Zink zonder klangen gemonteerd? Foute boel?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MWDKing
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 14-05 00:21
Hi allen,

Iemand* heeft in opdracht van de aannemer een zinken dakrand geplaatst. Dat is gebeurd zonder klangen. Dat is toch geen juiste manier omdat het zink niet kan werken?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A9EM2tsgr5IyIly25foZwUf5yvc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JKCIIf9k0mJoXvIAr5MsL7dS.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/55Rumbw24TsE4KzUEoEkxrlGYTU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0wMVjZKqagaIRRvfAuC5fWls.jpg?f=fotoalbum_tile

De reden van mijn vraag; De dakrand moest er weer af i.v.m. een ander gebrek. Mogelijk wil de aannemer hem terug plaatsen. Ik betwijfel sowieso of dat kan, omdat je geen overlap meer hebt als je het zink gaat solderen, maar ook als het een nieuwe wordt, dan wil ik wel dat het op de juiste wijze gebeurd.

*geen idee wie, ik was niet thuis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Passie-m
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:29
Gebeurt helaas wel vaker. Maar voor het uitzetten niet goed nee

https://www.nedzink.com/nl/verwerkingstechnieken/

“ Nagels en schroeven

Hiervoor worden verzinkt stalen of roestvaststalen nagels met een platte brede kop gebruikt of dito schroeven met een verzinkte of roestvaststalen ring. Ze dienen om de klangen aan de (meestal) houten ondergrond te bevestigen, waardoor de verbinding van zinken plaatdelen met de ondergrond tot stand wordt gebracht.

Door de thermische werking van zink t.o.v. de ondergrond is het niet toegestaan om een plaatdeel direct aan meer dan één zijde en over meer dan 1 meter lengte met nagels of schroeven te bevestigen. Op alle andere plaatsen moet dit via een schuivende klang gebeuren. Houdt men zich niet aan deze regel dan zal het zink gaan opbollen of de verbindingen zullen zich loswringen.”

Over welke lengte spreken we? Bij mij thuis hadden ze de gooit ook vastgespijkerd. Kwam ik ook achter na vervangen boeidelen. Zelf maar vervangen met klangen voor de zekerheid. Maar goed. Was 2 jaar al “goed” gegaan. Risico loop je de wel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MWDKing
Passie-m schreef op woensdag 25 december 2024 @ 12:14:
Gebeurt helaas wel vaker. Maar voor het uitzetten niet goed nee

https://www.nedzink.com/nl/verwerkingstechnieken/

“ Nagels en schroeven

Hiervoor worden verzinkt stalen of roestvaststalen nagels met een platte brede kop gebruikt of dito schroeven met een verzinkte of roestvaststalen ring. Ze dienen om de klangen aan de (meestal) houten ondergrond te bevestigen, waardoor de verbinding van zinken plaatdelen met de ondergrond tot stand wordt gebracht.

Door de thermische werking van zink t.o.v. de ondergrond is het niet toegestaan om een plaatdeel direct aan meer dan één zijde en over meer dan 1 meter lengte met nagels of schroeven te bevestigen. Op alle andere plaatsen moet dit via een schuivende klang gebeuren. Houdt men zich niet aan deze regel dan zal het zink gaan opbollen of de verbindingen zullen zich loswringen.”

Over welke lengte spreken we? Bij mij thuis hadden ze de gooit ook vastgespijkerd. Kwam ik ook achter na vervangen boeidelen. Zelf maar vervangen met klangen voor de zekerheid. Maar goed. Was 2 jaar al “goed” gegaan. Risico loop je de wel
Bedankt voor je reactie!
Het gebouwtje is 4x5 meter, dus 5m op de lange zijde.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 20:44
MWDKing schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 21:07:
[...]

Bedankt voor je reactie!
Het gebouwtje is 4x5 meter, dus 5m op de lange zijde.
Goed dat je dat even specifiek noemt, ik was bang dat de lange zijde 4m zou zijn.

