ABB groepenkast 1 groep werkt ineens niet meer

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nneorej
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 22-04 14:01
Hallo,

Ik heb een kleine groepenkast op kantoor waarvan 1 groep sinds gisterenavond niet meer werkt. Als schuifjes stonden nog wel naar rechts en ook de zekeringen zagen er nog goed uit.

Voor de zekerheid heb ik alle zekeringen vervangen maar nog steeds die ene groep niet meer (de andere drie groepen werken wel).

Ik denk daardoor dat de ene groep kapot is. Maar misschien kan het wat anders zijn?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Fn7NIXYntAQ-27M84bXfemi3-Hc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cItWlSKLhPA4JvunGxIpLXsP.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ymyZEP45Yhd6G4BdvicqxQiwR-M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CbraOzYktJQ0Z56I6k6s0P4s.jpg?f=fotoalbum_large

Vragen:
1.
Kan/mag (ivm verzekering) ik dit zelf vervangen? Ik ben wel handig en heb alle elektra aangelegd maar in de meterkast heb ik nog nooit iets gedaan (behalve zekeringen vervangen).
2. Is het verstandig om de gehele meterkast te vervangen voor automatische? De elektricien die de airco’s heeft geïnstalleerd begon hier drie jaar geleden over.
3. (Indien het zelf kan/mag): hoe weet ik welke automaat ik moet hebben? Online vindt ik eigenlijk alleen maar automatische automaten van ABB.

Fijne kerstdagen en bedankt voor alle tijd/moeite/antwoorden.

Jeroen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 10:32
Als hier alles goed is denk ik dat er in de kast van deze kast zn voeding van krijgt iets mis is, ik zou het eerst daar even gaan checken.

Maar een nieuwe groepenkast kan geen kwaad nee.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 12:23

DjVe

Hatsaflats!

Wat zit er op de groep aangesloten? Heb je al wat dozen/wcd open gehaald? Wat zegt de multimeter ;)

En ja, plaats een nieuwe kast. Je hebt nu geen enkele aardlekbeveiliging, terwijl dat wel zou moeten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12:15
Ik vermoed dat je een 3-fasen voeding / aansluiting hebt en dat er 1 fase mist. Met 5 groepen verdeeld over 3 fasen kan het goed dat er maar 1 groep op de betreffende fase zit.

Waar komt de voeding vandaan / waar gaat die grijze leiding onderin de foto naar toe? Is dit een aansluiting van de netbeheerder of is dit één onderverdeler in een grotere installatie?

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nneorej
Er is inderdaad een grotere meterkast waar dit allemaal op aan zit. Dat had ik niet gezegd omdat daar alles goed werkt. Er is dus maar 1 groep die niet werkt. De rest werkt gewoon. Maar als het niet simpel te doen is, dan moet ik gewoon een elektricien bellen. Alleen zonde geld 🥲

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nneorej
De aardlekbeveiliging zit in de andere (grotere) meterkast. Dit is het gedeelte dat naar het kantoor (kleinere meterkast) gaat. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aIqr3Wdk6NAsS8kuuJggXDvJkww=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dn3SWs0TKjqMiIkKmSNFgPpv.jpg?f=fotoalbum_large

Zaak beneden werkt niet.

[ Voor 3% gewijzigd door Nneorej op 25-12-2024 11:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 28-09 20:15
@Nneorej
Een nieuwe groepenkast zou zeker geen overbodige luxe zijn. Hoeft ook niet echt duur te zijn:
https://www.groepenkastbe...WE15RFN/?build=7XEL1HQ2R1
Dit bedrijf komt voor 320 euro hem ook nog installeren, ben je voor zo'n 600 euro klaar.
En als er toch iemand moet komen, doe dan direct het nieuw.

PS: bedenk dat bij veel installatieautomaten er ook mechanische onderdelen zijn die het niet meer kunnen doen. Dus schuifje kan wel correct staan maar het dan toch nog niet doen.

Edit: Wat een rommeltje, 3 merken in een kast en oud en nieuw door elkaar.
Als het eigendom van jezelf is, vervang dat gewoon direct alles. Is vaak goedkoper en sneller.

[ Voor 13% gewijzigd door chrisborst op 25-12-2024 11:10 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12:15
Nneorej schreef op woensdag 25 december 2024 @ 11:08:
Dit is het gedeelte dat naar het kantoor (kleinere meterkast) gaat. [Afbeelding]

Zaak beneden werkt niet.
Zou goed kunnen dat één van die zekeringen defect is. De verklikker springt niet altijd duidelijk zichtbaar, laat staan dat je het goed ziet op zo'n foto.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 12:23

DjVe

Hatsaflats!

De aardlekbeveiliging zit in de andere (grotere) meterkast. Dit is het gedeelte dat naar het kantoor (kleinere meterkast) gaat. [Afbeelding]

Zaak beneden werkt niet.
Die 0.3A aardlekbeveiling is niet afdoende veilig voor groepen waar een wcd achter zit. Daar hoor je gewoon 30mA te gebruiken. Dus trek die verdeelkast van de muur en plaats een andere met een eigen 30mA aardlekbeveiling.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12:38
De aardlekbeveiliging zit in de andere (grotere) meterkast. Dit is het gedeelte dat naar het kantoor (kleinere meterkast) gaat. [Afbeelding]

Zaak beneden werkt niet.
De zekering rechtsboven lijkt te zijn gesprongen. Het zou kunnen dat fase van die zekering weer verbonden is met die ene groep die het niet doet.

Een elektricien lijkt duur, maar als je ondernemer bent: zijn de extra uren die jij er aan kwijt bent om dit allemaal te leren onder aan de streep niet duurder?

