Dimmer aansluiten in een schakeling met wisselschakelaar

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Havantiake
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 17-01 19:09
Hoi,
Ik heb in een schakeling met 2 wisselschakelaars een van de wisselschakelaars vervangen door een dimmer. Verder zitten er 4 ledslampen in de schakeling.

Ik heb een giradimmer hiervoor gebruikt. De dimmer werkt ook. Ik kan de lampen aanzetten en dimmen. Alleen heb ik problemen met het gebruik van de wisselschakelaar. Wanneer ik de wisselschakelaar uitzet en waar aanzet, gaan de lampen aan, maar vallen de lampen soms na 3 seconden weer uit. Soms blijven ze ook aan. Ik kan het niet verklaren hoe dit kan en waarom het steeds wel of niet werkt. Heeft iemand hier een idee van?

Zie hieronder foto’s van de dimmer en de aansluiting bij de dimmer.

Ik heb niets aan de aansluiting bij de wisselschakelaar veranderd tov de beginsituatie van de schakeling waarin 2 wisselschakelaars zaten aangesloten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PZIb2_aTvSCF2ksZ_jvdjUYWItI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/APPEzlzNXbksINsT7gvfKADP.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IEerlYGJSMkzKX5YgcATXUD3Oqc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0R0cfG3GCcHc8vRqPXpFQpg7.jpg?f=fotoalbum_large

Meer technische installatie wordt het niet => schopje naar DEI

[ Voor 2% gewijzigd door Septillion op 26-12-2024 12:47 ]

Alle reacties

• Romborum
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 28-09 23:06
En als je de lampen uit zet als ze niet of nauwelijks gedimd worden (dus bijna vol aan staan). Heb je dan ook het effect?

• Havantiake
Ja zelfde effect. Daarnaast merk ik ook dat de lampen moeite hebben met aan gaan. Ze komen langzaam op de volle lichtsterkte dan en vallen daarna uit.

• Daam
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 06-07 11:16
Is deze dimmer geschikt om te functioneren in een wisselschakeling? Niet elke dimmer ondersteunt namelijk deze functionaliteit, al lijkt dat er hier wel op, afgaande op je foto. Klinkt namelijk als een defecte dimmer. Heeft deze situatie eerder wel goed gewerkt?

Ik heb zelf in ieder geval goeie ervaringen met de dimmers van Busch-Jaeger. De wisselschakeling-variant werkt goed in combinatie met een normale schakelaar elders.

|  MacBook Pro | PC Acer Aspire M5810 | Foto Canon 60D, 50mm f/1.8, 18-135mm f/3.5, 28-200mm f/3.5, Rig |

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 30-09 21:53
Ik zie op de foto een dimmer die niet voor een wisselschakeling gebruikt kan worden, en bovendien een nuldraad nodig heeft. Heb je die geplaatst? Dat gaat natuurlijk fout.

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

• Havantiake
@Daam , dank voor je reactie! Maakt het bij de Busch-Jaeger dimmer uit of de dimmer als eerste of als tweede schakelaar in de schakeling zit?

• BugBoy
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19-09 22:54
Ik zou een andere dimmer gebruiken. Ik gebruik hier de EcoDim dimmer en die werkt prima met LED lampen en een aparte pulsdrukker voor de wisselschakelaar. Voordeel is dat je dan ook meteen kan dimmen met de pulsdrukker en je een Zigbee enabled dimmer hebt. Heel veel duurder dan een standaard dimmer zijn ze niet.

The miracle isn't that I finished. The miracle is that I had the courage to start.

• Havantiake
@BugBoy , dank voor je antwoord! Betekent dat dan dat je op 2 plekken een dimmer hebt? Is dat perse nodig of kan het ook werken met een normale wisselschakelaar? En maakt het bij deze dimmer uit of die als eerste of als tweede in de schakeling zit tov de wisselschakelaar?

• BugBoy
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19-09 22:54
Je hebt maar één dimmer, maar die kan je op twee plekken regelen. Je hebt een pulsdrukker nodig, maar die past op hetzelfde buitenwerk. Zo’n pulsdrukker kost vrijwel niets.

Als ik me niet vergis stuurt de dimmer de lamp aan. Er lopen enkel 2 draden van de dimmer naar de pulsdrukker. Je kan ook meerdere pulsdrukkers gebruiken. Zie ook https://cdn.webshopapp.co...o-dim10-zigbee-manual.pdf.

The miracle isn't that I finished. The miracle is that I had the courage to start.

Pagina: 1