Noodstroom zonnepanelen: voorbereid op Rutte’s NAVO-oproep?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freestyler2
  • Registratie: Februari 2007
  • Niet online
Naar aanleiding van de recente oproep van Mark Rutte om ons beter voor te bereiden op crisissituaties, ben ik me meer bewust geworden van mijn afhankelijkheid van het elektriciteitsnet. De npo aflevering van Black-out was wel een eye opener.

Hierom wil ik graag een discussie starten om te zien of het realistisch is om zonder al teveel investeringen of denken in doomscenarios er praktisch mee om te gaan wat betreft het deel stroomuitval en zelfvoorzienendheid.

Ik heb een omvormer die netgekoppeld is met mijn zonnepanelen. Zoals de meeste netgekoppelde systemen schakelt deze uit bij een stroomuitval. Ik vraag me af of het mogelijk is om bij langdurige stroomuitval alsnog gebruik te maken van mijn zonnepanelen, bijvoorbeeld via een bypass-systeem of een andere slimme oplossing.

Mijn situatie:

Omvormer: GoodWe GW3000D-NS
Geen batterijopslag (off-grid setup ontbreekt en is ook niet wenselijk)

Doel: Stroom leveren aan een paar essentiële apparaten tijdens langdurige uitval (bijv. koelkast, verlichting).

Mijn vragen:
1. Is het mogelijk om een bypass-schakeling te maken met mijn huidige GoodWe-omvormer, zodat ik direct stroom van de zonnepanelen kan gebruiken?

Bijvoorbeeld door een schakelaar die de verbinding met het net verbreekt en de zonnepanelen direct verbindt met een specifieke groep in mijn meterkast.

Kan dit veilig en zonder schade aan de omvormer of zonnepanelen?

2. Ondersteunt de GW3000D-NS wellicht een back-up functie die ik over het hoofd heb gezien? Zo ja, hoe zou ik deze kunnen activeren of aanpassen?

Ik ben me bewust van de veiligheids- en wettelijke beperkingen, zoals het voorkomen van teruglevering aan het net tijdens een stroomuitval. Daarom zoek ik een oplossing die dit probleem voorkomt en veilig werkt. In alleen echte noodsituaties waarbij geen stroom is van de netbeheerder. Uiteraard moeten sabotage van stroomvoorziening niet in de winter- of regenachtige periode plaatsvinden daar de zonopbrengst dan zeer laag of nihil is.

Alle suggesties, ervaringen en tips zijn welkom!

Tenzij je naam Google is hou op met te doen alsof je alles weet.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 09:43
Er bestaan kant en klare systemen voor, dat heet een offgrid accu.

1) Als je dit niet wilt, dan kan optie 1 niet. Voordat de panelen is er stroom nodig om de omvormer op te starten...

2) Nee, daarvoor heb je een accu nodig + offgrid systeem, als je dat niet wilt dan kan je nog "stekker op accu aansluiten" , maar dat zou een handmatige switch moeten zijn uit veiligheidsoverwegingen.

conclusie: zonder accu (mag gewoon kleine accu zijn van 0.1 kWh oid) zal dit niet gaan.
https://www.123accu.nl/Aq...00W-500W-Piek-i54205.html zoiets zou al voldoende zijn - maar je kan ze ook veel goedkoper vinden als hij niet draagbaar hoeft te zijn.

[ Voor 27% gewijzigd door 99ruud99 op 24-12-2024 00:34 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Ihkv voorbereiden op de volgende crisis zou ik die Chinese electronica (hoi goodwe) er liever uitgooien ;) .
Los van actieve acties vanuit hen voorkomen helpt het niet spekken van die gasten ook.

offtopic:
"Rusland is een storm, China is klimaatverandering".
https://www.spiegel.de/in...88-4e10-b188-e5032ad0a367

[ Voor 65% gewijzigd door Boudewijn op 24-12-2024 00:45 ]

Ik heb elektra-inbouwmaterialen over? Kopen? Zie: hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 06:22

Umbrah

The Incredible MapMan

Je omvormer kan zelf niet echt een sinus opwekken, je hebt iets nodig wat dat voor hem doet. Voor mij is dat bijvoorbeeld een hyundai ioniq 5, bovendien ook nog een reserve powerbank met 55kwh in de tank, en de mogelijkheid om zowel dc als ac weer bij te laden, inclusief aan de zon.

