Cat6 keystone/wandcontactdoos

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhpwolf
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 23-05 14:58
Hoi allen,

ik ben van plan om meerdere cat6 kabels te trekken vanaf de meterkast door de buizen naar de slaapkamers.
In de muur wil ik een wandcontactdoos met daaraan rj45 connectors om zo dan met patchkabels verder te gaan. Nu lees ik dat je het beste keystones kan gebruiken. Ik heb bij een paar sites gekeken en kwam een aantal wandcontactdozen tegen en vroeg me af of deze hetzelfde werking heeft als een keystone.
Hier volgen een paar fotos, alvast bedankt voor de reacties:

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/HqPVxmp/Screenshot-2024-12-24-195717.png

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/GHdkwVv/Screenshot-2024-12-24-195728.png

Beste antwoord (via mhpwolf op 25-12-2024 00:58)

• OverTheTop
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 01:59
Zo'n ding werkt precies hetzelfde als een keystone. Wel heb je hiervoor een speciaal punchapparaaat nodig om de draadjes in de klemmetjes te bevestigen.
Keystones zijn vaak 'toolless'; die moet je dan met een gewone tang dichtknijpen om de adres te verbinden.
Beide systemen hebben dus zo hun voor- en nadelen.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +3 Henk 'm!

• OverTheTop
Zo'n ding werkt precies hetzelfde als een keystone. Wel heb je hiervoor een speciaal punchapparaaat nodig om de draadjes in de klemmetjes te bevestigen.
Keystones zijn vaak 'toolless'; die moet je dan met een gewone tang dichtknijpen om de adres te verbinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhpwolf
OverTheTop schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 20:19:
Dat maakt het dan een heel stuk duidelijker voor mij, bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 2158854

Let er op dat je de B-kleurcodering gebruikt.
De A-codering is voor in de VS.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• OverTheTop
Het maakt in principe niet uit welke codering je gebruikt; zolang je aan beide kanten maar dezelfde gebruikt. Maar aangezien het gebruikelijk is om in europa de B versie te gebruiken, is dat wel het meest handig als er later ooit nog iemand aan de bekabeling moet prutsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhpwolf
Anoniem: 2158854 schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 22:04:
Bedankt voor de tip 😀.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyriel85
  • Laatst online: 21:54
OverTheTop schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 20:19:
Qua speciaal gereedschap valt het wel mee lijkt me; ziet er vergelijkbaar uit als de binnenkant van een patch paneel. Heb daar de kabels met de niet scherpe kant van een stanleymes in geduwd, dat werkt prima.

Ryzen 5 3600 - MSi B450proVDH Max - AMD 6800XT - 16 GB Hyperx Predator

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mhpwolf
Had eigenlijk nog 1 kort vraagje, enig idee welke cat6 kabel ik het beste kan nemen? Met stugge kern voor het trekken van de kabel, denk dat ik met 50 meter wel genoeg heb, budget is ongeveer 50 euro. Kwam deze tegen: https://www.sandervunderi...tp-kabel-cat-6-7965e.html

Er staat 100% koper wat mij het beste lijkt voor een netwerkkabel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• J33P33
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 00:14
mhpwolf schreef op woensdag 25 december 2024 @ 17:56:
Had eigenlijk nog 1 kort vraagje, enig idee welke cat6 kabel ik het beste kan nemen? Met stugge kern voor het trekken van de kabel, denk dat ik met 50 meter wel genoeg heb, budget is ongeveer 50 euro. Kwam deze tegen: https://www.sandervunderi...tp-kabel-cat-6-7965e.html

Er staat 100% koper wat mij het beste lijkt voor een netwerkkabel.
Voor door de muur/buizen inderdaad stugge (solid) kern en 100% koper. Jouw gelinkte kabel is prima hiervoor, heb ikzelf ook gebruikt en werkt prima.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
@mhpwolf Hoe ga je de andere kant aansluiten? Netste manier is een patchpanel waarop je ze op eenzelfde wijze puncht. En vanaf daar met standaard CAT6 kabels (dus met RJ45-plugjes eraan) naar een switch.

