Dubbele gootsteen borrelt

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 18:25
Vandaag hebben we de afvoer van onze dubbele gootsteen in de keuken vervangen omdat deze lekte. Ook borrelde deze.

Om de twee wasbakken af te voeren hebben we dit gehaald:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sqzAkQYYrG_vMYbouZov_IXCW8U=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/sjn9py2P1MibK4lTxiQMySOt.jpg?f=user_large

Bij de linker gootsteen hebben we echter de eerste buis (die tussen gootsteen en T-stuk in) moeten vervangen door een stukje flexbuis van McAlpine, omdat we achter het keukenkastje langs moesten.
De sifon stukken van deze set hebben we niet gebruikt, daarvoor hebben we deze gekocht:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jdYFHRj9bHBbw8V_K1Yr3ijHE6c=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/1M0u2yhi8QWZdQK1xpDIfZdM.jpg?f=user_large

Een McAlpine sifon met beluchter, om het borrelen te verhelpen. Onder het deksel van de beluchter zat een blauwe afsluitdop, die heb ik al verwijderd.

Nou is de lekkage gelukkig verholpen, maar het borrelen blijft. Loopt water uit de gootsteen links weg hoor je dit uit de rechter gootsteen duidelijk weglopen, en vica versa. Zet je de kraan uit, zul je het water nog een seconde of 7 weg horen lopen/borrelen.

Ik snap niet zo goed waarom 1) je het duidelijk in de andere gootsteen hoort als de andere leegloopt, en 2) waarom het nog borrelt voor een seconde of 7.
M.b.t. 1) denk ik eigenlijk dat dit komt doordat beide goostenen op 1 T-stuk zijn aangesloten, en daarna op 1 sifon. Zou dat kunnen?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masimo
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 07:57
Loopt de gezamenlijke afvoer (het stuk na de sifon) goed af? Lijkt op een (gedeeltelijke) verstopping.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
Masimo schreef op maandag 23 december 2024 @ 22:24:
Loopt de gezamenlijke afvoer (het stuk na de sifon) goed af? Lijkt op een (gedeeltelijke) verstopping.
Hoe kan ik dat goed testen?

Edit:
Op de afvoer zitten 2 sifons. Links de nieuwe, rechts een oude voor de vaatwasser. Als ik in de rechter water giet mer een gieter loopt dat in een keer weg zonder geborrel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Wc3rGV2qV9t_aX7TXjSkmqb9uDA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YpC2J5Np7NAoEWz5RGEgwjQc.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 52% gewijzigd door zunrob op 23-12-2024 22:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Nu online
Hier ook een dubbele wasbak in de keuken.
Het lijkt mij dat het onvermijdelijk is dat je geluid hoort uit de ene wasbak als je de andere laat leeglopen.
Boven het sifon zit een open verbinding tussen de beide bakken.

Ik had zelf het idee om elke bak een eigen sifon te geven. Dan is het stankslot ook gelijk geluidslot.
Maar nog niet aan toegekomen. Andere zaken gaan voor.
Plus dat je misschien weer andere ellende creëert.

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masimo
Dan lijkt het inderdaad door het T-stuk te komen. Mogelijk omdat het een 90° T-stuk is. Kans dat een een deel van het water vanuit een kant naar beneden gaat en een deel naar de andere kant, en vervolgens weer terug stroomt.
Ik weet niet hoeveel plaats je hebt maar je zou eventueel een bekersifon onder iedere wasbak kunnen plaatsen die in een gezamenlijke leiding samen komen.

Korte aanvulling: Let even op de juiste maat. Die uit mijn voorbeeld is 32 mm.

[ Voor 8% gewijzigd door Masimo op 23-12-2024 22:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
Masimo schreef op maandag 23 december 2024 @ 22:51:
Dan lijkt het inderdaad door het T-stuk te komen. Mogelijk omdat het een 90° T-stuk is. Kans dat een een deel van het water vanuit een kant naar beneden gaat en een deel naar de andere kant, en vervolgens weer terug stroomt.
Ik weet niet hoeveel plaats je hebt maar je zou eventueel een bekersifon onder iedere wasbak kunnen plaatsen die in een gezamenlijke leiding samen komen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o9WRIcm0aHHwR2Bgf64rlvRpb1w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xatqTHhcrnnPWy0lAFYAGLlF.jpg?f=fotoalbum_large

Heb even in het T-stuk gekeken. Je kijkt hier van de onderkant. Het water kan dus niet van de ene kant naar de andere. Maar allicht komt het dan dus door het feit dat er nauwelijks verloop omlaag is in het stuk tussen beide gootstenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masimo
Even speculeren: Misschien dat deze constructie van het T-stuk de doorstroom belemmert. Als er dan veel water door moet dan vult het horizontale pijpje zich en 'borrelt' vervolgens naar beneden leeg. En dat hoor je dan aan de andere kant.
Dat zou je kunnen testen door met de waterhoeveelheid te spelen. Als het klopt wat ik denk, dan zou je niks horen als je de kraan niet te hard open zet, maar vanaf een bepaalde doorstroom moet ie gaan borrelen.

