Wat te doen met haard?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoudeAardbei
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 03-05 08:13
Hi Tweakers!

Wij zitten een beetje in dubio wat we met ons te verkrijgen huis gaan doen qua haard.
Het is nu een open haard, volgens de folder uit 1977 wel met een fantastisch rendement tov een 'normale haard' :+

Het vervangen van de open haard door een nieuwe haard alleen lijkt me economisch onverantwoord, aangezien de ombouw echt niet nog 15 jaar gaat blijven zitten. We zouden wel graag weer een haard willen hebben (zolang het nog mag).

Vooral de ombouw is echt een monsterlijk groot ding, maar ik vrees dat alles er uit moet als we die gaan laten verwijderen. De ombouw zit in de muur verzonken zag ik op de bouwtekeningen.

Ik kom er niet helemaal uit wat we moeten doen, jullie nog ideeen? O+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LBkPEB65FraqJE7NNCHjobD6GRw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/4Xb7tQ5munGiTFArxYCRINK9.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f8N6t22Cv9i8p2zoock_U-tvHiE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/bEWJpBdKIu926KZkhmPm9a8L.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08:21
Dat hang toch gewoon af van je smaak, je wensen en je budget?
Ik zou die schouw afbreken, slank maken, stuc erop en een mooie 3-zijdige gashaard plaatsen.
Hout stook is leuk voor jezelf maar irritant voor de rest van de buurt en je hebt een hoop onderhoud/schoonmaak werk.

Afhankelijk van hoe goed de woning geïsoleerd is, is een houtkachel vaak ook behoorlijk overkill en ze ijlen na als een gek. Een gashaard heeft dat ook niet.
Als je geen gas wilt kan je hem nog ombouwen naar zo’n gel haard of andere technieken zoals bio ethanol of je haalt hem weg en laat de rest van het rookkanaal zitten om kosten te besparen.

[ Voor 39% gewijzigd door GeeMoney op 24-12-2024 22:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoudeAardbei
GeeMoney schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 22:06:
Dat hang toch gewoon af van je smaak je wensen en je budget?
Fair enough :) Moet er vooral wat moderner uit gaan zien.
Was vooral op zoek naar ideeën waar ik nog niet aan had gedacht.
GeeMoney schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 22:06:
Ik zou die schouw afbreken, slank maken, stuc erop en een mooie 3-zijdige gashaard plaatsen.
Hout stook is leuk voor jezelf maar irritant voor de rest van de buurt en je hebt een hoop onderhoud/schoonmaak werk.
Dank voor de input; gas gaat direct de deur uit. Wellicht is een sfeerhaard ook zo gek nog niet.
Ombouw naar bio-ethanol is ook nog het kijken waard, thanks!

[ Voor 4% gewijzigd door KoudeAardbei op 24-12-2024 22:11 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JdM
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 02-05 23:40

JdM

Humbled

Constructeur erbij en kijken of alles eruit kan. Kans is aanwezig dat de schoorsteen op het dak rust op de constructie. Dat is niet erg, maar dan moet alles worden verwijderd van bovenaf en maak je vervolgens een nieuw rookkanaal als je alles weg wil hebben. Op het dak dan iets verzinnen voor een nieuwe schoorsteen, of naar een dubbelwandige pijp die op het dak uitkomt. Je hebt mooie schoorstenen die een dubbelwandige pijp "wegwerken" als je dat niet mooi zou vinden en die 'zelfdragend" zijn.
Denk dat hierbij dan ook de vraag is wat je eraan wil uitgeven.

Ik ga er vanuit dat die schouw dus dragend is. Dan is goedkoopste meestal om een buis in het rookkanaal te laten maken, mits dat een beetje recht naar boven loopt. Dan kun je vervolgens beneden een fatsoenlijke inbouwhaard plaatsen met een rendement van +75%. Je behoudt dan alleen die schouw beneden en dat lijk je niet te willen.
Kan ook zonder buis te plaatsen, maar dan moet het rookkanaal nog in goede staat zijn.
Zoek er dus gerust een professional bij die mee inspecteert.

Ik wilde nog zeggen: in before "houtstook is slecht", maar net te laat :+

[ Voor 7% gewijzigd door JdM op 25-12-2024 12:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KoudeAardbei
JdM schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 22:13:
Constructeur erbij en kijken of alles eruit kan. Kans is aanwezig dat de schoorsteen op het dak rust op de constructie. Dat is niet erg, maar dan moet alles worden verwijderd van bovenaf en maak je vervolgens een nieuw rookkanaal als je alles weg wil hebben. Op het dak dan iets verzinnen voor een nieuwe schoorsteen, of naar een dubbelwandige pijp die op het dak uitkomt. Je hebt mooie schoorstenen die een dubbelwandige pijp "wegwerken" als je dat niet mooi zou vinden en die 'zelfdragend" zijn.
Denk dat hierbij dan ook de vraag is wat je eraan wil uitgeven.

Ik ga er vanuit dat die schouw dus dragend is. Dan is goedkoopste meestal om een buis in het rookkanaal te laten maken, mits dat een beetje recht naar boven loopt. Dan kun je vervolgens beneden een fatsoenlijke inbouwhaard plaatsen met een rendement van +75%. Je behoudt dan alleen die schouw beneden en dat lijk je niet te willen.
Kan ook zonder buis te plaatsen, maar dan moet het rookkanaal nog in goede staat zijn.
Zoek er dus gerust een professional bij die mee inspecteert.

Ik wilde nog zeggen "in before" houtstook is slecht, maar net te laat :+
Als het goed is is het niet dragend, geen idee waar het gedeelte boven de haard van is gemaakt maar het is in ieder geval geen steen volgens de bouwtekening.

Ik denk dat het er dus compleet uit kan beneden zonder al teveel ellende, maar dat moet inderdaad een constructeur gaan bekijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 06:51
Alles weg, leuk houtkacheltje kopen, Afbeeldingslocatie: https://dovrefire.com/wp-content/uploads/2024/10/SAGA101-18-1280x1536.jpg
https://dovrefire.com/nl/product/saga101/ nieuwe pijp erin en klaar.

[ Voor 31% gewijzigd door No Hands op 24-12-2024 22:22 ]

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
De schuine schoorsteen is ook typisch jaren 70. Dat zal wel van steen zijn, achter de ombouw.

Inderdaad is een haard op bijvoorbeeld propaan een optie. Een sierhaard kan ook gewoon op elektriciteit.
Dat vervuilt de lucht niet zo met roet, fijnstof en stank en is veel beter voor de longen en hart en vaatstelsel. Niet alleen voor de buren maar ook voor mensen die in woonkamer aanwezig zijn.

Het rookkanaal goed afsluiten en isoleren is beter voor het energieverbruik, dan stook je niet voor de vogeltjes. Een brandhaard heeft een zuurstof bron nodig, en meestal komt dat uit de kamer. Ik zie bij het raam op de achtergrond geen dauerluft. Is dat er elders wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jarno
  • Registratie: Augustus 2004
  • Nu online
Als je geen zin hebt om te slopen en wat meer rendement zoekt kan je altijd nog een houtkachelcassette erin schuiven. Geen populaire mening in verband met houtstook, dat weet ik 😉
Pagina: 1