Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyberNati
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 27-12-2024
Background info
TL:DR hier onder voor degene met weinig tijd :)

Recent verhuisd naar mijn eigen woning na op kamers/kot te hebben gestudeerd. Mijn oude desktop die thuis stond is de klassieke grote toren, deze doet nu dienst in de woonkamer omdat deze build als enigste wifi heeft. Mijn recentere m-atx build van op kamers, die enkel ethernet heeft, zou ik idealiter in de woonkamer willen zetten. Ik heb niet de mogelijkheid om een ethernet kabel te trekken naar de locatie van de setup, dus wifi is de resterende optie.

Het mobo van de m-atx build heeft een M.2 (Key E) wifi module slot en deze wil ik nu dus gaan benutten. Qua space efficiency, gezien de compacte build, leek me dit de meest logische optie. Ik overwoog ook een adapter kaart maar eigenlijk zou dit de airflow verstoren van de GPU en naar mijn mening er ook niet net uit zien, terwijl ik wel voor een clean build ging destijds. Voel je vrij om je mening hierover te geven, foto's staan hieronder...

De reden dat ik niet eerder een m-atx mobo kocht mét wifi was omdat het qua prijs, feature set en locatie logisch was om het huidige mobo te gebruiken. Destijds had ik geen nood aan wifi in de build, op kamers zit iedereen op de wifi en heb je totaal geen stabiele/snelle connectie, ik had daar destijds een ethernet connectie dichtbij mijn setup die in ieder geval betrouwbaar zou zijn dan de wifi voor eerder vermelde redenen.

Conclusie, het lijkt me nu logisch om toch dat M.2 slotje te vullen zodat ik wifi capaciteiten heb en eventueel bluetooth indien dit betrouwbaar is.

Ik ben zelf al op zoek gegaan maar geraak er oprecht niet aan uit.

TL:DR
Ik wil mijn m-atx build wifi geven door een bestaande M.2 (Key E) slot te vullen, eventueel met bluetooth.

Wat zoek is specifiek?
Een AMD compatibele m.2 wifi module, die eventueel BT capaciteiten heeft. Wifi 6 zou voldoende moeten zijn, mijn grootste zorg is compatibiliteit. Het zou een pluspunt zijn indien er antennes inbegrepen zijn als set, dan moet ik die niet apart zoeken. Hoe recenter de wifi en BT, des te beter!

Wat is mijn budget?
25 - 50 EUR

Uitleg over mijn huidig systeem:
Moederbord: ASRock B550M Steel Legend
OS: Windows 10, upgraden naar 11 sta ik open voor... (met compatibiliteit in het achterhoofd)
CPU: AMD 5800x3D
GPU: ASRock Radeon 6950XT
RAM: 16 GB (2x8) G.Skill F4-3200C16D-16GIS
PSU: be quiet Straight Power 11 750W PSU PC
Drives: 2x m.2 één voor windows/ en één voor opslag games etc

De m.2 wifi module slot zit gedeeltelijk onder de gpu, hier kan ik later eventueel nog foto's van bijvoegen indien dit nodig blijkt.

De foto's hieronder zijn van toen het systeem net af was...

Foto's
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_NjLIt7cGxRq9IbDKmvLqTvrlmw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VwAj5LLVtniLzfNy0IASVJpK.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J124mG0c1EPrRWPZEDU3SNBDTzE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4m1ZkL3dKMZfGtGiQAxyPg69.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bhh6SCYu0vYpHEUvzcibQ1FH3bE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/g1ZGqKKCfGC1TrwXy7LWKYWM.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YSuePkgCNBoRvnNNuIQYpw5QMHA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wlHvGsTIN9X0CapqUtjLmt9V.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8RZmECNiS8S2BI3IN6y87-NYNH4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pSvkjSCMwcXBFo0ss5jKBHXK.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oU2mSaINjUDmshBgJgL1lnsgmKA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/i5GEbkhTHrJx5pzP19ypLl8S.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Prisma16
  • Registratie: Augustus 2023
  • Niet online
Gewoon een wifi dongle van 10 tot 20 euro in een usb poort prikken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:35
CyberNati schreef op woensdag 25 december 2024 @ 16:25:

Ik ben zelf al op zoek gegaan maar geraak er oprecht niet aan uit.
Wáár geraak je oprecht niet uit? Wat heb je gevonden (welke M.2-modules) en waarom twijfel je daarover?

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyberNati
Hahn schreef op woensdag 25 december 2024 @ 16:32:
[...]

