DutchOwnage schreef op maandag 6 januari 2025 @ 13:18:
Voor mij als nieuwe Wegenwacht klant ga ik 9,72 euro p/m betalen, met woonplaats service. Als het goed is, is de APK bij Ford "gratis" in combinatie met een beurt(groot of klein). En dus inclusief een jaar Ford Assistance.
Het vervelende is, dat ik in die 15 jaar altijd uitstekend ben geholpen. Daarom viel dit voorval mij een beetje rauw op m'n dak.
Ik heb nu wel een APK ingepland bij een universele garage (hoef pas begin Maart), maar ik ga mij toch nog even bezinnen wat nu wijsheid is. Toch weer naar mijn vertrouwde dealer/garage ondanks dit voorval(beetje principe kwestie?), universeel of inderdaad een andere Ford vestiging even verderop.
Schoolvoorbeeld van hoe je een goede relatie om zeep kan helpen, zo zonde dit…
Kijk, natuurlijk hadden ze vooraf een overeenkomst moeten laten tekenen waar de daghuur, extra kms, verrekening brandstof en eigen risico op vermeld staat. Heb je alle discussie vooraf getackeld. Een vervangende auto van 10 – 20 – 30K meegeven doe je niet zomaar meer anno 2024.
Maar zonder overeenkomst een hoog bedrag halsstarrig doorbelasten aan de klant is al helemaal niet handig. En leuk dat ze een offerte doorsturen, maar als dealer is het aannemelijk dat ze daar nog een korting op krijgen.
Bedrijven bekijken een bedrijf – klant relatie veel te vaak veel te zwart-wit en met een korte termijn visie. Als iets geld kost moet het hoe dan ook teruggevorderd worden op de klant terwijl je het ook gewoon als investering kan zien. Ik heb vaak genoeg gezien dat een klant zo’n bedrag dan wel morrend aftikt, maar diezelfde klant zie je vervolgens nooit meer terug én vertelt dit op verjaardagen (en GoT

). Dat kost vele malen meer en dat zie je hier nu ook gebeuren.
15 jaar klant is echt niet niks he. Als je alle factuurtjes bij elkaar op telt dan schrik je denk ik van het bedrag. Als je in dit geval een symbolisch bedrag van 100 Euro (of zelfs niks!) had moeten betalen en daarmee weer 15 jaar klant blijft dan is die 318 Euro verwaarloosbaar bij het bedrag wat ze nog aan je kunnen verdienen.
Ik heb een tijdje in deze wereld gewerkt en helaas zijn er maar weinig bedrijven die dit spel echt snappen. Als ik jou was zou ik de APK lekker ergens anders doen om ze een signaal te geven dat je niet tevreden bent. Als het een goed bedrijf is neemt de manager of eigenaar wel contact met je op om te vragen waarom je na 15 jaar niet meer komt.
Alternatief zou kunnen zijn dat je zelf contact op neemt om een bakkie koffie met de eigenaar te doen. Hoe dan ook kan een persoonlijk gesprek met een bak koffie de lucht klaren weet ik uit ervaring