Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hyperia
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 25-02 09:31
Beste tweakers,

Een puur hypothetisch vraagstuk. Stel dat; ik heb momenteel een huurwoning in de particuliere sector. Ik betaal hier de vaste lasten echter verblijft mijn broertje hier wanneer ik bij mijn vriendin ben. Mijn broertje staat niet ingeschreven op dit adres, ik wel.

Ik wil met mijn vriendin een woning kopen. Maar omdat mijn broertje in mijn woning 'logeert' kan ik mij hier niet uitschrijven en de huur zomaar opzeggen, hij zou dan dakloos worden. Mijn vraag is dus:

Mijn vriendin en ik zitten in dezelfde belastingschaal qua inkomen. Wanneer wij samen een huis zouden kopen zal zij de enige zijn die daar ingeschreven wordt. Ik blijf ingeschreven bij mijn huurwoning. Heeft dit financiële gevolgen?

Het zou een tijdelijke oplossing zijn tot broertje een eigen stekkie kan regelen. Heeft geen inkomen momenteel, ik kan de dubbele lasten prima dragen maar vraag mij af of mijn vriendin in haar eentje 100% van de HRA terugkrijgt bij het doen van belastingaangifte.

Nogmaals, geheel hypothetisch op dit moment.

• Kalief
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 24-04 00:01
Hoe tijdelijk?

Als het slechts voor een paar maanden is zou ik niet moeilijk gaan doen.
Als het voor een paar jaar is gaat de verhuurder dan niet moeilijk doen?

Niemand wordt Kalief in plaats van de Kalief!

• XelaRetak
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 25-04 11:56
Ok, maar waarom kan je je niet uitschrijven? Het is een particuliere woning, dat zou prima mogen.
Als ik om wat voor reden dan ook een 2e woonruimte wil huren maar mijn hoofdadres is nog op het 1e adres, dan mag dat ook.

Lijkt mij hier niet anders.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• erwn
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
Ik meen dat je voor hypotheekrenteaftrek zelf ingeschreven moet staan op dat adres; uitzonderingen (bijv. huis in aanbouw) daargelaten. Ik zou dit dus even uitzoeken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• euchromatic
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 25-04 21:29
Er kan in in jouw huurcontract iets staan over verplichte zelf-bewoning, dan mag je niet zomaar ergens anders gaan wonen. Ook verplicht inschrijven kan in het contract staan.

Ik kan me niet voorstellen dat er iets in het contract staat over het hebben van een koopwoning. Overigens mag je best een vrije sector woning huren voor iemand anders, bijvoorbeeld je broer. Ouders met studerende kinderen doen dit regelmatig. Dat is dan wel met de verhuurder overlegd.

Een eerste stap kan zijn om je broer op het huurcontract te laten bijschrijven. Dan is hij iig ook officieel huurder met rechten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 11:45
Als je er niet zelf gaat wonen maar wel koopt betaal je op jouw deel hogere belastingen ...

Dit is vragen om gedonder met belastingdienst. Ze zien het als 2 woningen, dus box 3, dus veel belastingen...

Stel kopen van woning uit, laat je vriendin alleen kopen of laat je broertje snel zoeken.
Alternatief is verhoogde belastingen accepteren, maar dat is duurder dan de extra huur die je broertje betaalt als hij iets nieuws zoekt...

Ps kan je broertje jouw contract niet overnemen bij verhuurder.

[ Voor 7% gewijzigd door 99ruud99 op 26-12-2024 08:18 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
euchromatic schreef op donderdag 26 december 2024 @ 07:46:
. Overigens mag je best een vrije sector woning huren voor iemand anders, bijvoorbeeld je broer. Ouders met studerende kinderen doen dit regelmatig. Dat is dan wel met de verhuurder overlegd.

Een eerste stap kan zijn om je broer op het huurcontract te laten bijschrijven. Dan is hij iig ook officieel huurder met rechten.
Is het betalen van een huur niet een schenking waar uiteindelijk belasting over betaald dient te worden? Of wat invloed heeft op de uitkering of bijstand die de broer ontvangt?

Een ouder heeft een bepaalde zorgplicht waarvoor mogelijk weer andere regels gelden.

