Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ramrodwillem
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 08:36
Eind 2023 heb ik mijn vakantie en vrije dagen opgegeven en deze zijn goedgekeurd en ingeroosterd.

Vanaf juni 2024 tot december 2024 heb ik iedere week 1 verlof dag per week laten inplannen en dit is dus goedgekeurd en ingepland.

In juli ben ik in de ziektewet terecht gekomen tot op heden, ik zit nu in een Re-integratie traject en verwacht tussen nu en een maand weer 100% aan het werk te zijn, nu blijkt dat de werkgever die geplande vrije dagen heeft afgeschreven van mijn verlof uren. huisarts, bedrijfsarts zijn op de hoogte van mijn ziekte verloop.

Dit lijkt me niet te kloppen of zijn er uitzonderingen dat men dit wel mag doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diederik
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Normaal gesproken krijg je verlofdagen terug bij ziekte, maar er zijn uitzonderingen mogelijk, check je contract.
https://www.abab.nl/legal...lof-ziekte-of-vakantiedag

Edit: belangrijke term: bovenwettelijke vakantiedagen

[ Voor 12% gewijzigd door Diederik op 24-12-2024 15:02 ]

Invoegen doe je zo!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dieks77
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 21:51
Bij langdurig ziek en arbeidsongeschikt is het iets anders. Dan kun je wel degelijk verlof nemen en krijgen en dat afschrijven van het saldo.

Als je ziekte en arbeidsongeschiktheid je verhinderd om van je vrije dagen/vakantie te genieten dan kan de werkgever je niet verplichten deze op te nemem en dus van je saldo af te schrijven.
Dat je werkgever ze zonder verder overleg zomaar afschrijft is zeker niet de bedoeling.

https://www.arboned.nl/nieuws/verzuim-en-vakantie
https://www.arbeidsrechte...e-uitbetalen-ziektedagen/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 08:29
Een open vraag om mee te starten, heb je het besproken met de werkgever/betrokken partij die de vakantieplanning organiseert?

Ik kan mij namelijk heel goed indenken dat de ooit aangevraagde vakantiedagen zonder veel problemen toegekend zijn. En je ziekte separaat behandeld is, zonder hierbij direct te corrigeren. Een beetje afhankelijk van de systemen die gehanteerd worden, bestaat hiervoor namelijk niet altijd een automatische correctie, ook is het niet altijd zo dat dit automatisch gesignaleerd wordt.

Heb je het nog niet gedaan, dan zou ik primair gewoon beginnen met de vraag of het bewust is geweest dat deze dagen van het vakantiesaldo afgeschreven zijn gelet op de tussentijds ontstane situatie, dan wel simpelweg een vergissing betreft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ramrodwillem
Ik ga ook zeker het gesprek hierover aan maar kwam er deze week pas achter hoe het met mijn uren zat. Zal gezien de periode van vakantie wel 1e week volgend jaar worden.

Het is zeker geen vergissing, ik ben bij mijn planner geweest om e.a te vragen of het kopt dat de uren die losse dagen (1 dag in de week) zijn weg geschreven of dat dit een vergissing was, ze vertelde mij dat dit op deze manier is gebeurd op verzoek van de team leider.

Dus ik aan de TL de vraag waarom hij dit zo heeft bedacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drumatiko
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Je kunt dit het beste even navragen bij je vakbond. Los daarvan denk ik dat de vakantiedagen niet afgeschreven hadden mogen worden, zie onderstaande.
Oordeel Hoge Raad: De werknemer wordt beschermd

De Hoge Raad heeft de werknemer op dit punt in het gelijk gesteld. Het doel van de wet is bescherming van de werknemer. Een werknemer die vóór of tijdens een reeds vastgestelde vakantie ziek wordt, behoudt zijn vakantiedagen, zodat hij die op een later moment kan benutten. Er geldt maar één uitzondering, en dat is wanneer de werknemer er schriftelijk mee instemt om vakantiedagen af te boeken. Die instemming moet expliciet worden gegeven op het moment dat duidelijk is dat de vastgestelde vakantie valt in de periode waarin de werknemer door ziekte niet kan werken. De reeds vastgestelde vakantie van de werknemer van 13 mei tot en met 22 juni 2018 gold dus niet als vakantie als de werknemer niet expliciet daarmee heeft ingestemd. Dat de werknemer wel op vakantie is geweest, is volgens de Hoge Raad niet van belang.
Op de website staat meer achtergrondinformatie van de casus.
bron: https://www.boskampwillem...oor-je-geplande-vakantie/

