• cwrm63
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 20-04 10:45
Hallo, ik ben op zoek naar een warmtepomp, mag een monoblock zijn, die ik alleen nodig heb om +/- 120 m2 vloerverwarming op te vangen.
Ik heb al een warmtepompboiler voor warmwater en deze staat pal onder mijn badkamer. Verder mag deze eventueel ook koelen maar hier verwacht ik niet veel van.
Waarschijnlijk zal ik een warmtepomp nodig hebben tussen de 6 Kw en 8 Kw.
Gaat hier om een 2 onder een kap- woning uit 1972. Spouwmuur maar niet geïsoleerd. Woning wordt van binnenuit na-geïsoleerd met PIR- en gipsplaten.
Een plat dak met bitumen. Hierop ligt harde isolatie maar dit ga ik tot vervangen (warm dak)
Het doel is het gas de deur uit te doen. Zit nu nog een CV ketel in die aan het eind van zijn latijn is.
Ruimte:
Ik heb buiten ruimte voor een split of monoblock. Voor de split versie heb ik ook ruimte voor een binnenunit.
Wil rond de zomer ook de zonnepanelen neerleggen op het platte dak om de kosten van energie op te vangen.
Alvast bedankt voor jullie input/ aan- en opmerkingen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_ilX9AgR-g0aUR1mMBZP4E-LRso=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/87JHuT2pJetVQFhFgZxBpcDM.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VfhGm4ed9MHtAMXyCbePZTlGABQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wDBiZg8yZhAfbhecdK0ro8ce.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 11% gewijzigd door cwrm63 op 26-12-2024 17:30 ]

PV Output - Rijnsaterwoude, 6x 380 Oost, 6x 380 West, 5x 380 West. Totaal 6460Wp

• Krissiejj
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 07-05 20:06
Mijn enige vraag is, hoe weet jij of je een wp nodig hebt van 6/8 kw. Zonder enige berekening kun je daarin flink de mist mee in gaan namelijk.

Intergas Extreme 36 Hybride Xtend, 200L boiler 2kW E, WTW Brink Flair 400 (Multi Air Supply), Oost 2175Wp West 3915Wp PV.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 11:38
Spouwisolatie bij een 2-1-kapper is echt een no brainer om eerst te doen… dat vermindert de warmtevraag nogal.

Wat is het gasverbruik bij verwarming van het hele huis?

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 10:14
En op basis waarvan wil je advies? Je geeft wat algemene gegevens en geen specifieke wensen. Nu kunnen wij met z'n allen willekeurige merken en types noemen met daarbij verschillende ervaringen, die je ook hier op tweakers in de afzonderlijke topics kunt lezen of kunt googelen.

Misschien zelf wat meer research doen. En dan specifiek aangeven tussen welke modellen je twijfelt bijv. Of wat voor jou een must is.

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 07-05 18:46
Huis uit 1972.. dus 0 vloer isolatie, vóór dat je vloerverwarming aanlegt eerst de vloer van onderen isoleren.
Het kan zo zijn dat je niet eens (overal) onder de vloer kan komen...
Isolatie waarde Rc van een hedendaagse kanaalvloerplaat is minimaal 3.7 dit is 70mm PIR isolatie.
Maar afhankelijk hoe bij jou de vloer is (op)gebouwd (broodjesvloer, betonplaten..) moet je wel naar 10cm pir gaan om te voorkomen dat je de kruipruimte teveel verwarmd.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cwrm63
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 20-04 10:45
Krissiejj schreef op donderdag 26 december 2024 @ 20:43:
Mijn enige vraag is, hoe weet jij of je een wp nodig hebt van 6/8 kw. Zonder enige berekening kun je daarin flink de mist mee in gaan namelijk.
Hallo Krissiejj, ik heb reeds een adviseur van Adlar over de vloer gehad en die sprak over die 6/8 Kw. Voor het eind van het jaar komt er ook iemand van Valliant.

Ikzelf denk dat ik met 5 Kw uit de voeten kan want ik heb op de gehele verdieping ook nog hulp van een 3,5 Kw airco. Deze bestrijkt de woonkamer en open keuken.
Om gelijk ook Ronald antwoord te geven; alle buitenmuren worden van binnenuit geïsoleerd. Dit kost me ruim 10cm maar het is groot genoeg om iets in te leveren van de woonkamer en keuken.
Het gas gebruik kan ik nog niet zeggen want ik woon er pas 4 maanden. De alleenstaande dame verbruikte +/- 1600 m3 Gas.

