Schakelmateriaal - keuzes en vraag

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sincere1983
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 20:18
Voor onze nieuwbouwwoning word ons huis standaard geleverd met Jung as500 schakelmateriaal.

Nou vind ik dat niet het mooiste en willen we graag naar ander schakelmateriaal. Bij voorkeur in bijvoorbeeld zwart.
Nou bied de aannemer de mogelijkheid voor Jung LS990 met een meerprijs van 2500euro.
Nou vraag ik me af waarom ik het de aannemer zou laten doen want voor het stucwerk moet toch alles er af.
Daarom wat vragen:

- Is het binnenwerk van de Jung AS500 ook te gebruiken voor de LS990? Alternatief zou de A550 zijn.

- Wat is nu echt het beste schakelmateriaal? Of is er niet direct kwaliteitsverschil tussen Jung, Busch Jaeger, Schneider, Gira, Niko etc? En ks het dus vooral smaak?

- is er, behalve kwaliteitsgevoel, reden om bijv voor aluminium schakelmateriaal te gaan?

Aangezien ik in schakelland door de bomen het bos niet zie hoop ik hier wat advies te krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 06:44

Reinier

\o/

Ik heb LS990. Montering van de blindplaatjes gaat stuk. Raampjes breken als je er te hard naar kijkt. Tipschakelaars begeven het na een paar jaar.
Maar het oogt wel fraai.

Basiselementen zijn grotendeels uitwisselbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groningerkoek
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 13-06 11:38
Alles is gestandaardiseerd en dus zeer simpel om te wisselen.

Je zou het de aannemer laten doen zodat jij lekker lui kan zijn en hij lekker winst op opties kan schrijven. Iedereen blij :D

Er is niet echt zoiets als het beste schakelmateriaal, er zijn eigenlijk 2 soorten. Alle wat duurdere uitvoeringen en merken en dat gaat allemaal decennialang mee. En er is het goedkoopste van de bouwmarkt/internet wat nog steeds prima werkt maar wat kwetsbaarder is en soms/vaak wat sneller uitdroogt dus vaak wat minder lang meegaat (maar nog steeds vele jaren), en het ziet er meestal wat minder "strak" uit. Geef wat meer geld uit voor een fatsoenlijk merk wat er leuk uitziet en je bent gelijk voor decennialang klaar. Neem een gangbare serie en je kunt nog vele jaren identieke vervanging kopen, bij peperduur design kan dat nog tegenvallen (En voor de kwaliteit hoef je dat niet te doen)

De enige reden om voor Aluminium te kiezen is jouw voorkeur voor hoe het eruit moet zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groningerkoek
Reinier schreef op woensdag 25 december 2024 @ 13:04:
Ik heb LS990. Montering van de blindplaatjes gaat stuk. Raampjes breken als je er te hard naar kijkt. Tipschakelaars begeven het na een paar jaar.
Hoe ga jij ermee om? LS990 is prima spul.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reinier

Reinier

\o/

Groningerkoek schreef op woensdag 25 december 2024 @ 13:16:
[...]
Hoe ga jij ermee om? LS990 is prima spul.
Ik heb meerdere raampjes gehad die kapot arriveerden. Het frame is vrij dun en breekbaar.
De blindplaatjes hebben hele dunne bevestigingspalletjes die echt eenvoudig afbreken. Is me meerdere keren gebeurd.
Mijn kinderen meppen blijkbaar te hard op de schakkelaars, die reageren nu slecht en klikken niet terug (de schakelaars, niet de kinderen).

Maar verder is het prima ja. Ingebouwde kinderbeveiliging bijvoorbeeld. Zelfs de dubbele wcd's zijn mooi.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WP166FJwb3pj1sWW7_rTRQxnItw=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/MZR4QUXCJJnqZU37804m1Gsy.jpg?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Krissiejj
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 13-06 11:35
Ik ben nooit fan geweest van Jung dus dat zal ik je besparen. Wel heb ik alles thuis in Gira System 55 gedaan dit was voor mij zo'n 2-300 euro goedkoper ten opzichte van Busch jaeger balance,

Intergas Extreme 36 Hybride Xtend, 200L boiler 2kW E, WTW Brink Flair 400 (Multi Air Supply), Oost 2175Wp West 3915Wp PV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sincere1983
Groningerkoek schreef op woensdag 25 december 2024 @ 13:13:
Alles is gestandaardiseerd en dus zeer simpel om te wisselen.

