Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutch2001
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 29-12-2024
Om je beter te kunnen helpen, vragen we je om tenminste op de onderstaande vragen antwoord te geven. Je mag de toelichting in italic wissen en daar je antwoord geven. Natuurlijk mag je ook zelf vragen of wensen toevoegen. Hoe meer informatie we hebben, hoe beter we je kunnen helpen.

Wat ga je met je laptop doen?
Welke programma's of welk OS wil je gaan gebruiken? Wil je gamen? Video's of foto's bewerken? Of gewoon een beetje surfen en mailen?

Ik wil de Macbook gebruiken voor zware taken, zoals video editing met Final Cut Pro, ben een YouTube'er, en daarnaast wil ik hem gebruiken voor alledaagse taken, zoals webbrouwsen. Ik wil Mac OS gebruiken, als besturingssysteem om met Apple te leren omgaan. Nee, ik wil niet gamen.

Wat is je budget?
Hoeveel wil je ongeveer uitgeven? Dat hoeft geen vast bedrag te zijn maar mag ook een schatting zijn.

Ik wil het neusje van de zalm, dus met alle opties aan boord, dan kom je in totaal afgerond €9.000.

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Het antwoord op deze vraag is belangrijk. Dat heeft invloed op gewicht, op accuduur, op grootte etc. etc. Hoewel ik het ongeschikt vindt om een Macbook mee te nemen, wil ik het toch wel doen.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Vertel waar je aan zit te denken. Wil je specifiek een merk, of sta je open voor alternatieven. Hoe meer je ons kan vertellen, des te beter wordt ons advies. Zie hieronder:

Macbook Pro 16 inch M4 Max 8 TB 128 GB werkgeheugen mét Final Cut Pro

Mijn vraag: Wat zijn jullie ervaringen met Macbooks??? En is het geld waard???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• talkatoo
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 01-06 16:39
Totaal niet waard die dure extra upgrades bij Apple. Kan je beter een Macbook kopen met wat minder upgrades + een hele goede Synology NAS vol met SSD schijven, ben je nog steeds een stuk goedkoper uit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• VBald
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 11-05 19:20
Hoi Dutch2001,

Hogere specificaties leiden niet per se tot betere kwaliteit video's. Eerst even een aantal vragen:
1) Wat is je Youtube kanaal? Misschien dat het helpt om te oordelen of zo een hoge specificatie Mac het waard is.

2) Daarnaast hoe lang wil je de MacBook gebruiken? Hoe veel jaar wil je ermee doen? Als volgend jaar M5 uitkomt ga je dan switchen, terwijl dat niet nodig is. De reden waarom ik dit vraag is omdat de M4 (standaard chip) al krachtig genoeg is tov M1 lijn. Pas na 3 generaties is er wat verschil en als de standaard versie van nu even krachtig is als Pro van toen, ga dan na dat de M7 standaard dan beter zal zijn dan M4 Pro. Denk ook aan batterij.

3) Heb je toevallig een monitor of ga je alles doen op de MacBook? Dit vraag ik omdat het misschien slimmer is om een Mac Studio te nemen en een MacBook ernaast voor alledaagse taken. Met Mac Studio bedoel ik dan de M4 versie wanneer die uitkomt natuurlijk, want die heeft mogelijk meer RAM. De Mac mini met M4 Pro heeft meer RAM dan de 16" MBP met M4 Pro.
En dan een Monitor dat geschikt is voor video-editing dus 5K etc. Je hebt dan een powerhouse die alles doet met prachtige monitor en een MacBook voor onderweg. Zo heb je ook Back-up, alhoewel je sowieso je oude video's na gebruik beter kan offloaden naar een NAS/externe schijf en goed datamanagen. De Cloud is ook niet per se alles, als dat gehacked is liggen je toekomstige en huidige videos al op straat.

4) Als je een 8TB MacBook hebt en deze gaat kapot, heb je dan het geld om te vervagen? Ook het geduld? Time is money, ook als je YouTube'er, je kan niet stil zitten. Bij vraag drie heb je nog MacBook ernaast.

5) Ga je de Max eruit halen? Pro is misschien voldoende, misschien zelfs Basis.

De upgrades zijn het waard als je het eruit kan halen. Uitgaande van YouTube en wat ik eruit haal is dat zij niet hun krachtige machines meenemen onderweg. Ze schieten hun filmpjes en bewerken achteraf. Vandaar de opmerking wat als je enige MacBook die alles doet kapot gaat.
Gekeken naar je budget ben je rijk, dus hier een idee waar je het misschien niet mee eens bent, maar wat nuchter is. Een Mac mini M4 Pro de 20-Core GPU variant, met 64GB Ram en 1TB SSD, dit is €3K. Een 5K monitor rond €1k-€1.5k. Dan ben je €4.5K kwijt, wat ik echt al veel vind.
Dan nog een MBP Pro voor mobiliteit, want deze heeft de SD-card en poorten voor onderweg. Vervolgens nog thuis een NAS. En externe SSD opdat je jouw content van MacBook naar Mac mini kan over zetten en dan als je met je content klaar bent naar de NAS/externe SSD. Zowel de Mac min als MBP hoeft dat niet veel geheugen te hebben en ben je dus minder kwijt.
Voor de MBP dan maximaal de Pro en dan instap versie 16" is 3K. Je Bent dan minimaal €7.5K kwijt en dan nog externe SSD erbij. Als MBP ernaast kan je M1 Pro vinden die voor onderweg oké zijn, deze zijn goedkoper.

Eigen ervaring:
MacBook zeker waard, ik heb er zelf een, zie mijn profiel en verder V&A. De valkuil zijn de upgrades, niet ervoor vallen. Zeker niet voor 8TB SSD.

Het gaat om Workflow en vervangbaarheid. Ga je nu 9K investeren en dit niet eruit kunnen halen. Misschien dat je Workflow al voldoende is voor een MBP M4 (niet M4Pro). Dan betaal je aanzienlijk minder en als hij kapot gaat kan je het vervangen, maar ook is het makkelijker te vervangen als M7 uit is en dan heb je een krachtigere voor minder.

Als je ervaring wilt opdoen met Mac OS en MacBook Pro, koop dan een M1 Pro MacBook en check je workflow, dan heb je nog niet zoveel uitgegeven en weet je waar je aan toe bent.

Stuur een PB als je meer vragen hebt.

met vriendelijke groeten,

VBald

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walletje-w
  • Registratie: November 2007
  • Nu online
De enkele reden voor dit powerhouse is het maken van YouTube video’s voor je kanaal. Maar omdat je van plan bent dit zelf te gaan doen heb je blijkbaar nog geen editor in dienst.
Dan zijn belangrijke vragen:
Wat is het format van je video? 4K/8k ProRes, Apple RAW, Etc.
Wat voor filters en effecten gebruik je, kortom hoe intensief is je timeline waarop je aan het werk bent
Hoeveel ruw beeldmateriaal heb je ongeveer per video
Hoeveel beeldmateriaal heb je per jaar RAW/edited en dan weet je hoe lang je kunt doen met die 8TB en wat voor back-up/storage solution je nodig hebt.

Edit. Inderdaad 8TB klinkt heel ruim. Maar als je veel video’s maakt dan zit dat zo vol. Beter spendeer je dat geld aan een goede NAS/externe ssd/een schaalbare storage solution inclusief bijvoorbeeld een 10Gbit bekabeld netwerk naar je editing station.

[ Voor 18% gewijzigd door walletje-w op 28-12-2024 16:26 ]