Warmtpomp vermogen berekenen en invloed SWW op vermogen

Pagina: 1
Acties:

• DemoticaBas
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 24-02 22:21
Vrolijk kerstfeest allemaal, ik hoop dat iedereen er warmpjes bijzit.

Ik woon in een 3 lagen tussenwoning uit 1972 met een plat dak. Ik heb de schil volledig na-geisoleerd en overal vloerverwarming aangelegd en die werkt prima op op 35°c

Mijn totale gasverbruik is ca. 700m3 per jaar. In de zomer als de CV uitstaat is het ca. 15m3 per maand, dus alleen voor verwarmen kom ik dan op 700m3 - 12 x 15m3 = 520m3 per jaar

Met de koelvaas @koevlaas2 methode kom ik dan op een vermogen van 520 x 8 / 1650 = 2,5KW

Nu heb ik een offerte gekregen voor een Rehema Eria Tower Ace van 7,6 KW. Volgens de installateur heb ik toch dit hoge vermogen nodig voor het benodigde SWW voor 3-5 personen.

Dit is toch veel te veel vermogen?

Wat ik me ook afvraag is welke invloed SWW heeft op het benodige vermogen, aangezien SWW in de koelmethode buiten beschouwing wordt gelaten.

Die Rehema Eria Tower Ace lijkt me verder wel prima, en ik overweeg het 4,6KW model. maar misschien is dat nog steeds teveel vermogen.

Ik hoor graag jullie gedachten over deze materie

[ Voor 9% gewijzigd door DemoticaBas op 28-12-2024 09:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaWizza
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
SWW omvat 3 tot 5% van de tijd die je WP besteed aan warm maken. Tenzij je 1000L SSW warm wilt maken, zal het wel meevallen.

Zelfs berekend met 700m3 kom je op 4kW uit.
Je kunt de installateur vragen wat hij vind over 7kW in je vloer en hem dan de deur wijzen :P

SUZ-SWM80VA & ERSD-VM2D, 200L SWW, 5330Wp O 45°, 2870Wp W 45°, 820Wp Z 10°, Fresh-r on the wall compac WTW

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 14:43

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@DemoticaBas Misschien een alternatief?
Sinds eind november hier een 4,7 kW warmtepomp (@-7°C) voor cv
plus een (onafhankelijke) 200l warmtepompboiler voor warm water.
Je kan ook grotere wpb's krijgen.

De sCOP van de wpb is mogelijkerwijs lager vergeleken
met een via de wp indirect gestookte boiler.
Vergelijken kan ik natuurlijk niet.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• DemoticaBas
@DaWizza

Wet denk je van het 4,66KW variant van de Eria Tower Ace? Nog steeds teveel vermogen?

Ik moet zeggen, Ik heb de verwarming nu vrij scherp op de behoefde afgesteld, met alleen tussen 6-8uur en 16-21uur 19,5°. en voor de rest 17°c Al werkt dit nu niet helemaal adequaat vanwege de grote vertraging, maar het wordt het wel altijd warm.

Met een warmtepomp zal ik de hele dag een constante temp aanhouden, met (wrs) alleen nachtverlaging. Dus zou ik wel wat meer vermogen kunnen gebruiken.

Aan de andere kant zet ik net zo makkelijk een infrarood paneeltje aan als bijverwarming.

Oh, en in de toekomst zal er wel een wtw komen ipv de huidige mechanische ventilatie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaWizza
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Wat is je afweging voor een WP?

Het max vermogen van de 4.6kW klinkt prima. Je moet het minimale vermogen vd WP kwijt kunnen in je huis. Hoe is dat opgezet?

-Verdeler met of zonder menging?
-Hoeveel groepen?
-Hart op hart afstand vd leidingen?
-Diameter van de leidingen in de vloer en in je huis?
-Mooi gebogen leidingen of overal knietjes?

WTW zal iets doen met je huis, verwacht geen wonderen.