[ Voor 5% gewijzigd door President op 26-12-2024 08:26 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mr.Qips
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 08:51

Mr.Qips

Meneer Kips dus

Vergeet ook niet dat je veel minder hypotheek kan krijgen, zolang je financieel verantwoordelijk bent voor de huurwoning. Daar ben ik zelf ooit tegenaan gelopen... Voor de bank valt het in dezelfde categorie als een leaseauto.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• fopjurist
  • Registratie: Mei 2021
  • Niet online

fopjurist

mr.drs. fopjurist

Je bent verplicht om je in te schrijven op je nieuwe woonadres (art. 2.39 BRP). Onder woonadres wordt verstaan "het adres waar betrokkene woont (...) of, indien betrokkene op meer dan één adres woont, het adres waar hij naar redelijke verwachting gedurende een half jaar de meeste malen zal overnachten". Dat geldt voor zowel jou als voor je broertje.

Beschermheer van het consumentenrecht

• antidote
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 11:51
euchromatic schreef op donderdag 26 december 2024 @ 07:46:
Het is alleen niet heel waarschijnlijk dat de verhuurder daarvoor gaat tekenen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 11:29
XelaRetak schreef op donderdag 26 december 2024 @ 06:53:
Ok, maar waarom kan je je niet uitschrijven? Het is een particuliere woning, dat zou prima mogen.
Als ik om wat voor reden dan ook een 2e woonruimte wil huren maar mijn hoofdadres is nog op het 1e adres, dan mag dat ook.

Lijkt mij hier niet anders.
In mijn actuele huurcontract staat ik ingeschreven dien te staan op het adres. Als ook overigens dat onderhuur niet toegestaan is, waar feitelijk natuurlijk ook sprake van is op het moment dat je een familielid kosteloos in je gehuurde woning laat vestigen. Fiscaal is dit tenslotte gewoon een periodieke gift.

Nu is het natuurlijk zo dat de gemiddelde verhuurder er ook niet veel problemen van zal maken op het moment dat je netjes je betalingen doet en er geen problemen zijn.

Maar er zijn natuurlijk nog steeds bestaande problemen die hiermee in de huidige situatie eigenlijk ook al gewoon slecht geregeld zijn. Komt het voor instanties aan het licht dat jij je broer zijn aandeel van huurlasten voorziet, en hij ontvangt toeslagen, kan er best moeilijk gedaan worden, lees: terugvorderingen, boetes belastingdienst, etc.

Minst problematisch scenario is in dit soort zaken, hoe zuur het ook is, een legitiem pad volgen. Zeker zodra het qua periode lang genoeg duurt dat het het bestaan van dit topic doet rechtvaardigen. Dat wil zeggen, schrijf je broer bij op het huurcontract. Schrijf jezelf uit de woning en in binnen het koophuis. Betaal de huurlasten voor de broer, betaal een plus voor de schenkbelasting.

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 10:29

BCC

Waarom laat je je broer niet gewoon op het huurcontract bijschrijven? En dan schrijf je jezelf over een jaar uit?

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Hierboven is alles al wel genoemd, maar let er ook op dat je fiscaal partner wordt met je vriendin zodra je samen eigenaar bent van een woning. Dat heeft ook wat (positieve en negatieve) gevolgen voor je belastingaangifte.

• Harm_H
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 00:37
Wat betreft verhuur:
Zolang je betaald is geen probleem

Wat betreft belasting:
Zie ik ook geen issue

• fopjurist
  • Registratie: Mei 2021
  • Niet online

fopjurist

mr.drs. fopjurist

psychodude schreef op donderdag 26 december 2024 @ 10:22:
[...]

In mijn actuele huurcontract staat ik ingeschreven dien te staan op het adres. Als ook overigens dat onderhuur niet toegestaan is, waar feitelijk natuurlijk ook sprake van is op het moment dat je een familielid kosteloos in je gehuurde woning laat vestigen. Fiscaal is dit tenslotte gewoon een periodieke gift.
Je haalt hier een paar zaken door elkaar. Huur is de overeenkomst waarbij de ene partij, de verhuurder, zich verbindt aan de andere partij, de huurder, een zaak of een gedeelte daarvan in gebruik te verstrekken en de huurder zich verbindt tot een tegenprestatie. Het ter beschikking stellen van een woning is geen huur als daar geen prestatie tegenover staat. Dat de belastingwetgeving mogelijk anders naar een situatie kijkt, maakt niet dat het civielrechtelijjk ook huur is.

Ik betwijfel trouwens dat het verschaffen van kost en inwoning een fiscale schenking is, zie bijvoorbeeld deze conclusie: "er vindt in een dergelijk geval namelijk geen vermogensrechtelijke verrijking -en dus geen fiscale schenking- plaats".

