• MetalSonic
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 01-10 13:57
Beschrijving "probleem"
In Alan Wake die ik speel via de XBox Series X heb ik in sommige scenes ineens een irritant en hinderlijk hoog zoemend geluid. Hoe harder ik in die scenes het geluid van de afstandsbediening zet hoe harder dat geluid. Het lijkt nog het meest op een soort bijen gezoem.

Ik kan het ook heel makkelijk recreëeren. Een scene in het spel waarbij je op wat vijanden schijnt met een zaklamp waardoor hun schild weg is en ze kwetsbaar zijn, als je er dan op schiet hoor je het geluid. Bij een ander gedeelte van het spel had ik het ook. Dan moest ik met een soort flaregun op een groep tegenstanders schieten. Precies hetzelfde hoog zoemende geluid dat 1-3 seconden aanhield en daarna helemaal weg was.

Video/ geluidsopname van het probleem:
YouTube: 27 december 2024

Zoemend geluid alleen in dit spel tot nu toe
Ik heb dit zoemende geluid gelukkig verder in geen enkel spel op de Xbox Series X of op de Switch ook niet bij Youtube of Netflix. Het lijkt alsof het spel een bepaald soort geluid probeert te generen dat mijn televisie speakers niet leuk vinden en daarom dan even op tilt slaan ofzo? in 99% van het spel of het nou losse sounds zijn of muziek of wat dan ook is het geluid ook totaal afwezig. Er zijn ook diverse jumpscares in combinatie met hele fele hoge tonen waar het dus ook niet optreed. Ik denk dat juist zeer lage tonen dit creëeren maar dat is speculeren.

Eerder meegemaakt
Jaren geleden bij Gears of War 2 of 3 op de XBox 360 op een andere tv met goedkope externe speakers. Dan was het als ik tegen een boss battle vocht dan was het geluid er ook. In de rest van het spel totaal afwezig. Probleem was opgelost door andere speakers op de televisie aan te sluiten in combinatie met een subwoofer.

Waarom dit topic dan?

Ik ben heel erg benieuwd of een Tweaker begrijpt wat kan zijn? Waarom doet een speaker dit bij specifieke geluiden? Binnenkort sluit ik een soundbar + subwoofer aan op mijn televisie, als het goed is ga ik dit geluid dan niet meer horen in de bewuste scenes *fingers crossed*. Mocht het geluid er nog wel zijn dan ligt het niet aan mijn tv speakers (denk ik).

Als iemand weet wat dit voor geluid kan zijn laat maar weten.

Samengevat:
Hoog zoemend geluid alleen in zeer specfieke scenes en tot nu toe nog maar bij één spel op de Xbox Series X. Als ik de afstandsbediening harder of zachter zet wordt dat geluid ook harder of zachter. Om het zoemend geluid hoor ik btw ook nog de andere game geluiden. Zoals schieten etc maar op een normale manier. Doe ik tijdens het (her creeren) van deze scene het geluid van de tv helemaal uit dan hoor ik het zoemende geluid daar dus ook niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WTBram
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 01-10 07:54
Misschien kun je het eens filmen, dat spreekt het meest tot de verbeelding.

Have no fear, the engineer is here

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MetalSonic
WTBram schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 17:08:
Misschien kun je het eens filmen, dat spreekt het meest tot de verbeelding.
Goed idee, zojuist een Youtube filmpje gemaakt

1,5 minuut vanaf 40 seconden komt het gekke geluid. Daarvoor is het geluid dus prima daaromheen ook.

Ik heb nauwelijks tot geen ervaring met het delen van Youtube filmpjes. Dit is videoopname met focus op geluid. Mocht je via de channel/ filmpje privacy gerelateerde informatie zien dan hoor ik het graag want dan verwijder ik het filmpje weer.

Edit: hmm in het filmpje staat mijn sign in naam dat wil ik dus niet, daarin zie je mijn voornaam plus achternaam.

