Langzame npu's en hardnekkig Wi-Fi 5 - Het laptopjaar…

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Artikel: review: Langzame npu's en hardnekkig Wi-Fi 5 - Het laptopjaar 2024 in cijfers
Auteur: @PiweD
Op pagina 4 staat: “De MacBook Pro M4, die eind 2024 uitkwam, begint voor het eerst bij 16GB, waardoor alleen de Air nog standaard is voorzien van 8GB ram.” De informatie over de Air is onjuist. Wellicht dat enkele winkels nog “oude” 8GB Air laptops op voorraad hebben. Apple zelf heeft die uitgefaseerd en ze zijn ook niet meer nieuw te bestellen. Zie de specs op https://www.apple.com/nl/macbook-air/specs/.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knokki
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 15-07 14:32
Dat wou ik ook net opmerken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PiweD
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

PiweD

Redacteur
Morning, klopt helemaal, ik heb het aangepast.

so·wie·so (bijwoord) - 1 hoe dan ook

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Black Tern
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 21-09 16:28
Door de Kerst wat later pas dit stuk gelezen. Prima zo'n verhaal !

Nav de grafiek in 3. AI-functies onder kopje "In 2024 veel meer laptops met een npu, maar nog weinig met een echt snelle" heb ik een vraag:
Zouden jullie daar eens, of in elk geval bij de versie van over een jaar, een kadertje met een beschouwing over de 'vluchtigheid' van zoveel laptops in de Pricewatch kunnen toevoegen? En misschien iets over de verschillen tussen de kenmerken van de toegevoegde en de huidige laptops in de Pricewatch?

Uit dat plaatje leid ik af dat er 4 à 5 duizend laptops jaarlijks aan de Pricewatch worden toegevoegd!
Als ik in de Pricewatch kijk onder laptops zie ik echter 'maar' 4872 laptop uitvoeringen. Kennelijk worden er ook duizenden afgevoerd.
Kijk ik naar de "oudste" laptop (Asus Zenbook UX31A-R4003H), dan is die van 2012. Kijk ik naar de op 999 na oudste product (Panasonic Toughbook FZ-55mk2 (FZ-55EZ0DHM4), dan zie ik dat die van juni 2023 is.

Blijkbaar zijn er dus heel veel laptops die minder dan een jaar in de Pricewatch staan. Dat grote aantal 'eendagsvliegen' heeft een fikse invloed op jullie verhaal maar zijn voor de daadwerkelijke markt van relatief gering belang.
Vandaar mijn vraag.