Hoe lang gaat een zakelijke pc gemiddeld mee?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uruk-Hai
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 10-05 11:28
Hoe lang gaat een zakelijke pc mee?

Ik heb deze vraag omdat ik vaak met veel interesse kijk naar vooral refurbished HP Prodesk en Elitedesk pc's, evenals af en toe zakelijke modellen van andere merken, maar waar ik door ga twijfelen zijn de prijzen die er voor gevraagd worden.

Ik heb nu een (tweedehands game pc), maar dat is nogal een grote, logge en zware stroomvreter, terwijl ik er de laatste jaren steeds minder op game.

Wat ik er wel meestal op doe (en dat zijn best veel verschillende dingen, echt niet alleen office) kan ook op een pc zonder dedicated videokaart.

Dan lijkt het mij qua energieverbruik leuk en nuttig om over te stappen op zo'n zakelijk relatief energiezuinig bakkie. Dat mag van mij, uit idealisme maar ook uit nieuwsgierigheid, een refurbished machientje zijn.

Bijvoorbeeld een HP Prodesk met een 8e generatie Intel cpu en TPM2.0 wordt regelmatig aangeboden voor prijzen tussen 200 en 400 euro, afhankelijk van specificaties als hoeveelheid RAM, grootte van de SSD en de duur van de garantie. Zo'n pc is nu zeker 6, bijna 7 jaar oud.

Ik heb geen flauw idee hoe lang die dingen gemiddeld mee gaan en heb dus geen basis om een afweging te kunnen maken.

Ik had, toen ik zelf nog systeembeheerder was, heel uiteenlopende ervaringen met de levensduur van tientallen pc's, maar dat waren meestal zelfbouw consumer modellen, geen zakelijke.

Tot nu toe heb ik de indruk dat een consumer pc gemiddeld 7-8 jaar mee gaat en dan gaat bijvoorbeeld het moederbord of de (maatwerk/niet standaard uitwisselbare) voeding ineens stuk.

Ik weet echter ook van machines die al ouder dan 10 jaar zijn en een soort van eeuwig leven lijken te hebben.

Ik zie het liefst antwoorden van tweakers met ervaring met tientallen of honderden van die zakelijke machines.

Wat is, op basis van je ervaringen, jouw inschatting/verwachting van de gemiddelde levensduur van een zakelijke pc?

Bijvoorbeeld:
7-8 jaar...
10-12 jaar...
15-20 jaar...

PS: ik zet er op den duur Linux op.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deamosreapos
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 23:01
Ik denk dat die machines lang meegaan. Maar software matig beginnen ze problemen te krijgen. Ook de SSD kan trager zijn geworden. Zakelijk ben ik voor een klant nu alle machines aan het nalopen en vervangen wat geen Windows 11 kan draaien. En dat zijn helaas nogal wat machines. Dus leuke prijzen, maar als je er geen Linux op zet wordt het uiteindelijk snel ewaste doordat Windows 11 niet wordt ondersteund en W10 geen ondersteuning meer krijgt.

Dan afschrijving, na 5 jaar zakelijk vervangen is geen slecht plan. Maar of ze dan nog veel langer meegaan? Ik heb bij de bovengenoemde klant werkende machines van 10 jaar oud vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 2158854

Ik 'moet' van mijn werkgever 5 jaar met mijn laptop doen. Daarna krijg ik een nieuwe.
Dat is dan ook niet het meest recente model. (Goedkoper in de aanschaf).

Echter was mijn laptop al wel 'op' na 3,5 jaar. Accu leeg na een uur zonder adapter.
Nieuwere software die meer vroeg dan de laptop kon leveren.
Verder was de laptop nog prima in fysieke staat.
De resterende 1,5 jaar heeft een stagair nog prima op de laptop die ik al had 'afgeschreven' doorwerken.

't hangt er dus maar net vanaf wat je er mee wil doen en wat definitie is van 'mee gaan' is.
Ik zie ook laptops van collegas waar echt niet zuinig mee wordt omgegaan.

