Scherm wordt halverwege "donker"

Pagina: 1
Acties:

• Robinho96
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 12:51
Beste tweakers,

Ik heb sinds een aantal dagen onderstaand probleem:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iBQ1Dv48jCXge5KeE8UBOmondGI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xeOTrXpiRSKsA9ePUo63se7a.jpg?f=fotoalbum_large

Weet iemand wat dit is en wat ik hier eventueel aan kan doen?
Dit komt telkens voor als ik mijn scherm aanzet, ik had eerst al gekeken of het aan mijn DisplayPort-kabel lag, maar dat was niet het geval. Dan trok ik de voedingskabel uit en stak deze na een 10-tal seconden weer terug in, dan was het beeld weer zoals het zou moeten zijn. Daarna telkens als ik de volgende dag als ik mijn scherm weer aanzet is het terug dat probleem.

Is mijn monitor aan het "doodgaan"? :? Ik heb ongeveer een 17000 branduren nu (hij is bijna 4,5 jaar oud momenteel).

Het scherm is een LG 27UL500-W (27 inch 4K scherm met 60Hz, vrij standaard Ultra HD scherm)

[ Voor 4% gewijzigd door Robinho96 op 26-12-2024 21:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
De helft van je backlight is dood (aan het gaan).

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

• Robinho96
Juup schreef op donderdag 26 december 2024 @ 21:30:
Dat wordt dus een nieuw scherm kopen dan of zou dat nog eventueel kunnen gerepareerd worden? Of is dat een kostelijk grapje?

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12:12
17.000 branduren is niet niks, maar ik kom 30.000 (of meer) branduren tegen als ik zoek op verwachte levensduur of economische levensduur van monitoren. Qua verwachte levensduur in jaren is het wat vager, maar 4,5 jaar is ook niet bijzonder lang.

Je zou daar dus wat meer in kunnen duiken, om te kijken of de fabrikant je monitor zou moeten repareren.

The devil is in the details.

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Juup schreef op donderdag 26 december 2024 @ 21:30:
Lijkt mij vreemd want meestal lopen die ledstrips horizontaal, dus dan zou je zeggen dat onder, midden of boven het scherm donker word. Helft van zo'n strip kan meestal niet want die zitten vaak in serie, dus valt er 1 led uit dan valt de hele strip weg, althans, bij de oudere monitoren dan.

• Roel1966
  • Niet online
Mij lijkt het eerder een voedingsprobleem want als het het backlight zou zijn dat is het vaak definitief stop en zou het scherm ook na opnieuw insteken donker blijven aan 1 kant. Denk eerder dat er wat condensatoren op zijn op de voedingsprint en ja, dat valt op zich toch nog wel vrij goed te repareren.

Zo'n backlight valt ook wel te doen maar dat is wel een boel werk als je het zelf zou doen met alle risico's vandien. Dan zou echt dat hele paneel gedemonteerd moeten worden en ook maar de vraag of je nog die ledstrips te krijgen zijn.

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12:12
Roel1966 schreef op donderdag 26 december 2024 @ 22:24:
[...]

Lijkt mij vreemd want meestal lopen die ledstrips horizontaal, dus dan zou je zeggen dat onder, midden of boven het scherm donker word. Helft van zo'n strip kan meestal niet want die zitten vaak in serie, dus valt er 1 led uit dan valt de hele strip weg, althans, bij de oudere monitoren dan.
Deze monitor is edge-lit en heeft dus ledjes aan de onder-, boven- én zijkanten:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T0TbPPBJDvV3U6ekwBnRUom8WCc=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/i9BKHRkrROBrQwXqqaBIq3mP.png?f=user_large

The devil is in the details.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 13:23
Ik kwam hier toevallig een paar dagen geleden een gelijksoortig probleem tegen met een TV.
Deel backlight brandde niet, blijkbaar slechte contacten.

CircuitsOnline: Medion MD32190 Backlight probleem?

Je kan hem eens openmaken/inspecteren?

• Roel1966
  • Niet online
Hahn schreef op donderdag 26 december 2024 @ 22:29:
[...]

Deze monitor is edge-lit en heeft dus ledjes aan de onder-, boven- én zijkanten:

[Afbeelding]
Had even verder niet gekeken naar de specs maar oke, dan zou het wel kunnen ja. Enigste vreemde blijft wel dat die het alleen bij een koude start doet en na opnieuw inpluggen het backlight wel weer brand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robinho96
Toch maar eens openmaken dan? Zal het straks eens bekijken na het werk.

UPDATE: ik ga me er toch niet aan wagen om hem zelf open te doen, heb intussen al een aanvraag tot reparatie gedaan bij LG. :) Zou wel pas ergens voor na de Nieuwjaarsweek zijn, dus ik houd jullie nog wel op de hoogte tegen dan.

Wat ik misschien nog wel kan proberen, is mijn scherm voor een langere tijd laten aanstaan na dat ik het heb opgestart en dat het zich dan zelf oplost door het warmer worden van het onderdeel dat dit "defect" geeft?

UPDATE 2: Ik heb dit vandaag eens geprobeerd het langer te laten opstaan en dat heeft niet geholpen. Dus nu maar wachten tot de monitor gerepareerd wordt.

[ Voor 106% gewijzigd door Robinho96 op 28-12-2024 22:00 ]

Pagina: 1