn data niet gelezen/bekeken kan worden door anderen?

[ Voor 11% gewijzigd door kuwerti op 27-12-2024 10:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 2158854

Voor het geld wat ze bij clouddiensten vragen, kun je beter een 2e NAS aanschaffen met disk en die op een andere locatie neerzetten.
Vaak is het ook nog zo dat als je een cloud backup maakt, dat ze je daar alleen de storage voor rekenen.
Wil je wat terugzetten, dan mag je je portemonnee nog eens trekken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Waarom niet C2 van Synology zelf?

https://c2.synology.com/nl-nl/pricing/backup/personal

Nou is je model wel erg oud… ik raadt je eerder aan eerst een nieuw model aan te schaffen… ds213 komt uit 2012 en is niet meer ondersteund.

[ Voor 75% gewijzigd door Vorkie op 27-12-2024 10:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peter-rm
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 18:01
nieuwe nas kopen en de oude als backup machine gebruiken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kuwerti
dank voor alle tips, een nieuwe NAS is inderdaad wel een goede optie en dan de huidige als backup ergens neerzetten. Kost wel iets, maar op de langere termijn is dat denk ik wel meest gunstig.
Nogmaals dank. fijn weekend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 13:30
Een gratis aternatief:
- maak eenmalig een fulltime backup van alles die je op gepaste wijze zeker stelt als uitgangspunt
- maak dagelijks incrementele backups die je smart gecomprimeerd en encrypted in een gratis clouddienst zet
- natuurlijk nadat je de hele restoreprocedure hebt uitgetest en gedocumenteerd.
- eenmaal per jaar voeg ik een nieuwe fulltime backup toe naast de bestaande.
Dit doe ik nu al vier jaar en ik heb al diverse malen succesvol data teruggezet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 18-05 15:15

M2M

medicijnman

Ik gebruik rclone om alle data te synchroniseren naar een cloud dienst. Daar komt het volledig encrypted op te staan waarbij de encryptie bij mij gebeurt. De server aan de andere kant ontvangt enkel onzin. Met diezelfde rclone kun je vervolgens een mount maken om de encrypted data weer unencrypted in te zien. .

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kuwerti
M2M schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 23:10:
Ik gebruik rclone om alle data te synchroniseren naar een cloud dienst. Daar komt het volledig encrypted op te staan waarbij de encryptie bij mij gebeurt. De server aan de andere kant ontvangt enkel onzin. Met diezelfde rclone kun je vervolgens een mount maken om de encrypted data weer unencrypted in te zien. .
Dank. Welke cloud-dienst gebruik jij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kuwerti
Renault schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 23:02:
Een gratis aternatief:
- maak eenmalig een fulltime backup van alles die je op gepaste wijze zeker stelt als uitgangspunt
- maak dagelijks incrementele backups die je smart gecomprimeerd en encrypted in een gratis clouddienst zet
- natuurlijk nadat je de hele restoreprocedure hebt uitgetest en gedocumenteerd.
- eenmaal per jaar voeg ik een nieuwe fulltime backup toe naast de bestaande.
Dit doe ik nu al vier jaar en ik heb al diverse malen succesvol data teruggezet.
ok, dank je wel @Renault , paar vragen: waar zet je die fulltime backup dan neer?
Welke tools gebruik je voor de incrementele backup?
en: welke clouddienst gebruik je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 13:30
1. Op een set van externe USB-harddisks volgens de "123 methode" (dat is betrouwbaar mits goed uitgevoerd, en low budget)
2. Duplicati2 (gratis en goed)
3. Mega.nz (gratis voor de eerste 20 GB opslag)

[ Voor 48% gewijzigd door Renault op 03-01-2025 16:50 ]

Pagina: 1