Mijn thuis pc vliegt er om de 3,5-4 jaar uit overigens. Dan wil ik ook daar meer performance voor bepaalde software & games. Vroeger was dat om de 2 jaar zelfs.

Hardware kan behoorlijk lang meegaan, vaak het dus de software die nieuwere eisen stelt.
Als je nog steeds Digger wil spelen, kan je prima vooruit met een 8086 systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 01:39
Als je naar bijvoorbeeld deze HP Prodesk 800 G5 Mini | i7 8700, 16GB, 512GB NVME | W11 Pro kijkt dan zit daar een CPU in die even snel zal aanvoelen als een PC met een recente entrylevel CPU als de Intel 300. Dan bouw je voor ongeveer evenveel geld een simpel systeempje omheen als dit wat omdat alles nieuw is hoogstwaarschijnlijk wat langer meegaat.
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel 300 Boxed€ 97,94€ 97,94
1MoederbordenMSI PRO H610M-E DDR4€ 66,85€ 66,85
1BehuizingenAerocool CS110 Mini Tower Zwart€ 27,99€ 27,99
1Computer accessoiresConceptronic CNB90 Universal Notebook Adapter 90W, 10 charging tips€ 18,42€ 18,42
1Geheugen internG.Skill Aegis F4-3200C16D-16GIS€ 29,71€ 29,71
1VoedingenInter-Tech MINI-ITX PSU 160W€ 16,99€ 16,99
1SSD'sPatriot P300 512GB€ 30,41€ 30,41
Totaal€ 288,31

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Uruk-Hai
Maar als iedereen voor dat nieuwe zelfbouw systeempje gaat moet die Prodesk naar de stort terwijl die het op zich nog prima doet.

De vraag is alleen: voor hoe lang doet die Prodesk het nog goed?

Kortom, je hebt mijn vraag niet beantwoord.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martyw
Die Prodesk gaat vermoedelijk mee totdat Microsoft over een jaar de vereisten voor Windows 12 bekend maakt en de ondersteuning voor Windows 11 een paar jaar later stopt, de achste generatie Intel Core CPU's is nu de oudste die nog voor Windows 11 ondersteunt wordt, of hij ook voor Windows 12 gecertifceerd wordt is de vraag.

What to Expect in Windows 12: Leaks, Rumors, and More

Overigens zie ik in wat andere posts van je dat je met Linux bezig bent, dan geldt deze overweging natuurlijk niet.

[ Voor 39% gewijzigd door martyw op 25-12-2024 10:31 . Reden: Linux ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SayWhatAgain!
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17-05 17:00

SayWhatAgain!

I dare you, I double dare you!

Veel zakelijke PC's en laptops gaan er uit omdat er geen support meer op zit, niet omdat ze hardwarematig versleten zijn. Bij mijn werk is dat na 3 jaar geloof ik. Hoe lang zo'n systeem nog meegaat is best variabel lijkt me. Als voorbeeld typ ik dit bericht op een laptop uit 2014 van m'n vorige werk, waar ik alleen een keer een nieuwe accu in gezet heb. Volgend jaar moet er geloof ik een nieuwe komen omdat W10 dan niet langer ondersteund wordt en er geen W11 op kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uruk-Hai
Aangezien tot nu toe niemand (ik geef toe: ik ben wat ongeduldig) mijn vraag heeft weten te beantwoorden heb ik mijn vraag ook maar even aan Copilot gesteld:
Hoe lang duurt het gemiddeld voordat een zakelijke pc definitief stuk gaat?

De gemiddelde levensduur van een zakelijke pc ligt tussen de 5 en 7 jaar. Dit kan variëren afhankelijk van verschillende factoren zoals de kwaliteit van de onderdelen, het gebruik en de omgeving waarin de pc zich bevindt.

Bron: www.levensduurvan.nl
Ik heb de bron voor de zekerheid even nageplozen, maar op deze pagina staat:
De gemiddelde levensduur van een pc is ongeveer 5 tot 7 jaar.

Ik heb ook gezocht op 'zakelijke pc' op die website, maar dan vind ik niks.

Blijkbaar is Copilot hier gedeeltelijk aan het hallucineren en heeft-ie er zelf het woordje 'zakelijk' tussen gezet.

