IBM RISC System/6000 320H

Pagina: 1
Acties:

• Flotter
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19-08 09:57

Flotter

Pelipper!

Topicstarter
Ik heb een tijdje geleden een IBM RISC System/6000 320H server gekregen en wilde daar wel eens wat mee gaan doen. Helaas zit er geen videokaart in, alles moet via een workstation gebeuren. Nadeel is dat ik daar geen software voor heb.

Wat ik er van weet is dit:
- 16 MB RAM (8 * 2 MB 72 pins SIMMs)
- 1.44 MB 3œ" diskettestation
- 2 RS232 poorten on board
- 16 RS232 poorten op controllerkaart
- SCSI HDD (grootte onbekend)

Verder heb ik er nog een 150 MB SCSI externe tapestreamer bij (zonder SCSI-kabel of tape(s)).

Is er hier iemand die weet waar ik software zou kunnen vinden of die me meer kan vertellen over dit monster (o.a. wat voor verbindingskabels er gebruikt moeten worden)?

Een paar foto's

PSN ID: Flotmeister | Steam ID: Flotter

• Pauwl
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 02-08 08:58
Ik denk voor info dat je even op de ibm site moet kijken om eventueel handleidingen ed te kunnen downloaden. Voor zover ik weet zal er waarschijnlijk alleen ibm unix op draaien (was dat niet aix?). Ik heb ook eens gekeken voor een risc poort van linux, ik geloof wel dat er een project voor is, maar er is dus nog geen goede poort van :(

• teigetjuh
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Er bestaat een adapter zodat je een toetsenbord, monitor (en muis?) kan aansluiten. Dit werkt dan als een domme terminal. Je kan er inderdaad aix opdraaien, maar waarschijnlijk is er ook wel een port van NetBSD voor...

Verwijderd

die machines werken ALLEEN maar met IBM's AIX

• warp
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
IBM Unix heet AIX ja. Je zal iig wel even met IBM contact op moeten nemen voor installatie-media (cdrom of tape), als ze dat uberhaubt zo weggeven.

• Pauwl
Even gekeken op de site van ibm voor info. Misschien dat je hier iets aan hebt, staan een aaantal pdfjes op:

http://www.ibm.com/Search?v=11&lang=en&cc=us&q=320h

• Pauwl
We hebben er op de zaak ook nog 1 staan wel iets zwaarder die zo ook niet meer gebruiken. Ik zou alleen niet weten of ik er thuis iets aan zou hebben. Waarschijnlijk niet :(

• Flotter

Flotter

Pelipper!

Topicstarter
Op vrijdag 14 september 2001 15:11 schreef Pauwl het volgende:
Even gekeken op de site van ibm voor info. Misschien dat je hier iets aan hebt, staan een aaantal pdfjes op:

http://www.ibm.com/Search?v=11&lang=en&cc=us&q=320h
Danke, dat is idd wel interessant. Er staat helaas niets in over het aansluiten van een monitor of workstation...

[edit]
Op vrijdag 14 september 2001 15:04 schreef teigetjuh het volgende:
Er bestaat een adapter zodat je een toetsenbord, monitor (en muis?) kan aansluiten. Dit werkt dan als een domme terminal. Je kan er inderdaad aix opdraaien, maar waarschijnlijk is er ook wel een port van NetBSD voor...
Na het verder bestuderen van bovenstaande pdf-jes ben ik tot de conclusie gekomen dat er toch echt een videokaart in moet om beeld te krijgen. En wat betreft keyboard, muis en tablet: Da's allemaal gewoon ps/2 (personal system/2, uitgevonden door...: IBM!)

• Pauwl
je zou het eens kunnen proberen met een RJ-45 to RJ-45 rollover cable met daaraan een RJ-45 to DB-9 seriele converter die je op je pc aansluit op je seriele poort. Deze gebruik ik ook om rechtstreeks een (cisco) router te kunnen configureren via de console poort. Volgens mij als je dan met een hyperterminal-achtig pakketje connectie maakt heb je hetzelfde effect als een domme terminal. Je zou het es kunnen proberen...

• Flotter

Flotter

Pelipper!

Topicstarter
Op vrijdag 14 september 2001 20:49 schreef Pauwl het volgende:
je zou het eens kunnen proberen met een RJ-45 to RJ-45 rollover cable met daaraan een RJ-45 to DB-9 seriele converter die je op je pc aansluit op je seriele poort. Deze gebruik ik ook om rechtstreeks een (cisco) router te kunnen configureren via de console poort. Volgens mij als je dan met een hyperterminal-achtig pakketje connectie maakt heb je hetzelfde effect als een domme terminal. Je zou het es kunnen proberen...
Thnx, 'k heb 'm aangesloten en de server is aan het booten.

HDD lijkt wel half verrot, hij had 3 pogingen nodig om op te spinnen...

YESSS!!! Menschen, ik houd van jullie!
Ik kreeg net de melding dat hij niet goed afgesloten is :)

Maareh, wat een oud ding...
Op 15-09-2001 16:57 sprak IBM RS/6000 de legendarische woorden:
OPSTARTKONTROLE Turbodata Totalware

De komputer werd niet op de normale manier afgezet.
Verderwerken kan ernstige gevolgen hebben voor uw gegevens.