Wáár geraak je oprecht niet uit? Wat heb je gevonden (welke M.2-modules) en waarom twijfel je daarover?
Ik had deze gevonden: Intel be202, maar die bleek enkel intel CPU's te supporten

Vervolgens via wat reddit posts vond ik deze mediatek module maar ik ben niet meer zeker wat nu wel werkt of niet werkt. Naar mijn mening is er niet zoveel info te vinden over m2 modules en hun key's. Ik heb ze nog nooit gebruikt en wil het liever niet fout hebben met vervolgens te moeten retouren en de bijhorende tijdverspilling. Liefst heb ik het gelijk van de eerste keer juist en in werkende orde. Vandaar de post met hopelijk wat expertise van jullie... 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Heeft die kast al antenne's? Je wil de antenne's eigenlijk buiten de kast hebben dus een USB oplossing is zo gek nog niet.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyberNati
Prisma16 schreef op woensdag 25 december 2024 @ 16:28:
Gewoon een wifi dongle van 10 tot 20 euro in een usb poort prikken
Ook een optie maar ik zoek specifiek een m.2 module aangezien mijn mobo er in principe op voorzien is. Toch bedankt voor de input...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyberNati
franssie schreef op woensdag 25 december 2024 @ 16:41:
Heeft die kast al antenne's? Je wil de antenne's eigenlijk buiten de kast hebben dus een USB oplossing is zo gek nog niet.
Liefst zou ik voor een m.2 module gaan, heb het nog niet geprobeerd en het is mogelijk. Lijkt me ook iets netter en beter, of zeg jij dat het even goed werkt? De kast heeft nog geen antennes.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:35
CyberNati schreef op woensdag 25 december 2024 @ 16:40:
[...]

Ik had deze gevonden: Intel be202, maar die bleek enkel intel CPU's te supporten

Vervolgens via wat reddit posts vond ik deze mediatek module maar ik ben niet meer zeker wat nu wel werkt of niet werkt. Naar mijn mening is er niet zoveel info te vinden over m2 modules en hun key's. Ik heb ze nog nooit gebruikt en wil het liever niet fout hebben met vervolgens te moeten retouren en de bijhorende tijdverspilling. Liefst heb ik het gelijk van de eerste keer juist en in werkende orde. Vandaar de post met hopelijk wat expertise van jullie... 8)
Als ik zoek bij google naar 'm2 wifi bluetooth module', dan kom ik de Intel Wi-Fi 6E AX210 als eerste tegen, en met een simpele 'Intel Wi-Fi 6E AX210 support AMD' zoekterm kom ik meerdere sites tegen waarop mensen bevestigen dat die ook prima werkt met AMD Ryzen :)

The devil is in the details.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

CyberNati schreef op woensdag 25 december 2024 @ 16:44:
[...]

Liefst zou ik voor een m.2 module gaan, heb het nog niet geprobeerd en het is mogelijk. Lijkt me ook iets netter en beter, of zeg jij dat het even goed werkt? De kast heeft nog geen antennes.
Als je de antenne's in een stalen kast bouwt heb je geen ontvangst (Faraday) dus moet je eerst uitzoeken welke antenne's je met die kast kan gebruiken, misschien is hier al iets van voorzien. Aangezien je mobo de optie heeft, zou je verwachten dat er achterop ook twee SMA aanwezig zijn, wellicht al met de kabels voor de wifi kaart.
Qualcomm heeft dacht ik ook AMD compatible kaartjes.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyberNati
Hahn schreef op woensdag 25 december 2024 @ 16:47:
[...]

Als ik zoek bij google naar 'm2 wifi bluetooth module', dan kom ik de Intel Wi-Fi 6E AX210 als eerste tegen, en met een simpele 'Intel Wi-Fi 6E AX210 support AMD' zoekterm kom ik meerdere sites tegen waarop mensen bevestigen dat die ook prima werkt met AMD Ryzen :)
franssie schreef op woensdag 25 december 2024 @ 16:51:
[...]

Als je de antenne's in een stalen kast bouwt heb je geen ontvangst (Faraday) dus moet je eerst uitzoeken welke antenne's je met die kast kan gebruiken, misschien is hier al iets van voorzien. Aangezien je mobo de optie heeft, zou je verwachten dat er achterop ook twee SMA aanwezig zijn, wellicht al met de kabels voor de wifi kaart.
Qualcomm heeft dacht ik ook AMD compatible kaartjes.
Ik neem even jullie advies tesamen:

Als ik het goed begrijp zit er hoogstwaarschijnlijk een setje antennes in mijn mobo doos en dien ik deze te verbinden met een compatibel kaartje om vervolgens het geheel via de I/O de buitenwereld in te sturen? Ik vermoed door de twee gaten links van de ethernet poort op onderstaande foto... Dit zou een ideale oplossing zijn, ik heb het misschien moeilijker gemaakt dan nodig inmijn hoofd. 8)7
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cgB6Vx9I17IAocJ-Y3_GYx2PqpU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/bTC2x19qHhfAqWBJoSJsQtzG.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 0% gewijzigd door CyberNati op 25-12-2024 17:00 . Reden: spelling ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

yup! Dus nu op zoek naar die antenne's!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 22:47
CyberNati schreef op woensdag 25 december 2024 @ 16:58:
Als ik het goed begrijp zit er hoogstwaarschijnlijk een setje antennes in mijn mobo doos en dien ik deze te verbinden met een compatibel kaartje om vervolgens het geheel via de I/O de buitenwereld in te sturen? Ik vermoed door de twee gaten links van de ethernet poort op onderstaande foto... Dit zou een ideale oplossing zijn, ik heb het misschien moeilijker gemaakt dan nodig inmijn hoofd. 8)7
Ik denk niet dat er een setje antennes standaard bij het moederbord zit aangezien er ook standaard geen WiFi module wordt meegeleverd.
Je moet dan een complete M2+antenne set hebben.
Google: M.2 WiFi set

