Aerohive setup

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• manman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08-07 13:34
Sinds een tijd heb ik Aerohive AP's in gebruik, de AP130 en AP230. Deze hangen aan een non-managed PoE switch, die weer met 1 poort aan de LAN zijde van m'n Odido modem hangt.

Onlangs heb ik een Aerohive SR2208P switch gekocht en AP250's. Aangezien al het verkeer uiteindelijk door 1 LAN poort van m'n Odido modem gaat, een Zyxel DX5401-B1, vroeg ik me het volgende af:

1) Kan ik de Zyxel er helemaal tussenuit halen en gebruikmaken van de firewall van Aerohive? Dan zou ik de WAN poort van de SR2208P aansluiten op de PON converter. Of is de SR2208P daar niet geschikt voor en moet ik er nog een router tussen hebben?

2) Indien er nog een router tussen moet en ik wil met VLAN's werken voor intern gebruik, gasten en IoT apparaten, maak ik die VLAN's dan aan in Aerohive of al in de router?

3) Als ik een router nodig heb, voldoet de Zyxel dan, of raden jullie een andere aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Die switch heeft geen WANpoort. Dus je zult sowieso iets van een router nodig hebben. Tenzij er iets is dat je wilt doen dat die Zyxel niet kan, dan zou ik die gewoon houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• manman
Het zijn inderdaad twee uplink poorten, die zijn dus niet als WAN poort in te zetten? Is het Zyxel modem zo in te richten dat hij puur doorgeefluik is en dus de DHCP en Vlans aan de aerohive kant gemaakt worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 09:33

nelizmastr

Goed wies kapot

manman schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 23:41:
Het zijn inderdaad twee uplink poorten, die zijn dus niet als WAN poort in te zetten? Is het Zyxel modem zo in te richten dat hij puur doorgeefluik is en dus de DHCP en Vlans aan de aerohive kant gemaakt worden?
Daarvoor heb je uiteindelijk een router voor nodig en niet een switch. DHCP wordt immers niet op laag 2 gedaan, waar een switch opereert.

Je zult dus nog steeds op zoek moeten naar een router die je voor je Aerohive setup kunt zetten. Met die router kun je de Zyxel geheel vervangen (mits je geen vaste telefonie afneemt, dan is de Zyxel verplicht of je moet porteren naar een VOIP provider).

Afhankelijk van je internetlijnsnelheid is er keuze genoeg waarmee je VLAN’s kunt maken. Ubiquiti en Mikrotik komen hiervoor veel voorbij, maar je kunt ook kijken naar Draytek, Zyxel of de grote merken zoals Cisco, Fortinet, Sophos e.d. Ook zelfbouw met Opnsense of Pfsense kan natuurlijk prima.

Ligt aan je budget, kennis/leergierigheid en eisen.

I reject your reality and substitute my own

• manman
Had al een beetje een voorgevoel, maar jammer dat een L3 switch niet voldoende is. Het Zyxel modem lijkt niet de mogelijkheden te hebben om verschillende VLAN's aan te maken, dus die valt dan ook af lijkt me.

Als ik dan in hetzelfde merk wil blijven, wat handig zou zijn, omdat alles dan te beheren is de Aerohive/Extreme Networks cloud, dan moet ik op zoek naar een tweedehands XR600P (https://docs.aerohive.com...nt/hardware/br/xr600p.htm) of XR200P (https://docs.aerohive.com...nt/hardware/br/xr200p.htm) denk ik?

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 09:33

nelizmastr

Goed wies kapot

Ligt aan je internetabonnement. De throughout van de XR600P is maar 600Mbps, dat is niet heel werelds anno 2024. Hebben ze geen router met netjes line rate doorvoer met firewalling?

Overigens geen inhoudelijke kennis van deze producten, ik werk professioneel alleen met Sophos en Fortinet.

I reject your reality and substitute my own

• manman
Ai, dat gaat hem dan ook niet worden idd. M'n abbo is 1Gbps, dus dat zou erg jammer zijn van de verloren bandbreedte. Anders gaat dat hele Aerohive spul toch maar de deur uit en ga ik m'n volledige thuisnetwerk met bijvoorbeeld Ubiquiti opbouwen, zijn denk ik wat meer Tweakers te vinden die me daarin ook kunnen helpen ;-)

• manman
Waar had je trouwens gelezen dat hij 600Mbps doorvoersnelheid heeft? De WAN poort is 1Gbps namelijk:
" Two 10/100/1000-Mbps Ethernet WAN ports (ETH0 and ETH1) act as WAN interfaces, are compatible with 10/100/1000Base-T/TX, and automatically negotiate half-and full-duplex connections with the connecting device. These ports are auto-sensing and adjust to straight-through and crossover Ethernet cables automatically. Use the yellow Ethernet cable that ships with the device to connect your router from the WAN port to a cable or DSL modem or other Internet device."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChaserBoZ_
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 06-09 18:10
manman schreef op donderdag 26 december 2024 @ 23:29:
Waar had je trouwens gelezen dat hij 600Mbps doorvoersnelheid heeft? De WAN poort is 1Gbps namelijk:
[...]
Dat ie link ziet op 1 Gbps betekent niet dat ie ook alles bij kan houden op die snelheid. Routeren & nat vragen resources van de routers cpu & geheugen.

'Maar het heeft altijd zo gewerkt . . . . . . '

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08:42
Ben je niet beter af om wat je nu hebt te verkopen en vervolgens iets meer "main steam" in huis te halen?

De fabrikant is inmiddels al bijna 6 jaar op de fles, dus je blijft altijd achterlopen.

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• manman
De xtreme Networks cloud werkt op zich prima, maar het lastige is wel dat nieuw spul niet te betalen is en tweedehands dus al snel teveel achterloopt qua specs…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• manman
Toch even zitten speuren naar de mogelijkheden van de Zyxel DX-5401-B1 van Odido. Met de firmware van Odido kan je niks instellen, maar volgens de handleiding van Zyxel kan je VLANs aanmaken en "Interface groups", waarbij je per interface group een DHCP server kan aanmaken en een group kan koppelen aan een VLAN als ik de handleiding een beetje volg. Is er iemand die dit wel eens geprobeerd heeft? https://spdl.zyxel.com/DX...0)_UG_V5.15-5.70_Ed17.pdf

Pagina 282 gaat over DHCP servers instellen, pagina 376 over interface groups aanmaken obv VLANs, en pagina 369 over VLANs aanmaken.
Pagina: 1