Setup nieuwbouw woning

Pagina: 1
Acties:

• Leussink
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 01-07 22:10
Begin februari gaan we een nieuwbouw woning bouwen en wil het netwerk meteen goed opzetten. Het betreft een vrijstaande woning met een begane grond, 1e verdieping, zolder en schuur.

Ik zit te denken aan 3 access points van Ubiquiti (begane grond, 1e verdieping en schuur). In het design center de woning ingetekend en kom uit op de U6 Pro of U7 Pro.

Momenteel hebben we weinig wifi 7 devices maar dit zou in de toekomst wel kunnen veranderen. Welke access points zou ik het beste kunnen aanschaffen? Las dat er met U7 Pro nog wel wat problemen zijn en dat deze veel stroom verbruiken. De problemen zullen vast worden verholpen in de toekomst. Wil nu een netwerk aanleggen wat ik niet met een paar jaar al moet vervangen.

Daarnaast twijfel ik ook over welke router aan te schaffen. De Ubiquiti Cloud Gateway Ultra of Ubiquiti Cloud Gateway Max. We gebruiken geen cameras van Ubiquiti maar die van Reolink. Verder wil ik de Ubiquiti UniFi Switch Lite 16 PoE aanschaffen en voor bij de TV een Ubiquiti UniFi Switch Flex Mini.

Ben benieuwd welke acces points en router jullie zouden adviseren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MarkyB
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

MarkyB

The original

Gateway Max en U7 accesspoints.

• Leussink
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 01-07 22:10
Thanks! De 16 poorts POE switch zou goed bij deze setup passen? Deze heeft 16 1GB poorten.
Zie dat ze van de Flex Mini wel een 2.5G variant hebben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ekahau
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 24-05 21:57
Alles hangt af van hoe je u acces points instelt ivm bandbreedte. Best neemt u voor 2,4GHz de bandbreedte 20MHz en voor 5GHz 40MHz en voor 6GHz ook 40MHz. Als u een hogere bandbreedte neemt dan neemt de afstand van het zendbereik ook af.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KXt48e6SUSuRMLP2nhhvnxh72gk=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/jJjAesXMWDIckBfwfo5orACa.jpg?f=user_large

Enigste wat je wel hebr met een hogere bandbreedte is dat de snelheid hoger is maar wel meer interferentie van andere kanalen op u ingestelde kanalen.

Veel informatie hierover kun je hier vinden: https://www.wiisfi.com/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jurroen
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 09:15

jurroen

Security en privacy geek

Los van de apparatuur: zorg vooral voor heel veel netwerkaansluitingen. Liefste vier per ruimte (als minimale). Inclusief garage, exclusief toilet :+

Ongevraagde verzoeken per DM beantwoord ik niet, sorry

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Tja bedenk wel heb je usecase voor Wifi 7 of heb je heel veel clients, persoonlijk zie ik het nut niet direct zeker niet in een vrijstaand huis. In een flat kan het wel voordelen bieden door het gebruik van andere frequentie band. Woon zelf in de binnenstad met dus ook veel wifi vervuiling maar juist met voldoende AP altijd snel internet. Zou zelf eerder in iedere kamer een inwall onderzoeken.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online
Wifi 7 heeft imho alleen meerwaarde als je er ook 2,5Gbps switches/gateway bij gebruikt.
Als het al meerwaarde heeft, de komende jaren is de meerwaarde maar heel beperkt. Ja, die ene keer dat je game download is het wat sneller. En om alleen daarvoor nu te standardiseren op Wifi 7 met 2,5Gbps zit voor mij in de categorie "Het hele jaar rondrijden in een minibus omdat je 1x per jaar transport nodig hebt voor een kinderfeestje".

Dat gezegdhebbende. Als je het nu wil installeren zonder de komende jaren er iets aan te moeten doen zou dit mijn shopping list zijn:
- Cloud Gateway Max
- Pro Max POE switch (naar keuze 16 of 24 poorts)
- 2x U7 Pro voor in huis (wel even wachten op de aangekondigde update)
- U7 oudoor aan de buitenkant de schuur (wifi in de tuin is misschien wel belangrijker dan wifi in de schuur)
- Flex mini bij tv

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online
Leussink schreef op donderdag 26 december 2024 @ 11:07:
We gebruiken geen cameras van Ubiquiti maar die van Reolink.
Ga je die verhuizen dan?

Wij laten ze hangen bij ons huis en gaan voor nieuwe camera's. Het plan was eerst ook om ze mee te nemen. Totdat ik eens goed naar de camera's keek. In een paar jaar tijd waren ze toch wel vies/beschadigd geraakt, het voelde toch raar om tonnen te investeren in een mooi, nieuw huis om vervolgens ouwe vieze meuk aan de gevel te schroeven.

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
jurroen schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 05:18:
Los van de apparatuur: zorg vooral voor heel veel netwerkaansluitingen. Liefste vier per ruimte (als minimale). Inclusief garage, exclusief toilet :+
Waarom het toilet niet? :+

je smart-toilet moet toch ook connected zijn tegenwoordig ;)

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boswandeling
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 03-07 21:08
Vergelijkbare situatie, elke kamer twee netwerk aansluitingen gemaakt. Op elke verdieping een AP en in de schuur ook ee AP.

Op deze manier prima dekking. Ik had geprobeerd de AP van de 1e verdieping te laten vervallen, maar dan hebben clients wisselende kwaliteit, of gaan hoppen tussen AP BG en 1e.

Na plaatsen AP 1e en fine tunen een top netwerk.
Pagina: 1