“But all history has taught us the grim lesson that no nation has ever been successful in avoiding the terrors of war by refusing to defend its rights – by attempting to placate aggression.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frieda
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Waar ik werk (en ook bij vorige werkgevers) moet je zelf aangeven dat er gecorrigeerd moet worden als je niet van het verlof gebruik kon maken door ziekte. Dat gaat niet vanzelf. Je kunt tijdens ziekte namelijk ook gewoon wel verlof opnemen voor vakantie, als die vakantie je herstel niet in de weg staat. Meestal moet je dat dan wel binnen hetzelfde kalenderjaar laten corrigeren, dus zou toch even een rondje bellen! Ik weet niet of er een CAO of een personeelshandboek is, maar daar staan dit soort dingen altijd in beschreven.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 05-07 19:37
persoonlijk zou ik mij als ik niet in de problemen zou komen zeer bezwaard voelen om een discussie te starten over vrije dagen terwijl ik ziek geweest was :?
Het nieuwe jaar start binnenkort dus je komt niet in de problemen qua dagen.
Ik zou wel het gesprek aangaan, afhankelijk hoe flexibel ze tijdens jouw ziekte zijn geweest.
Eerst in de trant van: weet je wel dat dit niet juist is :?
dit is het recept om een mogelijk fijne baan op een conflict te laten uitlopen, is dat wat je wil?

Als je niet ziek was geweest was je ook de vrije dagen kwijt geweest. Als ze je normaal behandeld hebben tijdens je ziekte zou ik me kalm houden en hoogstens eerst eens informeel praten met je teamleider over het hoe en wat. Wellicht is het een misverstand, en zoals boven aangegeven had je dit zelf moeten melden.
Zou jammer zijn als door een misverstand de vlam in de pan slaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lolhozer
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online

Lolhozer

Cetero censeo birrum bibendum

ybos schreef op woensdag 25 december 2024 @ 22:39:
persoonlijk zou ik mij als ik niet in de problemen zou komen zeer bezwaard voelen om een discussie te starten over vrije dagen terwijl ik ziek geweest was :?
Het nieuwe jaar start binnenkort dus je komt niet in de problemen qua dagen.
Ik zou wel het gesprek aangaan, afhankelijk hoe flexibel ze tijdens jouw ziekte zijn geweest.
Eerst in de trant van: weet je wel dat dit niet juist is :?
dit is het recept om een mogelijk fijne baan op een conflict te laten uitlopen, is dat wat je wil?

Als je niet ziek was geweest was je ook de vrije dagen kwijt geweest. Als ze je normaal behandeld hebben tijdens je ziekte zou ik me kalm houden en hoogstens eerst eens informeel praten met je teamleider over het hoe en wat. Wellicht is het een misverstand, en zoals boven aangegeven had je dit zelf moeten melden.
Zou jammer zijn als door een misverstand de vlam in de pan slaat.
Dus als de werkgever zich niet aan de wet wil houden moet je het maar gewoon laten zitten?

Lijkt mij niet de bedoeling en ik hoop dat TS jouw advies niet overneemt. En dat jij geen werkgever bent/wordt of iemands zijn leidinggevende wordt...

Waarom? Omdat het kan!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 05-07 19:37
Lolhozer schreef op woensdag 25 december 2024 @ 22:52:
[...]

Dus als de werkgever zich niet aan de wet wil houden moet je het maar gewoon laten zitten?

Lijkt mij niet de bedoeling en ik hoop dat TS jouw advies niet overneemt. En dat jij geen werkgever bent/wordt of iemands zijn leidinggevende wordt...
Ff je leesbril pakken :?

Ik zal het nog even kort voor je samenvatten: ga rustig het gesprek aan om de boel niet te laten excaleren in geval het een misverstand is, of dat hij zelf verantwoordelijk was om dit door te geven.

