• londemanmp
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 30-09 12:32
Goedeavond,

En dit op 2e kerstdag deze vraag maar mensen lopen elkaar ook omver in de intratuin voor de kerstboom volgend jaar.

In 08-2018 een woning gekocht met NHG, nu kregen wij van de onze hypotheek verstrekker een duurzaamheidskorting van 0,15 ( energielabel a )

Omdat deze duurzaamheidskorting helaas nog maar 3.5 jaar welkom is deze vraag ( 3.5 jaar nog I.v.m rentevast periode )

De rente wordt lager, dat is wel duidelijk maar gaat de aflossing ook lager of hoger ?
Want als de aflossing ook lager wordt heeft dit een negatieve werking.
( einde rentevast periode, is bedrag hoger dan met een hogere rente omdat de aflossing ook lager is )

En als dat zo is, is het maandbedrag aanpasbaar ?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bastien
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

Bastien

Probleemeigenaar

Je rente wijzigt maar je aflossing blijft gelijk. Dus je maandbedrag zal omlaag gaan maar enkel door de lagere rente.

Je privacy is voor het eerst geschonden bij de eerste echo. Daarna wordt het er de rest van je leven niet meer beter op.

• londemanmp
Bastien schreef op donderdag 26 december 2024 @ 21:13:
Je rente wijzigt maar je aflossing blijft gelijk. Dus je maandbedrag zal omlaag gaan maar enkel door de lagere rente.
Dank voor de reactie.

[ Voor 28% gewijzigd door londemanmp op 26-12-2024 22:41 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 04:28
De aflossing bij annuïtair wordt juist een fractie hoger. Maar het verschil is niet veel.

Voor het idee een extreem voorbeeld, met 0% en 10%. Bij 0% rente betaal je elke maand alleen aflossing. 1/360 deel van het oorspronkelijke leenbedrag. Bij 10% betaal je aan het eind bijna alleen aflossing, maar aan het begin bijna alleen rente. Dus als de rente lager is, is in de eerste jaren de aflossing hoger.

Even een vluchtige Excel berekening laat zien dat je bij een ton originele lening de komende 3,5 jaar ongeveer 160 euro meer aflost, terwijl de bruto maandlasten ongeveer 6,5 euro dalen. Het voordeel in maandlasten wordt dus wat kleiner dan je zou denken, omdat je iets meer aflost. Na afloop van de rentevaste periode heeft dat als voordeel dat je lening iets lager is en de nieuwe maandlasten dus ook iets lager worden. (Als scheelt dat maar weinig.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• londemanmp
En hoe bereken ik alleen de aflossing dan ?

Want als ik dat in een berekening zet is mijn aflossing ook lager ( ook met maanden van hypotheek )

Denk dat ik het al een beetje snap

[ Voor 11% gewijzigd door londemanmp op 27-12-2024 19:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RyuuPro
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 29-09 18:15

RyuuPro

That Damn Fly

londemanmp schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 18:29:
En hoe bereken ik alleen de aflossing dan ?

Want als ik dat in een berekening zet is mijn aflossing ook lager ( ook met maanden van hypotheek )

Denk dat ik het al een beetje snap
Daar heeft BerekenHet een mooie tool voor:
https://www.berekenhet.nl...asten-rentewijziging.html

Kaze Ni Nare

Pagina: 1