Zigbee vanaf GSM bedienen

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrbert
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 11:33
Hoi mede tweakers,
Ik ben hier e.e.a. aam het overzetten naar zigbee met homeassistant.

Ik heb al begrepen dat ik schakelaars ook zonder HA zou kunnen bedienen door ze direct te paren aan het geschakelde device. (Handig als HA plat gaat en ik er niet ben om eea te herstellen)
De huisinstallatie heeft nu eigelijk bij alleen maar draadloze schakelaars. Met batterij gevoedde drukknoppen aan de muur,

Maar wat ik me afvraag stel HA met sonoff-stick ligt plat.
Zou er dan toch nog een mogelijkheid zijn om via een andere GSM app de zigbee devices te bedienen?
Met google kan ik niet echt iets vinden en bijna alle verwijst dan naar een HUB/gateway, maar het lijkt me dat je niet meerdere tegelijk in je netwerk kunt hebben? Of vergis ik me daarin?

mrbert

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lelletje
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 12-09 14:04
Als ik het goed heb, kan een Zigbee apparaat maar aan 1 zender gekoppeld worden, dus USB stick of HUB/Gateway.

In jouw geval zou ik dus een hub of gateway gebruiken die je met de app ook kan bedienen buiten Home Assistant om.

Dan kan je er nog altijd bij als Home Assistant plat ligt.

Home Assistant ligt bij mij bijna nooit plat; en heb met automations er al voor gezorgd dat geen enkele lamp altijd aan blijft staan.

Met Hue bridge kan je bijna alle Zigbee devices pairen (goed opzoeken welke wel en welke niet!) en die is via een app prima te bedienen.

Binnen HA heb je dan automations die Hue bridge dan kan afvuren.

[ Voor 38% gewijzigd door Lelletje op 24-12-2024 14:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat je kunt doen, is buiten Home Assistant in een aparte docker container Zigbee2MQTT te installeren.
En je Sonoff stick aan die container te koppelen ipv HA. Zigbee2MQTT heeft een eigen website, welke je kunt openen. Daarbij heb je dan ook nog wel een losse MQTT server nodig (EMQX of Mosquitto) in een eigen docker container.

Dan is het e.a. onafhankelijk van Home Assistant, de ingebakken versie (ZHA) van Home Assistanat kun je niet los draaien.
Al je Zigbee devices zijn iig gekoppeld aan je Zigbee stick.

Wil je helemaal gescheiden draaien? Dan installeer je Z2M & MQTT op een eigen device (Raspberry pi bijv).
En koppel je HA aan het IP van dat device.

[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 24-12-2024 14:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrbert
Dat zou idd ook een oplossing kunnen zijn. Grr krijg net voor de kerst een Sonoff Zigbee stick met ember.
Daar heb ik dan denk ik weinig meer aan?
maar ik raak altijd een beetje in de war van de begrippen HUB en gateway :S

mrbert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Je zoekt specifiek het BIND gedeelte.

https://www.zigbee2mqtt.io/guide/usage/binding.html

Koop een Zigbee schakelaar - die BIND je aan een groep met lampen - ook als de coordinator offline is, kan je de groep nog steeds schakelen.

Thuis heb ik dit voor elke ruimte - als ik Home Assistant + Zigbee2MQTT uitschakel, werken alle basis functies nog steeds met de schakelaars in huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DexterDee
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12-09 17:18

DexterDee

I doubt, therefore I might be

Zigbee devices kunnen op twee manieren zonder coordinator werken:

- Zigbee bindings: Hiermee kun je een schakelaar direct aan een lamp koppelen zonder tussenkomst van een gateway of coordinator
- Zigbee Direct: Dit is een nieuwe feature op het Zigbee protocol die het mogelijk maakt om rechtstreeks via BLE (Bluetooth Low Energy) met het device te communiceren.

Beide features vereisen wel support van het betreffende Zigbee device. Een mobiele telefoon zou technisch wel moeten kunnen fungeren als Zigbee coordinator of router omdat de radiofrequentie dezelfde is als Bluetooth, maar naar mijn weten is dit nooit echt geïmplementeerd geweest op een telefoon.