Andere optie is naast de genoemde USB ontvanger een WiFi Bridge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Ik moest eventjes er naar zoeken maar ik heb zelf voor een tijdje geleden een HP mini pc'te geupgraded met ook een M.2 wifi adapter maar ook daar zaten dus geen antennes erbij. Heb toen een setje van Intel gekocht inclusief antennes zoals je ziet. Mij lijkt het eerlijk gezegd sterk dat deze niet compatibel zou zijn met AMD want ik heb ook wel eens AMD laptops gehad met gewoon Intel M.2 wifiadapters.

Alleen, bedenk wel het volgende, als die antennes zo kort bij de pc zitten dan kan de pc zelf als storingsbron werken voor de wifi ontvangst. Daarom is het eigenlijk voor de wifi ontvangst gunstiger als je de antennes wat verder weg van de pc kan zetten d.m.v. dan een usb dongel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
In m'n hp mediacenterdoosje met AMD ryzen processor zit ook gewoon by default door HP al een Intel WiFi adapter...

404 Signature not found

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:23
Bij losse Intel kaartjes moet je goed opletten dat je de juiste pakt. Sommigen gebruiken niet de normale PCIe (voor het WiFi gedeelte) en USB interface (voor het BT gedeelte) van een M.2 slot maar gebruiken Intel's eigen CNVio2 protocol. Deze laatste vereist dus wel specifieke ondersteuning van een Intel chipset/cpu. Zie bijvoorbeeld de AX101, AX201, AX203 (CNVio2) vs de AX200 (PCIe/USB): https://www.intel.com/con...intel-wi-fi-6-series.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heroic_Nonsense
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 14:47

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

Roel1966 schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 23:18:
[...]
Heb toen een setje van Intel gekocht inclusief antennes zoals je ziet. Mij lijkt het eerlijk gezegd sterk dat deze niet compatibel zou zijn met AMD want ik heb ook wel eens AMD laptops gehad met gewoon Intel M.2 wifiadapters.
[...]
Even ter benadrukking: of een specifiek model Intel M.2 Wifi-kaartje wel of niet werkt met andere CPU's (of eigenlijk: chipsets) dan Intel, hangt er vanaf welk protocol het kaartje gebruikt.

@Nielson legt het hierboven perfect uit. Mijn post is slechts ter benadrukking van dat feit om TS te behoeden voor een miskoop.

Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl and owner of https://netstek.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online

FreakNL

Well do ya punk?

CyberNati schreef op woensdag 25 december 2024 @ 16:58:
[...]

[...]

Ik neem even jullie advies tesamen:

[Afbeelding]
Ik zie hier geen SMA aansluiting. Ik zie een plek waar een SMA aansluiting zou moeten zitten….

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Nielson schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 23:51:
Bij losse Intel kaartjes moet je goed opletten dat je de juiste pakt. Sommigen gebruiken niet de normale PCIe (voor het WiFi gedeelte) en USB interface (voor het BT gedeelte) van een M.2 slot maar gebruiken Intel's eigen CNVio2 protocol. Deze laatste vereist dus wel specifieke ondersteuning van een Intel chipset/cpu. Zie bijvoorbeeld de AX101, AX201, AX203 (CNVio2) vs de AX200 (PCIe/USB): https://www.intel.com/con...intel-wi-fi-6-series.html
Zeker, maar ik spreek nu even gewoon uit de praktijk en ik dit kaartje dus ook gebruikt heb in een AMD laptop, althans dan hetzelfde kaartje zonder de antennes en dat werktte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:01
Waarom zou Intel niet werken op een AMD bord? Genoeg AM4/AM5 borden met een Intel netwerkcontroller. Als het niet zo werken dan zou die combinatie niet bestaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heroic_Nonsense
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 14:47

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

Uszka schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 19:20:
Waarom zou Intel niet werken op een AMD bord? Genoeg AM4/AM5 borden met een Intel netwerkcontroller. Als het niet zo werken dan zou die combinatie niet bestaan.
Wat @Nielson schrijft, klopt gewoon. Het protocol dat die kaartjes gebruiken, vereist een Intel chipset.

Het geldt echter niet voor ALLE kaartjes.

Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl and owner of https://netstek.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdekker
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Ik klikte even op https://www.asrock.com/mb/AMD/B550M%20Steel%20Legend/ en daar staat 'Wifi-module not included'. Dus spaar je het zoeken van iets in de doos wat er niet is. Je foto toont alleen maar een sticker en geen aansluiting. Kennelijk is het I/O shield wel voorbereid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazco2nd
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 27-07 01:01
J+Hmmm?
Pagina: 1