SUZ-SWM80VA & ERSD-VM2D, 200L SWW, 5330Wp O 45°, 2870Wp W 45°, 820Wp Z 10°, Fresh-r on the wall compac WTW

• Jan Workum
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 13:11

Jan Workum

Kona EV 64kWh Fashion 2020 CZ

DemoticaBas schreef op donderdag 26 december 2024 @ 12:30:
Vrolijk kerstfeest allemaal, ik hoop dat iedereen er warmpjes bijzit.

Ik woon in een 3 lagen tussenwoning uit 1972 met een plat dak. Ik heb de schil volledig na-geisoleerd en overal vloerverwarming aangelegd en die werkt prima op op 35°c

Mijn totale gasverbruik is ca. 700m3 per jaar. In de zomer als de CV uitstaat is het ca. 15m3 per maand, dus alleen voor verwarmen kom ik dan op 700m3 - 12 x 15m3 = 520m3 per jaar

Met de koelvaas methode kom ik dan op een vermogen van 520 x 8 / 1650 = 2,5KW

Nu heb ik een offerte gekregen voor een Rehema Eria Tower Ace van 7,6 KW. Volgens de installateur heb ik toch dit hoge vermogen nodig voor het benodigde SWW voor 3-5 personen.

Wat ik me ook afvraag is welke invloed SWW heeft op het benodige vermogen, aangezien SWW in de koelmethode buiten beschouwing wordt gelaten.

Die Rehema Eria Tower Ace lijkt me verder wel prima, en ik overweeg het 4,6KW model. maar misschien is dat nog steeds teveel vermogen.

Koevlaas berekening is inclusief sww, dus dan kom je op 3,4kW. Naar boven afgerond is dat 4kW.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Koevlaas formule komt meestal te hoog uit, beter kan je een maatje kleiner nemen. De elfstedentocht verwacht ik niet meer mee te maken :P

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 14:26
Welke maat boiler denk je aan, heb je een bad?

Als je een 200L boiler neemt dan kan je aan een 4kW denken. Ga je voor een 300L boiler dan gaat een 4kW er echt lang over doen en moet je in richting 6kW gaan denken.

Kijk ook vooral naar het mininumvermogen en niet alleen nominaal/maximaal. Soms heeft een pomp met hoger maximum hetzelfde minimum dus dan maakt het allemaal minder uit.

[ Voor 20% gewijzigd door assje op 26-12-2024 19:11 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• Jan Workum
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 13:11

Jan Workum

Kona EV 64kWh Fashion 2020 CZ

Dre schreef op donderdag 26 december 2024 @ 17:38:
Koevlaas formule komt meestal te hoog uit, beter kan je een maatje kleiner nemen. De elfstedentocht verwacht ik niet meer mee te maken :P
Mee eens, en die paar dagen iets minder warm in huis is prima toch? Dan heb je iig nog een beetje wintergevoel 😉

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assje
DaWizza schreef op donderdag 26 december 2024 @ 14:26:
WTW zal iets doen met je huis, verwacht geen wonderen.
Op jaarbasis wellicht niet maar qua piekbehoefte scheelt het juist behoorlijk. Als het lekker vriest kan ventilatie makkelijk >1kW thermisch zijn.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DemoticaBas
Dank voor jullie feedback!

@DaWizza

Elke van de 3 woonlagen heeft een open verdeler met ca. 11 groepen van ca 40m 16mm meerlagenbuis op 10cm HoH en nergens knietjes, en dat elke verdeler gaat met een 26mm buis naar de 32mm standleiding. Het was een hoop werk maar ik sta nog steed versteld hoe mijn huidige Remeha Avanta water door de ca 1500m rondpompt!

@Jan Workum Is dan 4,66 dan toch niet teveel?

@assje

in de Remeha Eria Tower Ace zit een ingebouwde boiler van 177liter. Ik heb geen bad, wel 2 douches met 2 douche wtw's.
Verder hou ik voorlopig 2 kleine keukenboilers.