Beschermheer van het consumentenrecht

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Trichoglossus
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 09:12
BCC schreef op donderdag 26 december 2024 @ 10:24:
Waarom laat je je broer niet gewoon op het huurcontract bijschrijven? En dan schrijf je jezelf over een jaar uit?
Het zou een tijdelijke oplossing zijn tot broertje een eigen stekkie kan regelen. Heeft geen inkomen momenteel,
Dan moet zijn broertje binnen een jaar een baan bemachtigen en de particuliere huur kunnen ophoesten.
Mits de huurder dat accepteert, waarschijnlijk niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GlennLB
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 25-04 07:08
stin00 schreef op donderdag 26 december 2024 @ 10:26:
Hierboven is alles al wel genoemd, maar let er ook op dat je fiscaal partner wordt met je vriendin zodra je samen eigenaar bent van een woning. Dat heeft ook wat (positieve en negatieve) gevolgen voor je belastingaangifte.
Dat is dus alleen als beide op hetzelfde adres staan ingeschreven, iets wat TS juist overweegt niet te doen.

Los van de wettelijke verplichting die eerder genoemd is, haal je je ook onnodig gezeur met de Belastingdienst op de hals. Je mag alleen rente en financieringskosten aftrekken voor je eigen woning. Dat is de woning die je hoofdverblijf vormt. Het wordt lastig betogen dat de koopwoning je hoofdverblijf is, terwijl je daar niet ingeschreven staat (en dit wel wettelijk verplicht is).

Voor de duidelijkheid: je vriendin kan bij gezamenlijke koop - als jij er niet woont - slechts 50% van de totale rente en kosten aftrekken, namelijk alleen voor het gedeelte dat zij schuldenaar en eigenaar is. Zij kan dus niet ‘jouw’ stuk aftrek overnemen.

• JustDutch
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 24-04 22:20

JustDutch

was ambtenaar :)

Hyperia schreef op donderdag 26 december 2024 @ 01:19:
Mijn vriendin en ik zitten in dezelfde belastingschaal qua inkomen. Wanneer wij samen een huis zouden kopen zal zij de enige zijn die daar ingeschreven wordt. Ik blijf ingeschreven bij mijn huurwoning. Heeft dit financiële gevolgen?
1 die volgens mij nog niet genoemd is:
Jij hebt geen recht op hypotheekrenteaftrek als je in je ingeschreven blijft op je huurwoning.

(hetzelfde als de gelijktijdige post hierboven dus)

[ Voor 5% gewijzigd door JustDutch op 26-12-2024 10:37 ]

Forza Mucca

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 10:29

BCC

Trichoglossus schreef op donderdag 26 december 2024 @ 10:34:

Dan moet zijn broertje binnen een jaar een baan bemachtigen en de particuliere huur kunnen ophoesten.
Mits de huurder dat accepteert, waarschijnlijk niet.
Dat moet verhuurder zijn denk ik - maar twee mensen op een huurcontract is meer zekerheid dat het betaald wordt (want twee verantwoordelijk) - ik zou met de verhuurder gaan praten wat dit geeft je imho de meeste opties. Je kan best naar je koophuis een woning huren.

Top dat je dit goed wil oplossen ts, success 👍

[ Voor 8% gewijzigd door BCC op 26-12-2024 11:07 ]

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

• Trichoglossus
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 09:12
BCC schreef op donderdag 26 december 2024 @ 11:03:
[...]

Dat moet verhuurder zijn denk ik - maar twee mensen op een huurcontract is meer zekerheid dat het betaald wordt (want twee verantwoordelijk) - ik zou met de verhuurder gaan praten wat dit geeft je imho de meeste opties. Je kan best naar je koophuis een woning huren.

Top dat je dit goed wil oplossen ts, success 👍
Oops ja uiteraard de verhuurder 8)7

Het is wel een huurwoning in de particuliere sector, dus over wat voor huurprijs hebben we het dan.
En afhankelijk van welke regio het betreft, zal het voor zijn broertje moeilijker of makkelijker zijn om een eigen stulpje te bemachtigen. Voor hetzelfde geld duurt dat nog 5 jaar.

• euchromatic
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 25-04 21:29
antidote schreef op donderdag 26 december 2024 @ 10:21:
[...]