Je zou het de aannemer laten doen zodat jij lekker lui kan zijn en hij lekker winst op opties kan schrijven. Iedereen blij :D

Er is niet echt zoiets als het beste schakelmateriaal, er zijn eigenlijk 2 soorten. Alle wat duurdere uitvoeringen en merken en dat gaat allemaal decennialang mee. En er is het goedkoopste van de bouwmarkt/internet wat nog steeds prima werkt maar wat kwetsbaarder is en soms/vaak wat sneller uitdroogt dus vaak wat minder lang meegaat (maar nog steeds vele jaren), en het ziet er meestal wat minder "strak" uit. Geef wat meer geld uit voor een fatsoenlijk merk wat er leuk uitziet en je bent gelijk voor decennialang klaar. Neem een gangbare serie en je kunt nog vele jaren identieke vervanging kopen, bij peperduur design kan dat nog tegenvallen (En voor de kwaliteit hoef je dat niet te doen)

De enige reden om voor Aluminium te kiezen is jouw voorkeur voor hoe het eruit moet zien.
Duidelijk, gemak en lui is niet echt van toepassing want de stucadoor gaat er na oplevering pas in en dan moet ik toch al het materiaal loshalen. Dan kan ik daarna eenvoudig de andere raampjes/schakelaars etc erop zetten. Denk dat als ik het zelf doe het me geen 2500 euro kost.

Ik begrijp dus dat ik zelf de LS990 materialen (schakelaar en raam etc) zo op het schakelwerk (binnenwerk) van de AS500 kan zetten?

Als ik voor aluminium zou willen gaan, nog tips voor welk merk/type?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sincere1983
Krissiejj schreef op woensdag 25 december 2024 @ 14:06:
Ik ben nooit fan geweest van Jung dus dat zal ik je besparen. Wel heb ik alles thuis in Gira System 55 gedaan dit was voor mij zo'n 2-300 euro goedkoper ten opzichte van Busch jaeger balance,
Bepaalde reden voor? Ik ben nog aardig neutraalnamelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sincere1983
Reinier schreef op woensdag 25 december 2024 @ 13:36:
[...]

Ik heb meerdere raampjes gehad die kapot arriveerden. Het frame is vrij dun en breekbaar.
De blindplaatjes hebben hele dunne bevestigingspalletjes die echt eenvoudig afbreken. Is me meerdere keren gebeurd.
Mijn kinderen meppen blijkbaar te hard op de schakkelaars, die reageren nu slecht en klikken niet terug (de schakelaars, niet de kinderen).

Maar verder is het prima ja. Ingebouwde kinderbeveiliging bijvoorbeeld. Zelfs de dubbele wcd's zijn mooi.

[Afbeelding]
Ingebouwde kinderbeveiliging zou een groot pluspunt zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:55
Mijn schatting is dat als je tenminste 1 rechterhand hebt en je van de middelbare school herinnert hoe stroomcircuits werken en welk kleurtje draad wat doet, je pak 'm beet €2000 van die €2500 in je zak kunt houden. Zal een paar uur werk zijn wel, daar zit ook een deel van de kosten natuurlijk.

[ Voor 6% gewijzigd door Wilke op 25-12-2024 14:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:55
Sincere1983 schreef op woensdag 25 december 2024 @ 14:21:
Ingebouwde kinderbeveiliging zou een groot pluspunt zijn.
Jung heeft dat ook gewoon, bij Busch-Jaeger kost dat een euro of 2-3 extra per element, hier ook gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtRi
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 21:46
Zwart schakelmateriaal van bijv Jung is zeker 2x de prijs van wit. €300 is dan een beetje weinig denk ik. Ik weet niet om hoeveel stuks het gaat. Veel samenbouw-spul kost "veel tijd" om netjes in te bouwen.
Gira-zwart is nog duurder volgens mij.

