Aankoopadvies Denon CEOL RCD-N12DAB

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MatthijsZ
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 29-03 07:20
Wij zitten te denken aan de Denon CEOL RCD-N12DAB. Deze zal dienst doen als cd-speler, streamer (Spotify, PlexAmp, Apple Music) en als versterker voor de tv (via ARC).
Wat mij aantrekt is dat het niet zo’n bakbeest is. Deze valt hopelijk leuk weg in het interieur als een soort stereo-set.

Ik denk aan de Dali Spektor 2 set als mooie entree in de wereld van speakersetjes.
Wellicht dat het nog een keer uit wil breiden met een HEOS speaker in de keuken (ik geloof dat dat kan?).

Tezamen is dat 783 euro. Best een boel geld.
Ik lees online goede dingen over deze DENON, maar hebben jullie misschien nog alternatieven of andere zaken waar ik aan moet denken?

(Een eerdere versie, de n10, is 160 euro goedkoper. Maar geen HDMI en Dab+)

https://www.hifiklubben.n...eksysteem/denrcdn12dabwh/
https://www.hifiklubben.n...idspreker/dalispektor2wh/

[ Voor 4% gewijzigd door MatthijsZ op 24-12-2024 17:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pimlie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12:15
@MatthijsZ
  • De N12 heeft geen mogelijkheid om per input een versterking/db niveau in te stellen noch onthoudt hij het volume per input. Dit zorgt ervoor dat als je via de N12 naar de tv luistert en het volume harder hebt gezet zodat je de stemmen goed kan verstaan, en je zet bv de volgende dag de N12 weer aan om naar radio/cd te luisteren dan staat het volume nog altijd hard waardoor je elke keer toch weer even kan schrikken. Wellicht is dit bij meer apparaten het geval en/of kan op sommige TV's een hdmi/arc volume apart ingesteld worden, maar bij ons valt het verschil in volume tussen radio/cd en tv/arc op de N12 dus heel erg op.
  • Je kan geen DAB voorkeuze zenders programmeren, gaat volgens Denon Support ook niet gebeuren. Dat kan vervelend zijn als je vaak schakelt tussen radio stations. Je kan dus alleen van DAB station naar DAB station navigeren door eigenlijk opnieuw te scannen. De N12 heeft schijnbaar geen geheugen voor alle beschikbare DAB zenders (ook via de API is zo'n lijst niet beschikbaar).
  • Luister goed naar de luidsprekers die je hebt uitgezocht en beslis van te voren of je vooral goede muziek of bv vooral goede/heldere stemmen wilt horen (voor TV/series). De N12 heeft niet super uitgebreide (audio) instelmogelijkheden, en er kunnen grote verschillen zijn tussen de boekenplank luidsprekers. Zijn zelf voor de BW 607 + sub gegaan, vnl omdat bij deze speakers stemmen / hoge tonen helderder klonken naar mijn idee dan bij de Dali's en anderen. Maar daardoor mistte hij wel wat lage tonen, dus vandaar de sub erbij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MatthijsZ
Bedankt @pimlie !
Knullig van de DAB+. Zelfs de goedkoopste setjes kunnen dat… Maar we verwachten niet maar dab te luisteren, eigenlijk.

Goede suggestie om eerst te gaan luisteren!!

Ben je verder wel tevreden met het ding?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pimlie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12:15
MatthijsZ schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 17:48:
Bedankt @pimlie !
Ben je verder wel tevreden met het ding?
Ja zeker, maar voor jou zal dat vooral afhangen van hoe kritisch je zelf bent. Naar mijn idee is de N12 een echt in-stap consumer setje, wel met een redelijk goede prijs / kwaliteit verhouding maar dus ook met een aantal eigenaardigheden (vooral als je andere Denon producten gewend bent).