Edit 2: volgens mij nu gelukt

YouTube: 27 december 2024

[ Voor 30% gewijzigd door MetalSonic op 27-12-2024 20:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MetalSonic
Edit 3:
Theorie die ik in de openingspost heb gedeeld kan de prullenbak in. Precies dezelfde scene gespeeld maar dan via een nieuwe audio oplossing. Een Samsung soundbar + subwoofer. En het geluid, nou dat was er gewoon nog.

Positief? Lijkt er op dat het niet zo is dat één van mijn speakers wellicht kapot is en een raar geluid maakt. Negatief, jammer dat de geluids upgrade het probleem niet heeft opgelost. Uiteraard geen spijt van want ik wilde mijn geluid toch upgraden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MetalSonic
Kick, iemand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bewerkers
  • Laatst online: 16-09 15:52
Ik hoor niks geks. Ik zie ook niks.
Kun je een video uploaden met beeld?
En ook een video met het correcte geluid (zonder gezoem) zodat we het kunnen vergelijken.
(En liefst niet als short uploaden, verschrikkelijk).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ReVision.
  • Registratie: Juli 2019
  • Niet online
Ik hoor het prima met mijn headset rond 36 seconden en daarna bij 50 seconden weer (of is dat iets anders)
Rond de 40 seconden hoor ik dan weer niets aparts.

[ Voor 39% gewijzigd door ReVision. op 08-01-2025 11:15 ]

hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MetalSonic
ReVision. schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 11:13:
[...]

Ik hoor het prima met mijn headset rond 36 seconden en daarna bij 50 seconden weer (of is dat iets anders)
Rond de 40 seconden hoor ik dan weer niets aparts.
Het gekke geluid is inderdaad niet constant het is wanneer je schiet op wezens die met een zaklantaarn verlicht zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MetalSonic
bewerkers schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 11:05:
Ik hoor niks geks. Ik zie ook niks.
Kun je een video uploaden met beeld?
En ook een video met het correcte geluid (zonder gezoem) zodat we het kunnen vergelijken.
(En liefst niet als short uploaden, verschrikkelijk).
Er valt ook niks aan te zien. Gekke geluid hoor je maar af en toe. In het begin loop ik de metro in, trap af en dan komen er taken/ monsters. Verlichten gaat zonder bijgeluiden maar als ik er daarna op schiet gaan de schietgeluiden gepaard met vervelend bijgeluid. Soort hoog gezoem

Wat is het verschil tussen wel of niet als short? Waarom is short zo erg? Ik upload praktisch nooit filmpjes

[ Voor 17% gewijzigd door MetalSonic op 08-01-2025 13:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bewerkers
MetalSonic schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 13:49:
[...]

Er valt ook niks aan te zien. Gekke geluid hoor je maar af en toe. In het begin loop ik de metro in, trap af en dan komen er taken/ monsters. Verlichten gaat zonder bijgeluiden maar als ik er daarna op schiet gaan de schietgeluiden gepaard met vervelend bijgeluid. Soort hoog gezoem

Wat is het verschil tussen wel of niet als short? Waarom is short zo erg? Ik upload praktisch nooit filmpjes
Beeld is handig voor vergelijken en synchronisatie. Dus je ziet wanneer je op een monster schiet en dan weet je hoe het moet klinken. Niet strikt noodzakelijk als je 2 audiofiles hebt die precies geknipt zijn met het relevante stukje.
(Short heeft minder handige interface. Minder features. Zo zie je geen beschrijving onder de video. Verder is er afleiding doordat je andere filmpjes er boven en inder hebt.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MetalSonic
bewerkers schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 14:06:
[...]

