OSB of watervastspaanplaat.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michelvanr
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 20-06 07:17
Wij willen een voorzetwand maken voor de woningscheidende wand.

Wij willen deze maken van 75mm metalstud, 20mm van de wand. Tussen de profielen isolatie. Dan 18mm OSB en dan stuplaat.
Nu adviseerde iemand mij ipv OSB, watervast spaanplaat toe te passen en in plaats metalstud een houtconstructie.
Lees overigens dat TBA sowieso hout afraadt.
Iemand ervaring, tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emot
  • Registratie: Januari 2019
  • Nu online
Heeft die adviseur ook gezegd waarom hij dit adviseert?

Mij persoonlijk lijkt het zinloos en waarschijnlijk onnodig duurder. Er komt geen vocht bij kijken en osb wordt hier in de regel altijd voor gebruikt.

Of je hout of metal stud gebruikt is vaak enkel een persoonlijke voorkeur.

[ Voor 15% gewijzigd door emot op 25-12-2024 08:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woody179
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 25-06 05:28
De vakgroep adviseerd om geen achterhout te gebruiken omdat dit in theorie meer werkt en de kans op scheuren vergroot. Zij zien daarom liever producten gipsvezelplaat of cementvezelplaat toegepast worden omdat deze tenopzichte het reguliere gipskarton al een veel hogere draagkracht hebben.

Persoonlijk heb ik altijd osb achter gipskarton toegepast omdat ik het zelf vele male fijner vind werken dan gipsvezelplaat. Ik heb hier (op een enkel geval na) nooit problemen mee gehad.

Watervast spaanplaat voegt in een normale ruimte niks extra's toe en ruimtes waar de waterbestendigheid wel wat toe zou kunnen voegen wil je over het algemeen juist geen hout achter de wand hebben vanwege de kans op uitzetten / krimpen.

• 205Gutmann
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 09:03
Het voordeel van metalstud is dat de profielen altijd recht zijn. Ga je met 5x7 balkjes in de weer, moet je goed zoeken naar recht balkjes, bij de bouwmarkt hebben ze over het algemeen maar weinig rechte balkjes staan.
En metalstud is ook lekker snel te verwerken.

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 25-06 20:33
205Gutmann schreef op donderdag 26 december 2024 @ 15:24:
Het voordeel van metalstud is dat de profielen altijd recht zijn. Ga je met 5x7 balkjes in de weer, moet je goed zoeken naar recht balkjes, bij de bouwmarkt hebben ze over het algemeen maar weinig rechte balkjes staan.
En metalstud is ook lekker snel te verwerken.
Tijdens de Covid virus, heb ik de keuze moeten maken tussen Metalstud of CLS (dus niet de betere SLS) metalstud was de helft goedkoper.. en wat je zegt altijd kaasrecht.
Voor wanden, knieschotten pak ik Metalstud (en 12mm OSB + gipsvezelplaat van Knauf, Rocksono Base isolatie)

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michelvanr
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 20-06 07:17
Oke thnx allemaal. Bergijp dat hij liever houten balken genbruikt omdat dat dit makkelijker zou schroeven.
Maar denk dat ik voor blik 75mm ga en 18 mm osb. Daarover 9,5 stucplaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pejdref
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 08:27
Als het om geluidsisolatie gaat presteert metalstud ook beter dan hout.
Pagina: 1