Klik hier om mij een DM te sturen • 3245 WP op ZW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

mrbert schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 14:30:
Dat zou idd ook een oplossing kunnen zijn. Grr krijg net voor de kerst een Sonoff Zigbee stick met ember.
Daar heb ik dan denk ik weinig meer aan?
maar ik raak altijd een beetje in de war van de begrippen HUB en gateway :S
Je kunt je Sonoff Stick prima gebruiken hoor. Je moet alleen al je zigbee devices pairen aan die stick.
HUB/Gateway is wat bijv. Ikea of Hue leveren bij hun lampen. Zelfde concept, eigen oplossing ipv een Zigbee stick. Ik heb geen enkele hub/gateway van een leverancier. 80+ devices via de Zigbee stick van verschillende leveranciers (Sonoff sensor, Moes thermostaat, Hue lampen, Ikea smartplugs, etc).

Zie zovaak bij vrienden die een Hue Bridge, Ikea Hub, etc. hebben liggen. Technisch gezien niet nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrbert
Verwijderd schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 14:29:
Wat je kunt doen, is buiten Home Assistant in een aparte docker container Zigbee2MQTT te installeren.
En je Sonoff stick aan die container te koppelen ipv HA. Zigbee2MQTT heeft een eigen website, welke je kunt openen. Daarbij heb je dan ook nog wel een losse MQTT server nodig (EMQX of Mosquitto) in een eigen docker container.

Dan is het e.a. onafhankelijk van Home Assistant, de ingebakken versie (ZHA) van Home Assistanat kun je niet los draaien.
Al je Zigbee devices zijn iig gekoppeld aan je Zigbee stick.

Wil je helemaal gescheiden draaien? Dan installeer je Z2M & MQTT op een eigen device (Raspberry pi bijv).
En koppel je HA aan het IP van dat device.
Dat betekent dan dat ik voor Zigbee2MQTT toch een eigen PCtje of PI moet hebben?
(Ik heb nooit echt wat met Docker gedaan overigens wel eens wat met VMware gespeeld en gebruik ik soms voor oude sotware op de PC die alleen onder Win7 draaien.)

Blijft het systeem dan niet net zo kwetsbaar? Want ook die kan crashen.

mrbert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coolbvrobin
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 29-05 15:06
Ik heb persoonlijk Has op een celeron laptopje draaien met een goeie accu.
En alle zigbee schakelaars ingebouwd achter een schakelaar.
Ik kan altijd nog de schakelaars gebruiken mocht zigbee offline gaan.
En mocht de stroom eruit vallen kan die laptop dik 4 uur op accu draaien.
Tot nu toe nooit problemen gehad en het draait al langer als een jaar
Maar voor jou doel misschien has op een laptopje zetten met accu of eventueel een ups een optie?
En mocht je has bue zijn zoon son on off hubje tussen je has en je zigbee materiaal?
Zit je wel aan tuya vast

[ Voor 11% gewijzigd door coolbvrobin op 24-12-2024 14:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrbert
coolbvrobin schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 14:36:
Ik heb persoonlijk Has op een celeron laptopje draaien met een goeie accu.

Ik heb HA draaien op een Dell Thinclient met SSD. Draait prima, maar alles kan een keer kapot he?
Bij stroomuitval is er geen stroom voor de lampen e.d. en als de stroom op komt start hij weer automatisch op in HA

En alle zigbee schakelaars ingebouwd achter een schakelaar.
Ik kan altijd nog de schakelaars gebruiken mocht zigbee offline gaan.

Dat gaat bij mij dus niet door verbouwingen door vroegere eigenaar waren een aantal schakelaar en lichtpunten op een hele onhandig plek gekomen.
Dat heb ik toen gelijk opgelost met KaKu dnoppen en schakelaars/dimmers.

Maar voor jou doel misschien has op een laptopje zetten met accu of eventueel een ups een optie?
hen een tijdje een ups gebruikt maar als je die te lang niet leeg trekt is de accu op en heb je er nix aan.

