Is dit een nest of schimmel oid?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kemile13
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 26-04 23:15
In mijn woning haalde ik een gipsplaat je weg voor isoleren. En nu zie ik rare zo dun als een haar met een Pluisje op t uiteinde. Ik heb geen idee wat het is, en het zit voor zover ik kan zien alleen op deze plek(oud dennenhout)

Intussen heb ik het hele internet al doorzocht, maar kan niks vinden. Heeft iemand hier toevallig meer kennis hiervan?

Alvast bedankt, KelvinAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kH2z29f5_QBRRNjXTrmRT7BBt9U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/C2frZ074vJfnW6W2xyApF1Vh.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 3dmazter
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 20:26
Ik zou me eerder zorgen maken om de beestjes die je hout op lopen te vreten.
Die gaatjes doel ik dan op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kemile13
@3dmazter dat die ik inderdaad. Dit is de laatste kamer in het huis die nog moet. De rest is allemaal al vervangen en behandeld tegen houtworm

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Masimo
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 20:37
Ik betwijfel of je het hele internet hebt gehad :+ , maar het lijkt me één of ander soort beestjes (al dan niet dood). Pak eens een pincet en probeer eens iets aan de haren / tentakels / voelsprieten / .... uit die gaatjes te trekken. Als ik zou moeten gokken, zou ik boktor zeggen.

[ Voor 41% gewijzigd door Masimo op 23-12-2024 22:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FooLsKi
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 14:04

FooLsKi

Prutz0r 4 Life

Dat witte lijkt mij zijde van een of andere ongewervelde. Wellicht van de beestjes die de gaatjes veroorzaken, of beestjes die daarvan gebruik maken.

Hoezo, ik zit je raar aan te kijken? Zo kijk ik altijd! Slijpen is niet nodig, ik prefereer de botte bijl.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• inXs
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:35

inXs

known as inXs

Zijn het niet gewoon van die nestzakjes voor kleine spinnetjes, van spinnenrag dus?

superB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• toekie
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 25-09 15:52
Dat witte is ongetwijfeld spinnerag misschien nog overblijfsel van een mot maar dit is los van de rest.

Die uitlopers lijken mij het meeste op sporendoosjes van mos.
bijv:
https://afanja.com/2020/01/21/mos-beter-bekeken/
Ik zie überhaupt wat gedroogde planten resten dus dit lijkt me het meest voor de hand liggende.

Die schade op het hout kan ik niet helemaal goed zien.
Kan iets van boktor/houttor zijn maar kan ook vreet plekken zijn van wespen/bijen (al zijn deze over het algemeen rechter en grover).

Ik zie nergens de hyfe vorming of enige indicatie van schimmel eigenlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kemile13
@toekie Dit vind ik een goede optie waar ik zelf nog niet bij heb nagedacht. ik heb wat oude verdroogde uitlopers van klimop onder de dakconstructie gevonden niet ver daarvandaan.
Mos vind ik niet echt een heel raar idee. De woning is uit 1857, en deze "juffers"oude naaldhoutbalken zijn nog origineel. maar dan moet betreffende plek wel erg veel nat zijn geweest ooit in het verleden.

Mocht dit mos/ gedroogd mos zijn, kan ik dit dan gewoon zonder zorgen "wegschrobben"?

En, op een anderhalve meter afstand heeft ooit een gigantisch wespennest gezeten,(halve groencontainer vol)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• toekie
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 25-09 15:52
@Kemile13

Ik zie geen verdere aanslag over de balk en het is al uitgedroogd dus dit heeft niet in het hout kunnen groeien.
De houtvreter lijkt ook al weg te zijn.
Ik zou even met een schroevendraaier erin steken, als het gewoon hard is geen probleem. Dan kun je deze resten er gewoon afvegen en door.

Is het net een spons en druk je de schroevendraaier er zo in dan zou ik toch even een timmerman laten langskomen.
Pagina: 1