Lastigste is dat hij maar enkelfase is, maar dat is m'n zon vooralsnog ook nog. Idealiter als een crisis ontstaat ben ik liever in staat om zelf aan de systemen te sleutelen, maar voor nu heb ik afhankelijk van de maand dankzij de ioniq bijna onbeperkt tot twee weken noodstroom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10:45
Zonder off-grid setup kan je alleen stroom gebruiken als de zon schijnt. Voor de meeste lampen heeft het dan niet zoveel zin.

Het is niet onmogelijk om de stroom van je zonnepanelen ergens anders in te stoppen op het moment dat het stroomnet uitvalt. Er komt echter wel aardig wat regeltechniek bij kijken als je dat automatisch wil doen.

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErnstvV
  • Registratie: Februari 2023
  • Niet online
De meeste hybride omvormers ondersteunen wel backup mogelijkheden, je moet dan alleen dubbele kabels hebben naar je meterkast en in je meterkast een omschakeling van net naar backup. Meestal kan je ook een minimale acculading in stellen. Mijn SolaX ondersteund dit bijvoorbeeld en kan ook de accu vanuit het net laden om de minimale lading te bereiken als het net het weer doet. Als je dit wilt hebt je dus een andere omvormer nodig.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11:24
Weet je zeker dat electriciteit je grootste resterende probleem is? Want dan heb je al het een en ander afgevinkt, zoals drinkwater met name.

Jezelf voorbereiden op "het ergste"

[ Voor 53% gewijzigd door Wilke op 24-12-2024 06:52 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ArnieNFW
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10-05 18:57
Je huis loskoppelen van de buitenwereld (hoofdschakelaar om) en binnen een situatie creeeren die een sinus genereert. Zoals bv voor vakantiehuisjes/caravans. Dus accu en 230-sinus generator.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 11:28
Wilke schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 06:50:
Weet je zeker dat electriciteit je grootste resterende probleem is? Want dan heb je al het een en ander afgevinkt, zoals drinkwater met name.

Jezelf voorbereiden op "het ergste"
Inderdaad, drinkwater is veel belangrijker.
Als de stroom er mee stopt, heb je altijd nog wel wat spul in en om huis om je mee te kunnen redden. Maar als je geen schoon drinkwater hebt, stop je zelf vrij snel.
En als er geen stroom is, stoppen de pompen voor het drinkwater vanzelf ook 'n keer.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Koning Bolo
  • Registratie: Januari 2010
  • Nu online
Aggregaat en verlengsnoer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Truus01 schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 10:32:
[...]

Inderdaad, drinkwater is veel belangrijker.
Als de stroom er mee stopt, heb je altijd nog wel wat spul in en om huis om je mee te kunnen redden. Maar als je geen schoon drinkwater hebt, stop je zelf vrij snel.
En als er geen stroom is, stoppen de pompen voor het drinkwater vanzelf ook 'n keer.
To be fair; zo lastig is het niet om drinkwater te vinden in zo’n nat land als NL. Met filteren en/of koken maak je praktisch elke drek drinkbaar. Zo doe je dat bij backpacken/wildkamperen ook.

Maar goed, dat wil je natuurlijk eigenlijk niet. Dus ik heb een hoop pakken water in huis ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Dit inderdaad, met nog een 1000wh accu er bij en wat brandstof op voorraad. Dan weet je iig zeker dat je op elk moment energie kan hebben.

En neem dan een dual fuel aggregaat, Gas kan je heel lang bewaren in tegenstelling tot benzine of diesel.
https://konner-sohnen.com...UCj3sETFhjVsaAmTLEALw_wcB

[ Voor 39% gewijzigd door Ernemmer op 24-12-2024 12:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freestyler2
  • Niet online
99ruud99 schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 00:31:
Er bestaan kant en klare systemen voor, dat heet een offgrid accu.