[ Voor 8% gewijzigd door AtRi op 25-12-2024 14:29 . Reden: toevoeging ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Woody179
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 22:32
Een meerprijs van 2500 euro om van wit naar zwart te gaan??? Jezus wat een geld.

Wij voeren alles in Niko uit(120 stopcontacten, stuk of 8 netwerk / smart tv punten, circa 12 geconnecteerde dimmers, en nog eens een stuk of 8 geconnecteerde schakelaars) en ik was uit mijn hoofd iets van 1600 totaal kwijt....

Ik zou het standaard spul lekker zelf omwisselen voor wat je graag zou zien. Het witte verkoop je op mp en je hebt voor een fractie van die 2500 euro de boel zoals je wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reinier

Reinier

\o/

Ja dat zei ik dus :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sincere1983
Wilke schreef op woensdag 25 december 2024 @ 14:22:
Mijn schatting is dat als je tenminste 1 rechterhand hebt en je van de middelbare school herinnert hoe stroomcircuits werken en welk kleurtje draad wat doet, je pak 'm beet €2000 van die €2500 in je zak kunt houden. Zal een paar uur werk zijn wel, daar zit ook een deel van de kosten natuurlijk.
Yes, ik weet welk kleurtje waar moet. En aangezien ik toch alles zal loshalen voor de stucadoor gooi ik er daarna zelf bijvoorbeeld mat zwart LS990 van Jung in. En dat word alleen nog maar makkelijker als ik de binnenwerken ook nog kan laten zitten. Dan is het nagenoeg alleen nog maar de kunststofdelen vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sincere1983
Woody179 schreef op woensdag 25 december 2024 @ 14:30:
Een meerprijs van 2500 euro om van wit naar zwart te gaan??? Jezus wat een geld.

Wij voeren alles in Niko uit(120 stopcontacten, stuk of 8 netwerk / smart tv punten, circa 12 geconnecteerde dimmers, en nog eens een stuk of 8 geconnecteerde schakelaars) en ik was uit mijn hoofd iets van 1600 totaal kwijt....

Ik zou het standaard spul lekker zelf omwisselen voor wat je graag zou zien. Het witte verkoop je op mp en je hebt voor een fractie van die 2500 euro de boel zoals je wil.
En welke Niko ben je voor gegaan? Toevallig de Pure met een ander materiaal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 06:23
Koop een zwarte spuitbus bij de action.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtRi
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 21:46
Ik zou wel alles eruit halen voor de stucadoor, ook al zegt die waarschijnlijk dat het wel kan blijven zitten. Al vaker meegemaakt dat de ramen er dan niet mer lekker op gaan of de stekkers niet goed vast blijven zitten in de stopcontacten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woody179
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 22:32
Sincere1983 schreef op woensdag 25 december 2024 @ 14:34:
[...]

En welke Niko ben je voor gegaan? Toevallig de Pure met een ander materiaal?
Nee, we hebben heel "saai" gewoon alles in original white met uitzondering van een paar stopcontacten in de keuken deze zijn intense antracite.

Ik vind Niko echt een genot om af te monteren, de stopcontacten / schakelaars haken allemaal in elkaar waardoor alles supermakkelijk uit te lijnen en waterpas af te monteren is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Groningerkoek
Sincere1983 schreef op woensdag 25 december 2024 @ 14:17:
Ik begrijp dus dat ik zelf de LS990 materialen (schakelaar en raam etc) zo op het schakelwerk (binnenwerk) van de AS500 kan zetten?
Ik doelde op het geheel vervangen, dus binnenwerk en kapjes, dat kan altijd. Van hetzelfde merk alleen de kapjes vervangen kan soms wel, en soms niet. Dat kun je het beste even proberen door bijvoorbeeld de afdekking van 1 schakelaar en 1 WCD te bestellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sincere1983
Groningerkoek schreef op woensdag 25 december 2024 @ 15:57:
[...]

Ik doelde op het geheel vervangen, dus binnenwerk en kapjes, dat kan altijd. Van hetzelfde merk alleen de kapjes vervangen kan soms wel, en soms niet. Dat kun je het beste even proberen door bijvoorbeeld de afdekking van 1 schakelaar en 1 WCD te bestellen.
Ik ga eerst maar eens gewoon contact opnemen met Jung. We hebben geen haast 😉.
Maar de beslissing de aannemer standaard te laten leveren lijkt makkelijk te zijn. Moet alleen nog even natellen over est voor aantallen we het hebben als ik het zelf moet doen.