Als je 1) zelf erg kritisch bent op gebruiksgemak of 2) je jezelf als een audiofiel beschouwt of 3) als je een full-size Denon product uit bv de X-serie gewend bent, bedenk dan van te voren goed welke gebruiksfeatures voor jou echt belangrijk zijn, ga dat testen in de winkel en maak dan de afweging of de prijs/afmetingen van de N12 opwegen tegen het gebrek aan features van grotere/full-size producten. Want het kan heel goed zijn dat dat ene kleine dingetje waar je aan gewend bent en niet meer over nadenkt met de N12 simpelweg niet kan. Iets kleins(?) bij mij was bv de OSD die mist op de N12 via hdmi, daar had ik niet eens over nagedacht dat een apparaat wel hdmi/earc ondersteunt maar dan geen OSD zou kunnen hebben :|

De N12 is 'goed genoeg' waar we hem gebruiken omdat we daar ook vooral een klein apparaatje wilde hebben. Maar ik heb zelf ook nog een X-serie receiver en in vergelijking daar mee zou ik zelf de N12 zeker niet als enige radio/versterker willen hebben.

[ Voor 4% gewijzigd door pimlie op 24-12-2024 18:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MatthijsZ
@pimlie Nogmaals bedankt voor de uitgebreide reactie!

Wij vallen duidelijk in het segment "instap consumer". We wonen ook in een rijtjeswoning uit de jaren '30, dus we gaan de buren ook niet lastig willen vallen met een enorme speakerset.

Voor ons zal het wél de enige radio/versterker worden. De X-serie is een stuk imposanter, maar ik vermoed dat we de extra features niet gebruiken (we hebben op de tv een AppleTV en Switch aangesloten, die zullen met de ARC terug naar de N12 gaan dus extra HDMI niet nodig, we zijn niet zo audiofiel dat we Atmos of 5.2 oid nodig hebben). De OSD is niet zo erg als het mist, als we liefst wel de volume van de N12 kunnen aanpassen via de afstandsbediening TV.

Ons verhaal is dat we een Apple HomePod hadden uitgeprobeerd in de kamer, en dat wel écht een stapje omhoog was van onze soundbar (een Sony). Maar de HomePod kan niet aangestuurd vanuit Android en is er maar één.

Voor ons is de afweging nu dus goed geluid (waarbij ons referentiepunt voor goed dus de HomePod is), in een kleine vormfactor.
De CD-speler vind ik persoonlijk een mooie toevoeging, omdat we best wat CDs hebben en we merken dat we die sneller aanzetten dan Spotify. De kinderen leren zo ook wat meer te "denken" aan muziek.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dmantione
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 00:17

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Ik heb een nieuw thema van deze discussie gemaakt, het is een iets te grote discussie voor het thema over Denon-ervaringen en Aankoopadvies is sowieso het betere forum hiervoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MatthijsZ
Oei, we zijn in de winkel gaan kijken en de N12 is wel een flink bakbeest.
Inmiddels zijn we over en hebben we de CD-speler laten varen als eis.
Tevens hebben we besloten de Oberon 1 als speaker te nemen ipv Spektor 2 (ook ivm grootte).

Daarmee komen we nu uit op de volgende opties voor versterker:
  • Bluesound Powernode Edge (N230) Zwart
  • Denon Home Amp
  • Sonos Amp
De Sonos Amp is ook aantrekkelijk, maar we vinden het minder uitbreidbaar als we in de toekomst “niet Sonos” willen. De Powernode en Denon zijn wat dat betreft minder een lock-in in systeem.
Ook in overweging was de SA2, maar die is afgevallen ivm gebrek ethernet (en heel druk wifi in onze omgeving).

Hoe kiezen we nu tussen de Powernode en Denon?
Wat klinkt het beste, wat is toekomstbestendig? Waar zijn problemen mee?
Wat zijn jullie ervaringen met beide?
Of moeten we toch naar de Sonos?

