Pc blijft opnieuw opstarten zonder veranderingen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ducatii
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 02-06 21:48
Beste Tweakers,

Mijn pc start sinds een maand of twee uit zichzelf opnieuw op. Dit is willekeurig en meestal was dit een paar keer per dag.

Sinds vandaag kan ik niet langer dan 30 seconden in windows voordat het of vastloopt of opnieuw opstart.

Ik heb niks veranderd of ergens aangezeten.

Ik kan mij herinneren dat ik een week geleden 1 keer blue screen of death kreeg met de mededeling watchdog violation.

Mijn specs:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SsObJhcTLEhg-s2ZxHlm958xttg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/uKA6UiD7NOQ4MHDmVqkmyyFx.png?f=fotoalbum_large

Alles heb ik destijds nieuw gekocht behalve mijn tweedehands gpu die ik inmiddels 2 jaar gebruik. Het is een MSI GTX 1660 Ti

Ik heb dit probleem genegeerd tot vandaag omdat ik niet langer dan 30 seconden in windows kan blijven voordat het opnieuw opstart.

Ik heb wel even de pc opengemaakt en schoongemaakt.

Even snel google naar de blue screen of death omschrijving is het probleem de gpu.

Is het aannemelijk dat het probleem inderdaad de gpu is? Ik heb zelf niet nog eentje liggen om te controleren dus ik zou het moeten kopen.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 18:47
Het moederbord heeft ook een on-board GPU.
Sluit je monitor daar op aan, haal de videokaart er uit en kijk of het probleem daarmee is opgelost.

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:39

heuveltje

KoelkastFilosoof

JukeboxBill schreef op woensdag 25 december 2024 @ 13:08:
Het moederbord heeft ook een on-board GPU.
Sluit je monitor daar op aan, haal de videokaart er uit en kijk of het probleem daarmee is opgelost.
Dit gaat niet werken !
Mobo heeft een monitor uitgang, maar De 5800x heeft geen igpu. Dus dat geeft geen beeld

Je kan eens je pc opstarten in bios, en dan een paar minuten open staan, als dat wel werkt heb je nog kans dat het een windows issue is. Evt verder checken met een linux boot disc.

Als dat al crashed is het een hardware probleem, en zo niet te voorspellen wat.

[ Voor 3% gewijzigd door heuveltje op 25-12-2024 14:20 ]

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ducatii
heuveltje schreef op woensdag 25 december 2024 @ 13:11:
[...]

Dit gaat niet werken !
Mobo heeft een monitor uitgang, maar De 5800x heeft geen igpu. Dus dat geeft geen beeld

Je kan eens je pc opstarten in bios, en dan een paar minuten open staan, als dat wel werkt heb je nog kans dat het een windows issue is. Evt verder checken met een linux boot issue.

Afgezien daarvan is het een hardware probleem, en zo niet te voorspellen wat.
Bedankt, zit in bios zonder problemen. Daar start de pc niet opnieuw op. Is de issue windows in dit geval?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u_TgNOa5Gb0DpOm2B0USJXZeiMk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ta9hbWbyKGSHMo86sntDsvx0.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ducatii
Ik heb ook even safe boot geprobeerd maar zonder succes. Ook in safe boot blijft het opnieuw opstarten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 17:24
bios al gereset ook?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ducatii
Nee, ga ik nu doen.

Zal deze goedkope gpu werken op mijn pc? Het heeft een hdmi ingang. Puur om te kijken of het aan de gpu ligt.

https://link.marktplaats....ttons&utm_content=app_ios

[ Voor 19% gewijzigd door Ducatii op 25-12-2024 14:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ducatii
Ik heb net even de batterij eruit gehaald om de bios te resetten.

Ik zit nu 15 minuten in Windows zonder problemen. Hopelijk blijft dit zo. Het schijnt in ieder geval te hebben geholpen.

Dank hiervoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ducatii
@freaky35

Helaas, net weer opnieuw gestart

• Ducatii
Ik heb een nieuwe GPU gehaald, maar de pc start zich nog steeds opnieuw op.

Dit is dus niet de schuld van de GPU.

Is het verstandig om windows opnieuw te installeren?

• GerardVanAfoort
  • Registratie: April 2010
  • Niet online

GerardVanAfoort

Stomp niet af, blijf slijpen

Misschien eerst de event viewer raadplegen, aangepaste weergave/beheergebeurtenissen.
En dan beginnen bij niveau/kritiek te onderzoeken.

Stomp niet af, blijf slijpen

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 18:47
Kan ook een brakke voeding zijn. Dat is doorgaans het eerste, wat stuk gaat in een PC.

Soms ben ik bijna gelukkig

• Ducatii
JukeboxBill schreef op donderdag 26 december 2024 @ 13:42:
Kan ook een brakke voeding zijn. Dat is doorgaans het eerste, wat stuk gaat in een PC.
Ik heb een fractal design 660W platinum, dacht dat ze wel goed waren, zou dat kunnen?

