Welke kranen voor radiatoren in combinatie met warmtepomp

Pagina: 1
Acties:

• Knopsje
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 12:20
Ik ben op zoek naar wat advies over hoe ik de radiatoren op onze bovenverdieping het beste kan aansluiten.
Achtergrond: Panasonic 5kWh monoblock sinds vorig jaar aangesloten op vloerverwarming op de begane grond en badkamer. Op de eerste en tweede verdieping zijn nog 5 (slaap)kamers waarvoor ik tweedehands T33 radiatoren heb gekocht. Deze wil ik gaan aansluiten maar zie door alle verschillende (thermostaat)kranen en voetventielen het bos niet meer…

Doel is uiteraard alle radiatoren zo efficiënt mogelijk waterzijdig in te regelen. Op het forum komen zowel de Eclipse als de V-exact II van Heimeier veel voorbij. Volgens mij is het verschil dat de Eclipse een automatische debietregeling heeft en je de V-exact II zelf moet afstellen? Ik kan echter weinig ervaringen vinden in combinatie met een warmtepomp in het CV tuning topic.
Verder vraag ik me af of een thermostatische afsluiter sowieso wenselijk is met een warmtepomp of dat je eigenlijk gewoon een ‘normale’ knop moet plaatsen in combinatie met een voetventiel om in te regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emacee
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21-06 15:14
Voor een warmtepomp wil je zoveel mogelijk flow kunnen behalen omdat je werkt met maar een kleine delta in tussen aanvoer en retour.

Eclipse en V-Exact zijn beiden beperkt in flow (ongeveer 150L/h = 2,5L/min per radiator) van de Eclipse is ook een hoog debiet variant (Eclipse 300) maar daar heb ik geen ervaring.

Mijn ervaring is dat de radiatoren/convectoren die met Eclipse zijn uitgerust als eerst hoorbaar geluid (bijvoorbeeld bij een defrost) maken, daar waar er nog oude kranen zijn is er minder geluid.

Mijn advies zou dus zijn om vooral geen thermostatische kranen te plaatsen en in te regelen op voetventiel.

Aangezien je voor de Pana een vrij hoge minimumafgifte (~600W verbruik met COP van ~4 = 2400W afgifte minimaal) nodig hebt om niet te pendelen zou ik ook niet per ruimte gaan narekenen maar gewoon hele huis op constante temperatuur houden. Maar wellicht dat je met de vloerverwarming daarmee al goed uit de voeten komt, ik heb hier die luxe niet en alleen maar radiatoren en convectoren in het systeem.

PV: 3080Wp 35° Z + 5600Wp 5° Z + 3210Wp 20° OW SWW: Hewalex 3kW - Nefit indirecte boilers 3x 80L - CV: Panasonic Aquarea J 9kW Monoblock op radiatoren en convectoren, geen buffervat of vloerverwarming

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvdgaag
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 08:40
De Pana kan prima met gestuurde radiatoren overweg op voorwaarde dat je een buffervat hebt in je systeem of veel volume in je vloerverwarming zonder deze te knijpen.

Deye 12kW Hybrid Inverter, 8,77 kW peak solar, 46,8 kWH Seplos batteries, Panasonic K-series 5kW all-electric heatpump