Je kán ook direct RJ45 op die stugge kabel bevestigen, maar dat is a) meer gedoe en b) heiligschennis op GoT (al werkt het in de praktijk meestal prima) ;)

Trekken van de kabels doe je trouwens het beste met een trekkous. Daarmee voorkom je schade aan de kabels/aderparen.

[ Voor 14% gewijzigd door sOid op 27-12-2024 12:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhpwolf
sOid schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 12:09:
@mhpwolf Hoe ga je de andere kant aansluiten? Netste manier is een patchpanel waarop je ze op eenzelfde wijze puncht. En vanaf daar met standaard CAT6 kabels (dus met RJ45-plugjes eraan) naar een switch.

Je kán ook direct RJ45 op die stugge kabel bevestigen, maar dat is a) meer gedoe en b) heiligschennis op GoT (al werkt het in de praktijk meestal prima) ;)

Trekken van de kabels doe je trouwens het beste met een trekkous. Daarmee voorkom je schade aan de kabels/aderparen.
Hoi, ik ga inderdaad een patchpaneel plaatsen zoals jij al aan geeft, dus router>switch>patchpaneel. Trekkous wist ik niet, dat zou inderdaad beter zijn om te gebruiken, ik ga eens even kijken wat een trekkous is :*) . Bedankt voor de tip.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tacoos
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23:49

Tacoos

i am i

Ik heb voor de onderstaande oplossing gekozen:
Gira inzetramen voor keystones:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1ULXITOWbAOWV4iGftuee7XFePU=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/my40SD4qmqHCVpvMmk9hvUUr.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xeyS3FJ4La8PcEK6aHSVfDe-Mw4=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():gifsicle():strip_exif()/f/image/R6CjDBKnMFsVr4lqQmvMwvMN.gif?f=user_large

Doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 27-05 12:48

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

Ik gebruik altijd deze:
https://www.sandervunderi...el-cat-6-afgeschermd.html

Zijn degelijk, volledig afgeschermd en klikken heerlijk in elkaar.

Wel Punchdown tool nodig

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19:14
Anoniem: 2158854 schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 22:04:
:? Daar gebruiken ze hetzelde als hier. ;)
Het maakt helemaal niet uit of je A of B gebruikt, zolang je maar overal dezeflde gebruikt.
(en dan nog is het niet eens zo'n probleem als je die A en B door elkaar gebruikt: vrijwel alle switches die de afgelopen 20 jaar verkocht zijn kunnen overweg met cross-kabels)

De A en B zijn ooit bedaht om de mogelijkheid te hebben om je cross-kabels te maken met de vaste bekabeling. Een overblijfsel uit de begindagen van ethernet over UTP.

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhpwolf
Bedankt voor de tip, welke afdekraam gebruik jij, ook van gira? Want bij mij in de huis heb ik afdekplaatjes van het merk niko en weet dus niet of ik zomaar kan combineren, ben bang dat dan iets niet gaat passen ofzo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 27-05 12:48

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

Die ik boven heb gepost zijn compatible met gira afdekramen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhpwolf
AtomicShockwave schreef op zondag 29 december 2024 @ 16:44:
Die ik boven heb gepost zijn compatible met gira afdekramen
Thanks.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tacoos
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23:49

Tacoos

i am i

mhpwolf schreef op zondag 29 december 2024 @ 16:13:
[...]

Bedankt voor de tip, welke afdekraam gebruik jij, ook van gira? Want bij mij in de huis heb ik afdekplaatjes van het merk niko en weet dus niet of ik zomaar kan combineren, ben bang dat dan iets niet gaat passen ofzo.
Zo te zien is deze combi van Niko compleet wat je dan wil:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/exbgxrM0Xc_mMFaWpOmIFdiODk4=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/nXI5ViotdDzePe6CFzZqlN2k.png?f=user_large

Doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhpwolf
Bedankt, ik ga het checken.
Pagina: 1