[ Voor 16% gewijzigd door Sincere1983 op 25-12-2024 20:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Honesty
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01:18

Honesty

kattenneus!

Sincere1983 schreef op woensdag 25 december 2024 @ 20:21:
[...]

Ik ga eerst maar eens gewoon contact opnemen met Jung. We hebben geen haast 😉.
Maar de beslissing de aannemer standaard te laten leveren lijkt makkelijk te zijn. Moet alleen nog even natellen over est voor aantallen we het hebben als ik het zelf moet doen.
Kan je de aannemer ook niks laten leveren? Dus ipv schakelmatriaal niks erop zetten(alleen kroonsteentjes of hoe dat nu gaat) en dan minkosten? Zeker als je totaal iets anders wil lijkt me dat makkelijker dan eerst iets installeren en dan er uithalen en weggooien en dan opnieuw maken.
Geen ervaring met nieuwbouwhuis dus weet er niks van.

Festina lente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakGP
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 08-06 10:36
Sincere1983 schreef op woensdag 25 december 2024 @ 12:58:
Aangezien ik in schakelland door de bomen het bos niet zie hoop ik hier wat advies te krijgen.
Het is vooral een persoonlijke keuze.... na vele typen en merken zie ik weinig verschil in de kwaliteit. Allemaal plastic raampjes en schakelaars. Het gaat vooral om de vormgeving en persoonlijke voorkeur.

Begin gewoon eens met wat prijzen op een site als Voltus.de op te zoeken. Dan zie je ook dat het al snel een duur grapje wordt, dat bedrag van de aannemer is net perse heel gek als je flink wat aansluitingen hebt. En zelf aanschaffen in DE is vaak al een stuk voordeliger.

Één LS990 zwart 4x afdekraam met shuko aansluitingen kost je al 60,-. En dat is op je bestaande binnenwerk.
Ook met de meer exotische functies en afdekplaatjes gaat het vaak hard.

Begin eerst eens met een simpel sommetje op basis van de aansluitingen op je tekeningen en kijk dan eens wat je zelf kwijt zou zijn. Bestaand binnenwerk gebruiken bespaart je wel enorm veel tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davidshadow13
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-06 09:08
Zwart is gewoon vaak duurder. Wij hebben Gira Systeem 55, maar de E2 ramen in Zwart zijn gewoon 1,5x duurder dan Wit of zelfs Antraciet.

2500 euro vind ik wel veel. Voor onze nieuwbouwwoning was de meerprijs 1000 euro en heb het daarvoor ook gewoon laten doen.

Ik zou gewoon een afweging maken tussen prijs en design ik vind Gira Systeem 55 bijvoorbeeld wel iets degelijker dan Jung AS500, dat is echt de goedkoopste lijn die er is qua A-merk schakelmateriaal en dat merk je echt wel. Maar of je nu LS990, Systeem 55 of Busch Jaeger neemt maakt niet zoveel verschil.

HD4Life @ Full-HD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 01:27

Illusion

(the art of)

Honesty schreef op woensdag 25 december 2024 @ 21:07:
[...]

Kan je de aannemer ook niks laten leveren? Dus ipv schakelmatriaal niks erop zetten(alleen kroonsteentjes of hoe dat nu gaat) en dan minkosten? Zeker als je totaal iets anders wil lijkt me dat makkelijker dan eerst iets installeren en dan er uithalen en weggooien en dan opnieuw maken.
Geen ervaring met nieuwbouwhuis dus weet er niks van.
Slecht idee.
Minderprijzen zijn altijd een fractie van de vervangingswaarde.
En voor dat geld zijn ze nu wel verplicht om alle bekabeling te testen en werkend op te leveren.

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sincere1983
Davidshadow13 schreef op woensdag 25 december 2024 @ 21:34:
Zwart is gewoon vaak duurder. Wij hebben Gira Systeem 55, maar de E2 ramen in Zwart zijn gewoon 1,5x duurder dan Wit of zelfs Antraciet.