• assje
Is er een reden waarom je specifiek naar Remehia kijkt of zijn andere merken ook een overweging?

Weet je het minimum vermogen van die 4,6kW versie? Want zoals gezegd, dat hij 4,6kW kan leveren maakt niet zoveel uit, het gaat erom hoe ver hij terug kan moduleren.

[ Voor 27% gewijzigd door assje op 26-12-2024 19:49 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SebastiaanPs
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 14:40
DemoticaBas schreef op donderdag 26 december 2024 @ 12:30:

Met de koelvaas methode kom ik dan op een vermogen van 520 x 8 / 1650 = 2,5KW

Bedoel je de Koevlaasmethode? :+
Volgens mij zit @koevlaas2 er nog steeds warmpjes bij ;)

Hij heeft de formule bedoeld inclusief SWW. Dus in jouw geval 700*8/1650 =3,394.
Afronden naar boven maakt 4 kW.

Als je dat op een andere manier wil verifiëren:
Pak het gasverbruik op een zeer koude winterdag (daggemiddelden te vinden via KNMI website).
Het gasverbruik is normaal gesproken lineair vanaf je stookgrens, die bijv 18 graden is.
Stel je gasverbruik heb je opgezocht en is 7m3 bij een daggemiddelde van -2.
Wil je dat omrekenen naar daggemiddelde -10 dan pak je 28/20*7=9.8.
Als je op lage temperatuur verwarmt met je gasketel dan pak je 9 kWh per m3 gas, dus 88 kWh thermisch bij daggemiddelde -10.
In totaal 4 uur voor reserveren voor SWW en defrosts. Dus 88/20=4.4 kW. Benodigd vermogen bij -10.
En dan zul je meestal zien dat de Koevlaas formule goed werkt ;)

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.

• DemoticaBas
@SebastiaanPs inderdaad, Koevlaas2 bedoel ik! :) Grappig, ik wist niet dat deze berekening van een tweaker kwam. Bedankt voor de alternatieve berekening
assje schreef op donderdag 26 december 2024 @ 19:39:
Is er een reden waarom je specifiek naar Remehia kijkt of zijn andere merken ook een overweging?
@assje Goed punt, ik denk dat ik wel een beetje tunnelvisie heb. Die Remeha Eria Tower Ace lijkt me lekker compact en efficiënt door de ingebouwde SWW boiler van 177 liter. Ook heb ik geen slechte ervaring met mijn huidige Remeha Avanta. Bovendien vind ik de prijs van ca. 4700,- ex subsidie voor alleen de binnen en buitenunit, wel mooi.

Ook lijkt het erop dat ik 2 circuits/zones individueel kan aansluiten en met een eigen thermostaat kan verwarmen, maar dat onderzoek ik nog. Dit zou echt perfect zijn omdat ik op 1 woonlaag een zelfstandig appartementje heb.

Ik ben een apart topic gestart over deze wp: DemoticaBas in "Remeha Eria Tower Ace warmtepomp ervaringen"
assje schreef op donderdag 26 december 2024 @ 19:39:
Weet je het minimum vermogen van die 4,6kW versie? Want zoals gezegd, dat hij 4,6kW kan leveren maakt niet zoveel uit, het gaat erom hoe ver hij terug kan moduleren.
Nee, ik kan het minimum vermogen van de Remeha Eria Tower Ace 4,6 KW nergens vinden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
DemoticaBas schreef op donderdag 26 december 2024 @ 21:41:
@assje Goed punt, ik denk dat ik wel een beetje tunnelvisie heb. Die Remeha Eria Tower Ace lijkt me lekker compact en efficiënt door de ingebouwde SWW boiler van 177 liter. Ook heb ik geen slechte ervaring met mijn huidige Remeha Avanta. Bovendien vind ik de prijs van ca. 4700,- ex subsidie voor alleen de binnen en buitenunit, wel mooi.
Ik zou ervaring met een CV ketel echt niet projecteren op een warmtepomp; echt een andere techniek/markt. Ik ken de Remeha verder niet en laat het aan anderen die er meer verstand van hebben om daar iets van te zeggen.