Ik heb voor DuckDuckGo de vraag ook gesteld en Remarkt maakt een schatting tot 10 jaar:
https://www.remarkt.nl/pc...ang-gaat-een-computer-mee
Maar ja, die tekst gaat over pc's in het algemeen en niet specifiek over zakelijke hardware.

Deze site is gematigder in zijn oordeel: 5-7 jaar.

Maar goed, ik vraag me altijd af hoe onafhankelijk zo'n website is...

[ Voor 27% gewijzigd door Uruk-Hai op 25-12-2024 10:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LievenD
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 21:12
Off-topic: @martyw Nu nog een dualcore kopen voelt als een zinloze investering, zeker omdat een hexacore processor + moederbord € 6 goedkoper is en tot bijna driemaal sneller:

Vergelijk:

1ProcessorsIntel 300 Boxed€ 98€ 98
1MoederbordenMSI PRO H610M-E DDR4€ 67€ 67
Totaal€ 165

1ProcessorsAMD Ryzen 5 5500GT (BOX) Boxed€ 103€ 103
1MoederbordenASRock A520M-HVS€ 56€ 56
Totaal€ 159

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Het is een beetje een gok denk ik. Wij hebben een budgetlaptop uit 2015 die het nog steeds doet. Dit jaar heb ik ook een refurbished zakelijke laptop gekocht. Of die het ook zo lang gaat doen, ik weet het niet maar hij koste ook niet zo veel en je krijgt er een luxere laptop voor dan de budgetlaptop die ik anders nieuw zou kopen.

Dingen die kapot kunnen gaan zijn denk ik de accu (slijtage) en het scherm. Ik klap het scherm ook niet onnodig open en dicht (ook slijtage). Alleen als de laptop opgeruimd wordt klappen we hem dicht.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martyw
LievenD schreef op woensdag 25 december 2024 @ 13:30:
Off-topic: @martyw Nu nog een dualcore kopen voelt als een zinloze investering, zeker omdat een hexacore processor + moederbord € 6 goedkoper is en tot bijna driemaal sneller:

Vergelijk:

1ProcessorsIntel 300 Boxed€ 98€ 98
1MoederbordenMSI PRO H610M-E DDR4€ 67€ 67
Totaal€ 165

1ProcessorsAMD Ryzen 5 5500GT (BOX) Boxed€ 103€ 103
1MoederbordenASRock A520M-HVS€ 56€ 56
Totaal€ 159
De Intel is wat zuiniger met stroom, en presteert ongeveer op het niveau van een zeven jaar oude quadcore, ik poste het om een indruk te geven van de waarde van de tweedehands, die er al minstens de helft van zijn leven (met Linux, met Windows driekwart) er op heeft zitten. Die tweedehands moet minder dan €200 kosten om in overweging te nemen wat mij betreft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uruk-Hai
Ja, klopt van die minder dan 200 euro. Ben ik het wel mee eens.

Ik zie in de Tweakers V&A nu genoeg systeempjes staan van 250 euro met een 10e generatie Core i5 processor. Die lijken mij een veel betere deal dan de Prodesk die ik eerder aanhaalde.

Ik denk dat ik voor zakelijke desktops maar iene miene mutte uit ga van 8-10 jaar levensduur gemiddeld vanwege de betere bouwkwaliteit t.a.v. de consumer varianten met een levensduur van 5-7 jaar.

Dan ga ik er vanuit dat het eigenlijk niet zinvol is om nog om te kijken naar zakelijke desktops van meer dan 4-5 jaar oud. Die moeten dan toch maar naar de stortplaats en door de shredder.

[ Voor 16% gewijzigd door Uruk-Hai op 25-12-2024 21:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdekker
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Meer dan 5 jaar, wellicht meer dan 10 jaar. Iig voor Dell Optiplex spul en recent nog met een oud HP gebakje (altijd desktops). Die HP draaide Ubuntu en na de update deed text to speech het niet meer lekker. Omdat de doos wel erg traag werd vervangen. Leeftijd ca 10 jaar denk ik.