1) Als je dit niet wilt, dan kan optie 1 niet. Voordat de panelen is er stroom nodig om de omvormer op te starten...

2) Nee, daarvoor heb je een accu nodig + offgrid systeem, als je dat niet wilt dan kan je nog "stekker op accu aansluiten" , maar dat zou een handmatige switch moeten zijn uit veiligheidsoverwegingen.

conclusie: zonder accu (mag gewoon kleine accu zijn van 0.1 kWh oid) zal dit niet gaan.
https://www.123accu.nl/Aq...00W-500W-Piek-i54205.html zoiets zou al voldoende zijn - maar je kan ze ook veel goedkoper vinden als hij niet draagbaar hoeft te zijn.
Maar even praktisch ingesteld, het is toch niet zo dat wanneer ik de omvormer voorzie van een alternatieve stroombron zoals bijvoorbeeld de door jou voorgestelde accu dat ik dan weer stroom heb (via alleen de zonnepanelen, met voldoende opbrengst)?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TeXiCiTy
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 11-05 14:37
Je kan naar thuisbatterijen kijken met EPS functie. Dan kan je een specifieke groep achter de batterij plaatsen die spanning blijft behouden als de netspanning wegvalt. Daar heb je ook varianten met <20ms of <500ms omschakeltijd dus als je een server o.i.d. door wil laten draaien moet je de snelle hebben.
Bij veel systemen zijn er extra modules hiervoor, maar bijvoorbeeld de Ecactus AGAVE-TH heeft dit standaard. Ik weet zo niet of je je pv-groep dan ook achter die EPS aansluiting kan hangen zodat de omvormer terug kan leveren als je off-grid op de batterij draait...

“A designer knows he has achieved perfection not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away.” —Antoine De Saint-Exupery

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
freestyler2 schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 15:01:
[...]

Maar even praktisch ingesteld, het is toch niet zo dat wanneer ik de omvormer voorzie van een alternatieve stroombron zoals bijvoorbeeld de door jou voorgestelde accu dat ik dan weer stroom heb (via alleen de zonnepanelen, met voldoende opbrengst)?
Ik zou natuurlijk altijd een accu eraan hangen. Als er een wolk voorbij drijft zou anders vanalles uit kunnen vallen.

Maar, ja, zolang je panelen meer opwekken dan je verbruikt zal het blijven werken met een mini accu.

Echter, op geven moment valt de avond, zorg dan dat je alles uitzet voor je op 10% komt, anders kan je volgende dag niet meer starten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freestyler2
  • Niet online
99ruud99 schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 15:54:
[...]

Ik zou natuurlijk altijd een accu eraan hangen. Als er een wolk voorbij drijft zou anders vanalles uit kunnen vallen.

Maar, ja, zolang je panelen meer opwekken dan je verbruikt zal het blijven werken met een mini accu.

Echter, op geven moment valt de avond, zorg dan dat je alles uitzet voor je op 10% komt, anders kan je volgende dag niet meer starten.
Begrijp ik je nu verkeerd of is dit een oplossing die te mooi is om waar te zijn... Dit wil dan toch iedereen met zonnepanelen? Wat is de catch?

Maar wat gebeurd er met de stroom die je dan op dat moment over hebt en niet verbruikt, gaat dat dan terug het net op, met alle gevolgen van dien. Of moet je dan de hoofdschakelaar uitzetten.

En wat als je teveel stroom verbruikt dan dat je opwekt, dan trek je dus de Aqiila Powerbird S300 leeg en kan je volgende keer niet meer opstarten, oftewel je moet gecontroleerd stroom gaan verbruiken door bijvoorbeeld alle groepen uit te zetten, op 1 groep na bijvoorbeeld waarvan je exact weet welke stroomverbruikers erop zijn aangesloten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
@freestyler2 waarom zou je het willen, die 0.3 kWh die je bespaart is 10 ct waard, dus in gewone setting is het niet waard om dit te gebruiken. Stel dat je het elke zomer gebruikt, bespaar je 100 dagen lang 0.3 kWh, maar in zomer kosten die 10 ct. Dus je verdient 100*0.3*0.1=3 euro per jaar...