Om het punt van het minimumvermogen nog iets verder te duiden; in mijn vorige woning heb ik een Mitsubishi Ecodan 6kW met 200L boiler geplaatst. De Ecodan heeft een 4/6/8kW versie in dezelfde afmetingen. Mitsubishi heeft uitgebreide databoeken met informatie die bij andere merken soms lastiger te vinden is.

Hieronder een opsomming van informatie zoals die relevant zou kunnen zijn:
  1. Maximumafgifte bij een watertemperatuur van 35 en buitentemperatuur van -10 graden
  2. Minimumafgite bij een watertemperatuur van 25 en buitentemperatuur van 15 graden
Waarbij de 1e bepalend is of je huis op temperatuur gehouden kan worden en de 2e hoeveel risico op pendelen er is in voorjaar/najaar.

Dat geeft voor de Ecodan het volgende beeld:
EcodanMax 35/-10Min 25/15Min/Max%
SUZ-SWM40VA (4kW)5.42.138.9%
SUZ-SWM60VA (6kW)6.72.334.3%
SUZ-SWM80VA (8kW)7.12.332.4%
  • Allereerst blijkt 4kW geen 4kW te zijn maar effectief 5,4kW (en de 8 red de 8kW niet)
  • Een stap van 8 naar 6kW verandert niets aan het minimumvermogen (en levert in die zin niets op)
  • Een stap van 6 naar 4kW geeft 24% minder vermogen met een minimum slechts -10%
Bij andere merken/type kunnen alle verhoudingen weer anders zijn. Puur vergelijken op vermogen uit een productnaam kan dus een heel foutief beeld geven. De Remeha Eria Tower die je overweegt is ook leverbaar in 4,5/6/8kW, het zou kunnen zijn dat de winst qua minimum vermogen daartussen ook maar heel beperkt is.

Op basis van jouw beschrijving zou ik zeggen dat de ideale warmtepomp er eentje is met een maximumvermogen van 4-6kW die kan terugleveren tot ca 25% daarvan.

Tot slot, met jouw vloerverwarming op 3 verdiepingen (weet je zeker dat je op alle verdiepingen gaat verwarmen?) kan je je afvragen of pendelen snel een probleem zal worden.

[ Voor 4% gewijzigd door assje op 27-12-2024 09:23 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14:02
3 lagen tussenwoning met plat dak… klinkt bekend, dat is mijn woning (1974 dan)

Ik heb daar heel uitgebreid aan zitten rekenen met ubacus en praktijktoetsing daarvan…

Met geen mogelijkheid kom ik op 4,6 kW bij verwarming van het hele huis naar 20 graden bij -10… En het hele huis verwarmen is mijn definitie van een deugdelijk verwarmingssysteem. Wat ik dan weer verwacht bij verkoop…

Zet er een Vaillant 55/6 in en het komt goed… die doet bijna 6kW en moduleert richting 2kW minimum.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
En vergeet je Backup Heater niet.
Een 4kW warmtepomp heeft vaak een 3kW backup element erin zitten. Zeker bij de kleine warmtepompen/warmtevraag zal dat extra vermogen genoeg zijn om extreem koude periodes te overbruggen.

Dus als die Elfstedentocht ooit nog in beeld komt, dan heb je (misschien) een wat duurder jaar. Een te grote & te dure warmtepomp zal elk ander jaar duurder zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronald
Als iedereen met de backup heater gaat ontwerpen dan gaan we lekker met zijn allen in de kou zitten…

Met de warmtepomp alleen kijk je naar 2kW om de benodigde warmte op te wekken…
Als iedereen met element gaat werken, en dat gaat met grote gelijktijdigheidsfactor, dan neem je deel aan de DDOS van het net…

Doe dat nou gewoon niet… ontwerp volwassen…

[ Voor 4% gewijzigd door Ronald op 27-12-2024 09:30 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Ronald schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 09:29:
Als iedereen met de backup heater gaat ontwerpen dan gaan we lekker met zijn allen in de kou zitten…
Het is er niet mee ontwerpen, iedereen rond al naar boven af.