Het is alleen niet heel waarschijnlijk dat de verhuurder daarvoor gaat tekenen.
Twee huurders biedt juist extra zekerheid voor de verhuurder: er zijn dan twee huurders waar eventuele achterstanden op verhaald kan worden.

• Homer-Simpson
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 00:10
Puur hypothetisch gezien natuurlijk maar wil @Hyperia even bevestigen dat je voldoende bruto inkomen hebt zodat je de hypotheek kunt bekostigen zelfs wanneer je de vaste lasten zoals huur opgeeft bij de bank tijdens de aanvraag? Zoals al genoemd ben je verplicht om jezelf in te schrijven daar waar je daadwerkelijk woont.
Staat er iets in je huidige huurcontract over een zelfbewoningsplicht?

• Jan-man
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 11:58
Dubbele huurder is geen optie voor de verhuurder omdat de broer van TS geen inkomen heeft. Dat gaat ie nooit accepteren.

Maar voordat ts een huis heeft gekocht is ie ook 6 maanden verder. Oftewel de meest simpele oplossing is zorgen dat de broer van TS gaat solliciteren en inkomen krijgt zodat TS het met de verhuurder op een akkoord kan gooien dat broer van TS het huurcontract overneemt.

Op oude adres ingeschreven blijven is voor box 3 en hypotheek aftrek niet gunstig.

Er vanuit gaande dat broer van TS gewoon kan werken uiteraard (is niet verteld waarom hij nu niet werkt). En anders heb je in de steden vaak ook projecten waarbij je goedkoop een studio kunt huren voor een vastgestelde tijd zodat je vanuit daar een verse start kan maken. (Hier iig wel).

• President
  • Registratie: Februari 2015
fopjurist schreef op donderdag 26 december 2024 @ 10:33:
[...]
Ik betwijfel trouwens dat het verschaffen van kost en inwoning een fiscale schenking is, zie bijvoorbeeld deze conclusie: "er vindt in een dergelijk geval namelijk geen vermogensrechtelijke verrijking -en dus geen fiscale schenking- plaats".
Daar lees ik ook iets over België?

In nederland kan je met een bijstandsuitkering zelfs gekort worden als je wekelijks eten en drinken krijgt
https://eenvandaag.avrotr...and-amper-iets-verbeterd/

Nu gaat dat om iets wat de politiek ook graag anders ziet, maar uiteindelijk is er wel een terugbetaling van 2.800 uitgesproken...

Nu heeft de broer geen werk, dus waarschijnlijk geen inkomen. Dat deze een uitkering of bijstand krijgt is een redelijke aanname, dus is het wel even kijken wat de spelregels daarvan zijn.

Los daarvan zou ik het vreemd vinden als het niet als schenking wordt gezien

• JustDutch
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 24-04 22:20

JustDutch

was ambtenaar :)

Even een hele andere insteek. Als je beide voldoende draagkrachtig bent om zowel een hypotheek te betalen en daarnaast een woning te huren, dan kun je ook overwegen oom één grotere woning te kopen waar je broer een kamer in krijgt. Mogelijk niet optimaal voor je eigen gezin, maar wel een oplossing voor je broek om nog onderdak te hebben.

Forza Mucca

• Jrz
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 09:48

Jrz

––––––––––––

Tijd dat het broertje op zn eigen benen leert te staan?

Ennnnnnnnnn laat losssssssss.... https://github.com/jrz/container-shell (instant container met chroot op current directory)

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09:22
President schreef op donderdag 26 december 2024 @ 12:05:
[...]

Daar lees ik ook iets over België?

In nederland kan je met een bijstandsuitkering zelfs gekort worden als je wekelijks eten en drinken krijgt
https://eenvandaag.avrotr...and-amper-iets-verbeterd/

Nu gaat dat om iets wat de politiek ook graag anders ziet, maar uiteindelijk is er wel een terugbetaling van 2.800 uitgesproken...

Nu heeft de broer geen werk, dus waarschijnlijk geen inkomen. Dat deze een uitkering of bijstand krijgt is een redelijke aanname, dus is het wel even kijken wat de spelregels daarvan zijn.

Los daarvan zou ik het vreemd vinden als het niet als schenking wordt gezien
Eens, Het lijkt mij gewoon een schenking inderdaad.