Bij een vorige werkgever gingen Optiplex systemen ook veel meer dan de lease termijn (vaak 5 jaar mee) en werden de voor van alles gebruikt (test systeem). Tot zeg 10 jaar terug was een systeem na 10 jaar te traag, te weinig geheugen te weinig disk opslag. Na het SSD tijdperk is dat probleem een stuk minder.

Overigens werd ex-lease opgekocht in bulk, met garantie van data verwijdering. De refurbished prijzen zijn eigenlijk te hoog, maar daar zit er stuk arbeid in (schoonvegen, nieuwe Windows installatie+licentie, want op werk ik vaak bulk licentie). Daar zit dus wat marge. Maar volgens mij een veilige koop, zeker als je nog garantie krijgt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 00:47

MsG

Forumzwerver

Er zijn maar weinig slijtage-onderdelen in een hedendaagse pc. De voeding wil het nog wel eens begeven, of een hardeschijf of ssd. Een moederbord/cpu en ram verouderd vaak eerder dan dat er echt iets van stuk gaat.

Zit zelf prive al 12 jaar op een socket 1155 pc'tje. Met flinke overklok draait het toch als nog steeds als een tiet.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 22:04
@Uruk-Hai
Wat wil je precies bereiken met je vragen? Tweakers willen namelijk altijd graag, de vraag achter de vraag weten. O-)

Een zo goedkoop mogelijke pc kopen en die lang mee gaat? Een energiezuinige pc? Want zakelijke PC zijn niet perse zuiniger dan andere opties. Een kleine mini pc met een laptop chip zijn erg zuinig, idem voor oude laptops.
Ik gok dat je bij een lokale kringloopwinkel een betere deal kan kopen als het echt goedkoop moet zijn.

[ Voor 8% gewijzigd door chrisborst op 25-12-2024 22:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 01:09
Wat is in technisch opzicht het verschil tussen een zakelijke PC en een hobby PC?

Volgens mij is dat alleen de saaie kast bij zakelijk en afkomstig van de grote bulk fabrikanten zoals HP, Dell en nog wat kleinere spelers.
Qua technische levensduur zullen ze ook niet ver uiteen liggen.

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 00:46
martyw schreef op woensdag 25 december 2024 @ 10:16:
Als je naar bijvoorbeeld deze HP Prodesk 800 G5 Mini | i7 8700, 16GB, 512GB NVME | W11 Pro kijkt dan zit daar een CPU in die even snel zal aanvoelen als een PC met een recente entrylevel CPU als de Intel 300. Daar bij je voor ongeveer evenveel geld een simpel systeempje omheen als dit wat omdat alles nieuw is hoogstwaarschijnlijk wat langer meegaat.
1ProcessorsIntel 300 Boxed€ 97,94€ 97,94
1MoederbordenMSI PRO H610M-E DDR4€ 66,85€ 66,85
1BehuizingenAerocool CS110 Mini Tower Zwart€ 27,99€ 27,99
1Computer accessoiresConceptronic CNB90 Universal Notebook Adapter 90W, 10 charging tips€ 18,42€ 18,42
1Geheugen internG.Skill Aegis F4-3200C16D-16GIS€ 29,71€ 29,71
1VoedingenInter-Tech MINI-ITX PSU 160W€ 16,99€ 16,99
1SSD'sPatriot P300 512GB€ 30,41€ 30,41
Totaal€ 288,31
Waarom stop je er een m2 consumenten SSD zonder heatsink in als die lang mee moet gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 00:20
kdekker schreef op woensdag 25 december 2024 @ 21:39:
Bij een vorige werkgever gingen Optiplex systemen ook veel meer dan de lease termijn (vaak 5 jaar mee) en werden de voor van alles gebruikt (test systeem). Tot zeg 10 jaar terug was een systeem na 10 jaar te traag, te weinig geheugen te weinig disk opslag. Na het SSD tijdperk is dat probleem een stuk minder.
Dat dus, bij gebruik van SSD's gaat er eigenlijk niets meer echt 'stuk' aan een (business) PC.
Ik heb hier en bij kennissen ook nog diverse ruim 10+ jaar oude HP/Dell's (Optilex/Elite/Pro) desktops/laptops die nog helemaal prima functioneren en gebruikt worden.
The_Doman schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 21:18:
Helemaal niks "matigs" aan die HP (business) mini PC's.
Makkelijk te openen/servicen en ook onderdelen verkrijgbaar.
Uruk-Hai schreef op woensdag 25 december 2024 @ 09:18:
Dan lijkt het mij qua energieverbruik leuk en nuttig om over te stappen op zo'n zakelijk relatief energiezuinig bakkie. Dat mag van mij, uit idealisme maar ook uit nieuwsgierigheid, een refurbished machientje zijn.
Ik heb hier (te) veel PC/laptops staan maar mijn daily driver is nog steeds een HP Prodesk G1 600 SFF, lekker zuinig stil. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martyw
aljooge schreef op woensdag 25 december 2024 @ 22:10:
[...]

