Vraag

• De_Klusjesman
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Ik gebruik momenteel een ruim 9 jaar oude Asus N551JB-CN001H https://tweakers.net/pric...1jb-cn001h/specificaties/, waarin ik een extra HDD van 1GB heb geplaatst voor foto’s. Heb hiervan ook meerdere externe backups. De accu is meerdere keren vervangen en loopt nu weer op z’n laatst benen. De laptop is erg traag geworden en kan niet meer meekomen. Hoewel ik daar omheen kon werken en steeds vaker de laptop van mijn vriendin of werk gebruik is het inmiddels wel tijd voor een vervanger.

Wat ga je met je laptop doen?
Ik gebruik de laptop slechts sporadisch voor gaming (World of Tanks), fotobewerking, websurfen, mail, Word, Excel en Netflix, maar ga dat met een nieuwe laptop meer doen. Mijn voorkeur gaat uit naar een laptop met Windows.

Wat is je budget?
Mijn budget is €1.000,- tot €1.500,-.

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
De laptop zal vooral op verschillende plekken in huis worden gebruikt en af en toe worden meegenomen buitenshuis. Gewicht vind ik daarbij minder belangrijk.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
In het verleden heb ik laptops van Acer, Asus en Dell gehad en was met alle laptops tevreden. Ik heb geen merkvoorkeur.

Omdat ik een hekel heb aan het uitzoeken van een laptop en het vervolgens finetunen naar mijn voorkeuren, wil er graag weer zo lang mogelijk mee kunnen doen. Ik ben wel handig met computers en red me er prima mee, maar haal daar geen plezier uit en besteed mijn tijd liever aan zaken waar ik energie van krijg.

Ik heb al veel uitgezocht en heb een voorkeur ontwikkeld voor de Lenovo LOQ 15AHP9 (83DX00ARMH) vanwege de mogelijkheid van een tweede SSD en uitbreidbaar geheugen https://tweakers.net/pric...83dx00armh/specificaties/. Deze heeft een AMD Ryzen 7 8845HS met AMD Radeon 780M als geïntegreerde gpu. Ik heb begrepen dat dit de batterijduur ten goede komt ten opzichte van een configuratie met een cpu van Intel of een van AMD zonder geïntegreerde gpu. De resolutie van het beeldscherm is 1920x1080 (Full HD), dat lijkt mij voldoende.

Ik wil daar een extra SSD inzetten, de Samsung 990 Pro (zonder heatsink) 2TB voor foto’s https://tweakers.net/pric...atsink-2tb/specificaties/. En het geheugen met 16GB uitbreiden, Crucial CT16G56C46S5 https://tweakers.net/pric...16g56c46s5/specificaties/. Zou dit overkill zijn voor mijn usecase, of helpt het de levensduur te verlengen zoals ik verwacht?

In een vergelijkbare configuratie kwam ik ook de Lenovo Legion Slim 5 16AHP9 (83DH006JMH) tegen https://tweakers.net/pric...83dh006jmh/specificaties/. Die heeft een schermresolutie van 2560x1600 (WQXGA), grotere capaciteit accu, een kaartlezer en lijkt wat steviger gebouwd tegen een geringe meerprijs. Het zijn denk ik niet dingen die voor mij noodzakelijk zijn. Is er een goede reden om toch daarvoor te kiezen?

Zijn er alternatieven die ik over het hoofd heb gezien? Of is dit allemaal overkill voor wat ik ermee wil doen? Ik hoor graag jullie suggesties.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Klusjesman
  • Niet online
Helaas zie ik net dat de Lenovo Legion Slim 5 flink duurder is geworden. Ik vraag me af of het nu nog een alternatief is voor de Lenovo LOQ 15, het prijsverschil is behoorlijk groot geworden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spikeydedraak
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 12:18
De meeste laptops gaan tegenwoordig niet super lang meer mee en hebben over het algemeen echt ruk bouwkwaliteit. Ik zou je aanraden te kijken naar een zakelijke laptop met een simpele videokaart (dell, hp, lenovo thinkpads) hiervoor is een simpele videokaart echt al meer dan genoeg.

Voor cpu gewoon 5 of 7 serie van AMD of intel maakt niet zoveel uit.