En ja, persoonlijk zou ik het laten lopen als mijn werkgever tijdens mij ziek zijn flexibel was geweest :Y
(niet van toepassing, werk voor mezelf)

Je zou het niet zeggen maar werkgevers (en/of teamleiders) zijn af en toe net mensen en maken misschien ook gewoon fouten.
Of het is in dit geval een hork, maar dan nog zou ik een mogelijk fijne baan niet direct op het spel zetten om direct vol er in te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lolhozer
  • Nu online

Lolhozer

Zo had ik het niet begrepen, zal aan mij liggen.

Als je een half jaar niet hebt kunnen werken wegens omstandigheden, heb je ook al een half jaar geen vakantie gehad, dat is niet gezond.

Maar wel zijn er al ca 25 vrije dagen afgeschreven van het saldo, waarmee TS verdiende en benodigde vrije tijd van Jan genieten.

Dat er mogelijk een foutje is gemaakt kan en mag, maar om iemand dan te adviseren om zo ongeveer meteen maar je rechten op te geven is zonde.
Als de werkgever/leidinggevende er zo in staan, is de baan misschien wel heel leuk maar de werkgever dus niet.

Waarom? Omdat het kan!!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 05-07 18:28
ybos schreef op woensdag 25 december 2024 @ 22:56:
[...]

En ja, persoonlijk zou ik het laten lopen als mijn werkgever tijdens mij ziek zijn flexibel was geweest :Y
(niet van toepassing, werk voor mezelf)
Wat versta je precies onder 'flexibel zijn tijdens jouw ziekte'? Wat valt er flexibel te zijn als werkgever? Als je werknemer ziek is, dan is 'ie ziek. En na een tijdje komt de bedrijfsarts erbij kijken, maar heb je zeker in de eerste maanden als werkgever niet zoveel te doen met je zieke werknemer. Is niet moeilijk doen over langdurig ziek zijn al 'flexibel zijn' in jouw ogen?

En in je vorige post zei je "Het nieuwe jaar start binnenkort dus je komt niet in de problemen qua dagen", maar hoe weet jij dat? Sowieso gaat het om zo'n 20 vakantiedagen, dus dat is niet niks.

Dat jij daar niet moeilijk over zou doen, mag je zelf weten, alhoewel ik dat wel vrij makkelijk roepen vind vanaf de zijlijn (en dat je voor jezelf werkt laat ook een ander licht schijnen op die opmerking ;)).

The devil is in the details.

• graceful
  • Registratie: Maart 2008
  • Niet online
Zijn het bovenwettelijke vakantiedagen of reguliere vakantiedagen.
Bij bovenwettelijke vakantiedagen bepaald de werkgever.

• Lolhozer
  • Nu online

Lolhozer

graceful schreef op donderdag 26 december 2024 @ 00:02:
Volgens mij klopt dit alleen wanneer dit expliciet is afgesproken in een arbeidsovereenkomst of CAO.

Waarom? Omdat het kan!!

• SirLenncelot
  • Registratie: September 2010
  • Niet online
Heb je op die dagen niet van het verlof kunnen genieten en was je beschikbaar voor werkgever of bedrijfsarts om contact op te nemen? Dan moet je die dagen terugkrijgen van je werkgever.

Maar zoals hierboven al gezegd, software houdt hier vaak geen rekening mee omdat de regel dus veel parameters bevat die ze niet kennen. Mailtje erachteraan naar HR/Leidinggevende en je hebt de dagen zo terug. En als ze daar moeilijk over doen lekker ergens anders gaan werken.

Rijd zo veel of weinig, zo lang of zo kort als je wilt, maar rijd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ramrodwillem
Nog e.e.a uitgezocht, hier was altijd al regelmatig verwarring over, via FNV te horen gekregen dat er in 2023 een uitspraak van de hoge Raad ligt (ECLI : NL: HR : 2023 : 1603) die zegt dat de WERKGEVER , had moet vragen of ik gebruik van deze dagen nog wil/kan.

Software kan ik begrijpen dat die hier geen rekening mee houdt maar ik hoorde van mijn planner dat deze dagen op verzoek van mijn leidinggevende gewoon als genoten moeten blijven staan, is dus een bewuste actie geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EkkeHH
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 30-06 20:54

Als je niet ziek was geweest was je ook de vrije dagen kwijt geweest.
Echter had OP dan van dan vakantiedagen kunnen genieten, i.p.v. ziek thuis te zitten en beschikbaar te zijn voor bedrijfsarts.