Vroeger deden we dat ook met computer voedingen, dan telde je de vermogens op, rondde je af naar boven en ging er dan nog een stapje boven zitten. Dat mensen 1200W voedingen (van prut kwaliteit) kochten, terwijl een degelijke 500W het ook gewoon prima deed. 'Maar wat nou als ik ga overclocken'.

Los daarvan betaald de gemiddelde consument fors mee aan het net stabiel houden. Om dan ook nog een zwaardere = duurdere warmtepomp te kopen die waarschijnlijk meer pendelt en meer verbruikt omdat er ooit misschien een Elfstedentocht komt....
De backup heater is wat het is. Als het echt niet meer lukt heb je iets achter de hand. (Of je zet de thermostaat die paar dagen op 18 ipv 21)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• silverball
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 14:39

silverball

De wagen voor moderne mensen

@TheGhostInc -10 is nu eenmaal de ontwerptemperatuur volgens het bouwbesluit. Ik zou niet het risico willen lopen om na de verkoop verborgen gebrek aan mijn broek te krijgen omdat de CV niet deugdelijk is.

Hier trouwens een tevreden 55/6 bezitter.

[ Voor 9% gewijzigd door silverball op 27-12-2024 14:13 ]

3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | Gasloos sinds dec. 2024 | Vaillant AroTHERM 55/6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DemoticaBas
@assje Ik verwacht net zulke kleine verschillen bij de Remeha Eria Tower Ace, maar zeker weet ik het nog niet. Trouwens is alleen de buitenunit anders bij de verschillende varianten. Dus als ik echt verkeerd zit kan ik redelijk eenvoudig upgraden.

Wat betreft 3 woonlagen verwarmen; op de begaande grond zit dus een appartementje en het kan voorkomen dat alleen deze woonlaag warmtevraag heeft, omdat de hoofdbewoners op woonlaag 2+3 op vakantie zijn.

@silverball en @Ronald Ik ben het met @TheGhostInc eens; Die hooguit paar dagen (hooguit 1 in de komende 5 jaar?) dat het -10 is volstaat de backup heater (heeft ie inderdaad) prima of kun je de thermostaat op 19° zetten, of een infrarood paneeltje aanzetten. Het is dan m.i. gewoon onderdeel van een deugdelijk ontwerp. Een risico op een verborgen gebrek lijkt mij dan ook niet reëel. Bovendien kun je de calculatie gewoon vermelden in de huishandleiding.

Misschien zou iemand met verstand van Installatietechniek even met me mee kunnen kijken naar deze handleiding: https://edge.sitecoreclou...leiding--EriaTowerAce.pdf

Op de Remeha Eria Tower Ace kan ik een 2e circuit/zone aansluiten (oa. blz.36) en met behulp van een extra printplaat een 2e thermostaat aansluiten. Ook kan ik per zone de functie, aanvoertemp en stooklijn instellen (blz 79/80).

Mijn vraag is nu
- kan ik beide zones gebruiken voor LTV, dus zonder een mengklep voor HTV?
- en kunnen beide zones onafhankelijk van elkaar werken? of werkt 1 zone alleen aanvullend op de andere?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
@TheGhostInc zijn weinig machines die terug kunnen naar 3-400W elektrisch zoals de Vaillant.

Wat is het minimum van de remeha?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DemoticaBas
@Ronald heb je het dan over de aroTHERM plus variant? Is dat een monoblock? en wat betekend de 55 en 6 in 55/6?

chatGPT heeft het even uitgelegd. 55 staat voor 5,5KW en de 6 voor de 6e generatie.

Ik zie alleen geen webshops die de 6e generatie split combi verkopen, wel veel 5e generatie. Kan iemand een webshop voor een aroTHERM aanbevelen?