Anders zou dit wel een heel makkelijke manier zijn om schenk-belasting te omzeilen: gewoon maandelijkse de huur betalen van diegene aan wie je wil schenken. Of een auto voor die persoon afrekenen. Nee, daar trapt de belastingdienst echt niet in. Of de belastingdienst er achter komt is een tweede, maar dat is weer een ander verhaal. Zelf zou ik dit niet gaan uittesten ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mannowlahn
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 24-04 20:23
Harm_H schreef op donderdag 26 december 2024 @ 10:27:
Wat betreft verhuur:
Zolang je betaald is geen probleem

Wat betreft belasting:
Zie ik ook geen issue
Lol dan mag je er wel in gaan verdiepen.

Niet ingeschreven in de woning waar je eigenaar van bent? Hallo box 3 belasting over de WOZ waarde. Doei hypotheekrente aftrek.

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11:25
Tja, de leningverschaffer en verhuurder willen beide dat het pand als hoofdverblijf (met bijbehorende inschrijving) wordt gebruikt.

De verhuurder is het makkelijkst om een aangepaste afspraak mee te maken.

In beide gevallen kan de overeenkomst op grond van niet nakomen worden opgezegd.

Inschrijving op koopwoning is nodig voor diverse fiscale zaken waaronder HRA.

Het is simpel te bepalen waar in te schrijven. De strategie met de huurwoning heeft nog wat vrijheid.
Valorian schreef op donderdag 26 december 2024 @ 14:11:
[...]

Eens, Het lijkt mij gewoon een schenking inderdaad.

Anders zou dit wel een heel makkelijke manier zijn om schenk-belasting te omzeilen: gewoon maandelijkse de huur betalen van diegene aan wie je wil schenken. Of een auto voor die persoon afrekenen. Nee, daar trapt de belastingdienst echt niet in. Of de belastingdienst er achter komt is een tweede, maar dat is weer een ander verhaal. Zelf zou ik dit niet gaan uittesten ;)
De wetgever heeft hier allerlei nuancerende regelingen voor. Zie bijvoorbeeld natuurlijke verbintenis of morele verplichting. Het verzorgen van woonruimte aan een familielid zonder voldoende inkomsten kan daar mogelijk onder vallen en daarom vrijgesteld van schenkbelasting.

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

ook geen hypothetische fraude

[ Voor 87% gewijzigd door We Are Borg op 31-12-2024 07:34 ]

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09:22
Rukapul schreef op donderdag 26 december 2024 @ 15:04:
Tja, de leningverschaffer en verhuurder willen beide dat het pand als hoofdverblijf (met bijbehorende inschrijving) wordt gebruikt.

De verhuurder is het makkelijkst om een aangepaste afspraak mee te maken.

In beide gevallen kan de overeenkomst op grond van niet nakomen worden opgezegd.

Inschrijving op koopwoning is nodig voor diverse fiscale zaken waaronder HRA.

Het is simpel te bepalen waar in te schrijven. De strategie met de huurwoning heeft nog wat vrijheid.

[...]

De wetgever heeft hier allerlei nuancerende regelingen voor. Zie bijvoorbeeld natuurlijke verbintenis of morele verplichting. Het verzorgen van woonruimte aan een familielid zonder voldoende inkomsten kan daar mogelijk onder vallen en daarom vrijgesteld van schenkbelasting.
Ah, interessant, dat wist ik niet.

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Ik mag hopen dat het broertje niet de lange wachtlijsten en urgenties kan omzeilen door bijschrijven op het huurcontract. Dat zou heel zuur zijn voor mensen die wel de juiste procedures volgen.

Voor het broertje zal toch moeten gelden: eerst zorgen dat je kunt veroorliven op jezelf te wonen met werk.

[ Voor 22% gewijzigd door gambieter op 26-12-2024 15:35 ]

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

gambieter schreef op donderdag 26 december 2024 @ 15:33:
Ik mag hopen dat het broertje niet de lange wachtlijsten en urgenties kan omzeilen door bijschrijven op het huurcontract. Dat zou heel zuur zijn voor mensen die wel de juiste procedures volgen.
Dat is alleen in de sociale huur het geval, en het gaat niet om een sociale huurwoning ;) Het is vrije sector / particuliere huur. :P

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

RaZ schreef op donderdag 26 december 2024 @ 15:35:
Dat is alleen in de sociale huur het geval, en het gaat niet om een sociale huurwoning ;) Het is vrije sector / particuliere huur. :P
Ah ja, dat is dus echt boven de (geen-inkomen) stand leven. Er moeten wel heel erg speciale redenen zijn om iemand luxe te laten leven zonder werk of inkomen.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MarkyB
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

MarkyB

The original

gambieter schreef op donderdag 26 december 2024 @ 15:37:
[...]

