Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duncan86
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 29-03 15:25
Momenteel maak ik gebruik van een Unifi USG 3-P (EOL), 2 Unifi AP 6 Lite's en een aantal cheap TP-Link unmanaged 5-poorts switches.
Nu is de USG EOL en moet sowieso vervangen worden. Maar ik wil eigenlijk ook meer inzicht in mijn devices welke verbonden zijn met mijn netwerk. En daarbij wil ik een paar VLANs in gaan richten. Ik maak ook gebruik van KPN iTV.

Om die laatste reden moeten alle switches waar KPN iTV kastjes mee verbonden zijn (ook indirect tussen de USG en het kastje) IGMP snooping ondersteunen.

Nu zie ik bij Unifi echt hele mooie 5-poorts flex switches, echter ondersteunen deze geen IGMP snooping, en verwacht ik dus issues hiermee. Als ik een Unifi switch wil hebben welke wel IGMP snooping ondersteund, dan zit ik aan switches van €100,- +. Dat terwijl de 5-poorts switches van Omada wel IGMP snooping ondersteunen al vanaf €30,- per switch.

Alles bij elkaar zou (nieuwe router, 4 5-poorts switches, 1 12 of 16 poorts switch) lijkt een stuk goedkoper te zijn als ik het aanschaf in het TP-link Omada landschap. Ik wil de AP's nog blijven gebruiken voorlopig.

Aan de andere kant lees is zeer slechte ervaringen over de Omada routers m.b.t. werking en functionaliteiten.

Om deze redenen ben ik benieuwd naar jullie ervaringen en meningen over het mogelijk combineren van een Unifi Cloud Gateway Ultra, 2 Unifi AP 6 Lite's en dan de switches in het Omada landschap. Ik weet dat ik dan een 2e controller moet draaien, maar die kan in een docker container op mijn NAS. (Daar draait ook mijn Unifi controller).
Ik weet dat het gaat werken, maar in hoeverre dit praktisch is in beheer, kan ik slecht beoordelen helaas.
En misschien is het wel beter om volledig over te stappen naar Omada gezien het financiële aspect.

Hopelijk is mijn verhaal een beetje duidelijk en kan iemand mij wat tips voorzien of mij een richting in duwen. :*) Ik wil namelijk geen 500 euro aan switches uitgeven terwijl dat ook kan voor 300 of misschien zelfs minder. Dus ik ben een beetje de weg kwijt in wat nu handig is. 8)7

Beste antwoord (via duncan86 op 25-12-2024 21:34)

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:27

The Eagle

I wear my sunglasses at night

duncan86 schreef op woensdag 25 december 2024 @ 20:57:
[...]

Ik ben zelf niet bekend met hoe omada werkt, wel met Unifi. Maar als IGMP snooping echt een must is dan zijn de geschikte Unifi switches echt vele malen duurder. Maar ik las dat IGMP snooping blijkbaar niet altijd nodig is, ondanks dat KPN dat wel aangeeft.

Ik denk dat ik begin met 1 Unifi flex mini en dat test. Dan kan ik daarna altijd de rest doen. Overigens heb ik van omada nog niets in huis dus hoef ook nog niets te verkopen ;)
De Flex Mini is een redelijk unmanaged L2 switch. Doet geen IGMP snooping, dus evt IP TV verkeer gaat over alle poorten heen. Redelijk makkelijk op te lossen door met een VLAN te werken (heb je iirc toch nodig icm KPN) en dat aan een bepaalde poort van de Flex Mini te taggen.

Maar zou verwachten dat het out of the box werkt allemaal :)
Leesvoer incl link om eea werkend te krijgen: https://community.ui.com/...14-4981-b255-fa7c1fba1445

[ Voor 8% gewijzigd door The Eagle op 25-12-2024 21:16 ]

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 29-07 16:05
Ik heb mijn KPN ontvanger ook aan een flex mini hangen. Ik heb geen enkel issue met de functies van de tv ontvanger of andere apparatuur die er aan hangt.

Omada en Unifi mixen lijkt mij een nodeloos complexe oplossing.

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duncan86
FredvZ schreef op woensdag 25 december 2024 @ 20:09:
Ik heb mijn KPN ontvanger ook aan een flex mini hangen. Ik heb geen enkel issue met de functies van de tv ontvanger of andere apparatuur die er aan hangt.

Omada en Unifi mixen lijkt mij een nodeloos complexe oplossing.
Ik lees inderdaad meer dat het een onnodig complexe oplossing wordt met het mixen. Heb je nog specifieke configuraties aan moeten brengen om het werkend te krijgen? VLANs scheiden voor de iTV op poort basis bijvoorbeeld? Of werkte het gewoon out of the box?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Als jij naar een cloud gateway ultra gaat heb je daar je Unifi controller op.
Evt omada switch configuratie zou ik dan gewoon eenmalig doen vanaf een laptop ofzo en klaar. Kan niet heel veel aan fout, het zijn maar switches. Tenzij je veel met vlans wilt gaan wijzigen.

Ik zou zelf echter de omada switches inruilen voor iets van Unifi. Veel makkelijker, een keer vlan config, deploy overal tegelijk (je controller weet waar) en klaar.