[ Voor 49% gewijzigd door DemoticaBas op 27-12-2024 23:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 12:56
Ronald schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 09:14:
Met geen mogelijkheid kom ik op 4,6 kW bij verwarming van het hele huis naar 20 graden bij -10… En het hele huis verwarmen is mijn definitie van een deugdelijk verwarmingssysteem. Wat ik dan weer verwacht bij verkoop…
Absoluut een belangrijk op punt.

Regelmatig zie je topics voor een warmtepomp op basis van huidig gasverbruik. De Koevlaas-formule werkt prima als het hele huis wordt verwarmd.
Maar wanneer iemand nu op gas héél zuinig alleen de woonkamer verwarmt naar 18-19 graden en de rest van het huis eigenlijk niet verwarmd wordt, dan ga je op basis van de Koevlaas-formule gewoon ontzettend veel vermogen tekort komen wanneer wel een keer het hele huis verwarmd moet worden. Bijvoorbeeld omdat iemand anders het huis koopt. Of omdat die peuter en kleuter die nu alleen maar in de woonkamer spelen straks tieners zijn die op hun eigen kamers huiswerk maken, gamen, chillen met vrienden/vriendinnen, films/series kijken en andere tienerdingen doen.

Bouwbesluit schrijft voor dat alle verblijfsruimten tot 20 graden verwarmd moeten kunnen worden bij een buitentemperatuur van -10 graden. Badkamer zelfs 22 graden. Overige verwarmde ruimten hoeven 'slechts' 18 graden te kunnen worden. Wanneer de warmtepomp die je nu plaatst daartoe niet in staat is, is dat na verkoop een ernstig gebrek aan de woning (tenzij je het expliciet meldt voorafgaand aan de verkoop).

Dus @DemoticaBas hoe stook je de woning warm, nu op gas? Is het overal echt behaaglijk of slechts in één of enkele ruimtes?

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DemoticaBas
@Ivow85 een aantal punten:
Gaat het bouwbesluit niet over een minimale temperatuur van 18° ipv 20/22°? Zijn die 20/22 niet slechts comfort richtlijnen?

Misschien heb ik het gemist, maar er wordt helemaal geen minimale temp genoemd in het bouwbesluit, behalve "een gezond en comfortabel binnenklimaat". Met de nadruk op gezond. minimaal 18° is hooguit een "praktisch uitgangspunt".

Met de ingebouwde backup heater van 3KW wordt die minimum temp wel altijd gehaald, echter in extreme gevallen met COP =1. Lijkt mij geen verborgen gebrek. En als ik mn huis verkoop met een infrarood paneel is dat ook onderdeel van de verwarming.

Maar goed ik snap het idee natuurlijk wel, je wilt een goed werkend en betrouwbaar systeem. Maar m.i kun je de 3KW backup heater gewoon meenemen voor de extreme -10 gevallen.

[ Voor 17% gewijzigd door DemoticaBas op 28-12-2024 00:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Je komt de richting van een kwart te kort. Dus onder de -3 kom je al te kort…

Je bent een gewaarschuwd mens :-) succes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DemoticaBas
Ronald schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 01:32:
Je komt de richting van een kwart te kort. Dus onder de -3 kom je al te kort…

Je bent een gewaarschuwd mens :-) succes
bedoel je dan te kort voor 20° en 22° in badkamer of voor >18° in alle leefruimtes? En heb je dan de backup heater van 3KW meegenomen? en heeft jou woning overal 10x10 vloerwerwarming? en welke isolatie heb je aangebracht?

Ik kan je waarschuwing erg waarderen, maar een wat meer onderbouwde des te meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Je woning heeft een energievraag van richting 5,5-6kW voor de hele woning, 20 graden bij -10.
Om daar onder te gaan heb je triple glas nodig en de rest van de woning ook ideaal… het is gewoon wat het is. Dat glas kost echt veel, dus op gegeven moment is acceptatie ook prima.