Waarom stop je er een m2 consumenten SSD zonder heatsink in als die lang mee moet gaan?
Het is een PCI Express 3.0 SSD, die worden minder heet dan hun PCI Express 4 & 5 opvolgers, deze kunnen prima zonder heatsink. Maar zoals ik ^^ ook al zei is dit systeempje bedoeld als waardebepaler voor een zeven jaar oud desktopje van HP/Dell/Lenovo waar TS naar aan het kijken was - de PC in mijn lijst is net zo zuinig, net zo snel en net zo duur, en zal langer door Microsoft ondersteund worden oftwel die zeven jaar oude Dells/HPs/Lenovos worden voor te veel geld aangeboden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:51
SayWhatAgain! schreef op woensdag 25 december 2024 @ 10:27:
Veel zakelijke PC's en laptops gaan er uit omdat er geen support meer op zit, niet omdat ze hardwarematig versleten zijn. Bij mijn werk is dat na 3 jaar geloof ik.
Dit dus, je kunt het bij Dell wel verlengen naar 5 jaar ipv de standaard 4.

Maar daarna vervangen ze het bij mijn werkgever liever gepland dan ongepland, want sure, je kunt wachten tot er iets stuk gaat, maar zonder garantie ga je er dan echt geen tijd in steken om het tegen kosten naar Dell te sturen om te zien of die voor te veel geld een oud onderdeel nog willen vervangen.

Bovendien heb je dan een medewerker die zonder systeem zit, tenzij je er op voorraad hebt liggen (kan niet altijd, hangt of van specs soms), totdat er een nieuwe geleverd kan worden, wat ook niet altijd vanzelfsprekend binnen enkele dagen is bij de leukere workstations.

Ik neem aan dat het bij de andere groten (HP, Lenovo) vergelijkbaar gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aawe mwan
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 17-05 18:04

aawe mwan

Wat ook leuk is:

Denk voor deze usecase ook eens aan een laptop. Ik was ook altijd aanhanger van de desktop, maar als je thuis een goed USB-C docking station neerzet, dan kan je de laptop gewoon wisselen tussen die van jezelf en die van je werk. Nu wil ik niet anders meer (sterker nog: ik denk nu over het afbreken van mijn desktops).

„Refurbishen” kan je als tweaker gemakkelijk zelf. Begin met een financieel afgeschreven zakelijke laptop. Een nieuwe accu kan je er zelf in zetten, dat is wel prettig als hij al een paar jaar oud is. Koop een exemplaar met 8GB, dan ben je een van de weinige bieders en is de prijs lekker laag en dan zet je er zelf 32GB in. Als je thuis goede WiFi hebt, kan je er een beter WiFi kaartje in zetten. SSD kan je vervangen als je een paar Terabyte nodig denkt te hebben, maar een zakelijke standaard SSD is vaak ook gewoon snel genoeg. Als voeding gebruik je je dockingstation.

Als je deze een paar jaar gebruikt hebt (en hij bevalt nog steeds goed), dan koop je exact dezelfde nog een keer, intussen kost die dan nog maar een paar tientjes en dan heb je alle onderdelen in reserve. Als je er een beetje zuinig mee omgaat, dan gaat een zakelijke PC mee tot de hardware compleet achterhaald is (zoals bijvoorbeeld nu een 32-bits CPU, of DDR-1/DDR-2 geheugen).