Dan ben je 100 jaar bezig voor je de batterij eruit hebt.. en die gaat maar 10 jaar mee.

Overschot stroom zal op net afgevoerd moeten worden of panelen uitgeschakeld als het niet kwijt kan. Dit doet omvormer

Als je meer gebruikt dan opwekt loopt accu leeg inderdaad. Bij te lege accu kan je inderdaad niet starten zonder netstroom.

Maareh, welke ik linkte is 0.3 kWh, je kan ook gewoon 60kWh neerleggen, dan heb je veel meer buffer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hunegaart
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 06:05
Is een noodstroom aggregaat een oplossing om de omvormer aan de praat te krijgen?
d.m.v. een switch in de meterkast?

• freestyler2
  • Niet online
99ruud99 schreef op woensdag 25 december 2024 @ 00:39:
@freestyler2 waarom zou je het willen, die 0.3 kWh die je bespaart is 10 ct waard, dus in gewone setting is het niet waard om dit te gebruiken. Stel dat je het elke zomer gebruikt, bespaar je 100 dagen lang 0.3 kWh, maar in zomer kosten die 10 ct. Dus je verdient 100*0.3*0.1=3 euro per jaar...

Dan ben je 100 jaar bezig voor je de batterij eruit hebt.. en die gaat maar 10 jaar mee.

Overschot stroom zal op net afgevoerd moeten worden of panelen uitgeschakeld als het niet kwijt kan. Dit doet omvormer

Als je meer gebruikt dan opwekt loopt accu leeg inderdaad. Bij te lege accu kan je inderdaad niet starten zonder netstroom.

Maareh, welke ik linkte is 0.3 kWh, je kan ook gewoon 60kWh neerleggen, dan heb je veel meer buffer.
Ik weet niet of ik je nu goed begrijp. Het lijkt mij namelijk te mooi om waar te zijn...

Nogmaals we gaan uit van een noodsituatie dat er geen netstroom is en dat er een landelijke (of lokale) blackout is.

Jij zegt dus eigenlijk dat in de praktijk een accu op je zonnepanelen aansluiten eenvoudig is zonder aanpassingen in huidige setup als het aansluiten van een accu / stroomvoorziening op de omvormer?

Je bent als ik het goed begrijp alleen beperkt tot de capaciteit van deze accu / stroomvoorziening. De accu blijft dan vol / wordt bijgeladen zolang de zonnepanelen werken maar als de zon even wegvalt heb je dus slechts 0.3 kwh capaciteit (wat zeer beperkt is).

Dus stel mijn dagelijkse verbruik is 5 kwh en stel in het ongunstigste scenario dat er 0 zonopbrengst van mijn panelen is en ik wil 3 dagen zelfvoorziening hebben (aan electra) zou ik theoretisch een accu moeten aansluiten van 15 kwh op de omvormer.

En voor de duidelijkheid, dat aansluiten is zo eenvoudig als het verwisselen van de stekker van de omvormer van het huidige netstroom naar deze accu? En mijn gehele meterkast blijft gewoon werken zoals het nu werkt? Moet Ik dan nog wel de hoofdschakelaar omzetten om teruglevering naar het net te voorkomen?

Heb ik het dan zo goed begrepen? Of is dit scenario zoals ik hierboven schrijf te mooi om waar te zijn...