16GB is voor nu genoeg maar het js wel fijn als het niet gesoldeert is zodat je het altijd nog kan vervangen en upgraden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Advizor
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 10-06 22:21
De_Klusjesman schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 11:27:
Helaas zie ik net dat de Lenovo Legion Slim 5 flink duurder is geworden. Ik vraag me af of het nu nog een alternatief is voor de Lenovo LOQ 15, het prijsverschil is behoorlijk groot geworden.
Er zijn regelmatig acties en kortingen, zowel bij Lenovo zelf als bij externe partijen. Als je kunt wachten loont het.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Advizor
Spikeydedraak schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 11:38:
De meeste laptops gaan tegenwoordig niet super lang meer mee en hebben over het algemeen echt ruk bouwkwaliteit.
Dit is nogal een statement en ligt natuurlijk volledig aan het budget en hoe je er mee omgaat.
Mijn ervaring is dat een laptop makkelijk 5-10 jaar mee gaat als je hem netjes gebruikt, vervoert en onderhoud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spikeydedraak
Advizor schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 13:15:
[...]

Dit is nogal een statement en ligt natuurlijk volledig aan het budget en hoe je er mee omgaat.
Mijn ervaring is dat een laptop makkelijk 5-10 jaar mee gaat als je hem netjes gebruikt, vervoert en onderhoud.
Heb tijdje in laptopzaakje gewerkt, acer en asus laptops overleven het vaak niet langer dan jaartje of 3/4 scharnieren en behuizing slijten echt super snel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Klusjesman
  • Niet online
Advizor schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 13:12:
[...]

Er zijn regelmatig acties en kortingen, zowel bij Lenovo zelf als bij externe partijen. Als je kunt wachten loont het.
Bedankt voor de tip, ik kan inderdaad wel even wachten op een aanbieding.

Denk je dat de Legion het waard is ten opzichte van de LOQ 5? Beter scherm van 2560x1600 (WQXGA), grotere capaciteit accu, een kaartlezer en lijkt wat steviger gebouwd.
Spikeydedraak schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 13:19:
[...]

Heb tijdje in laptopzaakje gewerkt, acer en asus laptops overleven het vaak niet langer dan jaartje of 3/4 scharnieren en behuizing slijten echt super snel
Jij hebt jouw ervaringen en die neem ik mee in mijn overwegingen. Gelukkig heb ik andere ervaringen en ben ook voorzichtig met m’n spullen. Hopelijk helpt dat de levensduur verlengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Advizor
De_Klusjesman schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 13:48:
[...]

Denk je dat de Legion het waard is ten opzichte van de LOQ 5? Beter scherm van 2560x1600 (WQXGA), grotere capaciteit accu...
Ja, vooral het scherm is een stuk beter. En dat is toch waar je de hele tijd naar kijkt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Klusjesman
  • Niet online
Op de website van Lenovo heb ik een LOQ 15 samengesteld in dezelfde configuratie als de LOQ15 in de startpost, maar dan met een ander scherm, 15,6" WQHD (2560 x 1440), IPS, ontspiegeld, geen touchscreen, 100% sRGB, 350 nits, 165 Hz. De totaalprijs is daarmee slechts €43,- hoger. Dat klinkt aantrekkelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spikeydedraak
De_Klusjesman schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 13:48:
[...]

Denk je dat de Legion het waard is ten opzichte van de LOQ 5? Beter scherm van 2560x1600 (WQXGA), grotere capaciteit accu, een kaartlezer en lijkt wat steviger gebouwd.

[...]

Jij hebt jouw ervaringen en die neem ik mee in mijn overwegingen. Gelukkig heb ik andere ervaringen en ben ook voorzichtig met m’n spullen. Hopelijk helpt dat de levensduur verlengen.
Zuinig zijn helpt zeker, laptop niet dichtslaan en hard open trekken bespaard de scharnieren al erg veel. Lenovo heeft hier ook een stuk minder last van zijn vooral Asus en Acer.

Legion is ook vrij stevig gebouwd, voegt uiteraard wat meer gewicht toe maar dat is nou eenmaal zo bij gaming laptops.

QHD schermen van Lenovo zijn vaak ook erg goed gecalibreerd en over het algemeen een van de betere panelen in laptops.
Pagina: 1