[ Voor 9% gewijzigd door aawe mwan op 25-12-2024 22:30 ]

„Ik kan ook ICT, want heel moeilijk is dit niet”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 00:20
JukeboxBill schreef op woensdag 25 december 2024 @ 21:59:
Wat is in technisch opzicht het verschil tussen een zakelijke PC en een hobby PC?

Volgens mij is dat alleen de saaie kast bij zakelijk en afkomstig van de grote bulk fabrikanten zoals HP, Dell en nog wat kleinere spelers.
Omdat de grote fabrikanten met grote/langdurige service contracten werken zorgen ze er wel voor dat hun zakelijke PC/Laptop lijn betrouwbaar(der) werken en makkelijk(er) te servicen is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeepPeepPeep
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:47

PeepPeepPeep

It’s all or nothing

Zakelijk afschrijven heeft niets met de techniek te maken, maar met reserveren voor een bepaald aantal jaren. Een zakelijke pc die drie jaar wordt afgeschreven: gedurende drie jaar wordt van een nieuwe pc b.v een kwart van de aanschafwaarde apart gelegd, na 3 jaar heeft hij nog een restwaarde van kwart van nieuwprijs en gaat ie weg en wordt het weer herhaald. Puur dus financieel.

Daikin single split L/L WP in woonkamer + dual split L/L WP in slaapkamer/zolder - WPB Vaillant 200 ltr - STEEL inductieoven -16 x 385Wp Bauer g/g: 12 op Z, 4 op O/W - Enphase IQ7 Plus // sinds half 2023 gasloos // LG OLED55C8 - Marantz NR1200 - KEF LS50

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 00:00

Onbekend

...

Ik denk dat laptops en pc's beiden een totaal verschillende levensduur hebben.
Een laptop heeft het normaal zwaar te verduren omdat deze met de gebruiker overal wordt meegenomen en wordt aangesloten. Fysieke beschadigingen, valschade, slijtage aan poorten en accuduur begrenzen toch vaak wel de levensduur van een laptop tussen de 2 en 5 jaar.

Een normale pc-kast van 1000 euro gaat normaal gesproken gewoon ruim 5 jaar mee, en haalt vaak wel zonder problemen 10 jaar aan levensduur. De limiet ligt een beetje op de ondersteuning van het os en software.
(Toetsenborden, muizen en schermen laat ik even hierbuiten, want dat is echt gebruikersafhankelijk hoe lang die dingen mee gaan, en zijn los te vervangen.)

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Ik heb zelf hier ook zo'n HP Prodesk mini staan als 2de pctje puur en alleen dan voor muziek, edit programm voor mijn synth, app voor mijn digitale mengpaneeltje en wat audio opnameprogramma's. Heb dat ding 2de hands voor ik meen iets van rond 60 euro gekocht met wel al een wat verouderde Intel cpu. Zelf dan de M.2 ssd vervangen voor een snellere en dat ding het nog prima doet maar ook wel in zeg maar nieuwstaat was toen ik hem kocht. Vraag mij zelfs af of die ooit gebruikt is want ook aan de binnenkant was niets van stof te ontdekken dus hoogstwaarschijnlijk ergens in een hoek op een kantoor gestaan.

Maar ja voor wat ik ook zo aan de binnenkant zien kan, ziet het er allemaal degelijk uit, stevige voeding erbij dus zoiets kan jaren lang mee gaan. Het is inderdaad alleen zoals anderen al schrijven dat het OS het probleem kan zijn, maar ja, ligt ook eraan wat je ermee wilt doen. In mijn situatie zou ik in principe zelfs zonder internet kunnen, hooguit een keer voor eens te updaten. Dus ja ik zou daarom nog wel een hele tijd met Windows 10 gewoon kunnen blijven werken zonder beveiligingsupdates.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 01:50
In 3/4 jaar is het financieel wel afgeschreven. Dat is ook de periode waarin mijn werkplek vervangen wordt. Maar ik werk remote en inloggen doe ik met een hp prodesk mini pc'tje van bijna 10 jaar oud. Laptop heeft er al 10 jaar op zitten denk ik. Geen reden om te vervangen.