• freestyler2
  • Niet online
TeXiCiTy schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 15:48:
Je kan naar thuisbatterijen kijken met EPS functie. Dan kan je een specifieke groep achter de batterij plaatsen die spanning blijft behouden als de netspanning wegvalt. Daar heb je ook varianten met <20ms of <500ms omschakeltijd dus als je een server o.i.d. door wil laten draaien moet je de snelle hebben.
Bij veel systemen zijn er extra modules hiervoor, maar bijvoorbeeld de Ecactus AGAVE-TH heeft dit standaard. Ik weet zo niet of je je pv-groep dan ook achter die EPS aansluiting kan hangen zodat de omvormer terug kan leveren als je off-grid op de batterij draait...
Bedoel jij dan zoiets?

https://smartcell.nl/product/ecactus-agave-all-in/

• 99ruud99
Ja, want die accu die ik toonde is een "domme" ofgrid setup.
Bij een echte offgrid heb je automatisch overspringen bij stroomuitval, automatisch accu bescherming voor onder 10%, en nog reeks voorzorgsmaatregelen tegen oververhitting etc.

Echte offgrid is altijd beter, maar je kan het prima zelf bouwen. Let wel op dat de getoonde accu maar een vermogen heeft van 300W, dus een oven op 1 accu aansluiten gaat hem niet worden.

Vandaar dat hij zo goedkoop is. Prima geschikt als noodoplossing, niet geschikt voor dagelijks gebruik.

• freestyler2
  • Niet online
99ruud99 schreef op donderdag 26 december 2024 @ 07:58:
Ja, want die accu die ik toonde is een "domme" ofgrid setup.
Bij een echte offgrid heb je automatisch overspringen bij stroomuitval, automatisch accu bescherming voor onder 10%, en nog reeks voorzorgsmaatregelen tegen oververhitting etc.

Echte offgrid is altijd beter, maar je kan het prima zelf bouwen. Let wel op dat de getoonde accu maar een vermogen heeft van 300W, dus een oven op 1 accu aansluiten gaat hem niet worden.

Vandaar dat hij zo goedkoop is. Prima geschikt als noodoplossing, niet geschikt voor dagelijks gebruik.
Oke bedankt dat is dan goed om te weten, wauw dat wist ik niet dat het zo eenvoudig was. Dat ga ik maar eens testen dan. Een domme set-up is voldoende voor mij als consument.

Het is al eerder vermeld in dit topic maar ik denk dan even nog praktischer... Een aggregaat aansluiten, met voldoende vermogen uiteraard, op de omvormer met uiteraard voldoende brandstof (wat dan waarschijnlijk het volgende probleem gaat worden) en je hebt los van wat herrie, geen last van verdere elektronische ongemakken want alle binnenshuize stopcontacten en lichtschakelaars blijven werken.

Als ik het zo hoor moet 3 dagen dan wel lukken om "normaal" door te komen.

Haha voor na deze 3 dagen ga ik denk ik een bushcraft cursus volgen.

• Jan Workum
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 11-05 12:35

Jan Workum

Kona EV 64kWh Fashion 2020 CZ

Moet je wel van tevoren een voorraadje benzine aanleggen. Zonder elektriciteit doen ook de benzinepompen niets.

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10:17

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Volgens mij ontbreekt er iets belangrijks met die 'camping' accu als je die in de meterkast zou willen aansluiten.
Als de pv omvormer al aan zou gaan dan kan die z'n stroom alleen kwijt aan de verbruikers in huis, het is de vraag of die 'camping' accu het leuk vindt als die op de 230V uitgang een hogere spanning krijgt dan hij zelf produceert want een pv omvormer verhoogt de spanning nu eenmaal om te kunnen leveren.
Is er meer pv vermogen dan het huis afneemt dan kan je omvormer de rest niet kwijt, ik verwacht dat hij de spanning dan zo ver verhoogt dat hij afslaat waarna dit opnieuw gebeurt als de 'camping' accu dan nog heel is.
Nog afgezien van welke belasting hij voor z'n kiezen krijgt als je het hele huis in een keer er op zet...