De meest kritische apparaten hebben nu een eigen accu.
Telefoon gatewas, Alarm e.d. (alarm accu moet ook regelmatig vervangen meldt ie zelf)

En mocht je has bue zijn zoon son on off hubje tussen je has en je zigbee materiaal?
Zit je wel aan tuya vast

mrbert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coolbvrobin
Ik heb ook wat raam/deur sensors draaien, die werken wel zonder stroom :P
Maar goed, heb je gelijk in!

Uhm je zou eventueel die schakelaars
Achter de lamp kunnen monteren, heb ik hier en daar ook gedaan.
Maar goed

Uhm ja zoals eerder al genoemd werd je kan een Philips hue of son on and off hubje tussen has en je zigbee plaatsen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrbert
@coolbvrobin Ik heb idd nu een paar KaKu schakelaars achter de lampaansluitin of in de aansluit kabel opgenomen, Zo werkt het aardig alleen niet betrouwbaar met automatiseren . IK merk dat er nog al eens een schakel moment verloren gaat bij 2 punten.. Ook met de originele drukknop vandaar overstap naar zigbee.

Ik ben nou eenmaal al een beetje oude tweaker (bijna 70) En probeer gewoon het een beetje bij te houden;0
Maar wil als er met mij iets gebeurt een zo betrouwbaar mogelijk systeem achter laten voor mijn vrouw;) Dus vandaar mijn beetje obsessie voor fail safe.

Misschien maak ik me gewoon te veel zorgen

Had ook liefst gewoon de inbouw schakelaars kunnen vervangen door die met zibee controlle, maar ja waar niet is....verlies ook de keizer zijn rechten he.

[ Voor 3% gewijzigd door mrbert op 24-12-2024 15:24 ]

mrbert

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• coolbvrobin
Ah zo op die fiets,
Ik vind je zorgen zeker terecht!
Dan is zoon inbouw schakelaar achter de lamp misschien een goed idee, ( mocht die hub kapot gaan werkt de schakelaar altijd)

Of gewoon het simpels, de lamp zelf vervangen naar een zigbee lamp?
Werkt de orginele druk knop zeker ook nog
Bijna een beterere fail safe is er niet

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

mrbert schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 14:35:
[...]

Dat betekent dan dat ik voor Zigbee2MQTT toch een eigen PCtje of PI moet hebben?
(Ik heb nooit echt wat met Docker gedaan overigens wel eens wat met VMware gespeeld en gebruik ik soms voor oude sotware op de PC die alleen onder Win7 draaien.)

Blijft het systeem dan niet net zo kwetsbaar? Want ook die kan crashen.
Het blijft een single point of failure. Maar als je een (dagelijkse) backup maakt van je configuratie binnen Z2M, kun je die 'gewoon' restoren na een outage van bijv. je hele systeem.
Gaat je stick dood, dan is het een ander verhaal, maar ook dan je config zal blijven bestaan in de backup.
En zo'n crash risico heb je ook met een Hue Bridge, Ikea Hub, etc. Ook dat kan stuk.

En niks moet. Ik heb 't 'gewoon' al 1,5 jaar prima op 1 en dezelfde Pi als HA draaien.
HA in supervised mode (met Z2M als addon). En van die container trek ik (naast HA) nog een aparte backup.

Ik heb alleen geen rekening te houden met de WCF (zou het graag doen).
Dus als het crashed, heb ik er vooralsnog zelf alleen last van (en kan ik het fixen).

Je kunt jezelf de vraag stellen, hoe erg is het als het stuk gaat? Hoe snel kan jij het dan weer fixen? En wat is de kans dat het überhaupt stuk gaat? En dan afwegen tegen de moeite die het je kost, 't extra beheer/onderhoud, etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrbert
Verwijderd schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 15:46:
[...]

Het blijft een single point of failure. Maar als je een (dagelijkse) backup maakt van je configuratie binnen Z2M, kun je die 'gewoon' restoren na een outage van bijv. je hele systeem.
Gaat je stick dood, dan is het een ander verhaal, maar ook dan je config zal blijven bestaan in de backup.
En zo'n crash risico heb je ook met een Hue Bridge, Ikea Hub, etc. Ook dat kan stuk.