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiriTNL
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 30-09 15:01
DjVe schreef op woensdag 25 december 2024 @ 11:22:
[...]

Die 0.3A aardlekbeveiling is niet afdoende veilig voor groepen waar een wcd achter zit. Daar hoor je gewoon 30mA te gebruiken. Dus trek die verdeelkast van de muur en plaats een andere met een eigen 30mA aardlekbeveiling.
Sterker nog, boven de 30mA is afkeur.
Volgens de NEN1010 moet een aardlek uitspringen tussen de 15mA en 30mA, alles erboven is afkeur.

Een 30mA moet er in maximaal 0.3 sec uit springen, deze doe dit in maximaal 3 sec.
En 3 sec 220V door je bast is niet lekker.

[ Voor 11% gewijzigd door SpiriTNL op 25-12-2024 16:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Zaak beneden werkt niet.
Veveang deze maar. Los van huidige probleem word je hier gewoon verdrietig van. Verdrietig worden van je eigen veiligheidsmaatregelen is een slecht verhaal. Zeker als het bedrijfskosten zijn zou ik het wel weten.

Wat een allegaartje zeg.

[ Voor 4% gewijzigd door Boudewijn op 25-12-2024 17:07 ]

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 12:47

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
BK >> DEI

Tweakers Discord

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ProjWorld
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 12-09 18:59
Boudewijn schreef op woensdag 25 december 2024 @ 17:06:
[...]

Veveang deze maar. Los van huidige probleem word je hier gewoon verdrietig van. Verdrietig worden van je eigen veiligheidsmaatregelen is een slecht verhaal. Zeker als het bedrijfskosten zijn zou ik het wel weten.

Wat een allegaartje zeg.
Dat dus... @Nneorej Dat je het duur vindt, kan ik nog wel begrijpen, maar hoe kan het inschakelen van een erkende vakman zonde van het geld zijn? Alleen als je nalaat alle zekeringen en schakelaars te controleren vóór het uitzetten van de opdracht, en daar dan later ook de oorzaak blijkt te zijn van je probleem, zou ik de factuur na afloop zonde van het geld vinden.

Als je drie jaar geleden op de opmerking van de airco installateur had gereageerd, had je wellicht een betere prijs kunnen krijgen, want nu zal de vervanging waarschijnlijk duurder utvallen. Smeltzekeringen zijn tegenwoordig al een tijdje uit de mode, en je loopt het risico dat je ooit verleid wordt om een verkeerd type in te zetten, als je geen reserve voorhanden hebt bij een onverwachte uitval. (inkoopprijzen zijn immers gestegen, en ik zie soms diverse typen door elkaar liggen in de winkels tegen dumpprijzen.)

toevoeging: (om niet te belerend over te komen, sorry!)
Je kunt beter "gewoon" handelen, en de rekening voor lief nemen. Het wordt een ander verhaal als je het pand huurt, maar dan zou je eventueel nog iets kunnen afspreken met de verhuurder qua kostenverdeling. Mijn eerste reactie kwam meer voort uit veiligheidsoogpunt, en nog niet eens uit het praktische. Als je wél de installaties wilt latern vervangen, stuur de installatiebedrijven/aannemer alvast de foto's van de beide kastruimtes en een beknopte omschrijving van de activiteiten/belasting.
Vaak kun je dan al een kleine schatting krijgen per mail, zonder dat je meteen een offerte laat opmaken. Persoonlijk zou ik altijd een vrijblijvende offerte vragen bij 3 verschillende (bekende) aannemers, als er aan de hoofdzekering moet worden gewerkt.

[ Voor 24% gewijzigd door ProjWorld op 25-12-2024 17:42 ]

• Nneorej
Dit zegt mij helemaal niets. Is dit een keuze die ik zou moeten maken ten opzichte van de upgrade?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Nu online
Nneorej schreef op donderdag 26 december 2024 @ 09:25:
[...]

Dit zegt mij helemaal niets. Is dit een keuze die ik zou moeten maken ten opzichte van de upgrade?
Het betekent dat je topic verplaatst is naar een ander subforum.

• TweakPino
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 10:56
Als alleen de zekeringhouder stuk is kun je die vervangen voor bijv https://www.sandervunderi...-b16-1p-n-sn-201-b16.html, net als de automaat voor de airco maar dan een B karakteristiek ipv C. Wel even de schakelaar onder in de kast uitzetten voor je gaat klussen!
Als je toch bezig bent zou ik ze alle 4 vervangen, dan is er ook nog plek voor een extra aardlekschakelaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nneorej
Hoe je het gezien hebt weet ik niet maar dit heeft gewerkt. Ik heb die éne zekering vervangen en het werkt weer als een zonnetje! _/-\o_ Heel erg bedankt _/-\o_
FredvZ schreef op woensdag 25 december 2024 @ 13:17:
[...]

De zekering rechtsboven lijkt te zijn gesprongen. Het zou kunnen dat fase van die zekering weer verbonden is met die ene groep die het niet doet.

Een elektricien lijkt duur, maar als je ondernemer bent: zijn de extra uren die jij er aan kwijt bent om dit allemaal te leren onder aan de streep niet duurder?

• Nneorej
Omdat ik eigenlijk al besloten had om beide kasten te vervangen, blijf ik wel met de volgende vraag zitten of ik het niet toch moet vervangen? Ik ben een beetje geschrokken van hoe jullie mijn meterkast zagen...

Dus zouden jullie het alsnog laten vervangen? En als je het zou vervangen, zijn er dan opties/upgrades waar ik op moet letten? Niet dat we het laten vervangen voor iets waar we later (toch) niet goed mee uit de voeten kunnen...

[ Voor 25% gewijzigd door Nneorej op 26-12-2024 10:00 ]

Pagina: 1