:P

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Passie-m
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:29
Zou het gewoon even overleggen met je aannemer. Is altijd veiliger met klangen. Dan zit het tenminste zeker juist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MWDKing
Passie-m schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 22:23:
Zou het gewoon even overleggen met je aannemer. Is altijd veiliger met klangen. Dan zit het tenminste zeker juist.
Ga ik zeker doen! Thx

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MWDKing
No Hands schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 21:16:
[...]

Goed dat je dat even specifiek noemt, ik was bang dat de lange zijde 4m zou zijn.

:P
Haha, tja, dat zou pas een bouwfout zijn!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DBDakenZinkwerk
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 04-01 19:08
<knip>

Beste MWD King,

De zinken dakrand die zonder klangen is geplaatst, is inderdaad niet volgens de juiste methodiek bevestigd. Zink is een materiaal dat uitzet en krimpt door temperatuurverschillen. Klangen (haken of clips) worden gebruikt om het zink zwevend te monteren, zodat het de ruimte heeft om te werken. Zonder klangen kan het zink niet voldoende bewegen, wat kan leiden tot scheurvorming, lekkages of losraken van de dakrand op termijn.

Wat betreft het herplaatsen van de dakrand:

Terugplaatsen van de oude dakrand: Het is inderdaad moeilijk om de dakrand zonder overlap opnieuw te solderen. Zink vereist een minimale overlap om goed gesoldeerd te kunnen worden, idealiter minimaal 10 mm. Zonder deze overlap ontstaat een zwakke soldeernaad, wat lekkages kan veroorzaken.
Nieuwe dakrand: Als er een nieuwe dakrand wordt geplaatst, dan is het belangrijk dat dit op de juiste manier gebeurt, dus met klangen. De klangen zorgen voor de benodigde bewegingsvrijheid van het zink. Dit voorkomt schade en zorgt voor een langere levensduur.
Samenvatting:

De huidige methode zonder klangen is niet correct.
Het terugplaatsen zonder overlap is af te raden vanwege de technische beperkingen bij het solderen.
Een nieuwe dakrand moet correct worden geplaatst met klangen om uitzetting en krimp van het zink op te vangen.

[ Voor 196% gewijzigd door Septillion op 03-01-2025 18:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MWDKing
DBDakenZinkwerk schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 17:58:
[mbr]<knip>[/]

Beste MWD King,

De zinken dakrand die zonder klangen is geplaatst, is inderdaad niet volgens de juiste methodiek bevestigd. Zink is een materiaal dat uitzet en krimpt door temperatuurverschillen. Klangen (haken of clips) worden gebruikt om het zink zwevend te monteren, zodat het de ruimte heeft om te werken. Zonder klangen kan het zink niet voldoende bewegen, wat kan leiden tot scheurvorming, lekkages of losraken van de dakrand op termijn.

Wat betreft het herplaatsen van de dakrand:

Terugplaatsen van de oude dakrand: Het is inderdaad moeilijk om de dakrand zonder overlap opnieuw te solderen. Zink vereist een minimale overlap om goed gesoldeerd te kunnen worden, idealiter minimaal 10 mm. Zonder deze overlap ontstaat een zwakke soldeernaad, wat lekkages kan veroorzaken.
Nieuwe dakrand: Als er een nieuwe dakrand wordt geplaatst, dan is het belangrijk dat dit op de juiste manier gebeurt, dus met klangen. De klangen zorgen voor de benodigde bewegingsvrijheid van het zink. Dit voorkomt schade en zorgt voor een langere levensduur.
Samenvatting:

De huidige methode zonder klangen is niet correct.
Het terugplaatsen zonder overlap is af te raden vanwege de technische beperkingen bij het solderen.
Een nieuwe dakrand moet correct worden geplaatst met klangen om uitzetting en krimp van het zink op te vangen.
Super bedankt voor je antwoord!
Pagina: 1