Zoals hierboven iedereen al aangeeft, er is niet veel meerwaarde.
Beveiliging verbeteren ze niet echt. 15 jaar geleden kon je nog zeggen dat ze misschien wel een toegevoegde waarde hadden op gebied van veiligheid, maar die tijd is al lang weg. Ik zou zelfs vandaag het omgekeerde durven suggereren.
Er zijn niet veel websites meer die geen https gebruiken en zowel Google en Apple vereisen al jarenlang dat alle apps data uitwisselen over beveiligde verbindingen. Dus bijna alles wat je het internet op stuurt is reeds beveiligd en versleuteld vanaf het moment dat het je apparaat verlaat.
Er wordt dan nog wel eens gesuggereerd dat openbare wifi onveilig kan zijn, en dat klopt. Maar als je daar schrik van hebt, dan kan je best nog je eigen VPN server thuis opzetten en daarmee verbinden in plaats van met een openbare VPN dienst. Niet alleen zal je vermoedelijk hogere snelheden kunnen halen, omdat het je eigen server is, ben je ook zeker dat niemand kan meekijken.
Ja, maar nu kan mijn ISP al mijn verkeer inzien zeggen sommige gebruikers. Ook dat klopt niet. Zoals eerder aangehaald is bijna alle verkeer vandaag beveiligd. Het enige wat je ISP nog kan zien is het domein waarmee je gegevens uitwisselt. Maar wat velen wel eens vergeten is dat je met een publieke VPN je ISP die optie ontneemt, maar ze net geeft aan de VPN provider. In plaats van je gegevens mogelijks aan een dure dienst te geven die onder strenge privacy wetgeving valt en die eigenlijk geen reden heeft om deze op te slaan of in te zien geef je nu de data aan een bedrijf in wie weet welk land, gesponsord door durfkapitalisten, die een dienst aanbieden voor bijna niets maar er vroeg of laat ook wel grote winsten mee willen maken.
Ja, maar ProtonVPN zit in Zwitserland heb ik dan eens als antwoord gehad. En dat klopt, Het bedrijf erachter is Zwitsers. Maar hoeveel exit nodes zijn van hen?
Zijn er dan geen redenen om zo een dienst af te nemen? Ja, die zijn er wel, al is het maar de vraag of het sop de kool waard is. Vooreerst kom je soms websites tegen waar wij niet opmogen. Die sites weigeren expliciet te voldoen aan de Europese privacy wetgeving en blokkeren daarom gebruikers uit de EU. Met zo een VPN kan je daar rond werken, al is het maar de vraag of je dat wel wenst te doen, want je privacy is wel wat waard lijkt mij.
Daarnaast heb je de vele streaming services die in verschillende landen verschillende content aanbieden. Ook daar kan een VPN helpen maar moet je ook direct opletten. Deze diensten treden vaak actief op in het opsporen van VPN diensten om deze te blokkeren. Als een film hier niet beschikbaar is dan is het niet omdat de streamingdienst dat niet wenst, maar omdat de rechthebbende van de film dat niet wenst, en die eist dan ook dat men maatregelen neemt.
Wil je iemand op sociale media steunen die je leuk vindt en hier reclame voor maakt? Kijk dan of je ze niet direct geld kunt geven in plaats van een dienst te nemen die, naar mijn mening, niet veel toevoegt, misschien op sommige vlakken iets meer veiligheid kan bieden, maar op andere vlakken ook weer een hoop nadelen heeft.
Want als we veiligheid en privacy even achterwege laten, zijn er nog meer nadelen uiteraard. Daar zit je dan, met je nieuwe, supersnelle glasvezelverbinding met 1000/1000 aan snelheid, zet je je VPN aan en haal je nog 50 megabit terwijl je latency van 5ms direct naar 69 schiet.
Doe jezelf en je geliefden een plezier, leg geen VPN onder die boom π§βπππ
No keyboard detected. Press F1 to continue.