(we gaan het nog steeds vooral gebruiken voor muziek-streaming en tv, in een kleine woonkamer.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KernelPanic
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 04-05 23:14
Ik zou dan nog de Wiim Amp willen aanraden, uitstekende app en streaming kwaliteiten. Veel ontwikkeling en updates.

Klein en voldoet aan je eisen lijkt me. Heb zelf de Ultra maar dan met een losse amp (Fosi v3)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MatthijsZ
Die voldoet ook 100% aan de eisen. Maar niet bij HifiKlubben te koop, waar ze de Oberon speakers juist weer goedkoper hebben dan bij Stassen waar de amp te koop is :D

Daarmee wordt het in totaal:
827 voor Wiim
898 voor Powernode Edge

Uiteraard kan ik het ook los aanschaffen, dat is het voordeel van losse elementen.

De versterkers zijn dan wel in prijs verschillend:
369 voor Wiim
566 voor Powernode

Maar de Wiim heeft bij Whathifi minder goede reviews. Jij bent er wel tevreden mee @KernelPanic?
Heb je ook ervaring met de Denon of Powernode?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KernelPanic
Zou niet bang zijn om los te shoppen zeker voor het prijsverschil.

Voor de WiiM kan je ook naar de review van ASR kijken:
https://www.audiosciencer...g-amplifier-review.52372/

Persoonlijk ben ik nooit een Bluesound fan geweest maar dat is puur persoonlijk, er zullen genoeg mensen zijn die het tegenovergestelde zeggen. Met beiden zal je geen miskoop doen denk ik.

Voor mij was de belangrijkste overweging om voor WiiM te gaan omdat ik al diverse (niet slimme) versterkers zowel groot als klein had staan, deze waren makkelijk uit te breiden door er een WiiM achter te gooien (mini/pro/ultra) zodat ik door mijn huis hetzelfde systeem met multiroom audio heb.

Qua speakers kan je ook altijd goed 2e hands shoppen je koopt veel speaker voor relatief weinig geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 05-05 22:32

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Als ik moest kiezen tussen
Bluesound Powernode Edge (N230) Zwart en
Denon Home Amp, ging ik voor de eerste - en dat terwijl ik zelf met Denon draai.
De Denon heeft weliswaar betere specs en meer aansluitingen, maar is sterk afhankelijk van de heos app en dus van je smartphone. Dat kan afhankelijk van je eigen voorkeur een voordeel of nadeel zijn.

Wel hebben ze beiden een subwoofer aansluiting. De Denon heeft aparte analoge en digitale aansluitingen, de powernode heeft beide gecombineerd in 1 via een 3,5mm aansluiting.
Qua versterking maken ze elkaar niet veel icm de beoogde Dali's. De Denon heeft weliswaar een zwaardere versterker, maar dat ga je niet merken.

[ Voor 8% gewijzigd door The Eagle op 02-01-2025 17:57 ]

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MatthijsZ
Bedankt beide. @The Eagle: waarom stel je de Powernode voor? Zoals ik begrijp moet je beide Powernode en Denon met de app aansturen?

Edit: qua aansluitingen gebruiken we denk ik alleen de HDMI en speakers. En misschien de usb voor mijn muziekcollectie (gaat nu via Plex)

[ Voor 34% gewijzigd door MatthijsZ op 02-01-2025 18:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KernelPanic
Voor de diverse streaming diensten zou ik ook niet voor denon gaan, de HEOS app is dan toch meh wat mij betreft. Heb zelf een Denon 3800H maar voor streaming gebruik ik Wiim/Chromecast die dan achter op de Denon zit aangesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Klopt, app aanstuurbaar. Maar als ik ga kijken bij de specs ondersteunt de Denon die streaming services alleen via de heos app, terwijl de bluesound gewoon Spotify connect en andere diensten aan boord heeft. De Denon zit een heel ecosysteem omheen, je moet virtueel een luidspreker aanmaken en daar dan via Spotify naar streamen iirc.
Bij de bluesound pak je de streaming app van je keuze en point je rechtstreeks naar de bluesound.
Bovendien nog een aantal andere serieuze (maar voor jou niet relevante punten als Roon compatibiliteit) die mij doen denken dat de bluesound het meer volwassen product is.

