Hoeveel meter mag huurder aan zijkant van zijn woning voegen

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• HartvanEver
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 01-01 15:21
Hoeveel meter mag een huurder (sociale huurwoning) aan de zijkant van zijn woning bij het oppervlak van zijn woning voegen? Indien er ruimte voor is. Bijvoorbeeld omdat daar struikgewas is.

Anders gezegd: hoeveel meter aan de zijkant van een woning is van de verhuurder?

Alle reacties

• bombadil
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

bombadil

Iarwain Benadar

0.

Van wie is de ruimte naast de woning?

Bel je verhuurder voor toestemming grote verbouwing etc..

"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:12

franssie

Save the albatross

Niets.
Als de grond al van de verhuurder is (kadaster) dan moet dat in overleg.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• kdekker
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Wat is de achtergrond van je vraag?

Inherrent aan het feit dat jij huurder bent, ben je automatisch geen eigenaar, noch van de woning, noch van de grond (die ook niet perse eigendom hoeft te zijn van de woningeigenaar, bijv. bij erfpacht). En omdat je geen eigenaar bent, kun je ook geen vergunning aanvragen voor aanpassingen aan een woning (alles wat in het zicht van een woning is, is in principe vergunningsplichtig). Voor de rest zegt @franssie precies ietsje korter dan ik (al gaat het kadaster niet over vergunningen, wel over de maten van een perceel en mogelijk ook de eigenaar).

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
Staat het struikgewas is de tuin van de huurder?
Of staat het struikgewas in de tuin van een ander?
Of staat het struikgewas op gemeente grond?

The problem with communication is the illusion it has taken place.

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Los van wat al gezegd is is het natuurlijk afhankelijk van een vergunning en verschilt het per gemeente wat wel of niet mag en hoeveel. Dus zonder meer info, die jij ook niet hebt, valt er niks zinnigs te zeggen.

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

• PeepPeepPeep
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17:56

PeepPeepPeep

It’s all or nothing

Ik denk dat TS naast zijn huurwoning struiken heeft, waar hij liever een terras van wil maken of zo….
Gemeentegrond dus.

Maar goed, TS mag wel meer info geven…….

Daikin single split L/L WP in woonkamer + dual split L/L WP in slaapkamer/zolder - WPB Vaillant 200 ltr - STEEL inductieoven -16 x 385Wp Bauer g/g: 12 op Z, 4 op O/W - Enphase IQ7 Plus // sinds half 2023 gasloos // LG OLED55C8 - Marantz NR1200 - KEF LS50

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• Groningerkoek
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 16-06 02:10
Geen info, geen antwoorden.

• Homer-Simpson
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 22:13
In je eerste alinea stel je een compleet andere vraag dan in je ‘anders gezegd’ gedeelte.

Ben aub even duidelijk in wat je wilt weten, kom met een plattegrond, foto of duidelijke situatiebeschrijving.

En bovenal: kijk in je huurcontract naar wat je van de woningbouw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 22:58
HartvanEver schreef op donderdag 26 december 2024 @ 19:43:
Hoeveel meter mag een huurder (sociale huurwoning) aan de zijkant van zijn woning bij het oppervlak van zijn woning voegen? Indien er ruimte voor is. Bijvoorbeeld omdat daar struikgewas is.

Anders gezegd: hoeveel meter aan de zijkant van een woning is van de verhuurder?
Niets, tenzij die grond door huurder daadwerkelijk gehuurd wordt.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razenko
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 18:17
Al contact gehad met de woningbouw?

PSN: Europhea

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dragon2
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
kdekker schreef op donderdag 26 december 2024 @ 20:00:
omdat je geen eigenaar bent, kun je ook geen vergunning aanvragen voor aanpassingen aan een woning (alles wat in het zicht van een woning is, is in principe vergunningsplichtig).
Dat klopt niet. Ik heb toch echt zelf een vergunning voor m'n airco aangevraagd voor m'n huurhuis, en gekregen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragon2
  • Niet online
HartvanEver schreef op donderdag 26 december 2024 @ 19:43:
Dat kun je in het kadaster zien. Tenzij de verhuurder meerdere huizen op 1 perceel heeft staan, dat kan ook, en in zo'n geval kun je dus niet jouw "erfgrens" zien.