Die Omada switches krijg je tweedehands wel kwijt lijkt me :)

[ Voor 38% gewijzigd door The Eagle op 25-12-2024 20:31 ]

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:18
Je kunt ook unicast kpn iptv gaan kijken, dan boeit igmp niet meer :)

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duncan86
The Eagle schreef op woensdag 25 december 2024 @ 20:28:
Als jij naar een cloud gateway ultra gaat heb je daar je Unifi controller op.
Evt omada switch configuratie zou ik dan gewoon eenmalig doen vanaf een laptop ofzo en klaar. Kan niet heel veel aan fout, het zijn maar switches. Tenzij je veel met vlans wilt gaan wijzigen.

Ik zou zelf echter de omada switches inruilen voor iets van Unifi. Veel makkelijker, een keer vlan config, deploy overal tegelijk (je controller weet waar) en klaar.

Die Omada switches krijg je tweedehands wel kwijt lijkt me :)
Ik ben zelf niet bekend met hoe omada werkt, wel met Unifi. Maar als IGMP snooping echt een must is dan zijn de geschikte Unifi switches echt vele malen duurder. Maar ik las dat IGMP snooping blijkbaar niet altijd nodig is, ondanks dat KPN dat wel aangeeft.

Ik denk dat ik begin met 1 Unifi flex mini en dat test. Dan kan ik daarna altijd de rest doen. Overigens heb ik van omada nog niets in huis dus hoef ook nog niets te verkopen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duncan86
laurens0619 schreef op woensdag 25 december 2024 @ 20:54:
Je kunt ook unicast kpn iptv gaan kijken, dan boeit igmp niet meer :)
Kun je me misschien vertellen hoe dat precies zou werken? Op netwerk gebied moet ik nog erg veel leren :?

Kan ik dat instellen in de Unifi controller? En moet dat dan op VLAN?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:18
duncan86 schreef op woensdag 25 december 2024 @ 20:58:
[...]

Kun je me misschien vertellen hoe dat precies zou werken? Op netwerk gebied moet ik nog erg veel leren :?

Kan ik dat instellen in de Unifi controller? En moet dat dan op VLAN?
Ik geloof dat je het kunt instellen op de kpn decoder maar zo niet: je hele iptv config verwijderen van je usg en dan gaat t automatisch

T schijnt dat het wel impact kan hebben op zapsnelheid en kwaliteit streams maar geen idee hoe significant dat is

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 03:15

franssie

Save the albatross

Geen ervaring met KPN maar dacht dat dat niet meer op een eigen VLAN zat toch?

Hoe dan ook, de https://eu.store.ui.com/eu/en/products/usw-flex-mini lijkt mij wel de weg te gaan als er geen VLAN nodig is.
Ik heb twee sites, eentje op Omada, de andere op Unifi, maar om dat te gaan mixen, kan vast wel, maar ik zou er niet blij van worden (als in excel sheets en post its om instellingen bij te houden, daar koop je geen managed spul voor).

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

duncan86 schreef op woensdag 25 december 2024 @ 20:57:
[...]

De Flex Mini is een redelijk unmanaged L2 switch. Doet geen IGMP snooping, dus evt IP TV verkeer gaat over alle poorten heen. Redelijk makkelijk op te lossen door met een VLAN te werken (heb je iirc toch nodig icm KPN) en dat aan een bepaalde poort van de Flex Mini te taggen.

Leesvoer incl link om eea werkend te krijgen: https://community.ui.com/...14-4981-b255-fa7c1fba1445

[ Voor 8% gewijzigd door The Eagle op 25-12-2024 21:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• duncan86
franssie schreef op woensdag 25 december 2024 @ 21:13:
Geen ervaring met KPN maar dacht dat dat niet meer op een eigen VLAN zat toch?

Hoe dan ook, de https://eu.store.ui.com/eu/en/products/usw-flex-mini lijkt mij wel de weg te gaan als er geen VLAN nodig is.
Ik heb twee sites, eentje op Omada, de andere op Unifi, maar om dat te gaan mixen, kan vast wel, maar ik zou er niet blij van worden (als in excel sheets en post its om instellingen bij te houden, daar koop je geen managed spul voor).
Ik weet niet beter dan dat de iTV van KPN op een apart VLAN al binnenkomt over de glasvezel. Er is voor de USG ook een aparte config nodig om de iTV werkend te houden/maken.
Maar ik snap inderdaad dat mixen niet heel handig is. Dus daar stappen we sowieso maar vanaf.
Ik denk dat ik inderdaad een van die USW flex mini's bestel, dan ga ik kijken of e.e.a. blijft werken, en dan kan ik daarna altijd de rest aanschaffen. Mocht het niet werken, kan ik terug naar de tekentafel :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

duncan86 schreef op woensdag 25 december 2024 @ 21:16:
[...]