• Ducatii
[/URL]er 2024 @ 13:19[/message]:[/b]
Misschien eerst de event viewer raadplegen, aangepaste weergave/beheergebeurtenissen.
En dan beginnen bij niveau/kritiek te onderzoeken.
Dit is wat ik zie bij reliability monitor. Ik zie wel degelijk hardware error.

[b]CH033 in "Pc blijft opnieuw opstarten zonder veranderingen"CH033 schreef op donderdag 26 decemb[URL="https://tweakers.net/i/23XMEos1nnAG4aOGhaF9vmxfSGA=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/l0kABHdUPyYNMz8J6NttdAqb.jpg?f=user_large",,"1"]Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sHCuoHj1hZ5-GeNhGRuIyvPKl-4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/l0kABHdUPyYNMz8J6NttdAqb.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 62% gewijzigd door Ducatii op 26-12-2024 14:05 ]

• Ducatii
Ik ga een clean install doen. Want in bios start het niet opnieuw op.

• Ducatii
Helaas het lag ook niet aan de software. Clean installatie heeft ook niet geholpen

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 13:36

nelizmastr

Goed wies kapot

Draai eens een nachtje memtest en kijk of je in bluescreenview kunt achterhalen of er wellicht een snel BSOD plaatsvindt.

I reject your reality and substitute my own

• Ducatii
nelizmastr schreef op donderdag 26 december 2024 @ 17:27:
Draai eens een nachtje memtest en kijk of je in bluescreenview kunt achterhalen of er wellicht een snel BSOD plaatsvindt.
Ik kom niet uit windows installatie omdat de pc blijft herstarten. Ik heb wel een ssd, voeding en ram besteld dus ik zal morgen kijken. In het geval dat dit het ook niet oplost moet het of aan het moederbord of cpu liggen

• freaky35
wat staat er in die hardware error,die in die lijst staat?

• Ducatii
freaky35 schreef op donderdag 26 december 2024 @ 19:44:
Kan er nu helaas niet meer bij. Ik hou je morgen op de hoogte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ducatii
Ik heb vandaag een nieuwe m.2 ssd geïnstalleerd, nieuwe gpu, nieuwe voeding aangesloten. Cpu koeler eraf gehaald, cpu schoongemaakt en nieuwe koelingspasta erop gezet. Maar het probleem is nog steeds niet opgelost. Morgen krijg ik nieuwe ram. Als dat ook niks oplevert is het probleem het moederbord of cpu.

In dat geval wil ik om eerlijk te zijn gewoon een nieuwe cpu/mobo en ram kopen icm met mijn oude systeem. Dit is niet schadelijk neem ik aan? Aangezien het niet aan de rest van mijn systeem lijkt te zijn.

Ik merk wel dat vlak voor het opnieuw opstarten de muis cursor gaat haperen.

[ Voor 19% gewijzigd door Ducatii op 27-12-2024 18:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ducatii
freaky35 schreef op donderdag 26 december 2024 @ 19:44:
Heb windows met veel moeite kunnen installeren.

Dit is wat er in 1 van die meldingen staat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AhyUG8S87A6YGry1EoyUcfOuDOI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aHAP7nHYgt69OkhOXr63W7qa.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nlJ7-PbQbilo4UM2CXWuOOu8-e4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3uDkNpS24f0SjyDSz7IELuWk.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Rdud8jPo2y83S-g9cCL6hKtnFnI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7MOsn1HZ3ikBQbEHTWn9Dr11.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
Ducatii schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 19:30:
[...]

Heb windows met veel moeite kunnen installeren.

Dit is wat er in 1 van die meldingen staat.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Met veel moeite,dus je kreeg foutmeldingen,dat is vaak sowieso al een teken dat er wat stuk is,instabiel is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ducatii
freaky35 schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 22:29:
[...]

Met veel moeite,dus je kreeg foutmeldingen,dat is vaak sowieso al een teken dat er wat stuk is,instabiel is
Ja alleen wat het is weet ik niet. Als morgen de nieuwe ram ook geen uitkomst bied is het cpu of mobo en in dat geval kan ik net zo goed upgraden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swizzler24
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 15-06 15:39
Had hier een weekje last van. Bij mij was het de windows 11 H24 2 update. Ben terug gegaan naar de H23 versie.

[ Voor 20% gewijzigd door Swizzler24 op 28-12-2024 00:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ducatii
Swizzler24 schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 00:47:
Had hier een weekje last van. Bij mij was het de windows 11 H24 2 update. Ben terug gegaan naar de H23 versie.
Nou ja ik heb een clean install gedaan van windows door middel van usb flash die ik gisteren via de site had, zou dat het probleem niet verholpen moeten hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swizzler24
Ducatii schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 01:00:
[...]

Nou ja ik heb een clean install gedaan van windows door middel van usb flash die ik gisteren via de site had, zou dat het probleem niet verholpen moeten hebben?
Neem aan van de microsoft website? Ik heb een iso van het internet gehaald met daarin H23 gebakken. Je kan het wellicht proberen. https://www.techradar.com...lors-and-crash-your-games

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jecowo
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 25-06 10:25
Hi,

Je hebt al aardig wat geprobeerd. Mede tweaker Swizzler24 opperde om een oudere versie van windows te proberen. Je zou ook kunnen testen met een Linux distro.
Het vermoedde blijft wel, mede door je foto's, dat er een hardware probleem is.

https://allgoodkeys.com/h...3EebYzg0F154aAulMEALw_wcB

Incredible

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 30-05 13:35
Bios updaten, misschien problemen met cpu.
In bios alles(snelheden) op normaal of langzaam zetten, dus niet extreme of turbo.