Ah ja, dat is dus echt boven de (geen-inkomen) stand leven. Er moeten wel heel erg speciale redenen zijn om iemand luxe te laten leven zonder werk of inkomen.
Volgens mij gaat het topic daar niet over en is het een heel gul gebaar om je broertje op deze manier tijdelijk op te kunnen vangen. Persoonlijk zou ik hem een ruimte in het nieuwe huis 'verhuren' om zo toch je broertje op te kunnen vangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

MarkyB schreef op donderdag 26 december 2024 @ 15:39:
Volgens mij gaat het topic daar niet over en is het een heel gul gebaar om je broertje op deze manier tijdelijk op te kunnen vangen. Persoonlijk zou ik hem een ruimte in het nieuwe huis 'verhuren' om zo toch je broertje op te kunnen vangen.
Gul of naief of onnadenkend. Ik vermoed dat het koppel tortelduifjes niet zit te wachten op iemand die de hele dag in hun nieuwe nestje zit en niets doet. Ik denk ook niet dat broertje hier veel van gaat leren of gaat opbouwen. Behoudens heel speciale omstandigheden zou ik het antwoord wel weten.

In ieder geval is het antwoord al gegeven. Niet inschrijven op het nieuwe adres kost 50% HRA en de helft van het huis in Box 3, plus de huur. Gewoon niet doen en broertje de tering naar de nering laten zetten.

[ Voor 14% gewijzigd door gambieter op 26-12-2024 16:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dawei
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 11:44
Particulier verhuurder contacten en optie voorleggen je broertje in te laten schrijven als hoofdverblijf en zelf contractant te blijven. Evt voorstellen borg te verhogen bij terughoudendheid.

Met een zakelijke huurder is het vaak niet anders.

Zelf verder bouwen aan je leven samen met de partner door de nieuwe woning belastingtechnisch meteen netjes te regelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• igmar
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 24-04 09:39

igmar

ISO20022

Hyperia schreef op donderdag 26 december 2024 @ 01:19:
Beste tweakers,

Een puur hypothetisch vraagstuk. Stel dat; ik heb momenteel een huurwoning in de particuliere sector. Ik betaal hier de vaste lasten echter verblijft mijn broertje hier wanneer ik bij mijn vriendin ben. Mijn broertje staat niet ingeschreven op dit adres, ik wel.

Ik wil met mijn vriendin een woning kopen. Maar omdat mijn broertje in mijn woning 'logeert' kan ik mij hier niet uitschrijven en de huur zomaar opzeggen, hij zou dan dakloos worden. Mijn vraag is dus:

Het zou een tijdelijke oplossing zijn tot broertje een eigen stekkie kan regelen. Heeft geen inkomen momenteel, ik kan de dubbele lasten prima dragen maar vraag mij af of mijn vriendin in haar eentje 100% van de HRA terugkrijgt bij het doen van belastingaangifte.

Nogmaals, geheel hypothetisch op dit moment.
Je krijgt pas HRA als je ingeschreven staat. Als je niet ingeschreven staat krijg je geen HRA, en verhuisd jouw deel van de woning naar box 3.

Een tweede probleem is dat de bank met deze constructie niet akkoord gaat, en in je huurcontract zal staan dat je er zelf permanent moet wonen.

Het kan, maar de HRA krijg je voor jouw deel dus gewoon niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09:06
igmar schreef op maandag 30 december 2024 @ 21:36:
[...]

Je krijgt pas HRA als je ingeschreven staat. Als je niet ingeschreven staat krijg je geen HRA, en verhuisd jouw deel van de woning naar box 3.

Een tweede probleem is dat de bank met deze constructie niet akkoord gaat, en in je huurcontract zal staan dat je er zelf permanent moet wonen.

Het kan, maar de HRA krijg je voor jouw deel dus gewoon niet.
Weet je dat zeker? Volgens mij kan je bij je aangifte gewoon schuiven met zulke posten tussen partners.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• igmar
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 24-04 09:39

igmar

ISO20022

Hielko schreef op maandag 30 december 2024 @ 21:44:
Weet je dat zeker? Volgens mij kan je bij je aangifte gewoon schuiven met zulke posten tussen partners.
Heel zeker, uit eigen ervaring, al ben ik geen fiscale partner meer.

[ Voor 6% gewijzigd door igmar op 30-12-2024 22:29 ]

Pagina: 1