ramrodwillem schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 14:02:
Afgelopen maandag een gesprek gehad, reden van verlof afschrijven bij ziekte gevraagd.
Draaide als een drol in een pispot met redenen waarom (CAO) , mijn verweer was dat ik geen toestemming heb gegeven en mij ook niet is gevraagd, via juridische zaken FNV dit laten uitzoeken en gezegd wat hij wil zo laten dan ga ik er een zaak van maken of alle onterechte dagen terug boeken. Nog wat moeilijk doen maar uiteindelijk kwam hij met de de woorden" nou laten we het dan maar terug draaien, om een hoop gedoe te voorkomen"
Vandaag zijn alle uren terug geboekt, bizar natuurlijk hoe dit is gegaan en blijf gezien verloop gesprek en zijn reacties sterk het gevoel houden dat pure opzet is geweest, willen scoren bij zijn leidinggevende. Nou ja eindgoed al goed goed begin van het nieuwe jaar.
Ik ben oprecht blij voor je, ik wil alleen even een situatie schetsen vanaf de andere zijde:
Wij zijn 4 jaar geleden gestart als een divisie onder een grotere BV en draaien keer op keer flinke groene cijfers en door de krapte op de arbeidsmarkt hebben wij dit langdurig met beperkte collega’s moeten opvangen.
Één van mijn senior medewerkers heeft zich begin 2024 laten opereren aan een ledemaat, verwachting was ~ 6 weken revalidatie. Contractueel gezien dient hij zijn zakelijk voertuig na 2 maanden terug in te leveren, ik heb hem uitgenodigd voor de paasbrunch en hier hebben wij besproken dat hij naar verwachting rond 1 mei zou terugkeren (langer dan 2 maanden) en dat hij naar mijns inziens de auto gewoon mag bijhouden. 1 mei ontvang ik een bericht dat hij tot 31 mei nog
afwezig zal zijn. Vervolgens krijg ik een bericht dat hij zich in de zomer aan een ander ledemaat laat opereren (collega op leeftijd). Uiteindelijk is hij in oktober gestart met parttime te werken en vanaf medio november terug fulltime te werken. Ik ontzie hem nu nog steeds met fysiek zwaardere werkzaamheden.
Hij heeft een berg vakantieuren die hij deels eind 2024 nog heeft opgenomen en weldra ben ik hem weer een periode kwijt. Ook al is vakantie een recht, je bezorgd onbewust je collega’s in dit soort situaties heel veel onrust.
Zijn rechtstreekse collega had inmiddels een te hoge bloeddruk en hartklachten, planner kon de werkzaamheden niet inplannen etc. en een collega is op vervroegd pensioen gegaan. Inmiddels heb ik 2 extra collega’s aangeworven voor die activiteiten te ondersteunen, een extra planner en de 2de binnendienst start weldra. 2 commerciële kandidaten zijn in gesprek om weldra te starten. Aangezien de senior collega een berg kennis heeft in ons vakgebied, was het initieel de insteek om hem het merendeel van de collega’s te laten opleiden (in functie van nog ~ 1-2jaar tot zijn pensioen afbouwen en kennis overdragen).
M.a.w. ook al heb je gelijk en sta je recht in je schoenen, soms is het verstandig om het ook vanaf de andere zijde te bekijken. Ik ben het gesprek aan gegaan en gevraagd om dit zo goed als mogelijk gezamenlijk te bekijken en waar mogelijk verlofuren uit te betalen.