2500 euro vind ik wel veel. Voor onze nieuwbouwwoning was de meerprijs 1000 euro en heb het daarvoor ook gewoon laten doen.

Ik zou gewoon een afweging maken tussen prijs en design ik vind Gira Systeem 55 bijvoorbeeld wel iets degelijker dan Jung AS500, dat is echt de goedkoopste lijn die er is qua A-merk schakelmateriaal en dat merk je echt wel. Maar of je nu LS990, Systeem 55 of Busch Jaeger neemt maakt niet zoveel verschil.
De LS990 in mat zwart is 2500 euro meerprijs. De AS550 in grafiet was 1500 euro meen ik, maar ik vind de grote knoppen en het minimale frame van de LS990 mooier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haboeri
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 23:24
Mijn advies, gewoon laten opleveren met AS500 zoals afgesproken, en daarna zelf LS990 bestellen. De binnenwerken zijn gelijk dus het is alleen de kapjes overzetten. Eventueel kan je zelfs van de stopcontacten de kapjes los bestellen, maar dat is nog geen euro goedkoper dan een binnenwerk met kap compleet. Dan zou ik eerder compleet bestellen en met de AS500 kapjes die eraf komen complete setjes maken, in het wit verkoop je die zo op marktplaats. Schakelwippen en raampjes worden altijd los verkocht. Even goed online zoeken want er zit echt wel wat prijsverschil tussen de leveranciers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sincere1983
Haboeri schreef op woensdag 25 december 2024 @ 23:00:
Mijn advies, gewoon laten opleveren met AS500 zoals afgesproken, en daarna zelf LS990 bestellen. De binnenwerken zijn gelijk dus het is alleen de kapjes overzetten. Eventueel kan je zelfs van de stopcontacten de kapjes los bestellen, maar dat is nog geen euro goedkoper dan een binnenwerk met kap compleet. Dan zou ik eerder compleet bestellen en met de AS500 kapjes die eraf komen complete setjes maken, in het wit verkoop je die zo op marktplaats. Schakelwippen en raampjes worden altijd los verkocht. Even goed online zoeken want er zit echt wel wat prijsverschil tussen de leveranciers
Daar gaat het verwacht ik heen. Een aantal Duitse sites al gevonden (of de hier genoemde voltus) en die schelen al flink voor de LS990.
Zal er ook de aluminium versie naast leggen om te kijken hoe dat uitkomt prijstechnisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groningerkoek
Sincere1983 schreef op woensdag 25 december 2024 @ 22:41:
[...]

De LS990 in mat zwart is 2500 euro meerprijs. De AS550 in grafiet was 1500 euro meen ik, maar ik vind de grote knoppen en het minimale frame van de LS990 mooier.
Uiteindelijk gewoon kopen wat je echt wilt als dat in je budget past. Een nieuwe woning doe je niet zo heel vaak en je moet er jaren tegenaan kijken, dan vindt ik er niets mis mee om ander schakelmateriaal te nemen, anderen geven 10.000,- extra uit voor andere binnendeuren.

En zoals hierboven al gezegd is, voor wat je eruit haalt krijg je ook minimaal een paar honderd op Marktplaats.

[ Voor 9% gewijzigd door Groningerkoek op 25-12-2024 23:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thijsco19
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 13-06 19:06

thijsco19

KTM 990 SMT

Sincere1983 schreef op woensdag 25 december 2024 @ 14:17:
[...]

Duidelijk, gemak en lui is niet echt van toepassing want de stucadoor gaat er na oplevering pas in en dan moet ik toch al het materiaal loshalen. Dan kan ik daarna eenvoudig de andere raampjes/schakelaars etc erop zetten. Denk dat als ik het zelf doe het me geen 2500 euro kost.
Als je alles eruit gaat halen, neem aan tot de losse draden, zorg dan dat je de inbouwdozen schoonmaakt op het moment dat het stuc nog niet uitgehard is.
Of laat de stukadoor het direct netjes schoonmaken.
Ik was er bij mij optijd erbij en kon alles mooi met een scherp mesje schoonsnijden. Een enkele die ik later moest doen was al meer gepruts.

The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.

Pagina: 1