Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BugBoy
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18-05 11:13
Ik wil de Dell U4025QW kopen om te gebruiken met mijn Dell Precision laptop. Die laptop heeft TB4 en kan de monitor prima aansturen. Maar mijn vrouw werkt ook 1 dag per week vanuit huis en daar wil ik de monitor ook graag op aansluiten. Helaas is het een oud ding en kan ik enkel HDMI 1.4 uitgangen maken. In verband met bedrijfspolicy moet ze die laptop gebruiken en ze willen de laptop niet upgraden (bizar, want het is een 6 jaar oud ding).

Ik kan via een oud Dell D3100 dock ook prima een extra HDMI poort maken en dat lijkt prima te werken als ik 2x FHD wil aansturen. Ik zat nu te denken om de Dell U4025QW in Picture-By-Picture mode te zetten om 2 verschillende sources weer te geven. Dan sluit ik de laptop met twee kabels aan. Zou dat moeten werken of zie ik wat over het hoofd?

Ik kan natuurlijk de monitor laten komen en weer terugsturen, maar liever bestel ik niet nodeloos spul...

The miracle isn't that I finished. The miracle is that I had the courage to start.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13:09

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Ik snap je probleem niet helemaal.
Jouw laptop kan op de Dell aangesloten worden.
Die Dell heeft ook een HDMI aansluiting, daar kan de laptop van je vrouw neem ik aan op als dat nodig is.

Wat is dan exact het probleem?

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BugBoy
Mijn laptop is niet het probleem. De laptop van mijn vrouw is het probleem. Die heeft enkel HDMI 1.4 en met de D3100 dock kan ik daar 2x HDMI van maken. Daarom wil ik die op die manier aansluiten.

The miracle isn't that I finished. The miracle is that I had the courage to start.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Maar heb je 2x hdmi nodig dan voor je vrouw's laptop?

Als ik het goed lees wil je dat ene scherm graag samen gebruiken? Als dat zo is: zou ik niet doen. Doordat het gebogen is wil je er in het midden voor zitten, dan zit je elkaar in de weg als je dat side by side wilt gaan doen.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjant2
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 13:01
Ik sluit mij aan bij @The Eagle wat is nu precies het probleem?
Waarom wil je de laptop met 2 verschillende kabels aansluiten en dan de monitor in picture-by-picture?

Waarom niet gewoon 1 HDMI kabel van de laptop naar de monitor?

Enige issue is dat de monitor een hogere resolutie heeft dan HDMI 1.4 aan kan, is dat je probleem?
Dan heeft het dock er tussen zetten geen enkel nut.
Je vrouw zal dan op een lagere resolutie moeten werken dan de standaard resolutie van de monitor, met wat scaling lijkt me dat ook niet echt een issue toch?

[ Voor 40% gewijzigd door Arjant2 op 25-12-2024 21:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BugBoy
Met HDMI 1.4 heb je een bandbreedte van 10.2 Gbps. Als ik 5120x2160 opdeel in twee schermen, dan kom ik uit op 2560x2160 en bij 60Hz heb je dan 9.95 Gbps nodig. Als het moet is 50Hz ook nog wel een optie. Dus met 2x HDMI in PBP mode zou ik dan de volledige resolutie kunnen gebruiken. Maar dat is enkel theorie en de praktijk is meestal wat weerbarstiger.

Geen idee welke resoluties de laptop kan uitsturen. Ik heb enkel kunnen testen met mijn huidige 3x QHD setup. Dat ging niet tot de hoogste resolutie, maar daarmee kwam ik een eind. Misschien maar gewoon bestellen en kijken hoe het gaat.

PS: Dell D3100 dock is een Display Link dock. Daarmee kan je vaak meer schermen aansturen dan de laptop zelf ondersteund.

[ Voor 9% gewijzigd door BugBoy op 25-12-2024 22:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Maar wil je nou met zijn tweeën tegelijkertijd op een scherm werken, of gewoon een van beiden?

Met tweeën tegelijkertijd zou ik zoals gezegd afraden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BugBoy
Nee, natuurlijk niet. Gewoon 1 laptop maar dan wel op een zo hoog mogelijke resolutie. Met 2x HDMI heb ik de dubbele bandbreedte.

[ Voor 20% gewijzigd door BugBoy op 25-12-2024 22:15 ]

• The Eagle

The Eagle

Dat dock sluit je via usb 3.2 aan en dat heeft een max bandbreedte van 5Gbps. Dock werkt via display link iirc, dus cpu belasting en je laptop doet het werk. Maar die gaat als of niet meer dan 5gbps naar de monitor krijgen zo. Dus je gedachte snap ik, maar zou theoretisch niet moeten werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12:30
The Eagle schreef op donderdag 26 december 2024 @ 02:02:
Dat dock sluit je via usb 3.2 aan en dat heeft een max bandbreedte van 5Gbps. Dock werkt via display link iirc, dus cpu belasting en je laptop doet het werk. Maar die gaat als of niet meer dan 5gbps naar de monitor krijgen zo. Dus je gedachte snap ik, maar zou theoretisch niet moeten werken.
Dat is gewoon niet waar. Bij Displaylink wordt er gebruik gemaakt van compressie om een hogere effectieve doorvoer te krijgen.

Of dacht je dat al die Displaylink-docks maximaal 2560x1440 doen op 50hz? Wat dat is zo ongeveer wat je maximaal haalt met 5 gbs.

Er zijn gewoon docks die 2x 4K@60hz ondersteunen.

https://itsmanual.com/dell/d3100-station/

Dit dock doet dus 3840x2160@30 hz op de Displayport-uitgang en bij gebruik van 1 HDMI-aansluiting 2560x1440 op 50hz.

Dat zijn de maximale bandbreedtes die je hebt. Voor een custom resolutie zul je in de grafische settings de mogelijkheid moeten hebben om die aan te maken. Of dat gaat lukken (staan de uitgebreide drivers geïnstalleerd en mag je die wijzigen) en kan de dock die resoluties aan, dat is de vraag.

• BugBoy
Signed drivers werden gewoon automatisch geïnstalleerd. Dat lukt dus wel. Ik ga het gewoon proberen. Monitor kan wel terug, maar doe ik niet graag. Bestel wel bij een grote club.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BugBoy
Het picture-by-picture verhaal werkt prima. Alleen bij het verschuiven van een window zie je een beetje rare artifacts, maar verrder werkt het helemaal prima. Maar uiteindelijk blijkt het grotere probleem te zijn dat het bedrijf niet enkel laptops uit 2018 gebruikt, maar software uit 2009 en die kan niet fatsoenlijk omgaan met HiDPI. Daarom toch maar terugschalen.

Mooie van die club is dat er heel zwaar ingezet op allerlei beveiliging, maar dat het vooral contra-productief werkt. Het deel dat ze echt zouden moeten aanpakken (de ERP software) is dramatisch oud en presteert voor geen meter. Heb hoofd ICT aan de lijn gehad, maar ze zijn al bezig geweest met vervanging van het ERP pakket, maar na een paar jaar is dat gestaakt. Ze zijn nu opnieuw begonnen met een andere partij, maar dat gaat nog wel even duren...

Zo blij dat ik zelf voor een bedrijf werkt waar het allemaal wel gewoon fatsoenlijk is geregeld.

Pagina: 1