18 graden, dat is voor mij gewoon dikke , hele dikke trui en blauwe vingers… 18 graden is echt niet een juiste ontwerp temperatuur. Bouwbesluit is weer veranderd en veel van de tekst lijkt achter paywall gestopt (grrrrrrrrrrr)…

Orde grote red je 20 graden met een 4,6kW machine voor het huis tot -3. Let wel: als je gaat douchen dan mis je dus verwarming tijd…

De Vaillant 55/6 is een van de laagste modulerende machines die er is. Het is een van de stilste machines die er is.

Ik heb even zitten graven en vind net de gegevens van de eria ace. Hij lijkt over te presteren bij -7, dus dat is niet eens het echte probleem… lang niet altijd duidelijk, maar rond het vriespunt hebben alle machines moeite met vermogen… dit door defrost. Wordt het kouder en droger dan gaat het weer beter… dus ontwerp temperatuur zo dicht bij vriespunt vind ik eng.

Bronvermogen volgens EN12102 58 dB. Dit is niet eens het maximum waar je de WPAC mee moet doen (zie geluidseisen topic)

De Vaillant is 57 max, 54 EN12102. Dat is echt heel veel verschil.

Ik vermoed dat je de eria niet mag plaatsen. De Vaillant zal op het randje zitten.

Persoonlijk overweeg ik zelf een 75/6… overkill, hoger minimum vermogen, maar ook dat ding overpresteerd en kan dus permanent op geluidsreductie draaien zodat WPAC klopt.

[ Voor 7% gewijzigd door Ronald op 28-12-2024 11:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DemoticaBas
Ook in recente wettelijke bepalingen staat niets over minimum temperaturen van 20 of 22 graden. En daar ging het specifiek even om, of er sprake kan zijn van een "verborgen gebrek". Nee dus.

Maar ik ben het met je eens ik heb ook liever 20° dan 18° maar of dat dan ook per se bij -10° zonder backup, een extra dikke trui of infrarood paneeltje zou moeten verschillen we van mening.
Ronald schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 11:04:

Bronvermogen volgens EN12102 58 dB. Dit is niet eens het maximum waar je de WPAC mee moet doen (zie geluidseisen topic)

De Vaillant is 57 max, 54 EN12102. Dat is echt heel veel verschil.
Echt lastig vergelijken merk ik, die 58dB die je noemt van Remeha hoort bij A0/W55. En die 54dB van de Valliant hoort bij A7/W35. Bij A7/W55 geeft Remeha 56dB, maar de A7/W35 van Remeha kan ik weer niet vinden. Maar die zal dus evengoed <55dB zijn. Opeens erg dicht bij elkaar dus. Misschien wel gelijk. Oh en beide modellen hebben dan nog een fluister/nacht modus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
Geluid is ontzettend onduidelijk in warmtepomp land.
Geluidsvermogen en -druk lijken op elkaar maar zijn compleet verschillend.

Voor WPAC dient zo als ik het begrijp het maximale bronvermogen gebruikt… wat bijna altijd hoger is dan EN12102.

Het grote geluidseisen airco en wp topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DemoticaBas
Ronald schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 14:12:
Geluid is ontzettend onduidelijk in warmtepomp land.
Geluidsvermogen en -druk lijken op elkaar maar zijn compleet verschillend.

Voor WPAC dient zo als ik het begrijp het maximale bronvermogen gebruikt… wat bijna altijd hoger is dan EN12102.

Het grote geluidseisen airco en wp topic
Bedankt dat je dit opbrengt, het is inderdaad lastige materie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 11:33
Dre schreef op donderdag 26 december 2024 @ 17:38:
Wat moet hij dan, een 2kW warmtepomp ?

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DemoticaBas
Vanwege de onhandige buitenunit met geluidsproductie bij een tussenwoning in een doorgaans super stille straat. zie ik af van een lucht/water warmtepomp en oriënteer ik me nu op een water/water variant. Dit was mijn oorspronkelijke plan, maar was ik vanwege de hoge kosten vanaf gestapt.