Beeld is handig voor vergelijken en synchronisatie. Dus je ziet wanneer je op een monster schiet en dan weet je hoe het moet klinken. Niet strikt noodzakelijk als je 2 audiofiles hebt die precies geknipt zijn met het relevante stukje.
(Short heeft minder handige interface. Minder features. Zo zie je geen beschrijving onder de video. Verder is er afleiding doordat je andere filmpjes er boven en inder hebt.)
Ok duidelijk!

Ik ga proberen om er een filmpje van te maken. Geen short zoals deze in dit topic.

Moet kijken of ik nog een game save file in de buurt heb.

[ Voor 4% gewijzigd door MetalSonic op 08-01-2025 15:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bewerkers
Is het volume van ongewenste geluid ook afhankelijk van het game volume? Zoja ook afhankelijk van individuele componenten van het volume (muziek, effects, etc)? Dan is het misschien beter te isoleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MetalSonic
bewerkers schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 18:06:
Is het volume van ongewenste geluid ook afhankelijk van het game volume? Zoja ook afhankelijk van individuele componenten van het volume (muziek, effects, etc)? Dan is het misschien beter te isoleren.
Yes, hoe harder ik het geluid van de tv speakers of nu soundbar doe hoe harder het ongewenste geluid. Geluid uit en ongewenste geluid onhoorbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bewerkers
Ik bedoel het spelvolume, niet het speakervolume. Dus niet het afstandsbedieningsvolume, maar die balkjes in de geluidsinstellingen van het spel. Bijvoorbeeld effectsvolume, voice volume, musicvolume, etc..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MetalSonic

Op verzoek hierbij het filmpje. Ben benieuwd of jullie dit helpt om een (mening) te vormen over het geluid. Wat het is, wat ik er misschien nog aan kan doen?

Ik heb dit stuk ondertussen al heel vaak gedaan. Opvallend vond ik nu dat het gezoem al in het begin van het filmpje kwam terwijl de monsters er nog niet waren. Later komt het ook weer tijdens het gevecht maar dan lijkt het juist iets zwakker dan het eerdere geluidsfragment. Ik heb ook nog even bij de geluidsinstellingen van het spel gekeken.

Tja wat kan ik zeggen, vervelend geluid en ik ben blij dat ik het tot nu toe alleen in dit spel hoor in bepaalde stukjes. Ik luister veel muziek en speel veel Netflix etc daar komt het gelukkig nooit. Doordat het geluid er zowel is via de speakers van de tv als via de externe earch speaker tja zeggen jullie het maar :)

[ Voor 3% gewijzigd door MetalSonic op 14-01-2025 21:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vrilly
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 01-10 18:01
Wellicht is het iets in de hoek van ongelukkige resonantie? Als je speakers altijd op dezelfde plek staan en met bepaalde games die een achtergrondambiente proberen te creëren.

Wellicht heeft je game ook een instelling waar je kan kiezen wat voor setup je hebt, kan me nog een paar spellen herinneren waar je in de instellingen kan kiezen of je met een koptelefoon of speakers gamed wat de geluidsbeeld compleet verandert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MetalSonic
vrilly schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 15:28:
Wellicht is het iets in de hoek van ongelukkige resonantie? Als je speakers altijd op dezelfde plek staan en met bepaalde games die een achtergrondambiente proberen te creëren.

Wellicht heeft je game ook een instelling waar je kan kiezen wat voor setup je hebt, kan me nog een paar spellen herinneren waar je in de instellingen kan kiezen of je met een koptelefoon of speakers gamed wat de geluidsbeeld compleet verandert
Als het resonantie is waarom heb ik het dan alleen met Alan Wake 2 (gelukkig) en niet met andere games op de Xbox of Switch? Ook heb ik het niet met films, voetbal of wat dan ook op tv.

Ik heb in elk geval net wat gekloot met de sound settings. Ik heb hem na een tijdje veranderd van Stereo niet gecomprimeerd naar Digital. Ik had ineens een lichte delay in het geluid maar het was vooral jammer dat het het geluid niet heeft opgelost. Het was het proberen waard.
Pagina: 1