Als ze je normaal behandeld hebben tijdens je ziekte zou ik me kalm houden en hoogstens eerst eens informeel praten met je teamleider over het hoe en wat.
Kalm houden lijkt me sowieso verstandig, maar het lijkt een bewuste keuze van de teamleider om de verlofdagen weg te schrijven. Dat lijkt me geen normale behandeling, aangezien het wettelijk niet mag.
graceful schreef op donderdag 26 december 2024 @ 00:02:
Hier staat dat WG bovenwettelijke vakantiedagen mag inzetten bij ziekte, maar alleen als dat van tevoren is afgesproken, bijvoorbeeld in de arbeidsovereenkomst. Lijkt me, aangezien het om 20 dagen gaat, dat dit niet alleen om bovenwettelijke vakantiedagen gaat. Verder is het de vraag of er wat betreft de bovenwettelijke dagen iets is vastgelegd, anders heeft WG daar niets over te bepalen.
ramrodwillem schreef op maandag 30 december 2024 @ 10:29:
Nog e.e.a uitgezocht, hier was altijd al regelmatig verwarring over, via FNV te horen gekregen dat er in 2023 een uitspraak van de hoge Raad ligt (ECLI : NL: HR : 2023 : 1603) die zegt dat de WERKGEVER , had moet vragen of ik gebruik van deze dagen nog wil/kan.
In dit specifieke voorbeeld is de werknemer, met toestemming van de bedrijfsarts, daadwerkelijk op vakantie gegaan. Dat lijkt me een belangrijke nuance die in jouw situatie niet van toepassing lijkt.

[ Voor 49% gewijzigd door EkkeHH op 30-12-2024 11:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ramrodwillem
EkkeHH schreef op maandag 30 december 2024 @ 11:04:
[...]

Echter had OP dan van dan vakantiedagen kunnen genieten, i.p.v. ziek thuis te zitten en beschikbaar te zijn voor bedrijfsarts.

[...]

Kalm houden lijkt me sowieso verstandig, maar het lijkt een bewuste keuze van de teamleider om de verlofdagen weg te schrijven. Dat lijkt me geen normale behandeling, aangezien het wettelijk niet mag.

[...]

Hier staat dat WG bovenwettelijke vakantiedagen mag inzetten bij ziekte, maar alleen als dat van tevoren is afgesproken, bijvoorbeeld in de arbeidsovereenkomst. Lijkt me, aangezien het om 20 dagen gaat, dat dit niet alleen om bovenwettelijke vakantiedagen gaat. Verder is het de vraag of er wat betreft de bovenwettelijke dagen iets is vastgelegd, anders heeft WG daar niets over te bepalen.

[...]

In dit specifieke voorbeeld is de werknemer, met toestemming van de bedrijfsarts, daadwerkelijk op vakantie gegaan. Dat lijkt me een belangrijke nuance die in jouw situatie niet van toepassing lijkt.
Tav het laatste heb je een punt, ik nog eens gebeld met het FNV en duidelijk aangegeven dat het om 1 verlof dag per week gaat dit voor 20 weken lang. Antwoord 1 verlof dag wordt ook als vakantie gezien..., en ik had toestemming moeten geven dat ik akkoord ben met afschrijving van de verlof dagen.

Nou dat heb ik niet dus we gaan het zien hoe men reageert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvdBBBB
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 22:01
Een ander aspect is de geldigheid van de dagen voor het nieuwe jaar, hoeveel dagen mag je er van meenemen? En is ziekte daar een uitzondering op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gertjuhjan
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 02-07 22:31

Gertjuhjan

Software Engineer

Waarschijnlijk ook een onderdeel van dit verlof. Nam je dit verlof op als vakantie of eigenlijk om te zorgen dat je niet zou uitvallen?

Xbox: Gulpener88

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• ramrodwillem
Afgelopen maandag een gesprek gehad, reden van verlof afschrijven bij ziekte gevraagd.