Nu probeer ik het project goedkoper en simpeler te maken door:
- in eerste instantie geen naregeling toe te passen, dus enkel waterzijdig inregelen. (tzt zal ook een wtw hierbij helpen)
- de warmtepomp zelf aan te schaffen en alleen een offerte te vragen voor de bronboring en de installatie ervan.

Deze WP heb ik op het oog:
https://www.stiebel-eltro...i-04-hkw-230-premium.html

Wat denken jullie van deze aanpak?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bastiaandegoede
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 17-05 21:35
Aan staande donderdag plaatsen we in onze woingin de Eria Tower ACE SE 4,6 KW warmptepomp.
Ons gas gebruik in afgelopen 3 jaar:
2022: 622 M3
2023: 603 M3
2024: 652 M3

Waarvan SWW ca 10 M3 per maand betreft.
Verwarming is dus effectief 530 M3.

De woonkamer staat op 20,3 (35 M2) graden met vloerverwarming en op de 1e verdieping + Zolder (65 M2) ca 17 graden met radiatoren.
Het is een trouwens een twee-onder-een-kapwoning.

Daarnaast hebben we nog een houtkachel in de woonkamer.
In de slaapkamers een airco hangen wat ook voor naverwarming gebruikt word.

Ben benieuwt hoe het gaat zijn.

[ Voor 4% gewijzigd door bastiaandegoede op 03-01-2025 22:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assje
DemoticaBas schreef op zondag 29 december 2024 @ 22:34:
Wat denken jullie van deze aanpak?
Voor een use case van 700m3 gas denk ik dat het per kWh een heel dure oplossing wordt.

Als dat ondergeschikt is prima natuurlijk. Wellicht is een dure (stille) warmtepomp in een (dure) geluidswerende kast ook nog een overweging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saxzozie
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 16-05 12:14
op basis van 50 - 60 w/m² kom je al een heel eind zonder vloerverwarming, en voor een boiler voor 5 personen 0,8 kW bij het vermogen optellen. een warmtepomp moduleert tot 30 % terug. Op basis van gasverbruik over 3 jaar gemeten kom je op een vermogen waarbij meestal alleen een paar ruimtes verwarmd worden, maar als het gezin verandert klopt het vermogen al niet meer. Maar je hebt vloerverwarming . Die kan ongeveer 60 w/m² leveren bij 35/30 gr , dus vermenigvuldig dit maal de oppervlakte en iets meer voor het sww, dan zou het misschien kunnen dat met extreem lange koude dagen de back up aangaat. de ruimtes die je verwamt met aircounits hoef je niet mee te rekenen. de radiatoren altijd open laten staan omdat het wat langer duurt dat die warm worden (en anders vergroten als de ruimte niet goed verwarmt wordt)

[ Voor 14% gewijzigd door saxzozie op 11-01-2025 17:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bastiaandegoede
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 17-05 21:35
De warmtepomp is geplaatst en kan hier en daar nog vast geoptimaliseerd worden, maar voor nu gebruikte we ca 20 Kw p/d aan verwarming + SWW afgelopen drie dagen. Waarbij we afgelopen tijd ca 6 a 7 M3 Gas gebruikte.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/COFXPLGoRUn80VES-9nzKqxZ2S4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CQc2ONeeLAqZ1rMM1XUPjJhB.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V3sdhDQnCEwjl7LZrnRTR4Ifbfc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uS9izODaVcfHO8lIsKjKoTN6.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X0E7zCEyhe8Wywq262qEGCgtAKA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DRuqsU9InWGa2nznQyo9iBDA.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0glNNUwH6W0kIgAkA26QSK94qFA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eSCLTWXBNhIK62Il1sCHmwQy.jpg?f=fotoalbum_large

Krijgen het voor nu prima warm.
De aansturing gaat via TADO v3.

[ Voor 15% gewijzigd door bastiaandegoede op 13-01-2025 11:53 ]

Pagina: 1