Quooker aparte waterleiding?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mimbosaa
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 16-05 07:27
Goedemiddag allemaal,

Ik ben bezig met een klushuis. We gaan binnenkort de keuken laten plaatsen. De keuken heeft uiteraard een kraan, vaatwasser etc. maar ook een quooker. Nu zie ik dat de keukenzaak een aparte waterleiding voor de quooker wil en een aparte voor de vaatwasser. Is dit echt nodig, of kunnen we gewoon een splitsing maken op de enige waterleiding die vanuit de hoofdaansluiting komt?

Er is al schuimbeton gestort dus een extra waterleiding aanleggen gaat niet meer.

Groeten en fijne dagen!
Niels

[ Voor 10% gewijzigd door Mimbosaa op 25-12-2024 13:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Afsplitsen gaat prima. Alleen even opletten dat zo’n Quooker een iets andere aansluiting heeft en dus niet meteen op een wasmachinekraan past.

Beter is het om dus de leiding te splitsen en vanaf daar verschillende passende aansluitingen te maken voor de verschillende apparaten. Muurplaat met wasmachinekraan voor de vaatwasser, muurplaat met stopkraan voor de (koude) kraan en dan een 15mm koperenbuis voor inlaatcombinatie en verdere aansluiting van de Quooker.

[ Voor 57% gewijzigd door Sethro op 25-12-2024 13:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 06:18
Helemaal aparte leiding hoeft niet.
Maar een splitsing naar twee muurplaten in het keukenkastje is natuurlijk wel erg netjes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sethro
jeroen3 schreef op woensdag 25 december 2024 @ 13:16:
Helemaal aparte leiding hoeft niet.
Maar een splitsing naar twee muurplaten in het keukenkastje is natuurlijk wel erg netjes.
Het eerste onderdeel van de Quooker op de waterleiding is een inlaatcombinatie en dat sluit niet lekker aan op een muurplaat. Handiger is gewoon direct op 15mm koper aansluiten. Liefste met een kogelkraan er vlak voor zodat makkelijk werken is.

[ Voor 13% gewijzigd door Sethro op 25-12-2024 13:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19:23
Ik denk dat ze een aparte aansluiting verwachten en niet zozeer een eigen waterleiding voor elk apparaat vanaf de meterkast.

De mensen die je kunnen komen monteren willen direct aan de slag kunnen met aansluiten, zonder eerst jouw waterleiding te moeten verbouwen.

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 06:18
@Sethro Je kunt veel makkelijker een afsluitkraantje monteren op een muurplaat dan los aan een T-stuk.

Stroom is idd veel belangrijker, dat moet apart of je kunt de quooker niet gebruiken als de vaatwasser aan is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
jeroen3 schreef op woensdag 25 december 2024 @ 13:22:
@Sethro Je kunt veel makkelijker een afsluitkraantje monteren op een muurplaat dan los aan een T-stuk.

Stroom is idd veel belangrijker, dat moet apart of je kunt de quooker niet gebruiken als de vaatwasser aan is.
Snap je niet helemaal. Hoe wil je een inlaatcombi aansluiten op een muurplaat?

Vaatwasser en Quooker gaat meestal wel goed op 1 groep. Quooker heeft er ook nog energie verdeler voor als je zeker wilt zijn.

[ Voor 10% gewijzigd door Sethro op 25-12-2024 15:23 ]

• Fe2O3
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 20-05 14:11

Fe2O3

Ja das roest

Heb net de leidingen (laten) trekken en voor de toekomstige warmwaterkraan (weet nog niet of dat een quooker of een cloon wordt) heb ik een kraantje laten aanleggen. In lijn met de koudwaterkraan, de vaatwasser komt vanaf dezelfde leiding. Keuken gaat er over 1.5 week in, w00t.

Drie aparte leidingen lijkt me redelijk onzin, maar, je hebt natuurlijk wel drie aparte aansluitpunten nodig. Waar je dat realiseert is misschien* belangrijk. Praktisch gezien is eea natuurlijk wel makkelijker, of niet, qua aansuilten.

Zou het even navragen bij de keukenboer, wellicht bedoelen ze ook zoiets.

*Overigens als de vaatwasser niet in de buurt van de kraan zit, zeg meer dan 2 meter, of, over een eiland oid moet, dan snap ik ook wel waarom ze daar een aparte leiding voor willen trekken vanaf een eerder punt.

Dum de dum

• Fe2O3
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 20-05 14:11

Fe2O3

Ja das roest

Sethro schreef op woensdag 25 december 2024 @ 13:45:
[...]

Snap je niet helemaal. Hoe wil je een inlaatcombi aansluiten op een muurplaat?

Vaatwasser en Quooker gaat meestal wel goed op 1 groep. Quooker heeft er ook nog energie verdeler voor als je zeker wilt zijn.
Als je het nieuw aanlegt, waarom zou je dan niet meteen netjes alles op een eigen groep gooien?

Meterkast gaat toch open moeten voor een 3 fase kookplaat neem ik aan, en het is ontzettend kut als EN je warm water EN je vaatwasser tegelijk eruit gaan en je ook nog van schone borden wilt eten :)

Kostentechnisch gezien op een nieuwe keuken zijn het ook niet echt de kosten zegmaar.

Dum de dum

• Sethro
Fe2O3 schreef op donderdag 26 december 2024 @ 01:04:
[...]

Als je het nieuw aanlegt, waarom zou je dan niet meteen netjes alles op een eigen groep gooien?

Meterkast gaat toch open moeten voor een 3 fase kookplaat neem ik aan, en het is ontzettend kut als EN je warm water EN je vaatwasser tegelijk eruit gaan en je ook nog van schone borden wilt eten :)

Kostentechnisch gezien op een nieuwe keuken zijn het ook niet echt de kosten zegmaar.
In de praktijk werkt het op 1 groep prima als je een zuinige vaatwasser hebt.

Als ik het helemaal nieuw zou aanleggen zou ik ook aparte groep neerleggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mimbosaa
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 16-05 07:27
Dank voor de reacties! Stelt me weer gerust.
Pagina: 1