[ Voor 30% gewijzigd door Masimo op 23-12-2024 23:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
Masimo schreef op maandag 23 december 2024 @ 23:03:
Even speculeren: Misschien dat deze constructie van het T-stuk de doorstroom belemmert. Als er dan veel water door moet dan vult het horizontale pijpje zich en 'borrelt' vervolgens naar beneden leeg. En dat hoor je dan aan de andere kant.
Dat zou je kunnen testen door met de waterhoeveelheid te spelen. Als het klopt wat ik denk, dan zou je niks horen als je de kraan niet te hard open zet, maar vanaf een bepaalde doorstroom moet ie gaan borrelen.
Goed idee! Zojuist even getest, maar het maakt helaas nauwelijks iets uit.
Ik ga eens zoeken naar andere stukjes dan een T-stuk voor op de sifon. Hoe heet zoiets? Is lastig googelen. Het is een 40 stukje met schroefdraad aan de buitenzijde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masimo
Deze of deze lijken me een normaal T-stuk zonder binnenwerk.

Je kan ook iets verzinnen met een (pvc) Y-stuk met daarin twee 45 graden bochten.

[ Voor 44% gewijzigd door Masimo op 24-12-2024 00:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJMaze
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Waarom die sifon?
Zo te zien is je vaatwasser afvoer apart en een beluchter.
Of ga je die weghalen (en die lelijke rubberen dop) en de vw op de witte aansluiten?

Ook met flexbuis achter het kastje langs is niet handig.
Boor een 40mm gat door je kastje?

[ Voor 32% gewijzigd door DJMaze op 24-12-2024 11:05 ]

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hfolkers
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 15:59
Ik zou zoiets gebruiken (of zelf maken van losse afvoerbuis):
Afbeeldingslocatie: https://www.saniheat.nl/images/P/McAlpine_0055370.jpg
Je gebruikt nu de tweede afvoer als beluchter, andere optie zou zijn een beluchter boven het t stuk te plaatsen, maar door de open verbinding hoor je hem dan nog steeds.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
gedeelde syfon dus voor beide bakken.... hoort er dan bij.. enige oplossing is elke bak zn eigen syfon geven... maar ja moet je wel ruimte hebben...

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
Opgelost! De rechter gootsteen is nu aangesloten op de rechter grijze sifon die er al zat. Daar zit nu een T-stuk op waar de gootsteen van de zijkant in komt en de vaatwasser van boven in (met die rubber dop).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K5wfmOKiNshPvB-uzeuQN7X38fY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RAwwsR4PmQcl5vzZQ6Ofbuvq.jpg?f=fotoalbum_large

De nieuwe sifon met beluchter zit nu onder de linker gootsteen, en die loopt uit in de andere tak.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R29m0r_vmlpZbuaf8g3gIYV6u-g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/G0IqL8tj2yvxqMb7nO6NXTZ3.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 57% gewijzigd door zunrob op 24-12-2024 16:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlphaRomeo
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 18:40

AlphaRomeo

FP PowerMod
Ik zie wel enkelvoudig geïsoleerde bedrading links uit die flexbuis komen en, zeker in combinatie met water, hoort dat eigenlijk niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 18:15
hoe heet die handige rubber dop die daar in die afvoer zit waar je vaatwasser afvoer in zit? dat ziet eruit als iets wat ik nodig heb.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 14:28
No Hands schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 20:55:
hoe heet die handige rubber dop die daar in die afvoer zit waar je vaatwasser afvoer in zit? dat ziet eruit als iets wat ik nodig heb.
deze zoek je https://www.warmteservice...taer_JkGf1SAaAh_7EALw_wcB nieuw in het assoritment. :+

andere versie
https://www.warmteservice...wit-40mm-recht/p/A0068649 voor als er geen sifon zit..wel niet te advieseren. beetje afhankelijk van kwestie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zunrob
AlphaRomeo schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 19:59:
Ik zie wel enkelvoudig geïsoleerde bedrading links uit die flexbuis komen en, zeker in combinatie met water, hoort dat eigenlijk niet.
Scherp, zal daar binnenkort naar kijken. Er zijn toch wat dingetjes te doen in ons nieuwe huis.
Pagina: 1