Draaide als een drol in een pispot met redenen waarom (CAO) , mijn verweer was dat ik geen toestemming heb gegeven en mij ook niet is gevraagd, via juridische zaken FNV dit laten uitzoeken en gezegd wat hij wil zo laten dan ga ik er een zaak van maken of alle onterechte dagen terug boeken. Nog wat moeilijk doen maar uiteindelijk kwam hij met de de woorden" nou laten we het dan maar terug draaien, om een hoop gedoe te voorkomen"

Vandaag zijn alle uren terug geboekt, bizar natuurlijk hoe dit is gegaan en blijf gezien verloop gesprek en zijn reacties sterk het gevoel houden dat pure opzet is geweest, willen scoren bij zijn leidinggevende. Nou ja eindgoed al goed goed begin van het nieuwe jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nicklazzz
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 05-07 21:08
ramrodwillem schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 14:02:
Afgelopen maandag een gesprek gehad, reden van verlof afschrijven bij ziekte gevraagd.

Draaide als een drol in een pispot met redenen waarom (CAO) , mijn verweer was dat ik geen toestemming heb gegeven en mij ook niet is gevraagd, via juridische zaken FNV dit laten uitzoeken en gezegd wat hij wil zo laten dan ga ik er een zaak van maken of alle onterechte dagen terug boeken. Nog wat moeilijk doen maar uiteindelijk kwam hij met de de woorden" nou laten we het dan maar terug draaien, om een hoop gedoe te voorkomen"

Vandaag zijn alle uren terug geboekt, bizar natuurlijk hoe dit is gegaan en blijf gezien verloop gesprek en zijn reacties sterk het gevoel houden dat pure opzet is geweest, willen scoren bij zijn leidinggevende. Nou ja eindgoed al goed goed begin van het nieuwe jaar.
Ik ben oprecht blij voor je, ik wil alleen even een situatie schetsen vanaf de andere zijde:

Wij zijn 4 jaar geleden gestart als een divisie onder een grotere BV en draaien keer op keer flinke groene cijfers en door de krapte op de arbeidsmarkt hebben wij dit langdurig met beperkte collega’s moeten opvangen.

Één van mijn senior medewerkers heeft zich begin 2024 laten opereren aan een ledemaat, verwachting was ~ 6 weken revalidatie. Contractueel gezien dient hij zijn zakelijk voertuig na 2 maanden terug in te leveren, ik heb hem uitgenodigd voor de paasbrunch en hier hebben wij besproken dat hij naar verwachting rond 1 mei zou terugkeren (langer dan 2 maanden) en dat hij naar mijns inziens de auto gewoon mag bijhouden. 1 mei ontvang ik een bericht dat hij tot 31 mei nog
afwezig zal zijn. Vervolgens krijg ik een bericht dat hij zich in de zomer aan een ander ledemaat laat opereren (collega op leeftijd). Uiteindelijk is hij in oktober gestart met parttime te werken en vanaf medio november terug fulltime te werken. Ik ontzie hem nu nog steeds met fysiek zwaardere werkzaamheden.

Hij heeft een berg vakantieuren die hij deels eind 2024 nog heeft opgenomen en weldra ben ik hem weer een periode kwijt. Ook al is vakantie een recht, je bezorgd onbewust je collega’s in dit soort situaties heel veel onrust.

Zijn rechtstreekse collega had inmiddels een te hoge bloeddruk en hartklachten, planner kon de werkzaamheden niet inplannen etc. en een collega is op vervroegd pensioen gegaan. Inmiddels heb ik 2 extra collega’s aangeworven voor die activiteiten te ondersteunen, een extra planner en de 2de binnendienst start weldra. 2 commerciële kandidaten zijn in gesprek om weldra te starten. Aangezien de senior collega een berg kennis heeft in ons vakgebied, was het initieel de insteek om hem het merendeel van de collega’s te laten opleiden (in functie van nog ~ 1-2jaar tot zijn pensioen afbouwen en kennis overdragen).

M.a.w. ook al heb je gelijk en sta je recht in je schoenen, soms is het verstandig om het ook vanaf de andere zijde te bekijken. Ik ben het gesprek aan gegaan en gevraagd om dit zo goed als mogelijk gezamenlijk te bekijken en waar mogelijk verlofuren uit te betalen.
Pagina: 1