Roomba E5 te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 00:35

Sport_Life

Solvitur ambulando

Ik krijg ongeveer om de 4-5 jaar een nieuwe laptop. De oude gaat naar een goed doel heb ik begrepen.

Na 5 jaar is de laptop ook vaak wel trager, ik weet niet of dat komt door slijtage of dat een reset en nieuwe installatie helpt.

Bedenk wel dat een laptop soms 3-4x per week in een rugzak zit en op kantoor wordt er ook vaak mee rondgelopen..

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:01
Om je een idee te geven: ik heb de afgelopen tig jaar een hele bult HP Elite 8300 en daarna 800G1 USDT machines neergezet bij klanten. Dat was ruim voordat MS met de systeemeisen van Windows 11 op de proppen kwam. De eerste 8300 machines kwamen met Windows 10 1607 voor geïnstalleerd.
Van al die machines heb ik 1x 8300 kapot gehad (bootproblemen, ging random niet aan) en 1x 800G1 die 400V door de adapter gedrukt kreeg door een zwevende nul.
De rest draait tot de dag van vandaag nog steeds. Wel drukte ik in al die dingen standaard een nieuwe Crucial SSD. Wat je van refurb bedrijfjes krijg is willekeurig, soms een onbekend chinees of russisch ding, soms een HP OEM drive, je weet het niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uruk-Hai
chrisborst schreef op woensdag 25 december 2024 @ 21:54:
@Uruk-Hai
Wat wil je precies bereiken met je vragen? Tweakers willen namelijk altijd graag, de vraag achter de vraag weten. O-)
De vraag achter de vraag is: moet ik mijn koopgedrag aanpassen?
Die vraag lijkt inmiddels te zijn beantwoord. Ik kijk naar aanleiding van deze thread niet langer om naar systemen met een 8e en 9e generatie Intel CPU. Die zijn te duur voor wat er voor gevraagd wordt en gaan te kort mee.

Mijn huidige laptop en game pc zijn ook tweedehandsjes.

De pc is al 10 jaar oud, gebouwd in 2014, maar ik nam hem al over van de vorige eigenaar toen hij nog maar 1 jaar oud was. Die gebruik ik dus zelf iets meer dan 9 jaar.

De laptop (5e generatie dualcore Intel i7) gebruik ik bijna nooit en gaat daarom ook veel langer mee. Die gebruik ik nu vooral om met Windows 11 op officieel niet ondersteunde hardware te klooien. En eens in het jaar geef ik er een presentatie mee op een digibord dat een VGA aansluiting heeft.

Gezien ik een min of meer typische consumenten game pc heb zou die in 2025 definitief de geest kunnen geven, al hoop ik dat natuurlijk niet. Als hij in plaats daarvan 15 jaar mee gaat: mooi, prima.

Maar ik weet het dus niet. Ik weet heel veel (te veel) niet om naar mijn idee een goede en zinvolle keuze voor een zinvolle tweedehands opvolger te maken. Dat is het hele probleem.

Een vraag die je hierover zou kunnen stellen: moet ik daar nu al mee beginnen? Is dat niet pas zinvol als de pc daadwerkelijk stuk gaat?

Mij dunkt van niet. Stel bijvoorbeeld dat deze kleine ramp zich pas over twee jaar voltrekt. Dan schuiven de processor generaties dus ook twee jaar op en moet ik gaan kijken naar desktops met 12e generatie Intel processoren.

En wat energiezuinigheid betreft: zou op zich mooi zijn, maar ik ben vooral heel erg gecharmeerd door de beperkte grootte van zo'n mini Prodesk en de aansluitingen die er achterop zitten. Ik wil liefst het DP + HDMI. Wat ik bijvoorbeeld ook leuk vind om naar te kijken is deze: Dell OptiPlex 3080 MFF (i5-10500t, 16GB en 256GB NVMe SSD) Windows 11 Pro.