Al zal er met de Denon niks mis zijn. Maar zeker voor een gebruiker die gewoon muziek wil moet je het ook gewoon simpel houden :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MatthijsZ
Gebruiksgemak gaat voor ons voorop inderdaad.

De WIIM is wat gemak betreft ook een goede optie, maar de reviews die ik lees stellen de n230 vaak wel merkbaar boven de WIIM qua geluid.

Dan zit ik met Powernode n230+oberon1 samen op 900 euro. Eenmaal, andermaal…

Iemand nog laatste opmerkingen over wel/niet doen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Bij de verkoper aangeven dat je twijfelt tussen de gebruiksvriendelijkheid van beiden, en of je dat kunt testen. En zo niet, of ie terug kan als ie niet bevalt.
Beetje hifi winkel werkt daar gewoon aan mee, zeker als ze ook webwinkel doen (gaat dan als tweede kans).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MatthijsZ
Dom. De n130 is alleen een streamer

Hmmm, er is de n130 die nog als outlet te krijgen is voor de helft van de prijs van n230.

Mis ik daar nog iets aan? Ik geloof dat hij zelfs beter is?

[ Voor 13% gewijzigd door MatthijsZ op 03-01-2025 11:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KernelPanic
Ik zou oppassen voor de "het kan altijd beter" val met name in audio land heb je dat heel veel.

Maak een keuze en wees er blij mee waarschijnlijk kan je het verschil onderling niet eens horen, met luidsprekers van duizenden euro's eventueel. In deze budgetten zou ik zeggen de luidspreker bepaalt grotendeels je geluidservaring.

Kan het altijd beter vast wel maar zal je het verschil horen ik betwijfel het :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MatthijsZ
Ik ben ook heel blij dat ik eruit ben 😅

Was een flinke puzzel, maar hebben nu de n230 met Oberon 1. Klinkt geweldig.

Enige nadeel is dat de tv HDMI-arc niet goed werkt met onze Panasonic. Werkt soms wel, soms niet. Dat was met de Sony soundbar ook al. Dus ligt aan de tv :(
Gelukkig kijken we eigenlijk uitsluitend via Apple TV en die kan via AirPlay.
Maar anders toch maar TOSLINK (of andere tv 😅)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KernelPanic
Gefeliciteerd met je aankoop ;)

Hdmi kabel al eens vervangen? Of heb je dezelfde kabel hergebruikt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Panasonic is altijd een beetje vreemd geweest met zijn hdmi en cec implementatie. Dua dat bevreemd me niet. Die TV zal ook al behoorlijk oud zijn vermoed ik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MatthijsZ
Tv is behoorlijk oud inderdaad 😅
En inmiddels drie HDMI kabels geprobeerd…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Als dat ding 10+ jaar is kan het zelfs qua energieverbruik uit om een nieuwe te kopen. Check de specs maar ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MatthijsZ
Het idee vind ik leuk, maar ik meet het verbruik met een HomeWizard plug en is krap 2,5 kWh per maand. Dat kan niet uit. Tv is wel richting 10 jaar oud…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

MatthijsZ schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 18:24:
Het idee vind ik leuk, maar ik meet het verbruik met een HomeWizard plug en is krap 2,5 kWh per maand. Dat kan niet uit. Tv is wel richting 10 jaar oud…
Dat weet jij, dat weet ik, maar dat weet de WAF niet ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MatthijsZ
Mijn vrouw wil liever de tv anders dan ik 😅
Inmiddels via toslink aangesloten. Dat gaat ook prima, alleen de volume niet…
Pagina: 1