Kruipruimte is er niet. Ik heb een souterrain waar het, nu met -1 buiten, een constante temperatuur heeft van +10- +14 graden. Hier komt een B&B die met een airco verwarmt/ gekoeld wordt.

Bij het aanleggen van de vloerverwarming boven komt hier ook isolatie onder.
De keuze: waarschijnlijk ga ik voor een bekend merk, Vaillant komt naar boven maar Ik wil geen 2 boilers of, als het niet anders kan, de kleinste die mogelijk is. Dan is het puur voor warm water in de keuken. Maar hier komt ook een Quooker.
En ja, ik lees ook de ervaringen op Tweakers. Lees me in bij de div. merken maar wil niet over 1 nacht ijs gaan. Iedereen probeert nu te verkopen en schermt met de subsidie die volgend jaar lager is. Dat is dan maar zo....
Alvast bedankt voor jullie reacties.

PV Output - Rijnsaterwoude, 6x 380 Oost, 6x 380 West, 5x 380 West. Totaal 6460Wp

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 09:26
cwrm63 schreef op zondag 29 december 2024 @ 12:08:
Ikzelf denk dat ik met 5 Kw uit de voeten kan want ik heb op de gehele verdieping ook nog hulp van een 3,5 Kw airco. Deze bestrijkt de woonkamer en open keuken.

Het gas gebruik kan ik nog niet zeggen want ik woon er pas 4 maanden. De alleenstaande dame verbruikte +/- 1600 m3 Gas.
Het heeft de afgelopen maanden nog geen nacht gevroren, dus ik zou op deze basis weinig conclusies trekken. Wat iedereen wel snapt is dat je 1600 m3 gas niet kunt gaan vervangen met een WP van 6 kW. Natuurlijk neem je extra issolerende maatregelen, maar het is mij niet duidelijk wat de oude situatie was en de nieuwe wordt, buiten de gevel dan.
cwrm63 schreef op zondag 29 december 2024 @ 12:08:
Om gelijk ook Ronald antwoord te geven; alle buitenmuren worden van binnenuit geïsoleerd. Dit kost me ruim 10cm maar het is groot genoeg om iets in te leveren van de woonkamer en keuken.
Ik snap niet waarom je niet begint met de spouwmuur isoleren, kost je geen ruimte en zal een stuk minder kosten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11:51
Laat een warmteverlies berekening maken op -10 graden buiten temperatuur. Doe een blowersoortest en verhelp kieren en naden. Isoleer zoveel als mogelijk plaats daarna pas een warmtepomp conform capaciteit warmteverlies berekening.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11:51
Ronald schreef op donderdag 26 december 2024 @ 21:43:
Spouwisolatie bij een 2-1-kapper is echt een no brainer om eerst te doen… dat vermindert de warmtevraag nogal.

Wat is het gasverbruik bij verwarming van het hele huis?
Vergeet dakisolatie ook niet dat is vaak de grootste klapper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 11:38
Vaevictis_ schreef op zondag 29 december 2024 @ 12:22:
[...]

Vergeet dakisolatie ook niet dat is vaak de grootste klapper.
Zeker, maar had indruk dat TS dat al geregeld heeft.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijnbb
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 11:46
8 kw lijkt me echt overkill .
Als je geen warm tapwater hoeft te maken heb je niet zo veel aan R290 dus R32 pomp.
Mijn ervaring is dat niet echt hele koude temperaturen lastig zijn maar plusminus 4 graden,storm met hoge luchtvochtigheid .Onder die (nederlandse)omstandigheden is je pomp een kwart van de tijd aan het defrosten en er wordt ook nog wat warmte uit je huis gestolen.
Ik zelf heb een te grote pomp en heb daarom mijn stookgedrag aangepast,zolang het in de nacht boven nul is kan de pomp om. 2200 uit de volgende ochtend om uur of 1000 weer aan( ik ben dan 1,5 graden kouder) op lage (rond de 31) setpoint .en rond 17:00 is het weer 21 graden .bijkomend voordeel is dat er veel zonnestroom gebruikt wordt en dat de buitentemperatuur stuk hoger is dan in de nacht dus hoger cop en minder kans op defrost cycli.
Pagina: 1