Je kunt jezelf de vraag stellen, hoe erg is het als het stuk gaat? Hoe snel kan jij het dan weer fixen? En wat is de kans dat het überhaupt stuk gaat? En dan afwegen tegen de moeite die het je kost, 't extra beheer/onderhoud, etc.
Maar wie kan er juist om fixen als ik er niet meer zou zijn.
Kijk zelf kan ik eea denk ik snel weer tunning hebben. IN het ergetse gavan een nieuwe thinclient emt HA an backup daar op terug zetten vanaf mijn PC

Idem zou denkik voor een hub gelden. Dat is toch oon gewoon inpluggen en werken?

mrbert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 11:03

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Het op een losse PC/Pi draaien is alleen de single source of failure verplaatsen. Schiet je dus niets mee op. Stabiele hardware en nette backups brengt je dan verder.

Als je Z2M als addon installeert dan draait deze is een losse docker en dus gescheiden van HA. Alleen HA OS zelf wordt dan gedeeld. Je zou de Z2M frontend ook beschikbaar kunnen maken buiten HA. Maar dan is het wel vrij toegankelijk of je moet de basic autorisatie in Z2M aanzetten.

Maak je je zorgen over wie het kan fixen als je er niet meer bent, dan moet je er gewoon niet aan beginnen. Maar dan zelfs niet aan iets als Hue. Elke vorm van smart vereist wel enige kennis dus de volgende die het moet onderhouden zou iets van kennis moeten hebben + toegang tot de management.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
In het geval je wilt dat dingen blijven werken zonder Home Assistant of andere apps/software dan zou ik zeggen: stap over op Shelly's of andere wifi-schakelaars die ook met fysieke schakelaars blijven werken.

Ik heb zelf een aantal Shelly schakelaars in huis. Daarvan werken de schakelaars aan de muur ook nog gewoon, naast dat ik ze via wifi kan bedienen vanuit Home Assistant. Dat je nu al Zigbee apparaten hebt maakt het alleen iets lastiger, omdat die lang niet altijd ook fysiek bediend kunnen worden of een andere vorm van back-up hebben waardoor ze in bedrijf kunnen blijven.

• mrbert
Septillion schreef op woensdag 25 december 2024 @ 16:54:
Het op een losse PC/Pi draaien is alleen de single source of failure verplaatsen. Schiet je dus niets mee op. Stabiele hardware en nette backups brengt je dan verder.

OOk mijn idee

Als je Z2M als addon installeert dan draait deze is een losse docker en dus gescheiden van HA. Alleen HA OS zelf wordt dan gedeeld. Je zou de Z2M frontend ook beschikbaar kunnen maken buiten HA. Maar dan is het wel vrij toegankelijk of je moet de basic autorisatie in Z2M aanzetten.

Hmmm dat moet ik dan gaan bekijken hoe en wat er dan kan

Maak je je zorgen over wie het kan fixen als je er niet meer bent, dan moet je er gewoon niet aan beginnen. Maar dan zelfs niet aan iets als Hue. Elke vorm van smart vereist wel enige kennis dus de volgende die het moet onderhouden zou iets van kennis moeten hebben + toegang tot de management.
Ik heb sowieso een beveilig document op de PC met toeganscodes waarvan mijn vrouw het password weet.
Hierin heb ik al een heleboel dingen beschreven met een soort van handleidingen met instructies.
Bijvoorkeels over het vervangengen van de batterijen in het alarm en ok laat dat een volgende keer ook door haarzelf doen. (Ik had eerder dit jaar een nare diagnose en ben met succes bestraald dus daardoor hier over gaan denken)

Ik dacht zelfs om een 2e thin client helemaal klaar te hebben (zo duur zijn die niet) met complete install en de instructie om de meest recente backup daar op te zetten.

Al het KaKu stabiel (wat ik nu heb als alternatief voor veel hak en breekwerk, zie eerdere post) genoeg zou zijn had ik die waarchijnlijk gewoon gelaten als backup systeem. Dat begrijpt ze en daar een batterij vervangen is simpel.

Dus het plan is nu om met Zigbee drukknoppen en schakelaar alles handmatig te kunnen bedienen . Met daarover een laag van Homeassistant, een beetje wat ik nu dus met KaKu ook al doe.
Hopelijk beschijf ik het een beetje duidelijker zo

mrbert

Pagina: 1