Om dit probleem op te lossen zijn er 2 mogelijkheden :

1. De meest recente veiligheidskopie terug inbrengen
en alles wat U sedertdien gedaan heeft hernemen.

2. Volledige kontrole van de data op de harde schijf.
Indien er fouten zijn rest U alleen nog mogelijkheid 1.

KEUZE : .
1[] = veiligheidskopie terugsteken 2[] = kontrole
komputer, serdertdien, kontrole... Ik ben benieuwd wat ik straks nog tegenkom ;)

Hij draait trouwens AIX 3.

• Pauwl
Nou ja fijn dat je beeld hebt iig :)
Gewoon via hyperterminal?

Maar wat wil je nu verder met dat hok gaan doen eigenlijk? :?
Ben wel benieuwd of je er nog iets mee kan aangezien we op ons werk ook nog zo'n (iets minder bejaard) hok hebben staan >:)

• Flotter

Flotter

Pelipper!

Topicstarter
Op zaterdag 15 september 2001 17:51 schreef Pauwl het volgende:
Nou ja fijn dat je beeld hebt iig :)
Gewoon via hyperterminal?

Maar wat wil je nu verder met dat hok gaan doen eigenlijk? :?
Ben wel benieuwd of je er nog iets mee kan aangezien we op ons werk ook nog zo'n (iets minder bejaard) hok hebben staan >:)
Gewoon via HyperTerminal ja.
Wat ik ermee kan weet ik niet, hij vraagt om een login/password die ik niet heb, en guest guest werkt niet :'(

• mcdroos
  • Laatst online: 09:33
Spreekt Linux dat filesysteem van IBM? Dan kun je hem gewoon mounten in een Linuxbak en dan /etc/passwd aanpassen (mounten op een andere AIX-machine kan natuurlijk ook). Andere manier is met bootcd's of in single-user mode booten.

Die machine is inderdaad redelijk oud; ik meende daar mca-sloten te zijn? En het is dus de POWER-architectuur ipv. PowerPC? Ik heb hier een PowerPC staan (daar zitten gewoon PCI-sloten en ISA-sloten in)

groeten,
Michiel

• Flotter

Flotter

Pelipper!

Topicstarter
Op zaterdag 15 september 2001 21:53 schreef mcdroos het volgende:
Spreekt Linux dat filesysteem van IBM? Dan kun je hem gewoon mounten in een Linuxbak en dan /etc/passwd aanpassen (mounten op een andere AIX-machine kan natuurlijk ook). Andere manier is met bootcd's of in single-user mode booten.

Die machine is inderdaad redelijk oud; ik meende daar mca-sloten te zijn? En het is dus de POWER-architectuur ipv. PowerPC? Ik heb hier een PowerPC staan (daar zitten gewoon PCI-sloten en ISA-sloten in)

groeten,
Michiel
AIX is IBM-UNIX en Linux is ook afgeleid van UNIX. Linux zou dat filesysteem idd misschien wel kunnen lezen. Probleem is alleen dat er een SCSI HDD in zit en ik geen SCSI-controller heb, en ook geen Linux/UNIX/AIX-bak.
Bootcd's zijn ook geen optie, er zit geen cd-rom speler bij en mijn Linux bootdiskette pakt ie niet...
Single user? Hoe?
Die sloten die erin zitten lijken idd erg veel op PCI64, er passen alleen geen standaard pci-kaarten in omdat dat korte stukje vooraan zit...

• mcdroos
  • Laatst online: 09:33
Als je aix3 erop hebt staan, heb je kans dat dat incompatible is met de laatste aix-versies. Ik dcht dat ibm ook iets met linux aan het doen was, maar heb er niet echt op gelet..

Als het een POWER-processor is, dan is er geen linux beschikbaar. Bootdiskettes kun je van de ibm-site downloaden (vraag niet waar precies, ik heb het één keer gedaan en daarna kon ik wat ik gedownload zelfs niet meer vinden...). Je kunt er een gewone scsi-cdromspeler aanhangen (moet waarschijnlijk wel 512 blocksize ondersteunen om te booten).

Single-user kun je waarschijnlijk met de bootdiskette doen. Ik heb hier in een boek staan:

"What should I do after losing root password?

1. Boot from boot disks, tape or cd

2. At the installation/Maint menu, select item 4 "start a limited maintenance shell."

3. at the # prompt, enter the command:

"getrootfs hdisk N"
where N is the number of the root disk on rootvg

4. When the # prompt comes back, you will be logged in as root in single user mode

5. While here, cd to the /etc/security directory and edit the passwd file. Here you need to delete the three lines under root and save the file

6. Now you can give root a new password with the passwd command.

7.shut down and reboot in normal mode
"

PCI64 sloten zijn dat niet, dat is gewoon MCA. Passen dus alleen speciale MCA kaarten in (en dan nog alleen kaarten die geschikt zijn voor de rs/6000)

groeten,
Michiel

• Flotter

Flotter

Pelipper!

Topicstarter
Ik vraag me af of die boot diskettes wel de downloaden zijn, ik heb gisteravond een tijd gezocht maar niks gevonden. Zit wel wat in, als elke randdebiel zo'n ding kon downloaden zou iedereen (werkend bij een bedrijf met een RS/6000) de boel flink kunnen saboteren...

Pagina: 1