Huis met 1x25A aansluiting. Welke EV laadoplossing?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ardexx
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 28-01 17:19
Over enkele dagen kunnen we onze BMW i3 42Kw ophalen.

Omdat we op een chaletpark wonen hebben we momenteel slechts een enkelfase aansluiting van 25A vanuit het park (met 2-polige 4mm2 grondkabel) en daar zal ik het voorlopig mee moeten doen. In huis hebben we de stroom nodig voor de LED-verlichting, een koelkast, een inbouwoven, TV, audio en CV-pomp. Op de oven na valt dat best mee qua stroomverbruik.

Ik ben op zoek naar een vaste muur lader met load balancing welke eenvoudig is in te stellen op bijvoorbeeld 10, 13, 16 tot Max 20 ampere. Maar het liefst dynamisch uiteraard.

Die paar ampere extra boven de 16 zou ik wel fijn vinden maar ik vind bitter weinig laders die die optie hebben. Als ik het goed gezien heb gaat het vaak van 16 meteen naar 32A.

Nu hebben we een erg eenvoudige groepenkast met slechts 2 16A automaten. Deze kast wil ik ook vernieuwen en uitbreiden met een extra groep voor de auto.
Het liefst zou ik alle componenten voor de lader op een DIN-rail willen monteren, zondag ik enkel nog maar een kabel onder het chalet hoef te trekken naar een type 2 socket.

De vraag is of dit bestaat?
En wat heb ik dan nodig?

Binnen in mijn chalet heb ik momenteel ook geen meter, maar ik neem aan dat er slimme meters zijn die ik op de rail kan monteren en die ook te gebruiken zijn als ‘voeding’ voor load balancing.

Ik zou natuurlijk kunnen gaan voor een simpele mobiele lader, maar ik wil toch eigenlijk een volwassener systeem welke ook mijn totale stroomverbruik goed kan managen en me inzicht geeft in het laadproces.

Ook wil ik voorkomen dat ik naar de beheerder van het park moet omdat de oven (en straks ook wasmachine) is aangezet en we in het donker zitten. Ik kan die 25A automaat ziet zelf weer inschakelen..

Nu zijn er meerdere wegen naar Rome en ik hoor ze graag.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 18-09 19:21
Een Zappi (of andere lader met CT klemmen) werkt zonder meter. Verder kun je die (en de meeste andere laadpalen) prima met 25A als grid vermogen instellen. Dan kun je dus tm 25A laden mits er verder (nagenoeg) geen verbruik is in je chalet.

Alles op de DIN rail en alleen een Type 2 socket buiten gaat denk ik lastig worden.

Wellicht dat een 1F Zappi ook nog wel op marktplaats voordelig te vinden is. Veel mensen denken 3 fase nodig te hebben en willen dan van een 1F model af.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 07:54
Als je zelf die 25A automaat niet weer in kunt schakelen is goedwerkende loadbalancing heel belangrijk.
Load balancing kan in principe op 2 manieren, ten eerste door het digitaal uitlezen van een slimme meter met P1 poort, maar die heb je niet.
En ten tweede op analoge manier dmv CT klemmen die om de voedingskabels gaan van je woning, dus voor alle andere gebruikers. Bij een 3 fasen aansluiting 3 klemmen, maar in jouw geval dus maar eentje.
De meeste laders houden zelf bij hoeveel kWh er geladen wordt, de resolutie waarin je dat kunt (terug-)zien verschilt. Je auto zelf houdt het meestal ook wel bij op een of andere manier. Als je er graag nog een tussenmeter bij wilt zetten kun je een shelly of iets vergelijkbaars nemen wat op de dinrail past.
Bij sommige laadpunten is het dacht ik ook nog mogelijk dat je je hele verbruik van de woning door de shelly of vergelijkbaar laat gaan en die aan de lader koppelt voor loadbalancing.