Linux installeren, en kijken of het dan weer uit valt.

Verschillende windows iso's proberen, dus oude en nieuwe.

Alle kabels kontroleren of er geen kortsluiting is, zelf heb ik een pc, zelf niet gebouwd, dus door winkel, na 1 jaar begon pc uit te vallen, lag aan voeding kabel die 180 graden gebogen was, om de kabels weg te werken, dus ziet mooi uit, maar pc werkt niet.(pc ook met aarde proberen, leg een verlengkabel als je aansluiting geen aarde heeft.
Ook je randapparatuur kan problemen geven, monitor en ander usb hardware, etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 20:04
Wat je ook nog eens kan proberen is om Windows offline, zonder internetverbinding, te installeren en proberen na te gaan of het probleem ontstaat na het online gaan en updaten van bepaalde onderdelen/drivers?
Het maken van een image backups is dan wel makkelijk bij het testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swizzler24
Vraagje. Maak je toevallig gebruik van cable extensions?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

Blokker_1999

Full steam ahead

Aangezien het probleem zich reeds enkele maanden voordoet en ook steeds sneller en sneller gebeurt denk ik dat we hier meer naar een hardware probleem moeten zoeken dan een software probleem.

Eerste waaraan ik zou denken is dat de PC simpelweg te warm wordt. In je BIOS ga je in principe ook wel ergens de temperaturen van je systeem terugvinden, die kan je na zo een herstart eens bekijken of die abnormaal hoog zijn.

Een andere kanshebber is de voeding. Denk aan een slechte condensator waardoor er steeds meer rimpel op een voedingslijn komt te staan die uiteindelijk een storing veroorzaakt. Maar dat hoeft uiteraard niet alleen zo in de voeding te zijn. Het kan ook een exemplaar op het moederbord zijn.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ducatii
Blokker_1999 schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 15:03:
Aangezien het probleem zich reeds enkele maanden voordoet en ook steeds sneller en sneller gebeurt denk ik dat we hier meer naar een hardware probleem moeten zoeken dan een software probleem.

Eerste waaraan ik zou denken is dat de PC simpelweg te warm wordt. In je BIOS ga je in principe ook wel ergens de temperaturen van je systeem terugvinden, die kan je na zo een herstart eens bekijken of die abnormaal hoog zijn.

Een andere kanshebber is de voeding. Denk aan een slechte condensator waardoor er steeds meer rimpel op een voedingslijn komt te staan die uiteindelijk een storing veroorzaakt. Maar dat hoeft uiteraard niet alleen zo in de voeding te zijn. Het kan ook een exemplaar op het moederbord zijn.
De temperaturen had ik bekeken gisteren in hwmonitor en dat kwam niet boven 45 graden uit. In bios zelf start het systeem nooit opnieuw op. Ik merk ook haperingen aan de muis steeds en daarna dus vastlopen of opnieuw opstarten.

Ik heb een nieuwe voeding aangesloten met nieuwe kabels en heb hetzelfde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ducatii
Swizzler24 schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 14:40:
Vraagje. Maak je toevallig gebruik van cable extensions?
Nee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ducatii
jan99999 schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 13:07:
Bios updaten, misschien problemen met cpu.
In bios alles(snelheden) op normaal of langzaam zetten, dus niet extreme of turbo.

Linux installeren, en kijken of het dan weer uit valt.

Verschillende windows iso's proberen, dus oude en nieuwe.

Alle kabels kontroleren of er geen kortsluiting is, zelf heb ik een pc, zelf niet gebouwd, dus door winkel, na 1 jaar begon pc uit te vallen, lag aan voeding kabel die 180 graden gebogen was, om de kabels weg te werken, dus ziet mooi uit, maar pc werkt niet.(pc ook met aarde proberen, leg een verlengkabel als je aansluiting geen aarde heeft.
Ook je randapparatuur kan problemen geven, monitor en ander usb hardware, etc.
Bios update heeft niet geholpen en bij installatie ubuntu start het ook opnieuw op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ducatii
Ik denk persoonlijk ook hardware inderdaad en dan moet het toch echt de mobo of cpu zijn.

Ik denk dat ik nieuwe am5 mobo koop mrt 7600 en ddr5 ram en de rest van het systeem houdt om de kosten te drukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ducatii
Kunnen jullie met een mobi, cpu en ddr5 ram aanraden? Mobo moet wifi en bluetooth hebben

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ducatii
Het was inderdaad de cpu. Heb een oude 1700x gekocht voor 20 en die doet het perfect. Vind het wel teleurstellend dat een cpu van 450 euro 3,5 jaar meegaat. Ik had 3 jaar garantie en megekko kon ook niks voor mij betekenen.
Pagina: 1