• ADZES
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 30-09 11:26
Hallo,

Ik heb 12 zonnepanelen met 12 optimizers.

Nu valt me het volgende op. Op hetzelfde moment staan 7 panelen op 0 watt, 1 op 0,5 watt, 1 op 2,75 watt, 1 op 6 watt, 1 op 7,25 watt en 1 op 9 watt.

De panelen hebben geen enkele last van schaduw o.i.d.

Kan dit?

Groet,
Bert.

• SpamLame
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 30-09 20:25

SpamLame

niks

Kennelijk.
Wat doen de andere panelen?
Wat als je meet aan de output van het paneel?
Wat als je de micro wisselt met 1vd 5 niet genoemde.

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 30-09 22:56

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Ik denk dat je bij zulke lage licht opbrengsten zoals vandaag (en afgelopen tijd) panelen en optimizers onderling niet met hun realtime vermogens (W) moet gaan vergelijken. Je kunt beter kijken naar de totaal opbrengst van b.v. een hele dag. (Wh of kWh).

Hou er rekening mee dat ook obstakels die niet direct schaduw vormen bij bewolkte dagen wel degelijk invloed uitoefenen. Bij mij is dat b.v. een dakkapel. Die werpt geen directe schaduw van de zon, maar als het bewolkt is, zit die wel in het pad van een deel van het daglicht wat door de wolken komt.

Alles kan stuk.

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
mijn SolarEdge panelen met optimizers geven ook altjid verschillende voltages / vermogens...

de 2 panelen die op een APS micro hangen hebben nog niet voldoende zon gezien om dat goed te kunnen bekijken...

404 Signature not found

• runeazn
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 29-09 21:48
Een wolk creert ook schaduw. Als experiment kijk maar eens naar een groot grasveld op een heldere dag, en wacht tot een wolk voorbij komt. Deze schaduw zorgt voor minder vermogen, ookal is er dus fel licht op je paneel.