Vier jaar oud, 259 euro. Lijkt mij goede bang for the buck waarvan ik nog 5-6 jaar plezier kan hebben als mijn pc het nu zou begeven, maar ik hoop natuurlijk op veel langer. Windows gooi ik er dan wel direct af om te vervangen door Linux.

[ Voor 21% gewijzigd door Uruk-Hai op 26-12-2024 05:54 ]

• PeepPeepPeep
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:47

PeepPeepPeep

It’s all or nothing

Doe die Dell maar gewoon, iedereen blij!

Daikin single split L/L WP in woonkamer + dual split L/L WP in slaapkamer/zolder - WPB Vaillant 200 ltr - STEEL inductieoven -16 x 385Wp Bauer g/g: 12 op Z, 4 op O/W - Enphase IQ7 Plus // sinds half 2023 gasloos // LG OLED55C8 - Marantz NR1200 - KEF LS50

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 05:46

rapture

Zelfs daar netwerken?

JukeboxBill schreef op woensdag 25 december 2024 @ 21:59:

Je kan bij Dell meestal voor 100 euro 5 jaren next business day on-site service nemen. Een technieker komt de volgende werkdag langs om een onderdeel te vervangen. Voor zakelijke klanten is dit een no-brainer, want een onderdeel kan al meer dan dat kosten.

Dan gaat een fabrikant niet tot de laatste centjes beknibbelen op componenten zoals dat bij consumentenmeuk gebeurd (moet slechts 2 jaren en paar weken meegaan is vooral bij monitoren merkbaar), want een technieker sturen kost meer dan wat centjes besparen. Het is beter om te mikken op de 100 euro krijgen zonder dat ze in de komende 5 jaren een technieker moeten sturen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martyw
@Uruk-Hai : dit is een nog iets toekomstvaster exemplaar met een redelijke vraagprijs: Dell OptiPlex 3000 - Intel Core i5-12500 - 256GB NVMe - 16GB aangeboden

[ Voor 5% gewijzigd door martyw op 26-12-2024 11:42 ]

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 01:09
rapture schreef op donderdag 26 december 2024 @ 10:56:
[...]

Je kan bij Dell meestal voor 100 euro 5 jaren next business day on-site service nemen. Een technieker komt de volgende werkdag langs om een onderdeel te vervangen. Voor zakelijke klanten is dit een no-brainer, want een onderdeel kan al meer dan dat kosten.

Dan gaat een fabrikant niet tot de laatste centjes beknibbelen op componenten zoals dat bij consumentenmeuk gebeurd (moet slechts 2 jaren en paar weken meegaan is vooral bij monitoren merkbaar), want een technieker sturen kost meer dan wat centjes besparen. Het is beter om te mikken op de 100 euro krijgen zonder dat ze in de komende 5 jaren een technieker moeten sturen.
Dat zal best waar wezen, maar een consumenten PC gaat ook echt wel 5 tot 10 jaar mee, technisch gezien. Van eind 1980 tot nu toe heb ik 4 pc's gehad, waarvan de laatste nog steeds prima werkt. Alleen wel eens een voeding of ventilator vervangen.

Dat niet iedereen zo lang er mee doet, omdat het nieuwste game er niet meer op speelt, is een ander geval.

Van die monitors begrijp ik ook niet. Behalve de oude CRT's heb ik nooit een monitor weggedaan omdat ie stuk ging.

Soms ben ik bijna gelukkig

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 22:28
10 jaar blijven is volgens mij ook wel zo'n beetje het minimale. Zakelijk heb ik nog veel langer gebruik gezien - hoewel dat tegenwoordig wel minder is vanwege steeds veeleisender toepassingen. Zeker mini PC's (thin clients) blijven heel lang hun ding doen. Voor goede configuraties/prijzen zou je ook de Duitse Pepper in de gaten kunnen houden: https://www.mydealz.de/gruppe/mini-pc

Ik verwacht binnenkort ook in NL weer wat aanbiedingen, er zijn net wat grote partijen (honderden stuks) verkocht door Domeinen voor "weinig".
Pagina: 1