Veilig monteren 230V - 12AC trafo - modelbouw

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SimonBR39
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 08:45
Mijn vraag
Voor een wisselstroom motortje (synchroon) voor een zaagmolen van 12-16V ca 60 mA heb ik een 12VAC trafootje (spitznagel oid) gekocht voor op een printplaat. Normaliter werk ik in modelbouw met een complete trafo, maar voor de inbouw in een winterlandschap ga ik geen 50€ of meer neerzetten.

Ik ga de printtrafo monteren op een printplaat met daaraan aansluiting naar c13 stekker en de motor aan de andere kant. Afgezien van het inbouwen in een geïsoleerd doosje, wil ik even bij jullie nagaan of ik nog iets aanvullend moet doen qua zekeren oid. Mijn elektrakennis is puur functioneel, stopcontacten tot ledjes gaat allemaal prima, maar 230V over een printplaat leek mij toch goed om daar nog wat navraag bij te doen.

De usecase is redelijk specifiek, ik heb niet echt iets kunnen vinden. Het bestaan van dergelijke componenten suggereert dat het veilig kan, maar mocht ik qua bedrading of anderszins nog iets over het hoofd zien, dan hoor ik het graag.

Dank!

Beste antwoord (via SimonBR39 op 23-12-2024 22:23)

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13:26

SA007

Moderator Tweaking
Het is verstandig om tussen de C13 en de trafo nog een zekering te plaatsen, die vangt vangt dan 2 dingen af:
- Overbelasting van de trafo waardoor deze kapot gaat.
- Bij kortsluiten in de trafo om oververhitting te voorkomen.

Qua oververhitting zit er ook regelmatig een temperatuurzekering in de trafo verwerkt, maar het is fijn dat je bij een sluiting in je 12V circuit alleen de zekering sloopt.

Als je het hebt over 12V 60mA, dan heb je op 230V het over ~3mA, als je daar dan bijv een 10mA zekering in serie zet weet je vrij zeker dat je trafo intact blijft als er aan de uitgang iets misgaat.

Waarschijnlijk als je de datasheet leest staat er dat een zekering niet hoeft en dat klopt meestal ook, zeker bij kleine transformatoren, maar zelf zie ik er graag een zekering tussen :)

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13:26

SA007

Moderator Tweaking
Het is verstandig om tussen de C13 en de trafo nog een zekering te plaatsen, die vangt vangt dan 2 dingen af:
- Overbelasting van de trafo waardoor deze kapot gaat.
- Bij kortsluiten in de trafo om oververhitting te voorkomen.

Qua oververhitting zit er ook regelmatig een temperatuurzekering in de trafo verwerkt, maar het is fijn dat je bij een sluiting in je 12V circuit alleen de zekering sloopt.

Als je het hebt over 12V 60mA, dan heb je op 230V het over ~3mA, als je daar dan bijv een 10mA zekering in serie zet weet je vrij zeker dat je trafo intact blijft als er aan de uitgang iets misgaat.

Waarschijnlijk als je de datasheet leest staat er dat een zekering niet hoeft en dat klopt meestal ook, zeker bij kleine transformatoren, maar zelf zie ik er graag een zekering tussen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SimonBR39
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 08:45
Perfect, dank voor je toelichting, daar kan ik mee uit de voeten! Ik moest toch nog een bestelling doen van wat klein materiaal, dus dat gaat gelijk mee. Al doende leert men ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Nu online

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Een trekontlasting en/of een doorvoer tule voor de inbouw misschien?

Er zijn mensen die mij een GOD vinden