Maar als de grond bij jouw huurhuis hoort dan wil dat nog niet zeggen dat jij daar iets mee mag, en al helemaal geen uitbouw/aanbouw/schuurtje of wat dan ook.
Zie daarvoor ten eerste je eigen huurcontract en de bijbehorende voorwaarden, en *als* je überhaupt iets mag aanbouwen (dat mag vaak niet) dan moet je wel overleg plegen met je verhuurder en dan indien nodig moet je zelf de vergunning regelen en betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdekker
  • Niet online
dragon2 schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 16:25:
[...]

Dat klopt niet. Ik heb toch echt zelf een vergunning voor m'n airco aangevraagd voor m'n huurhuis, en gekregen.
Een airco lijkt me geen gebouw/woning. Of ik moet me al te zeer vergissen over wat ik nog herinner van vergunningen (waar ook dingen veranderd zijn, sinds ik me er mee bezig hield)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dragon2
  • Niet online
kdekker schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 16:52:
[...]

Een airco lijkt me geen gebouw/woning. Of ik moet me al te zeer vergissen over wat ik nog herinner van vergunningen (waar ook dingen veranderd zijn, sinds ik me er mee bezig hield)
Hier rekenen ze het als een aan-/uitbouw, want "het volume van je huis wordt groter door de buitenunit".
I'm not kidding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdekker
  • Niet online
dragon2 schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 17:56:
[...]

Hier rekenen ze het als een aan-/uitbouw, want "het volume van je huis wordt groter door de buitenunit".
I'm not kidding.
Je verzint toch zoiets niet...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 22:01
kdekker schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 20:31:
[...]

Jawel, er is een maximum wat je aan je huis mag maken zonder vergunning. Buitenunits overschrijden dat maximum. Net als dakkapellen, erkers, etc.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragon2
  • Niet online
kdekker schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 20:31:
[...]

Staat blijkbaar in de woningwet, en dan is het aan je gemeente hoe streng ze daarmee zijn. Helaas waar ik woon kostte me die vergunning heeeeeeeel veel tijd (heb afspraak om airco te installeren 2 of 3 keer moeten verzetten, terwijl ik al rekening had gehouden met doorlooptijd vergunning 😡) , en best veel geld. Voor 1 simpele kleine buitenunit aan de achtergevel in m'n 20m diepe achtertuin.

Ik snap nu veel beter waarom mensen hier zeggen, stik maar met je vergunning voor iets als een simpele airco uit het zicht... Maar dat kan helaas niet als bewoner van een huurwoning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heroic_Nonsense
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 19:54

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

dragon2 schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 21:45:
[...]

Staat blijkbaar in de woningwet, en dan is het aan je gemeente hoe streng ze daarmee zijn. Helaas waar ik woon kostte me die vergunning heeeeeeeel veel tijd (heb afspraak om airco te installeren 2 of 3 keer moeten verzetten, terwijl ik al rekening had gehouden met doorlooptijd vergunning 😡) , en best veel geld. Voor 1 simpele kleine buitenunit aan de achtergevel in m'n 20m diepe achtertuin.

Ik snap nu veel beter waarom mensen hier zeggen, stik maar met je vergunning voor iets als een simpele airco uit het zicht... Maar dat kan helaas niet als bewoner van een huurwoning.
Offtopic, maar:

Onze buitenunit staat op pootjes, zo'n 4 cm van de gevel. De unit hangt dus niet aan de gevel.

Hierdoor is het voor de wet geen aanbouw, maar gewoon een object in je tuin.

Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl and owner of https://netstek.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fe2O3
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 18-06 10:43

Fe2O3

Ja das roest

Dat staat gewoon in het kadaster;

Als het kadaster zegt dat een hele straat bijv. van 1 eigenaar is (en er dus geen afgebakende percelen zijn) dan beslist de verhuurder wie wat huurt en toegewezen krijgt. Dat hoort dan in je huurcontract te staan, of, gewoon duidelijk bestraat/ingericht te zijn.

Je mag niet op, of boven, de grond bouwen die niet bij jouw huis hoort. Huur of koop doet daar weinig aan af. De gevolgen zijn eerder met van wie de grond is waarop of waar boven je bouwt.

Voor een eventuele aanbouw/opbouw op of bvoen eigen grond kun je een vergunningscheck doen. https://omgevingswet.overheid.nl/checken

Dum de dum

Pagina: 1