Zo'n kleine accu is bedoeld om een enkel apparaat te voeden, er zit geen voorziening in om de accu via de 230V uitgang op te laden.
Er zijn draagbare zonnepanelen die je op zo'n accu aansluit zodat je hem oplaadt zoals het hoort.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

• onnibruuks
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 22-04 21:35
Jouw doel, om bij uitval van het openbare stroomnet toch nog essentiele apparaten van electra te kunnen voorzien, is ook mijn probleem.
Koelkast, verwarmingsapparatuur, verlichting, traplift, beademingsapparatuur of waterbed: allemaal ongewenst, als dat (liefst tijdelijk) onbruikbaar wordt.
Aan een huisaccu wil ik (nog) niet beginnen, dus heb ik meteen al een beperking: alleen noodstroom, als er daglicht is. Het instralingseffect in de winter loopt van circa 10.00 tot 16.00 uur.
Om te werken in de „grid-down"-fase moet de apparatuur voldoen aan de specificaties van UL 1741-CB of IEC61851.
Uit de folders op dit gebied komt de volgende informatie.
"Enphase microinverters types: IQ8+ en IQ8M.
Met de nieuwe intelligente chip (ASIC) en een nieuw platform, is deze micro-omvormer al helemaal klaar voor de toekomst. Deze micro-omvormer is namelijk de eerste in de branche die geschikt is om een eigen microgrid te vormen.
Een onafhankelijk microgrid is een miniversie van een stroomnet. Dit wordt ook wel off-grid stroom genoemd. Het betekent, dat wanneer de stroom uitvalt, deze micro-omvormers ervoor zorgen dat je toch stroom hebt als de zon schijnt. Je hebt hier geen batterij, accu of back-upstroom voor nodig." ( Commentaar: Hoewel deze omvormers wel in California, Duitsland en Frankrijk zijn toegestaan, ontbreekt de Nederlandse goedkeuring hiervoor. Brandgevaar zou daarvoor een reden kunnen zijn. Kennelijk geldt dat niet in die andere landen.)
"De IQ8-micro-omvormers zijn ontworpen voor de nieuwste generatie zonnepanelen met een hoog vermogen. De serie IQ8 Microinverters die in Nederland en Frankrijk wordt aangeboden, bestaat uit 2 modellen: IQ8+ en IQ8M."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 06:04
Het vermogen van zoiets is wel heel beperkt.
Ik kan mij bijv. niet voorstellen dat zoiets op een dag als vandaag de compressor van je koelkast kan starten.
Je zit dus vast aan een aggregaat of thuisaccu. (eventueel mobiel).

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boomerangboat
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 26-03 11:36
Zit hier zelf ook al een aantal dagen over na te denken en kom niet verder dan bijvoorbeeld het volgende:De batterij om aan te sluiten op 1 bestaand Hyundai 440wp paneel handmatig in geval van nood via een mc4-to-xt60 kabel en de powerstream om in geval van normale operatie wat stroomverbruik in de nacht op te vangen.

Doelwit voor het stroomverbruik in nood is met name de koelkast nog net even wat langer of met tussenpozen te kunnen draaien, en misschien hier en daar wat camping lichtjes opladen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freestyler2
  • Niet online
Boomerangboat schreef op maandag 30 december 2024 @ 11:44:
Zit hier zelf ook al een aantal dagen over na te denken en kom niet verder dan bijvoorbeeld het volgende:De batterij om aan te sluiten op 1 bestaand Hyundai 440wp paneel handmatig in geval van nood via een mc4-to-xt60 kabel en de powerstream om in geval van normale operatie wat stroomverbruik in de nacht op te vangen.

Doelwit voor het stroomverbruik in nood is met name de koelkast nog net even wat langer of met tussenpozen te kunnen draaien, en misschien hier en daar wat camping lichtjes opladen.
Koelkast is stiekem toch nog een grotere verbruiker, alhoewel je natuurlijk met deze selectie prima de 3 dagen zonder netstroom voorruit kan als je verder geen gekke dingen doet qua stroom zoals inductie koken, wasmachine draaien, airco/warmtepomp aan etc...

Wat ik mij wel afvraag is of deze investering afweegt tegen de kosten, ik neig persoonlijk steeds meer naar een aggregaat dan een accu. Onderhoud/slijtage is nagenoeg nihil daarbij, enige grootste zorg is voldoende brandstof op een veilige plek op te slaan. Alhoewel de veiligste plek denk ik toch de brandstof tank van je auto is.

Pagina: 1