Ik weet niet beter dan dat de iTV van KPN op een apart VLAN al binnenkomt over de glasvezel. Er is voor de USG ook een aparte config nodig om de iTV werkend te houden/maken.
Maar ik snap inderdaad dat mixen niet heel handig is. Dus daar stappen we sowieso maar vanaf.
Ik denk dat ik inderdaad een van die USW flex mini's bestel, dan ga ik kijken of e.e.a. blijft werken, en dan kan ik daarna altijd de rest aanschaffen. Mocht het niet werken, kan ik terug naar de tekentafel :9
Als je morgen in toevallig Haarlem bent kan je er eentje lenen. Maar die dingen kosten bijna niets, zou er maar een POE versie zijn.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duncan86
The Eagle schreef op woensdag 25 december 2024 @ 21:15:
[...]

Die link had ik inderdaad al gevonden, maar was gestopt met lezen toen ik zag dat IGMP snooping niet aanwezig is of gaat komen op die flex mini. Maar blijkbaar heb ik me blind gestaard op het statement van KPN dat het een vereiste is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duncan86
franssie schreef op woensdag 25 december 2024 @ 21:20:
[...]

Als je morgen in toevallig Haarlem bent kan je er eentje lenen. Maar die dingen kosten bijna niets, zou er maar een POE versie zijn.
Hahaha heel erg bedankt voor het aanbod, maar Haarlem is niet bepaald om de hoek. Zelf woonachtig in Apeldoorn en nu op vakantie in Zeeland O-) Maar ik schaf er inderdaad maar gewoon 1 aan, dan kan ik lekker testen. Doet hij niet wat ik wil, kan hij altijd nog terug.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

franssie schreef op woensdag 25 december 2024 @ 21:20:
[...]

Zowel de Flex Mini als de mini 2.5G kunnen via ethernet gevoed worden. Maar verder geen PoE poorten voor verdeling. Ook vrij logisch aangezien ze usb C gevoed zijn, dan heb je ineens een flinke usb voeding nodig ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Andere oplossing: KPN de deur uit schoppen en naar een ISP gaan die zonder problemen levert. Pick one, iirc doet alleen KPN zo lastig met igmp en vlans etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

The Eagle schreef op woensdag 25 december 2024 @ 21:29:
[...]

Zowel de Flex Mini als de mini 2.5G kunnen via ethernet gevoed worden. Maar verder geen PoE poorten voor verdeling. Ook vrij logisch aangezien ze usb C gevoed zijn, dan heb je ineens een flinke usb voeding nodig ;)
Weet ik, een budget switch met POE zou wel leuk zijn, dat de mini al via POE te voeden is, is voor deze prijsklasse al noemenswaardig overigens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duncan86
The Eagle schreef op woensdag 25 december 2024 @ 21:29:
[...]

Ik ga eens even aan het testen. Thanks voor de hulp!
The Eagle schreef op woensdag 25 december 2024 @ 21:31:
Andere oplossing: KPN de deur uit schoppen en naar een ISP gaan die zonder problemen levert. Pick one, iirc doet alleen KPN zo lastig met igmp en vlans etc.
Ja dat is inderdaad ook een optie, maar zit nog even aan mn abonnement vast helaas.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Nog een tijdje aan je abo vastzitten kan uiteraard, maar dan moet je je dus ook niet vastpinnen op wat KPN vereist. Want die kunnen na afloop abo periode ook gewoon weg zijn (of niet). Maar dat is jouw eigen keuze ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duncan86
The Eagle schreef op woensdag 25 december 2024 @ 21:36:
Nog een tijdje aan je abo vastzitten kan uiteraard, maar dan moet je je dus ook niet vastpinnen op wat KPN vereist. Want die kunnen na afloop abo periode ook gewoon weg zijn (of niet). Maar dat is jouw eigen keuze ;)
Nee daar heb je inderdaad ook gelijk in. Maar dat abo is iets voor een ander moment om me in te verdiepen. Ik kan alleen niet de boel aanpassen en zorgen dat de tv het vervolgens niet meer doet. Dat wordt ruzie in huis :*) ;)

• The Eagle

The Eagle

Om vergeving vragen is altijd makkelijk dan om toestemming ;)

Maar wordt case trek je een paar kabels extra voor die IPTV boxen en klaar ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duncan86
The Eagle schreef op donderdag 26 december 2024 @ 21:24:
Om vergeving vragen is altijd makkelijk dan om toestemming ;)

Maar wordt case trek je een paar kabels extra voor die IPTV boxen en klaar ;)
Ja meestal wel. Maar kabels trekken gaat ook wat lastig worden. Ik heb geen extra ruimte meer in de loze leidingen die er liggen. Dus even rustig aan starten is misschien het beste voor nu O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 29-07 16:05
duncan86 schreef op woensdag 25 december 2024 @ 20:23:
Ik lees inderdaad meer dat het een onnodig complexe oplossing wordt met het mixen. Heb je nog specifieke configuraties aan moeten brengen om het werkend te krijgen? VLANs scheiden voor de iTV op poort basis bijvoorbeeld? Of werkte het gewoon out of the box?
De tv-ontvanger hangt inderdaad in zijn eigen VLAN op een poort van de Flex switch. De overige 3 hangen in mijn reguliere netwerk en POE-in poort heeft een trunk naar de POE-switch.

Spel en typfouten voorbehouden

Pagina: 1